Logo

It is currently 26 May 2017, 05:32

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

17 Feb 2009, 15:19 

Lijkt me een mooie box. Had Funny games U.S. steeds maar laten liggen omdat ik Haneke's orgineel nooit had gezien en eerst wilde bekijken. The Seventh Continent en Benny's Video ook nooit gezien. Kan ik meteen wat inhalen.

Offline Profile  

07 May 2009, 11:35 

Caché

Verpakt als thriller (koppel vind videos waarop hun huis in de gaten gehouden wordt en gaandeweg komen wat duistere zaken uit het verleden van de man een rol spelen), maar uiteindelijk gaat het meer om voyeurisme, het spelen met de verwachtingen van de kijker etc. Zien we opgenomen beelden, droom, herinnering, "werkelijkheid",... Meestal duurt het een eindje eer je het als kijker ziet en dan nog zijn er vele (bewuste) dubbelzinnigheden.
Zeer mooie opbouw ook in bepaalde scenes. Bijv het verhaal/mop dat tijdens de dinerscene verteld wordt (en achteraf nog deed denken aan een latere scene). Vond ook Binoche heel sterk staan spelen.

Offline Profile  

24 Oct 2009, 17:54 

Das Weisse Band (2009)

Nog meegepikt op het filmfestival en was behoorlijk onder de indruk. Enkele vreemde ongelukken in een Duits dorpje aan de vooravond van WOI vormen het uitgangspunt om 2.5h lang de relaties en pijnpunten tussen de verschillende groepen (landeigenaar, dokter, priester, leraar, boeren, kinderen,...) in het dorp van nabij te bekijken. De uiteindelijke toedracht van de ongelukken doet er niet zoveel toe, maar door de vragen die je als kijker hebt zit je toch heel de tijd aandachtig naar aanwijzingen te zoeken (ook al zijn die er misschien niet). Moest geregeld aan Bergman denken, maar de priester gelijkt dan ook als twee druppels water op Gunnar Bjornstrand in Winter Light. Uitstekende cast en prachtige z/w fotografie ook.

Offline Profile  

26 Nov 2009, 10:33 

Gisteren ook Das Weisse Band gezien, en vond het ook een indrukwekkende film. Lekker traag tempo, veel lange takes met statische cameravoering en vooral heel veel erg mooie (zwart wit) beelden. Ik weet niet hoe Haneke het altijd voor elkaar krijgt, maar ook dit keer heeft hij weer een aantal perfecte kindacteurs gecast. Ze lijken zo uit 1917 weggelopen te zijn. Vrolijk wordt je niet van de film, maar dat weet je eigenlijk van tevoren bij Haneke. Blijkbaar wist een groot gedeelte van de bioscoop bezoekers dat niet, want ik hoorde continu diep gezucht en zelf ongegeneerd hardop geeuwen rond me heen. Na de pauze was het dan ook beduidend minder druk :).

8/10

Offline Profile  

03 Jan 2010, 02:45 

Recent interview met Michael Haneke. A.V. Club

Offline Profile  

03 May 2010, 16:04 

The White Ribbon op Blu Ray schijnt helemaal top te zijn. Dvdbeaver is laaiend enthousiast:

http://www.dvdbeaver.com/film3/blu-ray_ ... lu-ray.htm

"Without the slightest hint of hyperbole, I can honestly say that this might be the best looking blu-ray that I've ever come across. The film itself is an absolute masterpiece with some of the most gorgeous cinematography that I have ever seen. Artificial Eye has done the film justice with an absolutely exquisite disc. This is one of the easiest recommendations that I've ever made. If you don't already own the disc, then do yourself a favor and buy it now. It's an absolute must own for anyone interested in cinema, and my current front runner for Blu-ray of the year."

Nou nou.....dat beloofd wat....

Offline Profile  

04 Nov 2010, 02:49 

Interessant interview van 'grondlegger' van de Nieuwe Duitse Cinema Alexander Kluge met Michael Haneke. Wel alleen in het Duits, maar wellicht interessant voor sommigen.

Offline Profile  

Re: Michael Haneke
16 Oct 2011, 13:35 

The White Ribbon gezien en dat vind ik meteen de meest indrukwekkende van Haneke. Loodzwaar en een taaie zit maar er valt veel uit te halen. Prachtige fotografie en een geweldige authentieke cast. De BD is werkelijk fenomenaal.....echt een lust voor het oog. Mooi mysterie (of is het een mysterie?) dat symbool staat voor een generatie dat aan de vooravond staat van het Nazisme. Hoe ideologieën middels kindermisbruik in jonge geesten wordt geramd. Indrukwekkende film.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2