Logo

It is currently 17 Jul 2018, 17:33

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
  Carlos Saura
08 Mar 2006, 13:24 

ImageCarlos Saura (1932 - ....)

-----------------------------------------------------------

Cría Cuervos (1976)

Een even prachtig als morbide sprookje over een meisje dat na het overlijden van beide ouders gedesillusioneerd achterblijft. In een puike regie vertelt Saura de film vanuit het standpunt van Ana, en het is voor de kijker genieten om uit te pluizen wanneer we de realiteit aanschouwen en wanneer Ana's fantasie. De film is een echte artfilm met schitterende personages, een traag tempo een een prachtige cinematografie. In tegenstelling tot vele klassieke sprookjes en Hollywoodsprookjes is Saura's film echter behoorlijk morbide en deprimerend. En net dat maakt de film zo bijzonder, al moet ook gezegd worden dat deze kinderen wel heel wereldvreemd zijn. Toch vormen net die kinderen het hoogtepunt van de film, want hun vertolkingen zijn ronduit verbluffend, met Ana Torrent als Ana voorop. Door elke gelaatsuitdrukking en de eindeloze leegheid in haar ogen is het haast moeilijk te bevatten dat hier een kind aan het werk is. Een vertolking van formaat! Eveneens is het leuk om Geraldine Chaplin, dochter van, in deze Spaanse artfilm te zien acteren. Tenslotte is de gelaagdheid van Saura's film, net als de andere films in zijn oeuvre, een geweldig pluspunt en weet hij ook in deze film, door middel van allerlei lagen en symbolen, zijn vaderlandse geschiedenis en het karakter van Spanje weer in een film te intergreren.
Toch is de film voor mij geen meesterwerk geworden. Daarvoor miste ik een bepaalde intensiteit en inleving, en daarvoor vond ik de film net wat te afstandelijk. Zoals ik al eerder aangaf, zijn de kinderen en de film misschien net wat té wereldvreemd en té absurd om echt tot ons door te dringen. Toch is 'Cría Cuervos' een hele goede film en een absolute aanrader.

8,5/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

24 Feb 2007, 13:06 

Image

Cría Cuervos (1976) ****1/2

We zien de wereld door de ogen van de jonge Ana waarin zowel de realiteit, herinneringen als fantasie een memorabel geheel vormen. Ana Torent speelt Ana en doet dat wonderbaarlijk goed, ze hoeft alleen maar met haar grote ogen in de camera te kijken en je bent al verkocht. Geraldine Chaplin (jongste dochter van Charlie Chaplin en destijds de vrouw van Carlos Saura) speelt een prachtige dubbelrol en is naast Ana als volwassen vrouw ook de moeder. De film heeft ook nog eens een politieke dubbele bodem met kritische verwijzingen naar het Franco regime. Bijzonder mooie film die in meerdere opzichten doet denken aan The Spirit Of The Beehive.

Zie hier een mooie scene met de erg aanstekelijke titelsong 'Porque te vas':
http://youtube.com/watch?v=25ckdkg1xCw

Offline Profile  

24 Feb 2007, 14:14 

jim2873 wrote:
Zie hier een mooie scene met de erg aanstekelijke titelsong 'Porque te vas':
http://youtube.com/watch?v=25ckdkg1xCw

Waarschuwing: dit nummer blijft minstens een week lang in je hoofd hangen. Beluister op eigen risico.

Offline Profile  

10 Apr 2007, 10:51 

Image

El Séptimo Día (2004) ****

Door een stukgelopen romance met dodelijke afloop en ruzies over erfgrenzen ontstaat er een jarenlange vete tussen twee families in een Spaans plattelandsdorpje. Op een zondag zijn de spanningen tussen de twee families zo hoog opgelopen dat het gigantisch misgaat. Dit is pas mijn tweede film van Saura en er zit 28 jaar tussen deze en Cría Cuervos maar toch zie ik duidelijk overeenkomsten in vertelwijze. Een jong meisje als middelpunt, het rechtstreeks vertellen in de camera en zelfs de zang en dans op Spaanse popmuziek is hier weer aanwezig. Het begin van de film vond ik niet altijd even geslaagd doordat er wat kort wordt stilgestaan bij toch wel belangrijke oorzaken van de vete maar dat wordt later goedgemaakt. Vooral de climax is bijzonder intens en nog eens extra sinister omdat het hele verhaal gebaseerd is op ware gebeurtenissen in 1992. Saura maakt het de kijker niet makkelijk doordat het verhaal eigenlijk complexer is dan het in eerste instantie lijkt en daarnaast ook geen partij kiest maar het neemt niet weg dat het een gedenkwaardige film is die na meerdere kijkbeurten denk ik alleen maar beter wordt.

Offline Profile  

18 May 2007, 10:15 

mooi, hopelijk komen er nog meer releases van Saura.

http://www.criterion.com/asp/release.asp?id=401

Last edited by jim2873 on 22 Aug 2007, 21:10, edited 1 time in total.

Offline Profile  

22 Aug 2007, 20:38 

El Septimo Dia, 7/10

Intense film dit. Mooi geschoten in het desolate landschap van Extremadura en met een zeer sterke ontknoping. Wat mij betreft, iets teveel leunend op dik aangezet drama en emoties. Schiet zijn effect soms voorbij. Ik weet niet zo goed wat ik van Saura's touch moet vinden, maar het is de eerste film die ik van hem zie, dus misschien moet ik enigszins wennen aan zijn stijl.

Offline Profile  

29 Mar 2008, 20:44 

Cria Cuervos - Carlos Saura - 1976

Ik was erg onder de indruk van Spirit of the Beehive en deze film werd me aangeraden vanwege dezelfde thematiek, sfeer en Ana Torrent. Nou.....dit was een taaie zit. De film is traag als dikke stroop en ik ervaarde het geheel eigenlijk als afstandelijk en vaak erg saai. Spirit of the Beehive heeft een soort van mystiek en bevat prachtige beelden van het dorpsleven in Spanje. Dat vond ik ontbreken aan deze film.

Ana Torrent speelt Ana, het middelste zusje die haar vader en moeder is verloren. Haar moeder verschijnt af en toe als inbeeldige geest/herinnering van het meisje, gespeeld door Geraldine Chaplin. De drie meisjes wonen samen met hun tante en oma. Het verhaal gaat over dood en verlies en dat door de ogen van Ana. Torrent is wederom perfect gecast als het ondoorgrondelijke kleine meisje. Het lijkt wel een volwassene in het lichaam van een kind....heel bijzonder. De film bevat tevens wat thematiek mbt het regime van Franco.

Dit is zeer zeker geen slechte film maar ik had erg veel moeite om in de film te komen. Dan is daar plotseling het einde en had ik het gevoel van....was dit het nou? Wellicht dat ik de film nog eens moet bekijken. Verstandelijk een goede film maar emotioneel deed het me helaas niets (beetje het Bressongevoel). Het boekje en de extra's van de Criterion vond ik trouwens erg boeiend en leerzaam. Het hielp me echt de film beter te waarderen.

Een bijzondere film, dat zeker maar helaas niet het meesterwerk wat ik had verwacht. De film wordt overal bejubeld en zeker niet onterecht. Een film als deze heb ik nog niet eerder gezien. De gebeurtenissen kabbelen wat voort en wellicht zat ik (onterecht) te wachten op een bepaalde scene die alles op zn kop zou zetten, een twist, iets van drama, iets dat me emotioneel zou raken.... Maar zoals er op de extra's wordt verteld, Saura is niet de man van vals sentiment of melodrama. Ik zal de film zeker nog eens een tweede kans geven in de toekomst maar vooralsnog kijk ik liever Spirit of the Beehive voor een derde keer.

Offline Profile  

30 Mar 2008, 13:30 

Melzz wrote:
Cria Cuervos - Carlos Saura - 1976
Het boekje en de extra's van de Criterion vond ik trouwens erg boeiend en leerzaam. Het hielp me echt de film beter te waarderen.

Wat achtergrondkennis is inderdaad wel fijn om Cria Cuervos echt goed te waarderen. Ik had van tevoren een uitgebreid Jaren 70 artikel over Saura en deze film gelezen en dat hielp echt enorm.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ]