Logo

It is currently 20 Nov 2017, 04:03

Post new topic Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
  De Nederlandse film
19 Nov 2008, 01:17 

De Nederlandse film heeft wereldwijd gezien niets te vertellen, af en toe maken we pareltjes maar dat is toch meer uitzondering dan de regel.
Waar we wel weer goed in zijn zijn documentaires.

Maar goed, toch verdient het wel een apart topic. Vooral voor mijzelf aangezien de meeste users hier toch de meer obscuurdere titels altijd wel weet te vinden, en ik mijn eigen horizon kan verbreden!

Een korte film die ik zelf erg waardeer is Alaska (1989) van Mike van Diem. Deze film heeft een zeer prettige manier van continuïteit en het verhaal is vrij sterk. Jammer dat het maar een korte film is en dat het verhaal (nog) niet is uitgewerkt in een lange film.

Offline Profile  

13 Dec 2008, 20:11 

I Love Dries (2008)
Oh oh wat een film, wat een film. Het verhaal is echt te belachelijk voor woorden, alles aan deze film is zo fout. De ongelofelijk smerige en simpele humor..

De reden waarom ik toch erg genoten heb van deze film is omdat het echt een film is. In tegenstelling tot de meeste Nederlandse films zie je hier shots waar wel over nagedacht is, en dat helpt echt enorm bij het bekijken van deze beste Nederlandse B-film ooit gemaakt!

Super voor een avond vermaak!
2.5/10

Offline Profile  

14 Dec 2008, 22:51 

Haha. I Love Dries. Waar heb je die gezien dan? In een van der Valk Hotel?

Offline Profile  

27 Dec 2008, 19:52 

Camera Obscura wrote:
Haha. I Love Dries. Waar heb je die gezien dan? In een van der Valk Hotel?

Nee hij is al maanden uit op DVD :).

Vet Hard (2005)
Het belangrijkste van een Comedy is de humor. En de humor is niet van een hoog niveau in deze film, dit viel me wel tegen aangezien het origineel geschreven is door Anders Thomas Jensen. Nadat ik mezelf had omgeschakeld heb ik toch af en toe wel moeten lachen om de flauwe grappen.
De film neemt zichzelf niet te serieus en dat doet de film goed. Dat is ook een reden waarom ik me niet heb lopen ergeren aan de over-the-top (en erg duidelijke) special-effects.

Leuk voor in een jolige en niet al te kritische bui.
7/10

Offline Profile  

01 Feb 2009, 21:32 

Links (2008)
Goed idee en mooi uitgewerkt, maar de film mist wat diepgang. Ik had graag wat meer gedachtes van Van Koningsbrugge's karakter gehoord. Een aardige film, waar meer in had gezeten.
7/10

Offline Profile  

04 Feb 2009, 22:56 

Tiramisu (Paula van der Oest - 2008), 4/10

over een actrice op leeftijd (Anneke Blok) die steeds minder rollen krijgt aangeboden, haar woonboot dreigt te worden uitgezet en gedurende deze crisis op de been wordt gehouden door haar nieuwe boekhouder, gespeeld door Jacob Derwig en dan komt het allemaal weer goed.

Schaamteloos feelgood niemendalletje, compleet voorspelbaar, cliché na cliché, ongeïnspireerd gefilmd en geacteerd - je zou het zo in een 20 minuten durende soap-aflevering kunnen stoppen.

Offline Profile  

05 Feb 2009, 15:42 

Links en Tiramisu vond ik beiden (ietwat) zwakke films. Ik snap nog steeds niet waarom we op het einde van de film van Links opeens de antwoorden krijgen voorgezet?! Doe het dan zoals in ''Kan door de Huid Heen''. droom, verbeelding en werkelijkheid lopen dwars door elkaar heen. Deze experimentele Nederlandse film kan ik warm aanbevelen. Niet alleen een lust voor het oog maar ook voor het oor. Een bezoekje aan het filmhuis is wel noodzakelijk. Vooral omdat het geluid en beeld heel belangrijk zijn voor deze film. Ze lopen namelijk dwars door elkaar heen. En ik denk dat als je hem gewoon van je TV kijkt de film minder indruk op je maakt.

Offline Profile  

12 Feb 2009, 18:21 

Roi (of iemand anders wellicht?), heb je niet een klein aanzetje met wat goede Nederlandse films of filmmakers die je wel goed trekt?

Het topic begint zo wel erg in mineur. Heb geen last van patriotisme of iets van dien aard, maar een beetje meer moet er toch zijn om even mee af te trappen?

Het recente Calimucho (2008) van Eugenie Jansen vond ik een erg prettige verassing, om maar even iets positiefs te noemen. Een kleine film, maar fris, origineel en erg geestig.

Offline Profile  

12 Feb 2009, 19:14 

Camera Obscura wrote:
Roi (of iemand anders wellicht?), heb je niet een klein aanzetje met wat goede Nederlandse films of filmmakers die je wel goed trekt?

Het topic begint zo wel erg in mineur. Heb geen last van patriotisme of iets van dien aard, maar een beetje meer moet er toch zijn om even mee af te trappen?

Het recente Calimucho (2008) van Eugenie Jansen vond ik een erg prettige verassing, om maar even iets positiefs te noemen. Een kleine film, maar fris, origineel en erg geestig.

Alex van Warmerdam heeft toch een hele aardige serie films gemaakt. Om maar een aanzetje te doen ;)

Offline Profile  

12 Feb 2009, 19:24 

Alex van Warmerdam is een favoriet - lig meestal te brullen van het lachen bij zijn films.

Hij zit zelf ook nog een beetje te mijmeren over de receptie van zijn films op de DVD van Ober, tikje bitter. Hij zegt: je hebt mensen die vinden mijn films gewoon lachen. Punt. En je hebt mensen die vinden mijn films intens treurig. En je hebt ook mensen die er een beetje tussenin zitten.

Misschien behoor ik bij de eerste keer kijken dan tot de eerste categorie. :wink:

Last edited by Camera Obscura on 14 Feb 2009, 23:07, edited 1 time in total.

Offline Profile  

13 Feb 2009, 12:26 

Een film die een ontzettende indruk op mij heeft gemaakt is De laatste dag van Alfred Maassen, de eindexamenfilm van David Lammers. Een zeer subtiele film die onder de stille oppervlakte vol kleine en veelzeggende details zit. De filmstijl, de verteltechniek, alles klopt aan deze krap 25 minuten durende film. Voor wie geïnteresseerd is, deze is te vinden in de Korte Film Kalverliefde box. Gisteren heb ik Lammers' speelfilmdebuut Langer Licht (5,99 bij Bol) aangeschaft en ik ben erg benieuwd of hij het niveau van zijn vorige film weet te handhaven.

Een andere favoriet is Guernsey van Nanouk Leopold. Wederom een zeer ingetogen film met spaarzame dialogen, maar met een sterke emotionele lading. Haar laatste film Wolfsbergen vond ik iets minder, met name door het gebruik van verschillende elkaar kruisende verhaallijnen, maar nog steeds bij vlagen heel sterk.

Offline Profile  

14 Feb 2009, 15:46 

Camera Obscura ik zou van Mischa Kamp ''Het Paard van Sinterklaas'' en ''De Fuik'' proberen.

''De Fuik'' is een beetje geschoten in de trend van de films van Dardenne en ''Het Paard van Sinterklaas'' is een volwassen kinderfilm.

Offline Profile  

14 Feb 2009, 22:55 

Guernsey, Wolfsbergen en Langer Licht vond ik uitermate vervelende films. Een enorme teleurstelling want ik had toch wel enige verwachtingen van dat project "de Oversteek".

Het liep voor mij uit op traumatische ervaringen op het Nederlands Filmfestival in Utrecht (ja, ik probeer het af en toe wel). Trok ook de haren uit mijn hoofd tijdens een interview aldaar met Nanouk Leopold - niet mijn madam. Het is niet anders. Ik heb mijn grieven al eens van me afgeschreven op de IMDb, waarbij de meesten ongetwijfeld op hun beurt weer de haren uit het hoofd zullen trekken.

Die korte film van David Lammers De laatste dag van Alfred Maassen werkt wel beter, maar een speelfilm is hij naar mijn mening (nog) niet aan toe.

Ben niet zo'n dankbare klant voor Nederlandse films vrees ik, maar ik zal de andere tips ter harte nemen.

Johan van der Keuken vind ik een interessant filmmaker, om nog maar iemand te noemen.

Offline Profile  

03 Mar 2009, 00:43 

Ober - Alex van Warmerdam - 2006

Ik dacht....ik probeer weer es een Nederlandse film maar Godskolere.....wat een ongelovelijke schijtfilm. Toegegeven....er zitten een paar geinige dingen in maar over het algemeen is het een vervelende film die vooral ergernis opwekt. Leuk dat er eens wat nieuws wordt geprobeert maar hier wordt de plank mijns inziens volledig misgeslagen. Die kop van Warmerdam alleen al......treurig.

4.0

Offline Profile  

03 Mar 2009, 15:02 

Ha Ober is juist een van mijn favoriete Nederlandse films, heerlijke humor.

Spion Van Oranje (2009)
Extreem flauwe film waar vooral alle zinloze gimmicks, rollen en locaties, irriteren. Geen zin om hier al te veel woorden aan te verbruiken.
4/10

Kan Door Huid Heen (2009)
Een vrij zware film. De hoofdrolspeelster wordt verkracht en zoekt de rust op door te verhuizen naar een huis ergens op het platteland.
Het camerawerk is zeer belangrijk in deze film, met duistere of bewegende beelden wordt erg goed de toon weergegeven waarin ze zich bevind. Wel ergerde ik me (vooral aan het begin) aan de te schokkerige beelden.
Het knappe is is dat je echt de gevoelens en emoties 'voelt'. Ondanks dat ik niet echt van dit soort 'realistische' films hou ben ik toch wel gegrepen door deze film. Zeker het kijken waard.
8/10

Offline Profile  

03 Mar 2009, 20:53 

Melzz wrote:
Ober - Alex van Warmerdam - 2006

Ik dacht....ik probeer weer es een Nederlandse film maar Godskolere.....wat een ongelovelijke schijtfilm. Toegegeven....er zitten een paar geinige dingen in maar over het algemeen is het een vervelende film die vooral ergernis opwekt. Leuk dat er eens wat nieuws wordt geprobeert maar hier wordt de plank mijns inziens volledig misgeslagen. Die kop van Warmerdam alleen al......treurig.

4.0

Nou ja, van Warmerdam moet je liggen natuurlijk, uniek filmmaker, één van de weinigen in Nederland.

Offline Profile  

03 Mar 2009, 22:05 

Was er ook heilig van overtuigd dat ik het goed zou vinden....maar ik begon me gewoon te irriteren aan het geheel. Neem die scene met Rene van t Hof......die zo lang duurt. Als Jiskefetsketch zou het wellicht werken maar het voelt zo gekunsteld aan....zo flauw. Grappig bedacht....een personage die zn schrijver komt opzoeken maar er wordt vervolgens zo weinig mee gedaan. We krijgen die zure kop te zien en hij maakt allerlei irritante gebeurtenissen mee. Als kijker vond ik het net zo irritant.....helaas.

Offline Profile  

05 Mar 2009, 14:21 

Gisteren Sextet proberen te kijken. Maar wat is dat een gedrocht zeg. Ik ging de film kijken omdat ik nog nooit wat van Eddy Terstall gezien had. En Eddy is toch wel een grote naam in Nederland. Toch?

Sextet is het middelste deel uit een trilogie over de Nederlandse samenleving (als ik het goed heb). Het eerste deel genaamd Simon (homosexualiteit, euthanasie) en het laatste deel genaamd Vox Populi (politiek). Sextet draait min of meer rondom de sexualiteit in de maatschappij en film.

Ik kon werkelijk niets met de film. Geen moment gelachen, geen moment dat ik in de film zat, geen moment dat het ook maar enigszins kon interesseren. En dat gekloot met de leraar die steeds commentaar gaf op de film zelf vond ik zwaktebod voor de film. Hopelijk bevallen die andere delen me beter.

Offline Profile  

05 Mar 2009, 14:51 

Probeer toch nog maar eens Simon te kijken, want dat is echt een fantastische Nederlandse film

Offline Profile  

08 Mar 2009, 19:03 

Ik wist niet dat er mensen waren die Simon gemist hadden, of überhaupt nog nooit iets van Eddy Terstall hadden gezien. :roll:

Offline Profile  

08 Mar 2009, 20:52 

Is dat dan een doodzonde? :P

Ben pas laat begonnen met het bekijken van Nederlandse films. Ik kon er nooit echt goed tegen om naar mijn eigen taal te luisteren. Daarbij keek ik lange tijd de verkeerde nederlandse films. Vooral een Verhoeven geef een verkeerde kijk op de nederlandse film.

Offline Profile  

08 Mar 2009, 21:21 

Camera Obscura wrote:
Ik wist niet dat er mensen waren die Simon gemist hadden, of überhaupt nog nooit iets van Eddy Terstall hadden gezien. :roll:

Wat ik tot nu toe van hem gezien heb, vind ik barslecht. Simon nog niet gezien. Ik weet dat men over het algemeen erg positief is over deze film maar nadat ik de trailer en enkele voorstukjes had gezien, trok het geheel me nog niet. Zal hem ooit wel eens zien, mocht iemand hem eens opzetten of hij komt eens op tv....

Offline Profile  

21 Mar 2009, 02:03 

Roi wrote:
I Love Dries (2008)
Oh oh wat een film, wat een film. Het verhaal is echt te belachelijk voor woorden, alles aan deze film is zo fout. De ongelofelijk smerige en simpele humor.

[...]

Super voor een avond vermaak!
2.5/10

Met walging zitten kijken. Gadverdamme. Een 1.

Offline Profile  

07 May 2009, 19:55 

De Laatste Dagen van Emma Blank (2009)
Zo, dat was een tegenvaller! Er zitten zeker een aantal grappige (absurde) momenten in, maar behalve die momenten komt het allemaal te geforceerd over. Het verhaal is te vergezocht en de gebeurtenissen totaal niet realistisch zodat je je nooit met iets of iemand kan identificeren. Het plot is dan weer veel te voorspelbaar.
De passende muziek en de mooi geschoten beelden zorgen er voor dat dit geen onvoldoende wordt.
6.5/10

Offline Profile  

15 May 2009, 21:10 

Oorlogswinter
Eén van de beroemdste Nederlandse boeken krijgt de verfilming die het verdient. Het resultaat is een ontzettend goede, solide film waarin debutant en hoofdrolspeler Martijn Lakemeier een geweldige rol neerzet.Aan alle kanten druipt het respect dat Martin Koolhoven voor het origineel heeft, eraf. Het production design ziet er mooi uit, het camera werk is sterk (waarbij de P.O.V. shots erg goed werken, het weer eens een andere manier om het verhaal te vertellen) en de soundtrack is, ondanks de clichématige viool, prachtig.
Een zeer sterke film die het verdient gezien te worden.

8,0/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next