Logo

It is currently 18 Oct 2017, 09:14

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
  IFFR 2013
26 Jan 2013, 20:22 

Geen idee of er nog leven zit in dit forum en of er hier interesse bestaat voor het festival in het Rotterdamse, maar laat ik een poging wagen door hier mijn bevindingen te plaatsen van de films die ik er tot nu toe gezien heb. Festival loopt van 24 jan. t/m 3 feb. zoals wellicht bekend.

Gister gezien op het IFFR:

Image
Met Q&A van regisseur Mikael Marcimain

Call Girl is een Zweeds drama slash politieke misdaadthriller, geinspireerd door een bekend en groot Zweeds politiek schandaal waarin prostitutie met minderjarigen werd gelinkt aan politieke machthebbers in de hoogste kringen tot ministers aan toe. Setting is de jaren 70, welke op zeer overtuigende wijze word neergezet, mede door de uitstekende cinematografie van Hoyte van Hoytema (Tinker Tailor Soldier Spy). Nadruk in de film wordt gelegd op het dramatisch aspect van met name één jonge meid, Iris, die samen met haar nicht/vriendin aan de prostitutie ten prooi valt. Met 140 minuten was het wel wat aan de lange kant, maar desalniettemin van begin tot eind geboeid zitten kijken.

Image

Van deze film had ik om diverse redenen hoge verwachtingen, en die zijn slechts ten dele ingelost. Ten eerste vanwege de regisseur, Peter Strickland, die ook verantwoordelijk was voor Katalin Varga. Ten tweede omdat er gerefereerd zou worden naar de Italiaanse giallo- en horrorfilms. En tot slot omdat er van een surrealisme werd gesproken die zou doen denken aan David Lynch's Eraserhead en Mulholland Drive. Voor een deel kon ik me daar ook wel in vinden, maar het bleef voor het grootste gedeelte wat vlakjes, tot vlak voor het einde. De film heeft een mooi gestileerde 'look' die doet denken aan de jaren 70, maar drijft toch vooral op de soundtrack en de geluidseffecten. Dit mag dan ook een ode aan de geluidstechnicus genoemd worden. Liefhebbers van een goed plot kunnen denk ik beter ver van dit toch enigszins obscure filmpje vandaan blijven. Beslist niet onaardig, maar er had voor mijn gevoel wel iets meer in gezeten. Ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit. Een herkijk zal er daarom waarschijnlijk wel van komen.

Mijn programma ziet er nog als volgt uit:

Ma 28 jan.
Matterhorn
The Watchtower
Noche

Di 29 jan.
Toegetakeld door de liefde
Kid
Final cut: ladies & gentlemen
The'll come back

Wo 30 jan.
The Master
No
Pieta

Do 31 jan.
Les chevaux de Dieu
Sunshine Boys
90 Minutes

Vr 1 feb.
The Unspeakable Act
Rhino Season
Lore

Nog anderen hier die het festival bezoeken?

Offline Profile  

Re: IFFR 2013
02 Feb 2013, 16:12 

Ik kon helaas maar één dag naar het Rotterdams filmfestival. Drie films gezien:

Die Sieger (Dominik Graf, 1994)
Goedgemaakte krimi rond een arrestatieteam dat op enig moment tijdens een aktie een doodgewaand voormalig lid van datzelfde team meent te herkennen. Nader speurwerk leidt tot de ontdekking van een complot waarbij hoge politici zijn omgekocht door de georganiseerde misdaad. Graf noemde de film tijdens de Q&A een doorn in zijn zijde, omdat hij te veel compromissen had moeten toestaan om het script verfilmd te krijgen. Dat neemt niet weg dat de film goed in elkaar zit, met flair en sfeer is gemaakt en een spannende finale in de Alpen kent.

Our Honest Bread (Kira Muratova, 1964)
Vroege film van Muratova speelt zich af op de kolchoze, waar een oude leidinggevende wordt opgevolgd door zijn ambitieuze zoon. De vader is altijd wantrouwig geweest tegenover de partijleiders en gebruikte liever zijn gezond verstand in zaken die het werken op het land aangaan. De zoon blijkt wel geïnteresseerd in een opzetje met een incapabele partijfunctionaris en krijgt meteen het deksel op zijn neus. Standaard Sovjet-ingrediënten als melkquota en mechanisatie in de landbouw, gefilmd in Sovjet-realistische stijl met mooie deepfocus-fotografie, doen nergens vermoeden dat Muratova later zou uitgroeien tot een belangrijk filmmaker. Maar vanuit historisch oogpunt wel interessant om te zien.

Frankenstein's Army (Richard Raaphorst, 2013)
Een groep Sovjet-soldaten ontdekt tijdens de opmars naar Duitsland een oude fabriek waar dode Nazi-soldaten worden opgelapt tot steampunk-zombies. Dit alles consequent gefilmd als found footage in ik-perspectief, alsof we naar de ruwe opnames van een filmreporter zitten te kijken. Sfeervol production design, met overtuigende zombies en splatter-effecten, maar als idee nogal mager. Wel vermakelijk om zoiets in een bijna uitverkochte bioscoopzaal te zien.

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ]