Komt een vrouw bij de dokter (2009)
Ik kan niet zeggen dat ik zat te wachten op een film van Reinout Oerlemans, maar ik wilde de beste man z'n debuut toch een eerlijke kans geven. Helaas is de film exact hetzelfde als zijn TV programma's: oppervlakkig, exploitatief en het mist iedere vorm van subtiliteit.
Het boek (van boer Kluun) was al niet goed, maar dat was nog best grappig geschreven. Die humor hebben ze echter in de film overboord gekieperd, dus wat overblijft is een zichzelf veel te serieus nemend verhaal over een reclame lul die constant vreemd gaat terwijl z'n vrouw kanker heeft.
Wat nou precies de moraal van het geheel was weet ik niet, maar het is in ieder geval niet de tagline van de film "een ode aan de liefde", meer "een ode aan de geilheid" of "een ode aan de oppervlakkigheid". Tel daarbij op het slechte acteerwerk (van vooral Barry Atsma), de veel te aanwezige muziek, de continue aaneenschakeling van korte, nietszeggende scenes en de platte karakters en er blijft nog maar heel weinig over. Daar kan zelfs Carice van Houten niet tegenop acteren.
Tegen Arnie zou ik willen zeggen: kijk eens naar Simon (van Eddy Terstall) hoe het ook kan.
3/10
|