Logo

It is currently 20 Nov 2017, 04:04

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
  Raoul Ruiz
08 Sep 2008, 20:24 

Raoul Ruiz (1941 - )

Image

Van oorsprong Chileense filmmaker, nu voornamelijk actief in Frankrijk en Zwitserland. Kees Kassander heeft ook een film (misschien wel meer) van hem geproduceerd trouwens, Het Dak van de Walvis (1982). Op het IFF Rotterdam is ieder jaar wel wat van hem te zien geloof ik (in 2004 zelfs een heel retrospectief van zijn werk).

Interview uit 2006 met Ruiz in Sight & Sound

Last edited by Camera Obscura on 10 Feb 2011, 11:01, edited 1 time in total.

Offline Profile  

18 Aug 2009, 10:43 

Hypothesis of a Stolen Painting (1979) ****1/2

Een kunstverzamelaar vermoedt dat een reeks schilderijen aan elkaar gelinkt zijn en dat dit onderlinge verband een verborgen geheim bevat. Hij voert zijn speurtocht uit door middel van tableaux vivants, levende ensceneringen van die schilderijen.

Fascinerende film die mooi laat zien hoe je kunst kunt analyseren en welke voldoening je kunt krijgen als je een 'moeilijk' werk hebt doorgrond. In feite is dit een voorloper van The Da Vinci Code waar ook allemaal esoterische geheimen worden ontmaskerd door middel van de analyse van schilderijen van Da Vinci. Maar dan zonder de actiescènes.

Offline Profile  

23 Aug 2009, 00:59 

Lijkt me een interessante film. Ik was zelf na Three Crowns of the Sailor (1983) en Ce jour-là  (2003) even blijven steken in mijn Ruiz-consumptie. Interessante films, maar is alweer even terug dat ik ze bekeek en weet er op het moment niet zo snel veel zinnigs over te zeggen. Ik zal in elk geval van Hypothesis of a Stolen Painting de volgende Ruiz maken.

Offline Profile  

01 May 2011, 14:12 

http://vimeo.com/23106641

Offline Profile  

01 May 2011, 23:45 

Mistérios de Lisboa lijkt me een prachtige film. Echt spijt dat ik hem niet op het IFFR heb meegepakt. Of gaat 'ie hier nog uitkomen? Anders maar wachten op een Franse blu-ray... Ooit. Misschien.

Offline Profile  

02 May 2011, 02:09 

De filmversie gaat in selecte filmhuizen draaien, en de televisieserie misschien ook in het Filmmuseum.

Offline Profile  

02 May 2011, 21:49 

Goed nieuws.

La vocation suspendue (1977)

L'Hypothèse du tableau volé (1979) of een gemiddelde Rivette is echt een cakewalk vergeleken met deze film.
Een film over een film in een film die weer gaat over een twee eerdere niet afgemaakte films uit 1942 en 1962 tegen een achtergrond van verschillende rivaliserende facties in een Katholieke Abdij. Enige kennis van de Katholieke Kerk helpt, maar zelfs naar Ruiz-begrippen toch wel een buitengewoon abstract stukje cinema, waarbij ik soms geen idee had waar ik naar zat te kijken.

Offline Profile  

07 May 2011, 04:04 

Wel met zijn visuele stijl?

Offline Profile  

09 May 2011, 15:19 

Kaj wrote:

Zou niet zo één twee drie durven zeggen wat zijn visuele stijl is, zeker daar ik Misterios de Lisboa niet heb gezien (tenminste, als je dat als ijkpunt hebt). Ik krijg enigszins de indruk dat Ruiz door de vele projecten 'for hire' zijn stijl simpelweg aanpast aan het project (wat niet wil zeggen dat hij niet een aantal consistente stijlelementen heeft, maar toch..).

In La vocation suspendue lijkt hij voortdurend te spelen met Katholieke iconografie in zijn shots en compositie (of er zelfs een beetje een loopje mee lijkt te nemen). Of het is zijn manier om de Franse goede smaak en intellectuele elite een beetje op de hak te nemen. Het is niet zo extreem als L'Hypothèse du tableau volé (die andere Pierre Klossowski-verfilming), een film die in feite volledig draait om een ontdekkingstocht aan de hand van schilderijen van Tonnerre, compleet met 19e-eeuwse pictoriale composities, waarbij de vaker gemaakte vergelijking met Greenaway wel enigszins opgaat.

Veel van Ruiz' eerdere werk is ook met wat minder middelen gemaakt. La vocation is een in 16mm geschoten TV-productie en wisselt tussen kleur en behoorlijk korrelig zwartwit. Een grote productie is het dus beslist niet en in combinatie met de dvd-uitgaves waar we het nu mee moeten doen, komt het niet altiid even goed tot zijn recht.

Offline Profile  

10 May 2011, 15:37 

Camera Obscura wrote:
Kaj wrote:

Zou niet zo één twee drie durven zeggen wat zijn visuele stijl is, zeker daar ik Misterios de Lisboa niet heb gezien (tenminste, als je dat als ijkpunt hebt). Ik krijg enigszins de indruk dat Ruiz door de vele projecten 'for hire' zijn stijl simpelweg aanpast aan het project (wat niet wil zeggen dat hij niet een aantal consistente stijlelementen heeft, maar toch..).
Nu je het zegt... hoewel Misterios wel wat van Le temps retrouve wegheeft, net als Les âmes fortes , ziet een Ce-jour la (hilarische film trouwens) er compleet anders uit. Wat ik meer bedoelde, denk ik, is dat Ruiz wel altijd visueel erg interessant (quo compositie) en regelmatig erg mooi is, naar mijn ervaring tot nu toe tenminste. Het maakt zelfs de films waarbij ik het verhaal en de personages niet interessant vind of compleet niet kan volgen toch boeiend om naar te kijken.

Offline Profile  

Re: Raoul Ruiz
09 Aug 2011, 00:46 

las op het criterionforum dat Mistérios de Lisboa reeds pp 28 april in Portugal op blu-ray (met Engelse subs) is verschenen. Wel alleen de theatrical version. De serie alleen op dvd. Lijkt me dat de film uiteindelijk nog wel in Frankrijk, de UK of mogelijk de US (daar is de film net uit in een aantal steden) zal verschijnen. Aangezien Eye de film in Nederland distribueert, zullen we het hier waarschijnlijk op zijn best met een dvd moeten doen.

Anyway, ik bestel toch maar de Portugese, denk ik.

http://www.clapfilmes.pt/view_dvd_details.php?dvd_id=81

Offline Profile  

09 Aug 2011, 01:08 

Zeer de moeite waard. Ik zat ook te twijfelen tussen de blu-ray en dvd, maar ik ben blij dat ik de laatste heb gekozen. Werkt volgens mij beter als serie en een van mijn favoriete afleveringen is bijna geheel uit de film geknipt.

Offline Profile  

09 Aug 2011, 01:31 

Dank je wel, Miguel! Goed dat je het nog even meldt. En vooral je mening over de verkorte bioscoopversie vs de serie! Misschien toch maar de dvd dan.. of beide.

Offline Profile  

12 Aug 2011, 09:10 

De serie is nu ook in Nederland verkrijgbaar:

http://www.nrclux.nl/misterios-de-lisboa-3-dvd/nl/product/875902/

Offline Profile  

14 Aug 2011, 12:59 

buzzmeekz wrote:
Zeer de moeite waard. Ik zat ook te twijfelen tussen de blu-ray en dvd, maar ik ben blij dat ik de laatste heb gekozen. Werkt volgens mij beter als serie en een van mijn favoriete afleveringen is bijna geheel uit de film geknipt.
Het is wel de aflevering die het minste toevoegt aan het verhaal... maar alleen dat shot van die twee nonnen voor dat raam is het al waard inderdaad.

Offline Profile  

19 Aug 2011, 15:15 

Ruiz is overleden.
http://www.elmostrador.cl/noticias/pais ... raul-ruiz/
:(

Offline Profile  

14 Oct 2011, 16:14 

Hele rits tributes en (sommige niet eerder gepubliceerde) artikelen gewijd aan Ruiz:

http://mubi.com/notebook/posts/raul-rui ... n=digest31

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]