Logo

It is currently 17 Aug 2017, 07:43

Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
  Werner Herzog
06 Feb 2006, 23:39 

ImageWerner Herzog (1942, Duitsland)

----------------------------------------------

Het leven van regisseur Werner Herzog en het ontstaansproces van zijn films is vaak even interessant als de films zelf. Het grote voorbeeld is natuurlijk Fitzcarraldo waarbij de regisseur daadwerkelijk, net als zijn hoofdpersoon, een schip over een berg heentrekt. Recent kwan Herzog weer in het nieuws door Joaquin Phoenix uit een autowrak te redden en door geraakt te worden door een kogel tijdens een interview voor de BBC. Deze laatste wonderbaarlijke gebeurtenis kun je hier bekijken. :shock:

Van zijn films vind ik vooral Fitzcarraldo, Stroszek en het recente Grizzly Man heel goed. Woyzcek en Cobra Verde vond ik iets tegenvallen. Maar ik moet nog een hoop zien zoals zijn Nosferatu, Little Dieter Learns to Fly en The Enigma of Kasper Hauser. Ook zijn documentaire werk schijnt zeer de moeite waard te zijn, hoewel ik tot nu toe slechts Grizzly Man heb gezien. Een fascinerende regisseur, dat is zeker.

Offline Profile  

07 Feb 2006, 00:29 

Moet bekennen dat ik onlangs pas mijn eerste Herzog film heb gezien, namelijk Grizzly Man. Daar heb ik toen het volgende over geschreven:

The Grizzly Man (Herzog, 2005)

Deze laatste documentaire van Werner Herzog vertelt het verhaal van geflopte acteur annex mislukte surfgoeroe annex berenliefhebber Timothy Treadwell. Hij heeft naar het schijnt in totaal 13 zomers in de natuur doorgebracht tussen de levensgevaarlijke grizzlyberen, tot het moment waarop een van zijn geliefkoosde beren een lekker hapje in hem zag...
Ik vond dit een uitermate fascinerende docu. Naast prachtige natuurbeelden toont hij het leven van een "mislukkeling" die wanhopig een nieuw doel probeerde te geven aan zijn leven. Timothy sluit zich (na een hevige periode vol drank- en drugs-misbruik) af van de "grote-boze-mensenwereld", zich daarbij nauwelijks realiserend dat de natuur waarin hij vlucht wellicht nog een stuk harder en pijnlijker is. Hij leeft in de natuur tussen de grizzly's en observeert ze op een liefkozende manier. Treadwell's studie van de grizzly's is leuk, Herzog's diepgaande studie van Treadwell's persoonlijkheid is velen malen interessanter. Gaandeweg zien we Treadwell veranderen van een kinderlijk naieve, diep emotionele persoonlijkheid die zich prettig voelt tussen de beren, tot iemand die alle realiteitsbesef kwijt is geraakt en in al zijn eenzaamheid en ongeluk uiteindelijk zelfs de mensheid en haar regels de rug toekeert.
Beetje jammer dat Herzog bij vlagen iets teveel nadruk legt op de afschuwelijke gebeurtenis, waardoor het geheel bij vlagen enigzins riekt naar sensatiezucht. Gelukkig maken de vele fascinerende psychologische momenten en ontroerende beelden van de natuur deze film absoluut de moete waard. Aanrader, temeer omdat naar mijn idee te weinig mensen deze film gezien hebben!

Na deze film was ik zo benieuwd geworden naar Herzog's eerdere werk dat ik deze box meteen maar besteld heb. :)

Offline Profile  

07 Feb 2006, 03:15 

Ik kan zo goed als totaal niets met de goede man zijn films en de verzameling malloten en buitenbeentjes die hij iedere keer weer voor zijn camera trekt. Ik ken hem vooral uit zijn pre-Fitzcarraldo tijd (daarna ging hij vooral docu's maken), maar ik kon er allemaal bitter weinig mee. 'Nosferatu' en 'Herz aus Glas' vond ik nog wel vrij aardig, maar de rest heb ik me door heen moeten worstelen. Kaspar Hauser heb ik nog liggen, maar nog niet aan begonnen.

Gekeken films

Offline Profile  

07 Feb 2006, 18:37 

Heb van zijn films alleen nog Aguirre:The Wrath Of God (1972) gezien, het duurde even voordat ik in de film zat maar beetje bij beetje werd ik toch meegesleurd in de waanzin van Don Lope (Klaus Kinski). Bijzondere film die een blijvende indruk heeft achtergelaten.

Image

Heb de Herzog/Kinski box vol.1 dus heb er nog een paar te gaan.

Offline Profile  

12 Feb 2006, 12:13 

Ik heb een aantal films van de beste man gezien (Aguirre / Fitzcarraldo), maar ben niet erg enthousiast geworden van die films...

Recentelijk heb ik grizzly man gezien en er het volgende over geschreven;

- grizzly man (Werner Herzog)
Een documentarie van de Duitse cineast Herzog over het leven van Timothy Treadwell. Een 'einzelganger' die gedurende 13 zomers bij en met de grizzlyberen op Alaska heeft geleefd.

Treadwell meende dat hij met zijn werk de beren beschermde en dat er tevens een uitvoerige studie plaats vond door hem. Treadwell ging zo op in zijn werk dat hij haast zelf een beer werd. Hij praatte met ze, aaide ze, hij ging echt op in zijn 'werk.'

Hoe fascinerend ook, zijn ware bedoelingen zijn me nooit helemaal duidelijk geworden. Hij claimt dat hij de beren beschermde tegen de boze mensenwereld, maar in 13 zomers lang zien we slechts eenmaal een groep mensen langskomen, en dat zijn geen jagers of stropers maar gewoon vissers. Maar de mensenschuwe haast paranoide Treadwell zag overal gevaren in.

De docu geeft wel een goed beeld van de innerlijke twisten in de mens Treadwell. Zijn diepste emoties worden bloot gegeven. Indrukwekkend wat dat betreft. Evenals de schitterende locatieshots en beelden van de beesten. Ook deze zijn indrukwekkend te noemen.

De scene die me echter het meeste bij is gebleven is het beeld van Werner Herzog die naar de laatste audiotape van Treadwell en zijn partner aan het luisteren is. Zij zijn namelijk aangevallen en gedood door een beer terwijl de camera liep en geluid opnam (het lenskapje zat voor de lens dus er zijn (gelukkig) geen beelden beschikbaar. Herzog is zo ontroerd dat hij de eigenaresse (een goede vriendin van Treadwell) van het bandje meedeelt dat zij er nooit naar moet luisteren en dat ze het niet zou moeten bewaren.

Een scene die me erg deed lachen is de reactie van Herzog op een woedeuitbarsting van Treadwell. Hij verwijst naar de overleden acteur Klaus Kinski met wie hij een haat/liefde verhouding had en die er ook bekend om stond dat hij goed in woede kon uitbarsten.

Grizzly man zal ik zeker vaker gaan kijken. Op dit moment weet ik nog niet goed wat ik van Treadwell vind. Een geniale man die goed werk deed voor de beren. Of een mafketel die meende dat hij goed deed, maar waar eigenlijk geen bewijs voor is. Herzog zelf merkt op dat de liefde die Treadwell vond en zag in de dieren hijzelf niet opmerkte. In de blikken van de beren zag Herzog slechts een quasi-geinteresseerde blik in voedsel. Geen herkenning, geen acceptatie, geen liefde.

Na 'hoop dreams' voor mij de beste docu die ik heb gezien. 8-8.5/10

gr, Coen

Offline Profile  

02 Mar 2007, 11:15 

Image

Fata Morgana (1971) ****1/2

Het originele plan was om een Science Fiction film te maken maar toen Herzog in de woestijn aan het filmen was liet hij dat idee vallen en besloot een soort documentaire te maken, Herzog-style. In de openingsscene zien we meerdere keren een vliegtuig landen, keer op keer vanuit hetzelfde camera standpunt. Eerst denk je nog steeds hetzelfde shot te zien maar op den duur blijkt het toch niet zo te zijn. De toon is gelijk goed gezet. Vervolgens zien we een shot van de woestijn met aan de horizon een fata morgana met vervormde beelden van iets wat op een auto lijkt maar het kan ook net zo goed een kameel zijn.

