Another Year (2010),
9/10
Tja, hij doet het gewoon weer, en met de acteerprestaties die we van zijn films gewend zijn, maar Leigh kan bij mij weinig verkeerd doen. Zouden meer mensen moeten zijn die subtiele menselijke observatie kunnen koppelen aan zo'n ontspannen vertelstijl.
Roi wrote:
Another Year (2010)
Mooi gemaakte maar vermoeiende film waarin de personages uit extremen bestaan.
De hoofdpersonen zijn een gelukkig, nee perfect stel (Gerri en Tom) van rond de zestig die er van houden samen aan de tuin werken, ze hebben goede baan en op alle vragen of opmerkingen hebben ze altijd een goed antwoord klaar. Regelmatig vragen ze zich af of hun zoon nu eindelijk al een vriendin heeft gevonden. Alhoewel ze er niet zo uitzien zijn ze het perfecte 'Hallmark/Disney' gezin.
7.0
Ik weet het niet. Personages die uit extremen bestaan? Perfect en Hallmark/Disney? Vind dat je ze daarmee als karikaturen schetst en dat zou ze toch tekort doen. Gerri en Tom hebben het goed voor elkaar, maar dat is toch iets anders dan een perfect of een Hallmark/Disney gezin (ik weet ook niet zo goed wat dat is misschien). Denk dat Leigh verhaaltechnisch Gerri en Tom vooral gebruikt als bindende schakel tussen de rest van de (redelijk disfunctionele) personages en dat ze slechts een luisterend oor bieden en het over ze heen laten komen, al is Mary wel echt een probleemgeval, al was het maar door haar alcoholisme. Denk dat het ook heel natuurlijk is als je je aan haar of sommige anderen ergert, maar vond het juist een sympathiek en uitermate menselijk personage en juist daarom werkt het. Je wilt haar soms letterlijk door het scherm trekken. Get some help!
De 'lovely-teller' sloeg wel uit trouwens. Nadat er voor de tweehonderste keer
lovely werd geroepen, ben ik de tel kwijt geraakt. Lovely!