Logo

It is currently 17 Aug 2017, 19:27

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
  Olivier Assayas
24 Oct 2008, 20:56 

Irma Vep (Olivier Assayas - 1996), 9/10

Image

Maggie Cheung speelt zichzelf als een actrice die in een remake van Louis Feuillade's Les Vampires (1915-16) de rol van de gewiekste juwelendief Irma Vep op zich moet nemen, maar al snel loopt de productie de soep in. Leuke bijrollen van Jean-Pierre Leaud, Nathalie Richard, Bulle Ogier en vooral Lou Castel als de sleazy regisseur die het project moet overnemen als Jean-Pierre Leaud na een zenuwinzinking het project verlaten heeft. Maggie Cheung in actie in een zwartlatex catsuit is natuurlijk al reden genoeg om de film te bekijken, maar buiten dat is ook het een bijzonder geestig kijkje achter de schermen van het filmproces.

De in 2008 opnieuw uitgebrachte R2UK-DVD van Second Sight (was nogal lang OOP) bevat tevens een lang interview met Olivier Assayas over zijn ervaringen in Hong Kong voor Cahiers du Cinema in de jaren '80 (toen geen serieus criticus omkeek naar populaire cinema uit Hong Kong).

Is ook verschenen in een Franse uitgave, de Collection Olivier Assayas. Geen ondertitels.

Offline Profile  

05 Nov 2008, 14:58 

erg leuke film

wacht eigenlijk nog steeds op echt goeie dvd / blu-ray release

Offline Profile  

20 Nov 2008, 21:45 

Geslaagde film. De mix van verschillende filmstijlen sluit naadloos aan op het chaotische filmproces dat Irma Vep onder de loep neemt. Het ene moment extreem humoristisch, een scene later weer ietwat saai. Eigenlijk is lang onduidelijk waar de film naartoe werkt, totdat op het einde blijkt waartoe al het gefilm heeft geleid: Een prachtig experimenteel filmpje. Erg boeiend.

Ik heb overigens de R2UK gezien. Goede uitgave, alleen had er wel engelse ondertiteling gemogen bij de dialoog van de regisseur in de film. Dat was af en toe niet te volgen. Alhoewel zijn onverstaanbaarheid zijn karakter wel ten goede kwam :lol:

Offline Profile  

24 Aug 2009, 14:38 

Clean (2004)
Centrale thema is vergiffenis. Kun je iemand vergeven die de dood op je zoon heeft staan? Kan een mens écht een ander leven aannemen naar zo'n chaotische leven? Zo ja, dan verdient ze gewoon een tweede kans. En dat laat deze film goed zien door dromerig camerawerk dat af en toe ondersteund word door hypnotiserende Engelengeluid op de geluidsband. En Maggie Cheung die een machtige performance geeft. Afkomstig uit Hongkong weet ze toch vloeiend Engels en Frans te spreken. Een bekende actrice uit onder andere films van Wong Kar Wai en Yimou Zhang heeft ze hier een voortreffelijke rol afgegeven die beloond werd met ''Beste Actrice in Berlijn''. En dat heeft ze meer dan verdiend. Ze draagt de hele film. Ze weet een personage neer te zetten van vlees en bloed.

De langzame verandering van haar karakter weet ze geduldig uit te voeren. Waar ze in het begin in de film als een wilde tekeer gaat. Wat door het sterke camerawerk extra bevestigd word. Krijgt ze, naar meer ze een dagelijkse routine heeft en afblijft van de drugs, een rustigere uitstraling. Haar haren staan niet meer allen kanten op maar zijn strak gestreken naar achter. Ook het camerawerk wordt rustiger en dromerig hoe meer ze haar oude leven achter zich laat. Geen drugs meer, geen uitgaansleven meer. Nee, ze probeert haar kind voor haar terug te winnen.

En dan komt Nick Nolte om de hoek kijken. Die met zijn nonchalante uiterlijk (baard, wallen en het haar dat alle kanten op staat) en ingetogen rol haar weet te raken en ervoor te zorgen dat ze een beter mens wordt. Terwijl de rol van Nick Nolte niet groter is dan 15 minuten weet hij een karakter neer te zetten dat overtuigd.

Pracht van een film.

Offline Profile  

02 Nov 2010, 17:53 

wilde net wat gaan klagen dat Assayas' Carlos in Nederland nog niet eens een aftands filmhuis heeft gehaald, maar inmiddels al wel op BD (Optimum) in de UK . Een 3-disc uitgave nog wel met schijnbaar zowel de 165 min durende filmversie als de volledige mini-serie.

Iemand al gezien?

Image

Offline Profile  

05 Jan 2011, 12:47 

De theatrical cut van Carlos wordt as zondag vertoond in Cinema OT301.

Offline Profile  

05 Jan 2011, 15:04 

Ik had de blu-ray blind aangeschaft na hem op de zoveelste 'Best of 2010'-lijst voorbij te zien komen, en heb er zeker geen spijt van gehad. Gisteravond heb ik het laatste deel gekeken, en ook al was dat iets minder dan de buitengewoon spannende eerste twee afleveringen, voldeed het geheel zeker aan de hoge verwachtingen. Edgar Ramirez is werkelijk fenomenaal in de titelrol, en de hele 338 minuten razen in sneltreinvaart voorbij. De verkorte bioscoopversie heb ik nog niet tot me genomen - moeilijk voor te stellen hoe dit complexe geheel teruggebracht kan worden tot 'slechts' tweeënhalf uur, maar die ga ik ook nog wel kijken. De blu-ray kost bij Amazon UK maar iets van 10 pond, voor zowel de bioscoopversie als de complete miniserie: niet denken, maar kopen!

Offline Profile  

05 Jan 2011, 21:23 

Ik heb hem er net ingedaan, al zal het me vanavond niet lukken de volle vijf uur te kijken. Misschien bewaar ik het toch maar voor het weekend.

Offline Profile  

06 Jan 2011, 17:02 

De film is in feite een zeer verkorte versie van de serie? Of zijn het twee verschillende werken? Anders kan ik me voorstellen dat na het zien van de serie, je de film niet zo veel meer kan boeien. Maar lijkt me wel wat deze film/serie.

Offline Profile  

22 Mar 2011, 01:37 

Zaterdag de tijd genomen voor de volledige Carlos miniserie en vond deze ook zeer de moeite. Enkel het laatste uur vond ik mss wat minder, werd wel heel veel over en weer gehuppeld qua locaties (ofwel werd ik wat te moe). Nog niet vermeld, maar ook uitstekende soundtrack met veel Wire, "Sonic Reducer" en in het begin ook wat Feelies. En mevr Carlos in deel 1 mag hier ook altijd eens langskomen.

Offline Profile  

24 Mar 2011, 18:48 

Enkele maanden terug Carlos in twee sessies bekeken en wil nog even beamen wat een meesterlijke serie Assayas hier heeft gemaakt. Tuurlijk, het is lang, maar consequent boeiende cinema (met de nadruk op cinema) met een feilloos gevoel voor historische details zonder ook maar een moment de dramatische opbouw (voor 338 min. een fenomenale prestatie) uit het oog te verliezen. En de keuzes op de soundtrack zijn ook helemaal geweldig.

Offline Profile  

Re: Olivier Assayas
03 Nov 2011, 15:14 

Carlos valt hier ook net op mijn bureau. Ik ga het toch proberen, vijf en een half uur in een sessie - ben benieuwd of ik me kan aansluiten bij de lovende verhalen.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ]