Logo

It is currently 19 Feb 2018, 21:20

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
  The Last Temptation of Christ (1988)
16 Mar 2006, 17:26 

The Last Temptation of Christ - Martin Scorsese (1988)

Ik had deze Marty nog nog niet gezien, en ik was bij aanvang dan ook in de wolken dat ik de film op het witte doek kon bewonderen. Bovendien was ik ook erg benieuwd naar deze film, enerzijds omdat een Jezusfilm van Scorsese me wel aansprak, anderzijds omdat het één van de weinige Scorsese-films is die door vele critici met de grond werd gelijk gemaakt.

Ik heb al vaker mijn ongenoegen geuit over het recenseren van bepaalde films van grote cineasten. Alle grootheden, van Hitchcock tot Lean, van Coppola tot Kubrick, niemand is gespaard gebleven van onterechte, zelfverheerlijkende en hoogst ridicule kritkek. Met 'The Last Temptation of Christ' viel 'Amerika's grootste nog levende cineast' ook deze eer te beurt. Scorsese's film werd door de meerderheid belachelijk gemaakt, maar zoals altijd slaat de film/cineast na verloop van tijd keihard terug, wat bij deze Scorsese niet anders is. 'The Last Temptation of Christ' is een prikkelend, uitdagend, intelligent, subliem, overdonderend en hoogstpersoonlijk meesterwerk van 'the master himself'.

In de jaren '80 ging Scorsese door diepe dalen, en besloot hij terug te vallen op zijn katholieke roots om zijn innerlijke strijd te overwinnen. Die innerlijke strijd is explosief voelbaar in Scorsese religieuze bezinning, en het geeft de film een enorm persoonlijke lading mee: in elke scene is Scorsese strijd met zichzelf intens voelbaar. Omdat ik een vergelijking met 'The Passion' niet uit de weg kan gaan, is het verschil tussen de simplist Gibson en het genie Scorsese al direct merkbaar. Hoewel ik niet tot die groep behoor die Gibsons film helemaal de grond in boort - de cinematografie van genie Caleb Deschanel is ronduit subliem en indrukwekkend, evenals Caviezels vertolking - valt Gibsons film in het niets bij Scorsese persoonlijke tour-de-force. In tegenstelling tot Gibsons simplisme is 'The Last Temptation of Christ' prikkelend, uitdagend en intelligent, en misschien nog wel belangrijker is het feit dat Scorsese durft te prikkelen, durft uit te dagen, durft aan te zetten tot reflectie. Dit maakt van zijn film - met Passolini's 'Il Vangelo seconde Matteo' en Jones' 'Life of Brian' - simpelweg één van de meest briljante Christusinterpretaties aller tijden.
Filmtechnisch is deze Scorsese ook weer schitterend en heerlijk off-mainstream. Geen grootse decors en muziek in Scorsese's bijbelse epiek, maar een prachtig ingetogen stijl, die Scorsese op bepaalde momenten in staat stelt al zijn genialiteit tentoon te spreiden. De cinematografie is schitterend en haalt duidelijk zijn inspiratie uit Caravaggio's werk. Peter Gabriels indrukwekkende en unieke soundtrack maakt het audiovisuele plaatje compleet. Over het acteerwerk is er veel te doen geweest, maar Dafoe en Keitel (en de bijrollen) leveren intense prestaties van formaat af.

De grootste kwaliteit van Scorsese's film is echter terug te vinden op inhoudelijk vlak. Scorsese volgt niet de al eeuwen lang bekende lijntjes, maar gaat voor een hoogst persoonlijke, afwijkende en intelligente aanpak, die je als kijker overrompeld achterlaat, met dank aan het wederom fenomenale script van Paul Schrader (gebaseerd op het eveneens geweldige boek van Nikos Kazantzakis). 'The Last Temptation of Christ' overdondert je eerst, zet je vervolgens aan tot denken, en laat je, zoals het Grootse Cinema betaamt, uiteindelijk niet meer los. Daarmee is de film Pure Cinema en een absolute must-see. Scorsese's 'The Last Temptation of Christ' is een openbaring, een Godsgeschenk!

10/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

26 Jul 2006, 20:42 

Ook eindelijk eens gezien en het is zonder twijfel een bijzondere film. De eerste helft had ik wat moeite om er in te komen maar toen de credits eenmaal rolden was ik toch wel zwaar onder de indruk. Zal hem denk ik nog eens moeten kijken voordat ik er wat zinnigs over kan zeggen.

****1/2

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ]