Logo

It is currently 23 Feb 2018, 00:45

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
  Guy Maddin
14 Aug 2008, 00:02 

ImageGuy Maddin

------------------------

Brand Upon The Brain!
Af en toe wil je nog wel eens vergeten dat er tussen alle remakes, sequels en slappe aftreksels uit Hollywood ook nog (independent) cineasten zijn die wel origineel durven te zijn en lak hebben aan alle geldende conventies. Guy Maddin is er zo één.

Eerlijk is eerlijk: voordat Criterion deze film uitbracht had ik er nog nooit van gehoord maar gedurende de afgelopen periode werd ik steeds nieuwsgieriger, wat alleen nog aangewakkerd nadat ik de trailer had gezien. Vandaag viel de dvd op de mat en dus was het vanavond tijd om te zien of de nieuwsgierigheid terecht was. Iets dat na afloop alleen maar met een volmondig "JAZEKER!" kan worden beantwoord.
Brand Upon The Brain! is een (deels autobiografische) creatie zoals je die nog nooit of in ieder geval nog niet vaak eerder hebt gezien. Intrigerend, prachtig, adembenemend en boeiend tot op de laatste seconde.

Hetgeen dat je natuurlijk meteen vanaf de eerste seconde opvalt is Maddin`s stijl. Hij heeft de film in de vorm van een oude stille film gegoten, compleet met intertitles en alles, ondersteund door een prachtige soundtrack. Door te kiezen voor een dergelijke stijl in een film uit 2006 (iets wat je toch niet echt verwacht) wordt gelijk je aandacht vast gehouden. In het begin lijkt het een gevalletje "style over substance" te worden maar naarmate de film vordert blijkt dat de film qua verhaal wel degelijk inhoud heeft. Het is meeslepend en prachtig geacteerd. De montage stijl is wel ontzettend hyper en niets iets voor epileptie patienten. Het is duidelijk dat Maddin goed heeft gekeken naar A Bout De Souffle en goed gebruik heeft gemaakt van de jump cuts. Toch voelt dit niet geforceerd aan en werkt het waarschijnlijk zelfs in het voordeel van de film.

Met Brand Upon The Brain! heeft Guy Maddin mij ontzettend positief verrast en levert ie een meesterwerkje af.
Zo zie je maar dat er Godzijdank ook nog mensen met een eigen visie zijn en die gelukkig doen waar ze zin in hebben. Hier wordt nogmaals bewezen dat zich dat zonder meer loont.
Dit is één van de merkwaardigste en verassende films die Criterion dit jaar zal uitbrengen. Een absolute aanrader, ééntje die ik zeker nog vaker ga herkijken.
Iedereen die zichzelf cinefiel noemt zou dit moeten gaan zien!

9,0/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ]