Logo

It is currently 23 Jun 2018, 00:13

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
  Andrzej Wajda
08 Apr 2007, 22:45 

ImageAndrzej Wajda

Danton (1982)

In 1794 is de Franse Revolutie in zijn gewelddadigste fase beland. De 'Terreur' is in volle gang en (vermeende) tegenstanders van de revolutionaire beginselen worden bij bosjes tot de guillotine veroordeeld.
Tegen deze achtergrond ontbrandt zich een felle machtsstrijd tussen de fanaticus Robespierre en de gematigde, bij het volk geliefde Danton.

Prachtig psychologisch drama met een meesterlijke opbouw naar een geweldige apotheose. De film focust vooral op de relatie Robespierre (Wojciech Pszoniak) en Danton (Gérard Depardieu), een oorspronkelijke vriendschap die is verworden tot bittere rivaliteit. Beide acteurs spelen de sterren van de hemel.

Image
Affiche van de hand van Wieslaw Walkuski

Offline Profile  

Andrzej Wajd
30 Jul 2008, 20:26 

Pokolenie a.k.a. A Generation - Andrzej Wajda - 1955

Poolse film over een jongen in oorlogstijd in Warsaw. De Duitsers bezetten de stad en hij besluit om bij een ondergrondse communistische groepering te gaan. Hij kan het vooral goed vinden met de leidster van de groep, op wie hij een oogje heeft.

Dit kan met recht een debuut op alle fronten genoemd worden. Regie, camera, acteerwerk....alle disciplines maken in deze film hun debuut omdat in 1955 de gehele filmindustrie in Polen opnieuw opgebouwd moest worden. Ik vind het een aardige film maar niet meer dan dat. Mooi camerawerk, prima acteerprestaties en een onderwerp (communistische beweging) die ik niet veel in films tegen kom. Dit voelt dan ook als een typische Poolse productie. Elementen zoals het Italiaanse neorealisme (de bestaande locaties en de echte bevolking) zijn trouwens ook in deze film te bewonderen...zonder het Poolse karakter te verliezen.

De film duurt maar 86 minuten maar ik zat toch geregeld op de klok te kijken. De film kon me dan ook zeker niet de hele speelduur boeien. Absoluut hoogtepunt is de achtervolgingsscene door de Duitsers, ik had graag meer van dit soort scenes gezien. Leuke trivia is dat Roman Polanski ook zn debuut maakt als acteur.

Op de Criterion staat ook een studentenfilm......over pottenbakkers in Ilza. Dodelijk saai. Het interview met Wajda is trouwens wel razend interessant. Zeker boeiend om eens een Poolse film te zien die realisme nastreeft en een flinke dosis politiek niet schuwt. Maar hij scoort bij mij een krappe voldoende, leuk voor een keer, er zaten zeker mooie en interessante stukken in maar als totaalplaatje net niet boeiend genoeg.

6,5

Offline Profile  

31 Jul 2008, 19:17 

Interessante films vind ik - wil nog wel meer van Wajda zien, al vind ik A Generation nu ook weer niet zo geweldig. Zoals je al aangaf, Wajda moest wel voor zo ongeveer alles het wiel uitvinden met A Generation. Zijn vervolgfilms Kanal en Ashes and Diamonds gaan wel door op dezelfde voet, maar tonen iets meer vernuft als het gaat om regie en camerawerk.

Communistische bewegingen en het verzet is trouwens onlosmakelijk verbonden met films over WO II, ook in Nederlandse oorlogsfilms. Er is bijna geen oorlogsfilm waar communisten geen belangrijke rol in spelen. In Amerikaanse en Britse films is dat uiteraard anders.

Maar in de landen die na de oorlog onder invloed van de Sowjets kwamen, greep het bewind het natuurlijk graag aan als propagandamiddel in films, en niet geheel onterecht. Communistische bewegingen speelden in veel landen nu eenmaal een sleutelrol in het verzet tegen de nazi's, niet alleen in Polen, maar vooral ook in Frankrijk, Italië, Griekenland, Zwitserland, Finland etc., vandaar dat hun krediet na de oorlog bijna onuitputtelijk leek. Het communistisch bewind in Polen (en de Sowjets) zullen in elk geval in hun nopjes zijn geweest met Wajda's eerste films.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ]