Logo

It is currently 19 Nov 2017, 16:20

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Michael Haneke
11 Feb 2006, 13:11 

Image
Michael Haneke (1942 - ...)

------------------------------------------------------------------

Caché is de tweede film van Michael Haneke die ik zie. Om eerlijk te zijn kon ik van La Pianiste niet warm of koud worden, iets wat ik enigzins betreurde, maar het is nou eenmaal zo. Gelukkig kon Caché me wel bekoren.

Voor de mensen die deze film niet kennen zal ik even het verhaal kort vertellen: Georges, een litterair journalist, krijgt video's van zijn gezin die vanaf de straat wordt gefilmd. Haneke situeert zijn verhaal dus in het elitaire milieu. Naast video's krijgt Georges ook vage en (voor de kijker) moeilijk te interpreteren tekeneningen.

De film maakte direct al indruk bij het eerste shot. Daar werd een huis gefilmd waar verder bijna niets gebeurde. Er reed eens een auto langs, maar verder vond er weinig plaats. Het mooie is het feit dat dit je laat na denken over film. Want wat is er in beginsel nou mooi aan een vrij lang shot van een huis? Waarschijnlijk niets, tenzij je erover gaat nadenken. Wat als het een opname van mijn huis zou zijn? Want, zo blijkt achteraf, het is een video die werd toegezonden door een mysterieuze zender.

Vanaf dat moment, en we spreken hier van het eerste shot van de film, ziet je al in een bepaald 'ritme' dat wordt versterkt door een ongemakkelijk gevoel. Het ongemakkelijk gevoel vanwege het 'in-de-gaten-gehouden-worden', maar ook vanwege de hele film. Achter mij zaten twee dames die de hele tijd met elkaar aan het kwekken waren over de acties van de hoofdpersoon. Dit was dom en waarom doet die dit niet? Dat is voor velen waarschijnlijk het frustrerende van de film, want je zit dus in een bepaalde 'hypnose', maar je weet niet hoe je de beelden soms moet interpreteren. De film zit vol met diepere lagen.

Haneke vult zijn frames zo prachtig in dat je na een tijdje niet meer weet wat je moet denken. Net als de hoofdpersoon zit je constant in dialoog met jezelf. Deze film moet je dan ook vooral zin als een fascinerende ervaring. Er zitten natuurlijk wel thema's in als 'racisme' en 'opvoeding', die ook redelijk centraal staan, maar dit zijn meer kapstokken om een verhaal te vertellen.

En ja, dan krijg je echt meesterlijke scenes voorgeschoteld. Een van de meest aangrijpende scenes die ik dit jaar gezien heb in de bioscoop.
Het is echt het verhaal van een hoofdpersoon die last heeft van zijn verleden. Maar Haneke spreekt nergens een oordeel uit. Wat moet je denken? Moet je partij kiezen? Deze film doet dus wat met je, maar vanwege allerlei spoilers en het 'ongrijpbare' van deze film, kan ik eigenlijk niet te veel vertellen.

Ja, dat je die film moet zien. En dat je waarschijnlijk, net zoals ik, de aftiteling compleet afkijkt. Op zoek naar nieuwe cues, maar of je die zal krijgen....?

Offline Profile  

13 Feb 2006, 23:13 

Op 22-5 komt de UK dvd uit.

Offline Profile  

14 Feb 2006, 12:17 

Heb ik ook in de cinema gezien een tijd geleden ..

Ben een voorstander van open eindes als ze je aanzetten tot het invullen van de missende storyline op verschillende manieren..

Maar dit is echt een pretensieuse film die nergens gaat imo.. Het open einde stelt geen vragen maar geeft alleen de mogelijk voor 1 logische oplossing imo die heel de film nuteloos en saai maakt ..

Misschien heb ik iets gemist maar zoals ik eerder zij vondt ik de film zeer artsy farsty en vooral het open einde lijkt op eerste zicht meer dan het is ..

Offline Profile  

17 Feb 2006, 14:17 

Djet3k wrote:
Heb ik ook in de cinema gezien een tijd geleden ..

Ben een voorstander van open eindes als ze je aanzetten tot het invullen van de missende storyline op verschillende manieren..

Maar dit is echt een pretensieuse film die nergens gaat imo.. Het open einde stelt geen vragen maar geeft alleen de mogelijk voor 1 logische oplossing imo die heel de film nuteloos en saai maakt ..

Misschien heb ik iets gemist maar zoals ik eerder zij vondt ik de film zeer artsy farsty en vooral het open einde lijkt op eerste zicht meer dan het is ..

Het einde is gewoon briljant. Voor mij persoonlijk dan, want ik heb de gehele 2 uur geboeid zitten kijken. Op het moment dat de film begint, denk je al: Wat is dit nou? En om dan gewoon te eindigen met een soortgelijk shot, zonder dat daarbij antwoorden in begrepen zijn, vind ik echt zeer treffend gedaan.

Het einde zet sowieso aan tot nadenken. Want de gehele film laat in het midden wie nou die mysterieuze 'filmer' is. Is die scene op het einde van 'de regisseur' of van die 'filmer'. Maar wie is die filmer dan? Jij neigt duidelijk naar de zoon...., maar wat voor idee heeft hij dan achter het feit dat hij de school aan het filmen is?

Offline Profile  

24 Feb 2006, 17:19 

Vincent wrote:
maar wat voor idee heeft hij dan achter het feit dat hij de school aan het filmen is?

Dat laatste shot is geen POV van een videocamera - zover ik mij kan herinneren - maar enkel een standpunt van Haneke, niet van een personage uit de film. Waar het omgaat is wat hij laat zien. De zoon van Majid die met die de zoon van Georges spreekt. De twee kennen elkaar blijkbaar, dat roept weer allerlei vragen op.

Offline Profile  

27 Feb 2006, 10:39 

CACHÉ (Haneke, 2005)
Wow. "De meester van het onbehagen" wist ik Michael Haneke te heten. Twee uur lang wordt je gek gehouden tijdens het kijken van deze toch wel redelijk unieke film. Af en toe wil je eventjes, aan de hand van een irritante trui of een vervelend gesprek, een schreeuw slaken en de belachelijk krappe beenruimte van één van de kleinere zaaltjes in 't Hoogt hielp ook niet. Het mooie was ook nog eens dat je vaak doorhad dat Haneke een spelletje aan het spelen was; ik kon dan soms ook een grijns niet onderdrukken. Meesterlijk filmmaken vond ik het. Caché is een moderne klassieker die een aantal dingen langsgaat; waaronder jeugdherinneringen, voyeurisme en paranoia. De kern van de film was voor mij echter het thema van sociale keurslijven en (on)oprechtheid. Allemaal leuk, zo'n gezin uit een tijdschrift, maar waar ben je nou mee bezig?, lijkt Haneke te zeggen. Of dat haalde ik in al mijn nepheid er natuurlijk uit, wie zal het zeggen.
Daniel Auteuil speelt foutloos de rol van Georges Laurent, een verwaande, onderhuids gekwelde TV-presentator die op een dag een videoband in zijn brievenbus vind met daarop beelden van zijn huis. Hij wordt in de gaten gehouden. Veel van Caché is ondoorgrondelijk; en dat is één van de sterkste punten. Wie stuur dit? Waarom? Op de laatste vraag krijgen we nog enigszins antwoord. Juliette Binoche speelt hier voor mij haar beste rol na Bleu; als gefrustreerde huisvrouw die gedesillusioneerd is door het huwelijk met haar man en zelfs geen troost vind in haar puberende zoon. Al deze frustraties en opgekropte dingen werken door op de kijker opdat hij zich even ongemakkelijk voelt als de bedreigde Georges die in zichzelf moet gaan zoeken. De film is voor mij een moderne klassieker; met een memorabele toon, een aantal memorabele scènes (één in het bijzonder natuurlijk ;)) en redelijke uniciteit.

Fantastische film.

Offline Profile  

10 Mar 2006, 16:42 

Caché - Michael Haneke (2005)

Laat ik maar met de deur in huis vallen: Haneke's 'Caché' is sensationeel. Hoewel ik niet echt met Haneke's werk vertrouwd ben, is 'Caché' een overrompelende kijkervaring geworden. In navolging van grootse klassiekers als 'Professione: Reporter' en 'The Conversation' levert Haneke met deze film eveneens meesterwerk af over paranoia, voyeurisme, de status van het visuele beeld, schuldgevoelens,..., en al is deze film filmtechnisch misschien iets minder knap dan die klassiekers, toch kunnen we spreken van een geweldige thriller die geen thriller is, want zoals de 'grote thrillers' is 'Caché' zoveel meer dan dat, en is het een subliem geschreven, gemaakt en geacteerd drama geworden.
Haneke wordt 'de meester van het onbehagen' genoemd en deze film illustreert waarom. De film weet een intense spanning en onbehagen op te wekken, maar speelt tegelijkertijd een intelligent spelletje met zijn kijker, die voortdurend actief moet meekijken om de gelaagdheid (en genialiteit) van de film volledig te kunnen vatten. De film blinkt dan ook uit in timing, want zelden heb ik een film gezien die zo consequent de juiste snaar op de juiste momenten weet te raken. Haneke's lange shots zijn eveneens een verademing en ondersteunen het geheel perfect.
Kortom, 'Caché' is een meesterwerk vol memorabele scenes, dus gaat dat zien! Iets vertellen over de plot zou zonde zijn, maar voor mij illustreert een nu al legendarische tafelscene (in het begin van de film) Haneke's talent als filmmaker, verteller en meester in het creeeren van sfeer en onbehagen'. 'Caché' is een meesterlijke film, en toont nog maar eens aan dat de mondiale cinema de laatste maanden hoogtijdagen viert. En met 'Tsotsi' en 'Syriana' nog op het programma en onder andere de bejubelde films van Tommy Lee Jones en Terrence Mallick in aantocht, is het feestje nog lang niet afgelopen. Heerlijk!

9/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

16 Mar 2006, 01:55 

spielberg_rules wrote:
Haneke wordt 'de meester van het onbehagen' genoemd en deze film illustreert waarom. De film weet een intense spanning en onbehagen op te wekken, maar speelt tegelijkertijd een intelligent spelletje met zijn kijker, die voortdurend actief moet meekijken om de gelaagdheid (en genialiteit) van de film volledig te kunnen vatten. De film blinkt dan ook uit in timing, want zelden heb ik een film gezien die zo consequent de juiste snaar op de juiste momenten weet te raken. Haneke's lange shots zijn eveneens een verademing en ondersteunen het geheel perfect.
Kortom, Caché is een meesterwerk vol memorabele scenes...

Ik heb de film vanavond gezien: ik vond hem prima, maar geen meesterwerk.

Eerder zag ik van Haneke Der Siebente Kontinent (1989), Benny's Video (1992), 71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls (schitterende titel!; 1994), Funny Games (1997), Code inconnu (2000) en La Pianiste (2001), en onder deze titels vind ik betere films dan Caché.
Mijn grootste bezwaar tegen Caché is dat het een herhaling is van zetten: Haneke heeft alles wat hij in deze film doet al een keer gedaan. Ik werd dan ook niet echt geraakt door de film, al vond ik hem zeker wel interessant en was ik zeer geschokt door de scène die hierboven al aangehaald werd (daar had Haneke me toch te pakken). De totale afwezigheid van muzikale begeleiding werkte ook hier weer.

Haneke is absoluut 'meester van het onbehagen' maar ik denk dat hij die titel eerder op basis van Funny Games, Benny's Video en 71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls verdient, dan op het nieuwe Caché.

Image

Offline Profile  

23 Jun 2006, 15:11 

Tartan UK brengt later dit jaar een Haneke-box uit met 7th Continent, Benny’s Video en 71 Fragments of a Chronology of Chance.

DVD Active

Offline Profile  

27 Jun 2006, 15:41 

Caché (2005) *****
Briljant geconstrueerde en gelaagde film. Enerzijds een thriller - de ontmoeting in het laatste shot is een prachtig toetje die op vele manieren geinterpreteerd kan worden - maar het is vooral een psychologisch drama over schuld en geweten. Haneke weet dit bovendien subtiel te verweven met actuele maatschappelijke thema's als immigratie, privacy en terrorisme. Geloof dat de kijker zelf de hoofdrolspeler is in deze film.

ps: wie de film nog moet zien sla de post van Cinemaniak over want die bevat een enorme spoiler.

Offline Profile  

04 Aug 2006, 20:39 

melville wrote:
Tartan UK brengt later dit jaar een Haneke-box uit met 7th Continent, Benny’s Video en 71 Fragments of a Chronology of Chance.

Gepland voor 4 december.

DVD Times

Offline Profile  

09 Aug 2006, 23:49 

Iemand enig idee wat de kwaliteit is van de Nederlandse boxset met 3 films van Haneke te weten: Funny Games, La Pianiste en Code Iconnu?

Offline Profile  

12 Aug 2006, 15:01 

VincentVega wrote:
Iemand enig idee wat de kwaliteit is van de Nederlandse boxset met 3 films van Haneke te weten: Funny Games, La Pianiste en Code Iconnu?

Review. Funny Games is kennelijk p&s.

Offline Profile  

13 Aug 2006, 20:37 

melville wrote:
VincentVega wrote:

Review. Funny Games is kennelijk p&s.

Das jammer. Toch maar de Tarten aanschaffen gezien diens aardige prijs bij blah (helaas betreft het dan niet de CE).

Offline Profile  

22 Aug 2006, 18:34 

Haneke does Hollywood, en gaat Funny Games opnieuw verfilmen.
http://www.imdb.com/title/tt0808279/

Waarom?

Offline Profile  

23 Aug 2006, 08:59 

harryhausen wrote:

Waarom?

het is een head-scratcher, ja

Offline Profile  

14 Feb 2007, 16:52 

Code Inconnu (2000) ***1/2

Incomplete verhalen van diverse reizen is de ondertitel en daar is weinig tegen in te brengen. Vond het als geheel niet echt geslaagd maar Haneke komt wel met een aantal bijzonder sterke scenes waarin zijn kenmerkende gevoelens van onbehagen weer goed vertegenwoordigd zijn. Het laatste half uur lijkt er pas een lekker ritme in de film te komen, misschien lag dat aan de begeleidende trommelaars.

Offline Profile  

17 Feb 2007, 12:28 

Howard does Haneke :shock:

Hollywood Reporter wrote:
Ron Howard may unlock an American version of "Cache" for Universal.

Brian Grazer will produce the remake for Imagine, which acquired the rights from Plum Pictures, with Howard eyeing to direct. Plum's Celine Rattray will exec produce, along with Randy Simon, and Plum's Galt Niederhoffer and Daniela Taplin Lundberg will co-produce.

Michael Haneke wrote and helmed the French original, which starred Daniel Auteuil and Juliette Binoche as a couple who find increasingly violent videos on their porch. Haneke won best director prize at Cannes in 2005.

Sony Classics released it Stateside late that year and the pic, also called "Hidden," went on to earn $3.6 million at the domestic box office. Universal version, to be set in the U.S., is expected to amp up the suspense and consequences.

Gelukkig wordt het geen saaie remake: Howard gaat persoonlijk zorgen voor meer 'suspense and consequences' :roll:

Offline Profile  

10 Mar 2007, 15:05 

Hij had ook de roman 'Das Schloss' van Franz Kafka verfilmd toch?
Weet iemand hoe ik eraan kan komen?

Offline Profile  

10 Mar 2007, 15:20 

il Matto wrote:
Hij had ook de roman 'Das Schloss' van Franz Kafka verfilmd toch?
Weet iemand hoe ik eraan kan komen?

Zie hier een vergelijking tussen de Duitse en Franse DVD:
http://dvdfreak.bloudil.cz/freak.php?p= ... dz=2047#00

Volgens mij zijn dat de enige 2 releases.

Offline Profile  

11 Mar 2007, 21:25 

melville wrote:
harryhausen wrote:

Waarom?

het is een head-scratcher, ja

Dat zou nog best wel eens logischer kunnen zijn dan je denkt. Destijds was 'Funny Games' Haneke's reactie op het overdadige geweld in de films van Quentin Tarantino en dan met name de populariteit ervan en de achteloosheid waarmee het publiek het geweld accepteerde. Recentelijk zijn er in Amerika weer veel gevallen geweest van geweld, al kijken we enkel naar Irak dus het zou me niets verbazen als Haneke daar kritiek op gaat uitoefenen. En nu kan hij mooi tonen dat er niets veranderd is in de verheerlijking van geweld, dat het zelfs enkel erger geworden is, nu misschien ook nog aan een groter publiek dan het oorspronkelijke 'Funny Games' publiek.

Gekeken films

Offline Profile  

27 Mar 2008, 19:13 

Funny Games - Michael Haneke - 1997

Een film die ik al heel lang wilde zien maar ik kwam hem nooit maar tegen in de winkels. En daar was ie ineens en dus meteen meegenomen. Mn tweede Haneke na het twijfelachtige Cache. Ik heb trouwens de Nederlandse uitgave en op de achterkant van de hoes wordt in de eerste zin al verklapt hij hoe precies afloopt....hij is fijn....ahum...erg storend dus.

Een echtpaar met hun zoontje en hond zitten in een vakantiehuis. Op een gegeven moment staat er een keurige jongen aan de deur die wat eieren komt halen. Een normale situatie maar het wordt al snel vervelend. De jongen blijft maar hangen en laat tot drie keer toe de eieren uit zn poten vallen. De man des huizes "grijpt" vervolgens in. Er is intussen een tweede jongen bij gekomen die meteen heel opdringerig met een golfstick in de weer ging. De man geeft 1 van de jongen een vrij verwijft klap in zn gezicht en de man kan dat bekopen met een gebroken knie. Vanaf dat moment houden de twee jongens het gezin in gijzeling. Het valt daarbij op dat de vader een erg passieve en zelfs laffe houding aanneemt.

De film is tergend om naar te kijken. De jongens blijven vrij beleefd maar stellen vragen in een totaal ongepaste situatie. Die gasten zuigen en zuigen. Er spatte nog net geen bloed onder mn nagels vandaan. Alles wordt zeer realistisch in beeld gebracht, er is bv geen soundtrack in de film. Dat realisme wordt af en toe onderbroken omdat 1 van de psychopaten af en toe het publiek aanspreekt door recht in de camera te kijken. Ook de beroemde afstandsbedieningsscene draagt hiertoe bij.

Het geduld van de kijker wordt erg op de proeg gesteld. Zo zit er een scene in van 1 take die zo'n 10 minuten duurt. Subliem geacteerd maar in een groot gedeelte van de scene gebeurt er niets. Deed me denken aan de lange scene uit Irreversible. Het acteerwerk van de gehele cast verdiend dan ook een dikke pluim.

Maar wat wil de regisseur hiermee nu eigenlijk bereiken? Wil hij het geweld in films aan de kaak stellen? Wil hij de kijker medelichtig laten worden aan het terreur? Wil hij zeggen......jullie kijkers willen toch geweld in films, dan kun je het krijgen? Die boodschap vind ik bv erg makkelijk bedacht. De mens heeft een donkere kant en in films wordt die fantasie aangewakkerd. Het is een ontsnapping aan de werkelijkheid. Horrors zou je bv kunnen zien als volwassen sprookjes waarbij je meeleeft met het slachtoffer en hoopt dat deze overwint. Je kijkt voor de spanning, het onbekende, het fantastische. Bang worden vanuit een veilige omgeving. Het lijkt wel of Haneke dat over het hoofd ziet en cinematisch geweld gelijk stelt met echt geweld. Geweld in een film is bv iets heel anders dan op het journaal. Is de boodschap dat we te makkelijk over geweld denken, het te vaak zien? Wil Haneke de kijker het echte, rauwe geweld tonen....zonder uitweg, verlossing of reden?

Het lijkt wel alsof Haneke de kijker terecht wijst op zn kijkgedrag. In veel films wordt het kwaad uitgelegd, het heeft een reden, een oorzaak. In deze film is dat niet het geval. Funny Games roept hetzelfde ongemakkelijke gevoel op als bv Henry, portrait of a serial killer. In dat opzicht is Haneke geslaagd, zelden heb ik zo tergend naar gebeurtenissen gekeken. Tevens laat de film je nadenken, het geeft veel ruimte voor discussie. Het is jammer dat er bv geen audiocommentaar op zit of een interview met Haneke....ik had graag zn visie gehoord.

Ik heb zeer gefascineerd naar de film zitten kijken. In veel opzichte vind ik de film geslaagd. Na afloop van bv Cache vond ik het behoorlijk pretentieus allemaal en wordt er teveel in het midden gelaten. Funny Games vind ik beduidend sterker. Toch is me de boodschap nog niet geheel duidelijk. Op dit moment is de shot for shot remake uit, ook van Haneke maar nu op het Amerikaanse publiek gericht. Want die kijken nu eenmaal geen buitenlandse films.

De horror zit hem niet zozeer in het getoonde geweld maar meer in het psychologische en sadistische aspect. Een zeer ongemakkelijke film die je niet snel zult vergeten. Goed gemaakt en zeer sterk geacteerd. Toch heb ik licht gemengde gevoelens bij deze film. Het doel is me niet geheel duidelijk, het neigt naar een wat moralistisch vingertje en dat staat me wat tegen. Maar zeer zeker een fascinerende film dat een gemeen kijkje geeft in volslagen zinloos geweld.

Offline Profile  

04 Jun 2008, 18:13 

Code inconnu: Récit incomplet de divers voyages (2000)
De eerste keer dat ik deze film bekeek, snapte ik de onderliggende vraagstukken wel maar kon ik niet veel met de vorm van de film. Nu jaren later genoot ik intens van de camerastanden en de lange vooral rustige scènes. Vooral de openingsscène zorgde voor een ademwegnemend gevoel van binnen. In iets minder dan negen minuten trakteert Haneke ons op een strakke manier van regisseren waarom het maar het nooit zal lukken dat de moderne mens fatsoenlijk zal gaan communiceren. Zo zitten er nog een aantal grandioze scènes in zoals één van de laatste slotscenes. Indrukwekkend spel van de acteurs, prachtige locatie, mooie overlappingen van scènes. Oftewel Michael Haneke op zijn best als je het mij vraagt.

Pianiste, La (2001)
Vreemd dat iedereen Isabelle Huppert zo goed vindt spelen ik vond haar rol vergeleken met andere rollen van haar behoorlijk hetzelfde. Op een enkele schokkende scène na speelt ze alweer heel afstandelijk misschien wel gevoelloos voor de kijker. Dat geld naar mijn mening ook voor de intelligente Michael Haneke die op de extra’s van de dvd uitlegt waarom hij op sommige momenten moest afwijken van het autobiografische boek van Elfriede Jelinek.

Het gaat zich allemaal om een zelfgerespecteerde Erika Kohut die nog bij haar moeder inwoont. Ze leidt een dubbelleven waarbij ze overdag een saaie pianolerares is. En waarbij ze s’ nachts vertoont in buurten waar ze overdag niet durft te tonen vanwege haar gerespecteerde rol in de samenleving. De veel jongere Walter begint haar te stalken en lijkt om haar te geven. Totdat hij erachter komt dat ze een behoorlijk ingewikkelde persoonlijkheid heeft. Dit loopt uit tot een vreugdeloze relatie.

Ik kon niet veel met de film. Plus dat Haneke teveel overliet aan de kijkers. Wat heeft deze dame allemaal meegemaakt om zo verknipt tegenover de medemens te staan? Gebrek aan liefde van moeder of vaderlief? Of oppert ze alles op voor kunst en intellect?

Dus een teleurstellende kijk op een leven van een intellect dat liefde niet wil kennen voor een hoger doel of niet weet wat liefde is en daarom geen liefde wil aanvaren. Kies zelf maar.

Funny Games (1997)
Ik was op de hoogte van de reputatie van de film alleen wist ik niet hoe ver Michael Haneke zou gaan. Er staat dit jaar een kopie/remake gepland. En wou deze zien voordat ik het Amerikaanse product tot me ging nemen.

En moet eerlijk bekennen de film viel toch wel lichtelijk tegen. Vooral het feit dat de regisseur tot ons sprak door de beelden en via één van de hoofdpersonen dat stoorde me toch wel. Iets wat Kubrick in A Clockwork Orange veel beter uitwerkte. Het probleem zit hem, dat hij mij dwong na te denken over de zonloosheid van geweld, iets wat we iedere dag zien in het leven of door beelden via de TV. Daarbij stelt hij elke kijker als gelijke iets wat ik niet kan waarderen omdat ik mezelf al beschouw als een kritische kijker en me vaker al vragen stel bij de meest krankzinnige martelpraktijken. Denk bijvoorbeeld recentelijk aan e Texas Chainsaw Massacre: The Beginning!

In plaats van hij met antwoorden komt gooit hij vragen op die al langer in me speelde. Deze provocerende film was qua acteerwerk, camerastanden, belichting meer dan kwaliteit. Haneke weet hoe hij het moet brengen, door lange statige shots brengen de beelden walging bij de kijker. Dus met deze film maakt Haneke duidelijk een aanklacht tegen mensen die houden van standaard actiefilm zonder enige vorm van diepgang. Een aanklacht tegen geweld in films als ze als entertainment worden gepresenteerd. Volgens mij als ik me niet vergis is deze film ook gemaakt naar dat hij Pulp Fiction gezien had van Quentin Tarantino.

Dus ik verwachtte een veel intelligente film die me meer deed nadenken over het onderwerp maar de vragen die hij omhoog gooide was ik al van op de hoogte en ben daar zelf geen voorstander voor. Dus Micael Haneke en ik zitten op de zelfde golflengte alleen jammer van de inhoud dat had nog scherper gekund door concrete antwoorden aan te bieden voor de kijkers. Dat zou pas een statement zijn!

Offline Profile  

04 Jan 2009, 11:40 

Funny Games U.S.
Twee psychopathische jongens gijzelen een gezin en laten het sadistische spelletjes spelen.
Funny Games U.S. is de remake van Michael Haneke's Funny Games. Het idee van een remake is hier wel heel letterlijk gehanteerd. Ieder shot en iedere dialoog is over gedaan. Met Haneke wederom aan het roer hoeft dit niet verkeerd uit te pakken. Dat doet het dan ook niet, maar de vraag is of dit nodig was? Is het nodig om Naomi Watts in plaats van Susanne Lothar te zien creperen en Michael Pitt in plaats van Arno Frisch het gezin te zien terroriseren? Toegegeven hebben de Amerikaanse acteurs zeker wat in hun mars. Haneke's boodschappen komen wederom duidelijk naar voren, maar het Duits gesproken origineel wordt niet verbeterd. We hebben het allemaal al gezien. Bovendien komen de langdurige shots, die in het origineel zo sterk waren, hier minder uit de verf.
Niettemin blijft Funny Games U.S. een sterke prent, maar was het nu nodig om een film shot voor shot, dialoog voor dialoog opnieuw in elkaar te zetten? Voor de mensen die moeite hebben met niet-Amerikaanse cinema dus wel. Anderen kunnen beter zweren bij het origineel.

7/10

Image Image
Image Image

Offline Profile  

17 Feb 2009, 15:01 

Er is nu een prachtige box uit met 6 films van Haneke. Uitgebracht door Twin Pics /Cineart met Nederlandse en Franse ondertiteling.

Image

Erg mooie tranfers, allemaal Anamorphic 16:9
En bij viertal films een toelichtend interview.

Wat een goede films zijn dit toch.
Haneke is voor mij echt 1 van de meest intelligente filmmaker around

box bevat:
- The Seventh Continent
- Benny's Video
- 71 Fragments of a Chronology of Chance
- Funny Games
- The Castle
- Funny Games U.S.

http://nl.cinematical.com/2008/11/28/michael-haneke-collection-op-dvd/

Last edited by MdB on 17 Feb 2009, 15:20, edited 1 time in total.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next