Logo

It is currently 19 Oct 2017, 18:23

Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message

03 Dec 2007, 19:59 

buzzmeekz wrote:
Herzog bleek bij de nazit een zeer innemend persoon te zijn, boordevol met interessante verhalen en anecdotes. Zijn pleidooi voor documentaires die op zoek gaan naar een dieper liggende (spirituele?) waarheid vond ik zeer overtuigend. Ik vrees echter dat weinig mensen het talent bezitten om dergelijke films te maken. Laten we hopen dat Herzog weer snel aan de slag gaat.

Herzog lijkt inderdaad in staat om uit ogenschijnlijk "niets" een soms wat vergezochte maar wel zeer persoonlijke en inspirerende visie te destilleren. Veel gemijmer en onnavolgbare metaforen waar ik graag naar luister.

Offline Profile  

18 Apr 2008, 10:03 

Camera Obscura wrote:
takeshi wrote:
jim2873 wrote:
Rescue Dawn (2006) ***1/2

Toch niet zo goed als ik gehoopt had. Net als 'Little Dieter Needs To Fly' gebaseerd op het bijzondere verhaal van Dieter Dengler maar de diepe indruk die de documentaire achterliet blijft hier helaas achterwege. De eerste 10 minuten waren eigenlijk nog het best en dat kwam vooral omdat er beelden uit de docu werden gebruikt. Het is geen slechte film, er wordt goed geacteerd en hij wordt nooit saai maar Herzog laat het hier na om wat buiten de lijntjes te kleuren en blijft het allemaal erg conventioneel. Prima entertainment maar meer kan ik er niet van maken.

Hier ben ik het mee eens. Ik had er veel meer van verwacht, zowel gezien de recencies als voorgaande kijkervaringen van Herzog films. Ik heb me niet verveeld, maar de film greep me nergens bij de keel, terwijl de materie zich daar goed voor leende. In vond ook de allereerste beelden het mooist, het einde daarentegen deed in grote mate afbreuk aan de film, leek wel een knieval om een feelgood einde aan het geheel te breien voor wat dan reden dan ook (producers?). Smaakte in ieder geval teveel naar Hollywood naar mijn mening.

Rescue Dawn (2006), 8/10

Gisteren eindelijk mijn steelbook open gemaakt en ben toch iets positiever. Er wordt hier niet direct filmgeschiedenis geschreven en het is zeker Herzog's meest conventionele film tot nu toe, dus ik kan me voorstellen dat veel mensen dit misschien een stap terug vinden. Het is een vrij recht-toe-rechtaan POW drama, maar dan wel prachtig gefilmd, sterk geacteerd, prachtige locaties en gewoon erg spannend. Ja, een Herzog-film die spannend is. Het einde was dan wel erg heroisch en een tikkeltje overdone en misschien hadden de overige karakters iets beter uitgediept kunnen worden, maar ik vond het toch een prima film.

Ik vind de echte Dieter Dengler trouwens niet zo'n interessante man. Het is zo'n rechtdoorzee positivo, dat ik hem af en toe een beetje vermoeiend vind. Een echt interessant of complex personage vind ik hem niet, en Christian Bale probeert hem ook niet "dieper" te maken dan hij in werkelijkheid is (of destijds was), wat overigens niets afdoet aan zijn uitzonderlijke levensverhaal.

Handig - kan jullie meteen alledrie quoten want kan me in alledrie de meningen vinden - al vind ik wel meeste aansluiting bij Camera Obscura, misschien omdat ik wist dat ik me niet aan een typische Herzog moest verwachten. Heb een zwak voor films met Aziatische locaties, en hier zijn ze prachtig. Christian Bale levert een indrukwekkende prestatie, al deed het me na The Mechanist nogal ziekelijk aan hem weer lichamelijk tot het uiterste te zien gaan. Veel intense momenten, maar had ook problemen met het einde - mikte nogal laag.

Offline Profile  

29 Jun 2008, 14:34 

Rescue Dawn - Werner Herzog - 2006

Ongelovelijk sterke film die mij totaal in de film zoog. Het verhaal gaat over Dieter Dengler die in Laos met zn vliegtuig neerstort en daar gevangen wordt genomen. Hij beland in een kamp met nog enkele andere gevangenen. Ze moeten zien te kampen met de vernederingen van de kampbewaarders en de honger. Ze beramen vluchtpogingen maar buiten het kamp dient zich nog een vijand aan....de dikke jungle van Laos.

Een ander soort film dan we van Herzog gewend zijn, deze is wat conventioneler. Een paar zaken vind ik echter zeer jammer aan de film. Ten eerste het einde dat wat afbreuk doet aan de rest van de film. Deze is naar mijn smaak wat over the top en gelikt Hollywood. Een tandje lager had ik beter kunnen pruimen. Verder vind ik het erg jammer dat de film dus is gebaseerd op het echte levensverhaal van Dieter Dengler en daarbij voorbij gaat aan actuele feiten. Er schijnen veel zaken niet overeen te komen met de werkelijkheid. Nu is het een film en mag je vrijheden veroorloven om een goede film te maken. Echter Gene DeBruin wordt in deze film onterecht afgeschilderd als een onstabiel persoon die ook nog eens zn makkers "verraad" door niet zn afspraken na te komen tijdens de ontsnappingspoging. In werkelijkheid bleef hij achter om een kameraad niet te laten stikken, een zeer heldhaftige daad. In de film wordt het tegenovergestelde beweerd. Familieleden van Gene zijn daar dan ook terecht zeer gekrenkt door. Via deze website kom je daar wat meer over te weten; www.rescuedawnthetruth.com. De echte Dieter en andere overlevenden komen daar oa aan het woord via kleine videofragmenten. Ze nemen het daarin op voor Gene.

Als ik dat los koppel...zie ik toch een zeer sterke film. Alleen dus jammer dat Herzog onnodig cruciale feiten heeft weggelaten en verdraaid. Ik ben nu dan ook erg nieuwsgierig naar de docu die Herzog heeft gemaakt over dit verhaal. Een groot pluspunt gaat wederom naar Christian Bale die mij weer 100% heeft overtuigd met zn acteerprestaties. Niet alleen viel hij weer kilo's af, volgens mij deed hij vele stunts zelf. Als hij ondersteboven hangt aan een touw, als hij achter een buffel wordt meegezeuld....we zien duidelijk het gezicht van Bale en er wordt op die momenten geen gebruik gemaakt van een stuntdubbel. De andere acteurs acteren ook zeer sterk.

Een krachtige film die overlevenskracht naar een nieuw niveau tilt. Het deed me bij vlagen denken aan het ongelovelijke verhaal van Touching the Void. Dus jammer van het einde en de cruciale onjuistheden maar dat kan toch niet verbloemen dat het een erg sterke film is.

Offline Profile  

15 Jul 2008, 20:47 

Ik hou wel van de overdaad aan anti-helden en misfits die in zijn films rondlopen. Vanzelfsprekend aanbid ik Aguirre, maar Hombre uit Auch Zwerge haben klein angefangen komt op een goede tweede plek. Nooit eerder heb ik zo'n aanstekelijk (hoon)gelach gehoord als uit de mond van de kleine betoverende dwerg.

Offline Profile  

28 Jul 2008, 17:36 

Grizzly Man (2005): Wat was dit een jammerlijk mislukte documentaire. Ondanks de onderhoudende voice-over van Herzog (een soort Schwarzenegger 2) die een nuchtere zienswijze op de getoonde beelden van de berenfetisjist Timothy Treadwell geeft, begaat de film een grootse fout: de hoofdpersoon is fucking irritant. Ik zou bijna zeggen dat ik blij ben dat hij dood is, maar och, hij leefde toch al in grote afzondering. Treadwell is een irritant, naïef en bovenal kinderlijk mannetje met een stem die beter gedubd had kunnen worden en een kapsel dat hoongelach in de hand werkt. Zijn wens tot escapisme - het bekende geval van het niet aankunnen van de grote, boze buitenwereld vol verantwoordelijkheid - leidt hem naar een zelfgemaakte fantasiewereld temidden van ogenschijnlijk knuffelige beren en vosjes. Daar maakte hij tot het vermoeiende aan toe audiovisuele zelfportretten met theatrale bespiegelingen van indifferente grizzlyberen - 'o hi yoghi bear, i love you!' ad infinitum. Naast de zelfgeschoten eigengeilerij lardeert Herzog in de vorm van zwaar geënsceneerde interviews (met de monoloog van de lijkschouwer als surrealistisch hoogtepunt) de kijker met overbodige beschouwingen op en over een man wiens 'levenswerk' eenzelfde overbodigheid omvat.

Desalniettemin: mooie plaatjes van Alaska en wilde beren - en niet te vergeten de vossen! En ergens wekt het wel de behoefte op om ook een dergelijk escapistische tocht te ondernemen. Maar dan voor een weekje en niet dertien seizoenen lang, terwijl je met je handen door de berenpoep wroet en haast orgastisch exclameert dat je zo van het berenvrouwtje houdt

Offline Profile  

28 Jul 2008, 17:55 

Die Timothy Treadwell is gek natuurlijk en bij vlagen heel irritant, maar als documentaire is het toch wel geslaagd?

Die Treadwell, hoe gestoord hij ook is, was toch een buitengewoon fenomeen. Ik vond dat Herzog juist een fascinerend portret heeft gemaakt, zonder dat hij hem of het onderwerp belachelijk maakt. En hey, dat karakteristieke accent van hem is natuurlijk fantastisch. Hele volksstammen zijn zelfs verslaafd aan zijn stem - is zo ongeveer zijn handelsmerk geworden.

:wink:

Offline Profile  

28 Jul 2008, 18:09 

Camera Obscura wrote:
Die Timothy Treadwell is gek natuurlijk en bij vlagen heel irritant, maar als documentaire is het toch wel geslaagd?

Die Treadwell, hoe gestoord hij ook is, was toch een buitengewoon fenomeen. Ik vond dat Herzog juist een fascinerend portret heeft gemaakt, zonder dat hij hem of het onderwerp belachelijk maakt. En hey, dat karakteristieke accent van hem is natuurlijk fantastisch. Hele volksstammen zijn zelfs verslaafd aan zijn stem - is zo ongeveer zijn handelsmerk geworden.

:wink:

Ik laat m'n oordeel heftiger overkomen dan het eigenlijk is, hoor! Maar ik had toch over de gehele linie genomen moeite om het op m'n gemak uit te kijken en veel daarvan had te maken met de kleine gebaren van Timothy waar ik me meer en meer aan ging storen. Ik had ook het idee dat hij de boel de godganse tijd voor de camera aan het flessen was, alsof hij nooit kon verkroppen dat hij niet de glorieuze acteur is geworden die hij had willen zijn. En elke keer als hij zijn act de presence voor de camera gaf, deed hij zijn masker op en vertolkte hij weer een rol - de kruising tussen Richard Simmons, Steve Irwin en Michael Jackson. Wellicht was hij ondanks zijn idiosyncratische voorkomen en misantropische levenshouding wel een goed te pruimen gozer: z'n persona - en dat is immers alles wat we voorgeschoteld krijgen - stond me echter voor geen meter aan.

Ik wil wel een Herzog audiobook!

Offline Profile  

28 Jul 2008, 18:41 

Aguirre wrote:
Grizzly Man (2005):

Leuk geschreven stukje man! Laat vooral die recensies komen, je beschouwingen vind ik zeer te pruimen! :D

Offline Profile  

14 Feb 2009, 02:33 

Camera Obscura wrote:
Melzz wrote:
Nosferatu, Phantom Der Nacht

De minste uit mn Herzog-Kinski-box tot nu toe.

Je moet Cobra Verde en Woyzeck nog zien dan, neem ik aan?

Aha, enkel deze 2 tot nu toe gezien en vond beiden idd niet al te best. Cobra Verde had wel nog wat door zijn Afrikaanse setting. Begon al te vrezen voor de rest van zijn oeuvre, maar we zullen maar dapper verder doen.
Enkele jaren geleden wel nog Auch Zwergen haben klein angefangen in de cinema gezien en vond die echt geweldig. Waarschijnlijk vooral doordat ik niet wist wat ik ging zien en ik sindsdien niet meer met zo'n waddefak gevoel de zaal verlaten heb.

Offline Profile  

19 Apr 2009, 22:37 

De opnames van Herzog's nieuwste film, Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans (2009) zijn al enige tijd terug afgerond. Het is een soort van sequel op Abel Ferrara's Bad Lieutenant met in de hoofdrol Nicolas Cage en de controverse rond de film is weliswaar oud nieuws, maar smeuig genoeg om nog even op te halen. Kort samengevat: Ferrara is niet blij met de film.

Ferrara hopes "these people die in hell"

Herzog: "Who is Abel Ferrara?

En een uitgebreid interview in The Guardian van donderdag 16 april over Close Encounters maar ook het een en ander over Bad Lieutenant

Offline Profile  

21 Apr 2009, 11:18 

Quote:
Herzog: "Who is Abel Ferrara?

:lol:

Offline Profile  

05 May 2009, 18:41 

Even snel het topic doorgenomen en kon deze top tien van Herzog niet 1,2,3 vinden. Vond het wel een interessante lijst die Herzog samengesteld heeft .

Herzogs Toptien:
1. Cane toads - an unnatural history Mark Lewis (Australië, 1987). Hilarische film over wat mensen zoal doen met Australische rietpadden.
2. Fast, cheap and out of control Errol Morris (VS, 1997). Een dompteur, een tuinman, een laborant en robotdeskundige over hun interesse in dieren.
3. Forest of bliss Robert Gardner (VS, 1986). De rituelen van leven en dood in een oude Indiase stad.
4. Good news: von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern Ulrich Seidl (Oostenrijk, 1990). Het dagelijks leven in Wenen ontsluierd.
5. Lettre de Sibérie Chris Marker (Frankrijk, 1958). Driedubbel verslag van een reis naar Siberië, land tussen Middeleeuwen en twintigste eeuw, tussen holenmensen en kosmonauten.
6. Les maîtres fous Jean Rouch (Frankrijk, 1955). Antropoloog en filmmaker Rouch onderzoekt de waanzinsceremonie van Hauka-riten in Ghana.
7. Nanook of the north Robert Flaherty (VS, 1922). Klassieke documentaire over het leven van de Eskimo's, met de jonge jager Nanook in de hoofdrol.
8. Spend it all Les Blank (VS, 1971). Het losse leven van de Franstalige Cajuns in Louisiana, VS.
9. Vernon, Florida Errol Morris (VS, 1981). 'Hou je mond en laat mensen zes minuten aan het woord, dan bewijzen ze vanzelf hoe gek ze eigenlijk zijn.' Errol Morris ging met dat principe het suffe stadje Vernon, Florida, in en ondervroeg onder meer een wormenkweker en een kalkoenenjager.
10. Yuki yukite shingun Kazuo Hara (Japan, 1987). De strijd van veteraan en winkelier Kenzo Okuzaki, die de keizer wil dwingen schuld te bekennen aan de Japanse oorlogsmisdaden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Twee stuks gezien. Beiden was ik verre van onder de indruk. Eens kijken wat die andere documentaires voorstellen. En of ik ze wel kan vinden... :)

Offline Profile  

06 May 2009, 23:35 

Herzog is vast goede vrienden met fellow globettrotter Chris Marker.

Offline Profile  

27 May 2009, 23:31 

trailer voor Herzog's Bad Lieutenant.

Offline Profile  

14 Jul 2009, 16:51 

Fata Morgana (1971)
Herzog trekt de woestijn in en schiet daar mooie plaatjes. In het tweede en derde deel aangevuld met enkele ontmoetingen met markante en/of vreemde personen die ze daar onderweg ontmoetten. Veel zinnigs heb ik er niet over te vertellen maar vond het een zeer leuk filmpje, pastte ook perfect bij mijn zondagmorgense toestand enige tijd terug tijdens de hitte. Zou deze graag eens terug willen zien in de cinema, vond de dvd soms ietsje te wazig.

Gisteren Herz aus Glas (1976) bekeken en had daar veel meer moeite mee. Geraakte bijna op geen enkel moment echt in de film en vond dat er nogal sloom geacteerd werd (de hypnose verhalen die ik achteraf las verklaren dan wel een groot stuk natuurlijk). Maar ook hier weer schone natuur (die slotscene op dat rotseiland) en ook de docu-achtige scene met het glasblazen mocht er zijn.

Offline Profile  

05 Aug 2009, 12:06 

Ondertussen Jeder für sich und Gott gegen alle (1974) en Stroszek (1977) bekeken, beiden met outcast Bruno S. in een indrukwekkende hoofdrol. Vond vooral de eerste een prachtfilm met tal van memorabele scenes en bijrollen. Met Stroszek kon me in het begin niet zo boeien, maar eenmaal de actie zich naar de US verplaatst was ik weer helemaal mee.

Wat is trouwens de handigste manier om aan veel van zijn docu werk te geraken? Vind hier en daar iets over een box maar lijkt oop of enkel via zijn eigen site te verkrijgen (nogal prijzig). Losse exemplaren dan maar?

Offline Profile  

05 Aug 2009, 12:54 

Dat is een Australische box, althans, dat is de enige plek waar die via reguliere shops wordt aangeboden. Ik heb hem zelf een keer cadeau gekregen van de Kerstman, een presentje waar ik erg blij mee was, want voordelig heb ik hem nooit ergens kunnen vinden. De enige plekken waar ik hem nog steeds zie, zijn een aantal Australische retailers. Het goeie ouwe Xploited had hem eerst ook (voor de hoofdprijs weliswaar, maar ze hadden hem). Vreemd genoeg nooit ergens anders aangeboden bij mijn weten, zelfs niet op Amazon.

Hij is inderdaad te krijgen voor 150 euro + 7,69 shipping via [url=http://www.wernerherzog.com/main/de/flash/dvdbox.php?disc=3[]wernerherzog.com[/url], waarmee je misschien iets duurder uitbent dan de meeste Australische sites, maar met verzendkosten en vooral de rappe bezorging (gaat vanuit Duitsland) misschien wel een betere optie dan die Australiërs.

Heb verder niet echt gezocht naar koopjes, maar zie zo snel niets (tenzij je op Ebay iets tegenkomt).

Last edited by Camera Obscura on 05 Aug 2009, 13:29, edited 1 time in total.

Offline Profile  

05 Aug 2009, 13:21 

Correctie: ze hebben hem blijkbaar gewoon nog bij Xploited - zou toch zweren dat ik die box maar een paar maanden gezien had en toen weer op was. Blijft duur natuurlijk.

http://xploitedcinema.com/catalog/werne ... 12218.html

Offline Profile  

28 Aug 2009, 00:47 

Vanavond Auch Zwergen Haben Klein Angefangen eens herbekeken en de r2uk is gecut godverdomme. Miste de gekruisigde aapjes en bij de slaapkamerscene ontbrak er precies ook iets of werd er minder ondertiteld dan toen ik hem in de cinema zag. Herinner mij daar nog duidelijk een "en nu gaan we neuken" stuk (ik en de vriend met wie ik het zag hebben het nog weken nadien te pas en te onpas zitten gebruiken) dat nu precies ontbrak.

Offline Profile  

02 Sep 2009, 11:52 

Woyzeck - Werner Herzog - 1979

De dvd lag al een tijdje te verpieteren in mn Herzog/Kinskibox....hij trok me niet zo erg. Maar gisteravond toch eens geprobeerd en.....tja.....wat een vreemde film. Kinksi is wel geweldig om naar te kijken als een man op de rand van psychose. De dialogen lijken wel direct overgenomen uit het toneelstuk want geen mens praat de hele tijd in poëtische volzinnen. Niets was echt realistisch wat de kijkervaring nogal....vreemd maakte. Na afloop dacht ik...wat was nu eigenlijk het punt wat Herzog wilde maken? Geen vervelende film maar ook niet echt sterk. Zal hem niet snel nog eens opzetten. Bizar werkje....

6,7

Offline Profile  

12 Sep 2009, 19:09 

Zonet eindelijk Fitzcarraldo gezien - waanzinnige filmproductie, als onderneming al even geflipt als het verhaal dat verteld wordt. Meteen ook een film die hoog staat in m'n Blu-Ray verlanglijstje - deze film kan echt wel een HD-transfer gebruiken. 9/10

Offline Profile  

29 Sep 2009, 15:18 

Cobra Verde opgezet als tweede onbekeken eighties-Herzog - hou wel van z'n pseudo-documentaire aanpak want voelt daardoor heel oprecht, maar was toch meer onder de indruk van Fitzcarraldo met z'n krachtigere existentiële thema's. Een losgeslagen Kinski die uit z'n vel springt tussen een massa halfnaakte negerinnen zal ik anders niet snel vergeten. 7,5/10

Offline Profile  

22 Nov 2009, 20:42 

Vraag me niet hoe het kan dat het er niet eerder van is gekomen, maar ik ben vandaag voor het eerst eens gaan zitten voor Heart of Glass en Cobra Verde. Beide films beantwoordden gelukkig volledig aan mijn hoge verwachtingen, en zal ik zeker vaker gaan kijken - zowel met als zonder audiocommentaar van 'King Commentary' Herzog.

Jammer trouwens dat Cobra Verde in mijn UK-box slachtoffer lijkt te zijn geweest van een beroerde NTSC-to-PAL transfer, waardoor het geheel vaak oogt als een grauwe video-opname waar ook nog eens edge enhancement en overmatige compressie op is toegepast.

Offline Profile  

22 Nov 2009, 20:52 

Vond ik ook - de transfer van Cobra Verde ziet er echt spuuglelijk uit, met gigantische compressieblokken à volonté, haast alsof je een youtube-filmpje zit te kijken. Over dat zingende meisje bij de aftiteling heb ik nog een tijdlang - waarschijnlijk onwettelijke - fantasieën gehad en die hadden niks met compressieblokken te maken. Wel een beetje met edge-enhancement.

Offline Profile  

22 Nov 2009, 20:58 

Ik heb zo'n zin om Fitzcarraldo weer eens op te zetten dat ik het geneens probeer....

Ehh...anyway, is er geen betere versie van Cobra Verde? De slechte kwaliteit was me niet zo opgevallen op mn oude tv. Da's wel een "nadeel" van een groot plasmascherm...slechte kwaliteit wordt meteen gigantisch uitvergroot.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next