De rest van de documentaire krijgen we veel hypnotiserende, apocalyptische aandoende shots te zien van eindeloze zandheuvels in de woestijn en zijn inwoners, zowel dood als levend. De documentaire bestaat uit drie 'delen' die geen echt overgangspunt hebben maar vooral verschillen wat betreft de voice-over en muziek. In het eerste deel (Creation) is er klassieke en tribal muziek afgewisseld door een voice-over van een Duitse vrouw die Mayaanse mythes met ons deelt. In het tweede deel (Paradise) is er vooral muziek van troubadour Leonard Cohen en vertel Herzog zelf het een en ander in de voor hem zo typische toon. In het laatste deel (The Golden Age) krijgen we o.a. een bizar koppel te zien dat ons verblijdt met een nogal vreemd deuntje op piano en drums en een duiker die in de weer is met een reuzenschildpad. Af en toe lijkt dit gedeelte nog het meest op een sketch van Jiskefet of Monty Python.

Bijzonder eigenzinnige documentaire waarin sommige scenes ook duidelijk door Herzog in scene zijn gezet. Wat hij daar precies mee wil zeggen is me niet altijd even duidelijk maar fascinerend is het zeker.

Offline Profile  

06 Mar 2007, 11:59 

Image

Auch Zwerge Haben Klein Angefangen (1970) ****
(Even Dwarfs Started Small)

In een door Herzog geschapen alternatief universum leven alleen maar dwergen, lilliputters en kleine mensen. De personages in deze film leven op een soort instituut/landgoed/gevangenis/school (wat het precies is wordt volgens mij nooit echt duidelijk) en rebelleren op een gegeven moment tegen hun meerderen. Als de leider 'Pepe' wordt vastgehouden in een villa beginnen ze de boel op stelten te zetten en loopt de opstand steeds verder uit de hand.

Een echt conventioneel plot is niet aanwezig. We zien voornamelijk de opstandelingen keet schoppen, elkaar voor de gek houden en proberen Pepe te bevrijden. Wat precies de reden voor deze opstand is blijft in het ongewisse maar dat lijkt niet zo belangrijk. Herzog legt alles als het ware onder een vergrootglas en weet op deze manier de dwaasheid en gekte van de 'normale' samenleving weer te geven. Mede doordat het geschoten is in groezelig zwart/wit in een maan-achtig landschap en er in de cast alleen maar dwergen zijn gebruikt komt het allemaal erg bizar en onwerkelijk over, als een soort nachtmerrie die in eerste instantie nergens over lijkt te gaan maar je uiteindelijk toch aan het denken zet.

'Hombre', 1 van de kleinste personages uit het gezelschap laat een onuitwisbare indruk achter met zijn maniakale lach die nog steeds door mijn hoofd spookt:

Image

Last edited by jim2873 on 09 Mar 2007, 11:39, edited 1 time in total.

Offline Profile  

09 Mar 2007, 11:30 

Herakles (1962) ***1/2
12 min, 16 mm, b/w

Heel aardig, experimenteel debuutfilmpje van Herzog waarin beelden van een trainende bodybuilder worden afgewisseld met scenes die betrekking hebben op 6 van de 12 twaalf 'werken' van de Griekse mythe van Herakles. "Will he resist the Stymphalian birds?" wordt bijvoorbeeld weergegeven door straaljagers die een bommentapijt laten vallen. De soundtrack bestaat uit jazzmuziek en wat geluiden uit de gym.

Image

Offline Profile  

20 Mar 2007, 10:48 

Little Dieter Needs to Fly (1997) ****1/2

Indrukwekkende documentaire over Dieter Dengler. Tijdens de Vietnam oorlog werd zijn vliegtuig neergehaald waarna hij maanden werd vastgehouden en gemarteld door de Viet Cong en uiteindelijk op ongelofelijke wijze wist te ontsnappen. We zien hem eerst in zijn huis waar hij op bijzondere wijze omgaat met zijn traumatische ervaring en krijgen we met behulp van historische beelden te zien hoe Dieter zich losworstelde uit het na-oorlogse Duitsland om zijn droom na te jagen in Amerika. Little Dieter Needs to Fly. Vervolgens belanden we in Laos waar Dieter destijds is vastgehouden en vertelt hij zijn opmerkelijke verhaal terwijl er een en ander wordt nagespeeld op locatie. Afgezien van een bizar, droogkomisch instructiefilmpje is Herzog niet echt nadrukkelijk op de voorgrond aanwezig. Af en toe horen we hem nog wel wat vertellen maar het is voornamelijk Dieter zelf die de documentaire draagt. Herzog is wel onmiskenbaar de man achter de schermen en weet met een haast hypnotiserende combinatie van beelden en muziek een bijzonder verhaal te vertellen. Vorig jaar heeft Herzog het verfilmd als 'Rescue Dawn' met Christian Bale als Dieter.

Image

Offline Profile  

25 Mar 2007, 13:33 

The Wild Blue Yonder (2005) ****1/2

Het originele idee achter Fata Morgana (Aliens die een kolonie proberen te vormen op aarde) wordt hier weer opgepakt door Herzog op wel zeer unieke wijze. Brad Dourif is een alien van de planeet Andromeda en vertelt in de camera zijn verhaal over de kolonisatieplannen van zijn ras. Mislukte plannen welteverstaan want de aliens zijn geen uber-intelligente wezens maar een stelletje losers. Alien Dourif is de enige acteur in de film en zijn bijzonder vreemde narratief wordt ondersteund door archiefbeelden van o.a. een ruimtevaart missie, onderwatershots op Antarctica, geleerden die met ingewikkelde formules strooien en een wetenschapper die een revolutionaire ruimtetunnel heeft ontdekt. Het verhaal van de alien is natuurlijk compleet over the top en science fiction fantasy ten top maar het wordt tegelijkertijd op bijzonder wijze gemixed met waarheden wat betreft de ruimtevaart, mogelijkheden om buitenaards leven te ontdekken en het lot van de aarde zelf. De indrukwekkende beelden uit de ruimte en op antarctica worden ondersteund door een geimproviseerde soundtrack van de Nederlandse avant-garde cellist/componist Ernst Reijsiger met daar overheen traditionele tribal-achtige vocalen. Zoals Herzog het mooi zegt in 1 van de interviews op de dvd: 'Go wild with your imagination, as wild as it gets. Come take this voyage...'

Image

Offline Profile  

15 Apr 2007, 10:47 

Lektionen in Finsternis (1992) ****1/2
(Lessons of Darkness)

Samen met Fata Morgana en The Wild Blue Yonder vormt deze film een trilogie waarin documentaire en science fiction op unieke wijze samenvloeien zoals alleen Herzog dat voor elkaar krijgt. De beelden die we hier te zijn krijgen zijn gefilmd in Kuweit na de eerste Golfoorlog en geven de totale verwoesting weer die de oorlog heeft achtergelaten. Er zijn o.a. wat korte interviews met slachtoffers en shots van martelkamers maar het merendeel van de film draait om de helse, brandende oliebronnen die zeer indrukwekkend in beeld zijn gebracht. Als je alleen de beelden laat zien zou je het gewoon een documentaire kunnen noemen maar door middel van een sporadische voice-over laat Herzog het geheel op een onbekende planeet afspelen en geeft hij bepaalde gebeurtenissen een eigen draai. "A darkened planet somewhere in our solar system, its landscapes and people ravaged by the effects of a hideous war." Het verhaal is dus fictief maar bevat tegelijkertijd zeer confronterende waarheden over de manier waarop we met onze planeet en met elkaar omgaan, zonder het vast te pinnen aan bepaalde gebeurtenissen. Het resultaat is een intense, tijdloze film die net zo goed gisteren gemaakt had kunnen worden.

Image

Offline Profile  

17 Apr 2007, 22:22 

Herz aus Glas (Werner Herzog - 1976)

Image

Uitermate vaag. Een dorp in Beieren vervalt in een soort collectieve hysterie als een glasblazer overlijdt en een uniek productie-proces voor een speciaal soort glas mee zijn graf in neemt.

Herzog incorpereert veel lanschapsbeelden, wolken en mist in het vrijwel onnavolgbare verhaal, als er al van een verhaal gesproken kan worden. Meer een aaneenschakeling van associatieve droombeelden. Een aantal malen refereren de 19e eeuwse dorpsbewoners zelfs aan 20e eeuwse gebeurtenissen als WO I en II. Af en toe - op de Herzog-manier dan - zeer grappig. In een bepaalde scène zitten twee mannen aan een tafel, waarbij de één zijn bierpul op de ander zijn hoofd kapotslaat waarop de ander zijn bier over de ander zijn hoofd giet. Het is zo volslagen debiel, dat je bijna wel moet lachen, temeer omdat het weer zulke typische Herzog-idioten zijn. Hij heeft weer een bonte verzameling eccentriekelingen bij elkaar heeft gebracht, ongelofelijk. De hele cast schijnt overigens onder hypnose te zijn geweest tijdens de opnamen. Het verhaal kan ik niet zomaar reproduceren, maar ik geloof dat Herzog dat ook niet kan en dat het ook helemaal niet de bedoeling is. Misschien nog maar eens kijken.

Offline Profile  

07 May 2007, 20:26 

Lebenszeichen (Signs of Life) (Werner Herzog - 1968).

Image

Herzog's eerste lange speelfilm, in zwart-wit geschoten, vertelt het verhaal van de Duitse soldaat Stroszek, die tijdens WO II op een afgelegen Grieks eiland wordt gestationeerd, waar hij de taak krijgt om samen met zijn nieuwe Griekse vrouw een verlaten munitiedepot te bewaken. Stroszek draait echter langzaam door, probeert zijn vrouw te vermoorden en verschanst zich vervolgens in het munitiedepot, waarop Duitse soldaten Stroszek proberen gevangen te nemen voor hij zichzelf en het hele eiland opblaast.

Het is eigenlijk een vrij simpel verhaal - meer recht-toe-rechtaan dan veel van zijn latere werk - dat Herzog met minimale middelen toch bijzonder effectief weet uit te werken en ook op een vreemde manier de nodige humor bevat. In één scène zien we Stroszek met zijn kersverse Griekse vrouw poseren voor een huwelijksfoto. Door de hitte (en mogelijk andere oorzaken) kan Stroszek nauwelijks op de benen blijven staan en kijkt als een volslagen dwaas de camera in. Door de geluiden van de cicades extra te versterken, geen dialoog te gebruiken en in te zoomen op de bezwete gezichten, weet Herzog perfect de gekmakende hitte te verbeelden. Op de een of andere manier vond ik die scène wel treffend.

9/10

Offline Profile  

12 Aug 2007, 09:04 

Image

Jeder für sich und Gott gegen alle (1974) ***1/2
(The Enigma of Kaspar Hauser)

In het begin van de 19e eeuw verschijnt een mysterieuze man opeens in een Duits dorpje nadat hij zijn hele leven in een kelder heeft vast gezeten. De man mist vrijwel enige kennis, logica en sociale vaardigheden en moet zich zien te redden in de echte wereld. Schijnbaar gebaseerd op een waargebeurd verhaal maar Herzog geeft er natuurlijk zijn eigen draai aan. Zoals wel vaker gebruikt hij het gegeven als metafoor en uit zo zijn kritiek op de maatschappij. Was er niet echt ondersteboven van maar fascinerend is hij zeker en sommige scenes zullen me nog wel even bijblijven.

Offline Profile  

22 Oct 2007, 18:24 

Nosferatu, Phantom Der Nacht

De minste uit mn Herzog-Kinski-box tot nu toe. Heel veel sfeer....dat wel. Maar eigenlijk ook best langdradig. Delft is als locatie gekozen en ik kreeg daarbij af en toe een "ontdek je plekje"gevoel. Kinski is Dracula en doet niet veel meer dan raar uit zn ogen kijken en zn klauwen over elkaar heen draperen. Eng wordt het nergens. Wel met glansrollen voor John Leddy en Rijk de Gooyer.... :lol: Ach....een aardige film voor de zondagmiddag maar veel indruk maakte hij niet op me. En nog steeds staat Fitzcarraldo op nummer 1 als mn favoriete Herzog.

Offline Profile  

22 Oct 2007, 18:56 

Melzz wrote:
Nosferatu, Phantom Der Nacht

De minste uit mn Herzog-Kinski-box tot nu toe.

Je moet Cobra Verde en Woyzeck nog zien dan, neem ik aan?

