Logo

It is currently 29 May 2017, 11:34

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ] 
Author Message
  Louis Malle
15 Mar 2006, 17:01 

ImageLouis Malle (1932 - 1995)

--------------------------------------------

Beaver review van de Louis Malle criterion Box:
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReview ... review.htm

Ziet er smakelijk uit!

Offline Profile  

15 Mar 2006, 17:04 

Mijn laatst geziene Malle:

Vie privée (1962) ****

Begint wat stroef maar herstelt heel snel en eindigt adembenemend mooi.
Brigitte Bardot steelt de show.

Image

Offline Profile  

18 May 2006, 20:41 

Le Souffle au Coeur (Malle, 1971). ‘Murmur of the Heart’ was mijn eerste Louis Malle film en mijn god, wat een kennismaking! De film vertelt het verhaal van de 14-jarige Laurent (perfect gespeeld door Benoit Ferreux) die zijn ontwakende seksualiteit ontdekt. Het scenario en de dialogen van Malle stelen hier zonder meer de show, want Malle blijkt een uitgekiend oog te hebben voor de problemen en belevingswereld van opgroeiende tieners en hij creëert een wereld vol met interessante en innemende karakters. De film vermijdt alle platitudes en biedt een heerlijke frisse en herkenbare kijk op een wereld die voor volwassenen doorgaans maar moeilijk te begrijpen valt. Het mooiste is dat Malle zich nergens inhoudt en gewoon all the way gaat: hij sleurt zijn 14-jarige knulletje vrolijk een bordeel in, er is een swordfight tussen de broers, de pastoor krult zijn handen iets te gretig rondom de dijen van de knaap en het ventje doet dingen met zijn stiefmoeder die ik niet snel met een vrouw zal doen. Maar het knappe is dat dit nergens provocerend of geforceerd overkomt: Malle weet het zeer geloofwaardig en logisch te brengen zonder enige opsmuk en combineert zeer subtiele hints (zoals de onschuldige verliefdheid van het blonde knulletje op Laurent) met minder subtiele momenten, wat de film een prachtige balans geeft. De oogverblindende Lea Massari (wier bekendheid ik aanvankelijk niet precies kon thuisbrengen – later bleek dat ik ze uit ‘L’Avventura’ kende) verdient ook een speciale vermelding, evenals de heerlijke jazzsoundtrack van Charlie Parker en Dizzie Gillespie. ‘Le Souffle au Coeur’ is een heerlijk warme en fantastische film en voor een keer kan ik Criterion (die de film weer een prachtige behandeling gegeven hebben) gelijk geven: dit is inderdaad een van de beste coming-of-age films ooit gemaakt. Als de andere twee films uit de box ook maar een beetje zo goed als deze zijn, dan is het nu al een van de beste releases van het jaar.

Gekeken films

Offline Profile  

05 Jun 2006, 01:02 

Lacombe Lucien (1974) ****
Een jongen van 17 wordt door het Franse verzet afgewezen, want hij is te jong en te dom, en besluit dan maar bij de Gestapo te gaan werken. Zijn motieven komen eerder voort uit verveling dan enig politiek engagement, en hij aarzelt niet om misbruik te maken van zijn nieuw verworven machtspositie. Zijn situatie wordt gecompliceerd als hij verliefd wordt op een Joods meisje die ondergedoken met haar vader en grootmoeder leeft.

Louis Malle velt in deze film geen oordeel over het gedrag van zijn hoofdpersoon, maar toont tot wat een verveelde en niet bijster intelligente jongen in staat is in uitzonderlijke omstandigheden. Het kwaad is een gevolg van deze omstandigheden en geen intrinsieke waarde die in sommige mensen ingebed zit. Dit uitgangspunt leidde in Frankrijk tot veel controverse, waar de wonden van de oorlog nog niet helemaal geheeld waren en men nog niet klaar was voor zo'n openhartige en non-discriminerende film over een collaborateur. De ophef was zo groot dat Malle na deze film wegtrok uit Frankrijk en naar de VS verhuisde.

De film heeft zijn kracht behouden, met name door de zeer sterke vertolking van de hoofdrol door Pierre Blaise, een amateur die nog nooit geacteerd had en tot dan zelfs nog geen enkele film had gezien. Toch heeft de film ook zijn problemen. De keuze om geen oordeel te vellen en alleen te registreren keert zich ook tegen de film. Sommige scènes en karaktermotivaties zijn te weinig onderbouwd, alsof Malle niet weet wat hij wil zeggen en waar hij naar toe wil. De laatste twintig minuten, met bijna geen dialoog, vormen dan weer een prachtig lyrisch einde van een verder bijzonder harteloze maar krachtige film.

O ja, ook een mooie soundtrack van Django Reinhardt:

Image

Offline Profile  

26 Sep 2006, 19:53 

jim2873 wrote:
Mijn laatst geziene Malle:

Vie privée (1962) ****

Begint wat stroef maar herstelt heel snel en eindigt adembenemend mooi.
Brigitte Bardot steelt de show.

Image

Waar heb je die gekocht, als ik vragen mag?

Offline Profile  

26 Sep 2006, 19:56 

wiljan wrote:
Waar heb je die gekocht, als ik vragen mag?

heb hem op TCM gezien.
geloof niet dat hij op dvd uit is.

Offline Profile  

07 Oct 2006, 14:21 

Ascenseur pour l'échafaud (1958) ****1/2

Zo, dat is nog eens een debuutfilm. Een zorgvuldig geplande moord loopt net even anders waardoor verschillende personages zich ineens in penibele situaties begeven. Beetje Nouvelle Vage, beetje Film Noir, beetje Hitchcock... Malle weet het op een of andere manier allemaal tot een soepel geheel te smeden. De lekkere score van Miles Davis is slagroom op de cake.

Image

Offline Profile  

12 Feb 2007, 22:53 

Zazie Dans Le Métro (1960) ***1/2

Zazie is een 10-jarige wijsneus die bij haar oom in Parijs gaat logeren en vervolgens de boel op stelten zet. Men neme een beetje Marx Brothers, een beetje Tati en een heleboel Tex Avery cartoons en je krijgt ongeveer een idee hoe deze film in elkaar steekt. De film heeft een razendsnel tempo met veel visuele grappen waardoor je soms moeite hebt om het allemaal bij te houden. Heb me er goed mee vermaakt maar moet eerlijk zeggen dat ik het op den duur ook erg vermoeiend vond en sommige grappen zijn wel erg flauw. Toch moet je deze zeker een keer gezien hebben, al is het alleen maar voor de malle Eiffeltoren scene. Een ander hoogtepunt is wanneer Malle de beroemde Jeanne Moreau scene van zijn eigen Ascenseur Pour L'échafaud op de hak neemt.

Image

Offline Profile  

20 May 2007, 23:54 

Atlantic City (Louis Malle - 1980), 10/10

Image

Prachtig geschoten, een uniek sfeerbeeld van Atlantic City, uitstekend geschreven en Burt Lancaster en Susan Sarandon (en de rest van de cast) zijn fantastisch in de hoofdrollen, met karakteriseringen die je echt raken. Er lijkt bijna geen woord verkeerd geschreven of een emotie gekunsteld over te komen. Zeldzaam goed. Drama krijg je niet beter dan dit.

Image

Last edited by Camera Obscura on 12 Aug 2007, 21:47, edited 1 time in total.

Offline Profile  

21 May 2007, 21:40 

jim2873 wrote:
Ascenseur pour l'échafaud (1958) ****1/2

Dit was een tijd geleden de eerste Malle film die ik keek.
Vond `m geweldig. Fantastisch mooie beelden en die soundtrack is geweldig.
De Criterion box staat in m`n kast om bekeken te worden. Ben benieuwd...

Offline Profile  

21 May 2007, 21:47 

Camera Obscura wrote:
Atlantic City (Louis Malle - 1980), 10/10

Prachtig geschoten, een uniek sfeerbeeld van Atlantic City, uitstekend geschreven en Burt Lancaster en Susan Sarandon (en de rest van de cast) zijn fantastisch in de hoofdrollen, met karakteriseringen die je echt raken. Er lijkt bijna geen woord verkeerd geschreven of een emotie gekunsteld over te komen. Zeldzaam goed. Drama krijg je niet beter dan dit.

Een 10 zou ik hem niet geven, maar verder kan ik deze lof enkel onderschrijven.

Gekeken films

Offline Profile  

05 Aug 2007, 10:03 

Image

Black Moon (1975) ****

And Now for Something Completely Different... moet Louis Malle gedacht hebben. Cathryn Harrison (dochter van Rex) rijdt met haar auto door het Franse platteland in wat lijkt de nabije toekomst en komt een aantal verzetsstrijders tegen die het op vrouwen gemunt hebben. Een soort burgeroorlog tussen de sexen of zo. Ze slaat op de vlucht en komt dan op een landgoed terecht waar een hallucinant avontuur begint. Joe Dallesandro dwarrelt er rond en zingt opera terwijl hij wat tuiniert, een pratende eenhoorn speelt verstoppertje, varkens verschijnen op de gekste plekken en we krijgen een borstvoeding te zien waar Takashi Miike vast zijn vingers bij aflikt. An apocalyptic Alice in Wonderland! is de tagline en ontluikende sexualiteit schijnt een belangrijke rol te spelen maar kan niet zeggen dat die boodschap helemaal overkwam. Hoe dan ook wel een bijzondere film die je eerder van iemand als Borowczyk of Jodorowsky zou verwachten dan van Louis Malle. Sven Nykvist, de vaste cameraman van Ingmar Bergman zorgt voor de mooie plaatjes en de schoondochter van Luis Bunuel heeft er ook nog aan meegewerkt, misschien dat zij nog wat heeft bijgedragen aan het bijzondere magisch-realistische sfeertje.

Offline Profile  

11 Feb 2008, 18:38 

Beetje aangespoord door de forumbanner...:

Elevator to the Gallows - Louis Malle - 1957

Een moord verloopt niet helemaal volgens plan....to say the least. Als er dan vervolgens twee andere moorden worden gepleegd waarvoor de moordenaar van de andere moord wordt beschuldigd, is de chaos compleet. Leuke debuutfilm met flinke vingers in de Noirpap. Miles Davis geeft muzikaal de nodige ondersteuning en past perfect bij de Franse sfeer. Niet elke handeling van bepaalde personages zijn even logisch maar dat zijn kleine minpuntjes.

Offline Profile  

25 Mar 2008, 17:12 

Milou en Mai (1990), 7/10

Aardige farce over een familie die elkaar weer onder ogen komt op een prachtig gelegen landhuis als hun moeder is overleden. Malle plaatst het tegen de achtergrond van de onlusten in mei 1968, wat nodig is om de familie uiteindelijk halsoverkop te laten vluchten omdat ze denken dat communistische sympathisanten het huis willen plunderen. Een beetje absurd. Malle redt het makkelijk zonder dit soort noodgrepen en is veel beter in subtiele kwinkslagen. Even goed een amusante film, top- acteerwerk en prachtig geschoten op zomerse locaties. Erg sfeervol. Vooral het stel rivierkreeften aan alle vingers van Michel Piccoli is een leuk beeld.

Offline Profile  

25 Mar 2008, 19:20 

Camera Obscura wrote:
Milou en Mai (1990), 7/10
Een beetje absurd.

Ik zag in deze film ook heel erg de hand van scenarist Jean-Claude Carrière, bekend van zijn werk met Buñuel. Zeker de absurdisctische momenten zijn veel meer Buñuel via Carrière dan Malle. Als er überhaupt over een Malle stijl gesproken kan worden. Hoe dan ook is dit, na Le Feu Follet, mijn favoriete film van Malle.

Offline Profile  

25 Mar 2008, 19:51 

buzzmeekz wrote:
Ik zag in deze film ook heel erg de hand van scenarist Jean-Claude Carrière, bekend van zijn werk met Buñuel. Zeker de absurdisctische momenten zijn veel meer Buñuel via Carrière dan Malle. Als er überhaupt over een Malle stijl gesproken kan worden. Hoe dan ook is dit, na Le Feu Follet, mijn favoriete film van Malle.

Goed dat je het opmerkt. Had er helemaal niet bij stil gestaan dat het scenario van Jean-Claude Carriere is. Indrukwekkende lijst films waar hij meewerkte zeg! Ga er eens op letten nu. Als ze in Milou en mai op het laatst de bossen ingaan, lijkt het zo wel Bunuel inderdaad, alleen lijkt Malle wat moeite te hebben deze momenten te integreren met de aanvankelijk toch vrij realistische toon. Zo kwam het voor mij een beetje uit de lucht vallen. Le feu follet is vooralsnog ook mijn favoriete Malle - echt een fantastische film!

Offline Profile  

25 Mar 2008, 20:04 

buzzmeekz wrote:
Louis Malle velt in deze film geen oordeel over het gedrag van zijn hoofdpersoon, maar toont tot wat een verveelde en niet bijster intelligente jongen in staat is in uitzonderlijke omstandigheden.

Vorige week dees' ook uit mijn Malle Collection, vol. 2 getrokken. De hoofdpersoon Lucien is echt wel griezelig onaangenaam en een compleet amoreel figuur. Erg moeilijk om mee te gaan met zijn belevenissen. De manier waarop hij zich gewoon een weg naar binnen "bullied" bij zijn Joodse kleermaker en schaamteloos zijn dochter het hof maakt, is erg intens. Er gaat een enorme dreiging uit, niet in het minst door het sterke spel van Pierre Blaise.

NB: er zijn er wel een hoop konijnen die het moeten ontgelden in de film. Er wordt flink op los geschoten en geknuppeld. Geen flauw idee of daar nog wat om te doen was destijds (ik zit er niet zo mee), maar het lijkt dat dierenleed in goede films altijd over het hoofd gezien wordt of gewoon wordt ontzien (een stel paarden in Andrei Rublev schiet me ook te binnen). Konijnen werden uiteraard opgegeten, maar die kleine psycho Pierre Blaise lijkt er ook weer griezelig veel genot aan te beleven.

Offline Profile  

27 Mar 2008, 17:43 

Black Moon (1975)

Verdorie, nou doet 'ie het weer! In de eerste paar minuten wordt er meteen een das dood gereden. Ik ben niet van het dieren-actiefront, maar vanaf nu houd ik hem in de gaten, die Malle.

Offline Profile  

03 Aug 2008, 13:55 

Les Amants (1958) **

Het verhaal is van het niveau boeketreeks: verveelde en welgestelde vrouw laat haar echtgenoot en minnaar in de steek voor de rebelse jonge architect die haar helpt met autopech. Wat de film nog enigszins interessant maakt zijn de mooie breedbeeld composities en, natuurlijk, Jeanne Moreau.

Offline Profile  

04 Jan 2009, 22:45 

Au revoir les enfants - Louis Malle - 1987

Wonderschone film van Malle over een privaat school gedurende WW2.
We zien hoe jongens kameraden worden maar nooit zijn de taferelen onbezorgd, de constante dreiging is niet vaak zichtbaar maar wel steeds voelbaar. Dit zorgt voor een beklemmende sfeer en je kan er op wachten totdat er zich een drama af gaat spelen. Wat ook gebeurt....en hoe. De film is erg sober, mede door het kleurenpalet zonder felle kleuren. We zien rustig hoe het voor kinderen is in oorlogstijd. Het einde hakte er goed en wist bij mij de juiste snaar te raken....ik was er stil van. Wat voor mij vaak schokkend is in oorlogsfilms is verraad. [spoiler]Dat uitgerekend een non een joods jongen moet verraden is schokkend en verbijsterd[/spoiler].

Een prachtige film die eens de oorlog vanuit een andere kant belicht. Ben nu ook razend benieuwd geworden naar Lacombe Lucien die ik hier nog heb liggen. De Fransen maken zeer sterke oorlogsfilms ben ik wel achter.

Offline Profile  

10 May 2009, 14:36 

Van Malle had ik nog maar een viertal films gezien - vooral uit z'n Amerikaanse periode, en allemaal al lang geleden op tv - maar Au Revoir Les Enfants zelfs in de zaal gezien. Had 'm eigenlijk over 't hoofd gezien, want de eerste Britse boxset kocht ik pas onlangs toen CD-Wow ermee stuntte.

Vorige week Ascenseur pour l'Echafaud bekeken waar ik erg van onder de indruk was. Zonet Le Feu Follet opgezet - prachtfilm, eentje waar je stil van wordt. Gaat zeker hoog eindigen in m'n jaren zestig lijstje. Meteen de tweede boxset ook alvast maar besteld.

Offline Profile  

12 May 2009, 22:19 

Mooi dat Le feu follet je beviel, blijft een prachtige film.

Beetje triviaal, maar ik vond het wel grappig. In Kitano's Violent Cop wordt trouwens dezelfde muziek van Erik Satie gebruikt als in Le feu follet. Ik zat er laatst naar te luisteren en vroeg me af waar ik het eerder had gehoord. Kitano gebruikt het ook op dezelfde manier als Malle in Le feu follet, zo om de 10-20 minuten met echt exact hetzelfde loopje, maar dan door een soort van electronische sampler gehaald. Kitano kennende heeft hij zich denk ik eerder rechtstreeks laten inspireren door Le feu follet dan door Erik Satie's composities.

Offline Profile  

18 Aug 2009, 15:28 

buzzmeekz wrote:

.....

Niets aan toe te voegen, buiten mss nog een halve ster meer :wink:. Prachtfilm.

Offline Profile  

07 Apr 2011, 00:00 

My Dinner With Andre

Leek ergens halverwege naar de saaie kant te gaan overhellen wanneer Andre maar blijft doorbomen over zijn spirituele Europese en Tibetaanse ervaringen maar ontpopte zich in de tweede helft wanneer Wally weerwerk begint te leveren tot een zeer onderhoudende dialoog over zingeving etc. Malle weet het geheel in een sobere stijl ook steeds interessant te houden ondanks de op het eerste zicht grote beperkingen (2 acteurs en 1 locatie voor 95% van de film).

Offline Profile  

Re: Louis Malle
21 May 2012, 14:09 

Zazie dans le Metro

Nieuwe Malle favoriet hier. Ben wel altijd een sucker voor die soort van speelse kleurrijke films met een lading cartoon en slapstick invloeden, maar had zo'n film niet direct van Malle verwacht op basis van wat ik van de rest van zijn films al gezien heb. Aanrader!

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]