Quote:
Kinski is Dracula en doet niet veel meer dan raar uit zn ogen kijken en zn klauwen over elkaar heen draperen.

Het is natuurlijk niet toegestaan zo over Kinski te praten. Mocht er iets niet werken in Nosferatu, dan is dat uiteraard de schuld van Herzog.

:wink:

Offline Profile  

22 Oct 2007, 19:26 

Cobra Verde wel gezien, Woyzeck heb ik als enige in de box nog niet bekeken.

Ik vind het altijd leuk om Kinski te zien, ook in Nosferatu. Wat vond jij dan van de film? Ik vond het wat "knullig" af en toe... Zoals het schip dat binnen komt varen in de haven...het kwam op me over als...haal alle moderne zaken even aan de kant zodat we dit "historische" stuk kunnen filmen. Het kwam niet helemaal authentiek over op mij. Ook het einde kwam een beetje afgeraffeld over en liet me achter met het gevoel van...ohh....dat was het. Enkele sfeerscenes en bijbehorende muziek maakte een hoop goed.

En wat is volgens jou de beste film met Kinski?

Offline Profile  

22 Oct 2007, 23:59 

Herzog is nu eenmaal één van mijn favoriete regisseurs en ik vind Nosferatu echt een geweldige film, al moet ik toegeven dat het geen liefde op het eerste gezicht was, maar over de jaren ben ik de film steeds beter gaan vinden. En eigenlijk alles wat ik aan zijn werk zo fascinerend vind, komt in deze film terug. Ik ken weinig regisseurs die zo'n onmiskenbaar eigen stijl hebben als Herzog. Er zijn hooguit een aantal films van hem die ik iets minder geslaagd vind, zoals Woyzeck of Cobra Verde, al moet ik er nog steeds een fiks aantal zien (vooral zijn documentairewerk).

Wat ik aan Nosferatu zo bijzonder vind, is dat het eigenlijk een genrefilm is, waar Herzog zo'n compleet eigen draai aan geeft. Het is echt een film van bijna epische omvang met de vele locaties en de muziek van Richard Wagner en Popol Vuh. Gecombineerd met die muziek wordt de zoektocht van Ganz een soort droom, bijna hypnostisch, met prachtige beelden van Transsylvanië (gefilmd in het Tatra-gebergte en in Beieren).

En natuurlijk Kinski, die echt feilloos aanvoelt hoe hij Nosferatu moet spelen, die hier vooral een tragisch, bijna meelijwekkend figuur is, met vrij zielige konijnetandjes. De scène waarin hij een etende Bruno Ganz gadeslaat in zijn slot, is echt fenomenaal. Zijn aanwezigheid is genoeg omdat hij precies aanvoelt wat de camera registreert, het is zo subtiel wat 'ie doet. Ik vind zijn interpretatie van Nosferatu echt fantastisch, ik kan me niemand anders meer voorstellen in die rol.

Quote:
En wat is volgens jou de beste film met Kinski?

Van al zijn films? Naast die van Herzog dan, is The Great Silence (1968) mijn favoriet. Kinski heeft er een grote rol, waar hij echt iets mee kan doen.

Offline Profile  

07 Nov 2007, 20:55 

Land des Schweigens und der Dunkelheit (1971), 10/10

Documentaire over een groep mensen die zowel doof als blind zijn, waarbij Herzog de 56-jarige Fini Straubinger volgt, die vanaf haar tienerjaren zowel doof als blind is geworden. In haar hoedanigheid als voorzitster van de Beierse bond voor doof/blinden ontmoet ze lotgenoten, waarvan een aantal het vermogen tot menselijk contact in het geheel lijkt te zijn kwijtgeraakt (taalvermogens sneuvelen als eerste). Fini Straubinger en sommige anderen zijn overigens nog wel in staat om te praten, maar om te zien hoe zij probeert te communiceren met sommigen is een feest om te zien en bezorgt je echt een brok in de keel. Druk tikkend over de binnenkant van iemands hand in de hoop enig contact te krijgen. We praten 1970-71, dus veel van haar generatiegenoten leefden tot een paar jaar terug in complete afzondering, omdat er simpelweg geen voorzieningen waren voor deze groep (om over de periode 33-45 nog maar te zwijgen). Eén man leefde bijvoorbeeld jarenlang in een stal, samen met een groep ezels.

Het is werkelijk hartverscheurend om te zien, en zonder dat dit document ook maar een moment in vals sentiment of sensatiezucht vervalt. Het is zo moeilijk te zeggen hoe Herzog dit klaarspeelt, wellicht door de gebeurtenissen simpelweg te registeren, waar anderen vooraf vaak al een soort van regie in hun hoofd hebben. Herzog blijft doorgaan en filmt kleine, ogenschijnlijk onbelangrijke gebaren en laat de beelden voor zich spreken. Hoe zwaar dit onderwerp je ook lijkt, het is absoluut de moeite waard.

Image

Offline Profile  

22 Nov 2007, 10:56 

Rescue Dawn (2006) ***1/2

Toch niet zo goed als ik gehoopt had. Net als 'Little Dieter Needs To Fly' gebaseerd op het bijzondere verhaal van Dieter Dengler maar de diepe indruk die de documentaire achterliet blijft hier helaas achterwege. De eerste 10 minuten waren eigenlijk nog het best en dat kwam vooral omdat er beelden uit de docu werden gebruikt. Het is geen slechte film, er wordt goed geacteerd en hij wordt nooit saai maar Herzog laat het hier na om wat buiten de lijntjes te kleuren en blijft het allemaal erg conventioneel. Prima entertainment maar meer kan ik er niet van maken.

Offline Profile  

22 Nov 2007, 12:00 

Ik verwacht de film morgen in de bus. Tijdens het IFFR dit jaar overigens nog een kaartje weten te bemachtigen voor de Nederlandse première, die helaas op het laatste moment werd afgelast omdat de film er niet op tijd was of iets dergelijks, ik weet niet meer precies wat de reden was, het ging in elk geval niet door.. De volgende dag was er nog een voorstelling, maar die was uitverkocht. Geld terug, maar geen Rescue Dawn...

Iets heel anders.

Werner Herzog zal tijdens het IDFA in Amsterdam zijn voor een masterclass op donderdag 29 november 10.00-12.00 uur, Tuschinski 1.

Diezelfde avond zal zijn nieuwste film in première gaan, Encounters at the End of the World (2007), Tuschinski 1, 19.00 uur en Herzog zal aanwezig zijn voor een uitgebreid nagesprek, zo belooft althans de organisatie. Ik ga er in elk geval heen, ik heb Herzog nog nooit "live" gezien, dus ik ben benieuwd!

www.idfa.nl/nl/festival/events-debatten ... erzog.aspx

Offline Profile  

22 Nov 2007, 12:52 

jim2873 wrote:

Toch niet zo goed als ik gehoopt had. Net als 'Little Dieter Needs To Fly' gebaseerd op het bijzondere verhaal van Dieter Dengler maar de diepe indruk die de documentaire achterliet blijft hier helaas achterwege. De eerste 10 minuten waren eigenlijk nog het best en dat kwam vooral omdat er beelden uit de docu werden gebruikt. Het is geen slechte film, er wordt goed geacteerd en hij wordt nooit saai maar Herzog laat het hier na om wat buiten de lijntjes te kleuren en blijft het allemaal erg conventioneel. Prima entertainment maar meer kan ik er niet van maken.

Hier ben ik het mee eens. Ik had er veel meer van verwacht, zowel gezien de recencies als voorgaande kijkervaringen van Herzog films. Ik heb me niet verveeld, maar de film greep me nergens bij de keel, terwijl de materie zich daar goed voor leende. In vond ook de allereerste beelden het mooist, het einde daarentegen deed in grote mate afbreuk aan de film, leek wel een knieval om een feelgood einde aan het geheel te breien voor wat dan reden dan ook (producers?). Smaakte in ieder geval teveel naar Hollywood naar mijn mening.

Offline Profile  

01 Dec 2007, 17:28 

Encounters at the End of the World (2007), 9/10

Indrukwekkende documentaire met onverwacht veel humor, waarin Herzog naar Antarctica afreist, meer specifiek het McMurdo onderzoeksstation, waar hij de bonte verzameling excentriekelingen portretteert die met name één ding gemeen lijken te hebben. Zo min mogelijk contact met de buitenwereld. Afgewisseld met enkele spectaculaire natuuropnames, ligt de nadruk vooral op de mensen en hun verhalen. Ondanks Herzog's belofte dat dit "not another film about pinguins" zou worden, is er desondanks toch enige aandacht voor deze vogels. Het blijkt namelijk dat pinguins - net als andere diersoorten - soms gewoon hun verstand verliezen. Eén mannetje, die aanvankelijk net als de rest keurig naar zee marcheert, blijft plotseling besluiteloos op het ijs staan, maakt na enige tijd rechtsomkeerts en waggelt vastberaden het binnenland in, wat onherroepelijk zijn einde zal betekenen. Sometimes they just go insane. Helaas...

Herzog zat er zelf ook bij en er was na afloop gelegenheid tot vragen. Na reeds een geslaagde film maakt dat de avond compleet, en leuk om de man een keer voor echie gezien te hebben. Hij hekelde overigens nogal de "journalistic factual approach" van veel documentaires, maar claimde verder op het IDFA niets gezien te hebben. Ik ook niet, dus of dat ook dit jaar het geval is, weet ik niet.

Offline Profile  

01 Dec 2007, 20:09 

Camera Obscura wrote:
Encounters at the End of the World (2007), 9/10

Ik was er ook bij en kan beamen dat het een mooie filmavond was. Herzog weet zoals altijd de meest interessante en excentrieke personen te vinden, wat op de Zuid Pool niet al te moeilijk lijkt te zijn. Gepaard met zijn eigenzinnige interviewtechnieken (are there gay penguins?) en filosofische voice-over mijmeringen leidt dat tot heel mooie cinema. Wel vond ik het geheel enigszins ongefocust, wat waarschijnlijk onvermijdelijk is als je enige uitgangspunt een locatie en een stuk muziek is. Maar de vele prachtige momenten maken het gebrek aan structuur meer dan goed.

Herzog bleek bij de nazit een zeer innemend persoon te zijn, boordevol met interessante verhalen en anecdotes. Zijn pleidooi voor documentaires die op zoek gaan naar een dieper liggende (spirituele?) waarheid vond ik zeer overtuigend. Ik vrees echter dat weinig mensen het talent bezitten om dergelijke films te maken. Laten we hopen dat Herzog weer snel aan de slag gaat.

Offline Profile  

03 Dec 2007, 19:48 

takeshi wrote:
jim2873 wrote:

Hier ben ik het mee eens. Ik had er veel meer van verwacht, zowel gezien de recencies als voorgaande kijkervaringen van Herzog films. Ik heb me niet verveeld, maar de film greep me nergens bij de keel, terwijl de materie zich daar goed voor leende. In vond ook de allereerste beelden het mooist, het einde daarentegen deed in grote mate afbreuk aan de film, leek wel een knieval om een feelgood einde aan het geheel te breien voor wat dan reden dan ook (producers?). Smaakte in ieder geval teveel naar Hollywood naar mijn mening.

Rescue Dawn (2006), 8/10

Gisteren eindelijk mijn steelbook open gemaakt en ben toch iets positiever. Er wordt hier niet direct filmgeschiedenis geschreven en het is zeker Herzog's meest conventionele film tot nu toe, dus ik kan me voorstellen dat veel mensen dit misschien een stap terug vinden. Het is een vrij recht-toe-rechtaan POW drama, maar dan wel prachtig gefilmd, sterk geacteerd, prachtige locaties en gewoon erg spannend. Ja, een Herzog-film die spannend is. Het einde was dan wel erg heroisch en een tikkeltje overdone en misschien hadden de overige karakters iets beter uitgediept kunnen worden, maar ik vond het toch een prima film.

Ik vind de echte Dieter Dengler trouwens niet zo'n interessante man. Het is zo'n rechtdoorzee positivo, dat ik hem af en toe een beetje vermoeiend vind. Een echt interessant of complex personage vind ik hem niet, en Christian Bale probeert hem ook niet "dieper" te maken dan hij in werkelijkheid is (of destijds was), wat overigens niets afdoet aan zijn uitzonderlijke levensverhaal.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next