Logo

It is currently 17 Oct 2017, 05:46

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
  Re: Bela Tarr
18 Oct 2011, 19:35 

Neh, plaatje klopte ook niet helemaal. Leeftijd en lichaamsbouw klopte wel een beetje, maar te keurig, te opgepoetst. Tarr is nog steeds wat flodderiger met wat vieze sliertjes haar in zijn nek. Maar ik zal niet rusten voor ik weet wie het dan wel was. Zijn Catalaanse broer?

Offline Profile  

Re: Bela Tarr
16 Nov 2011, 14:57 

Ook The Turin Horse gezien, mijn hemel wat een slaapverwekkende film was dat.
Ik heb niets tegen lange shots of een rustige manier van vertellen en montage maar het werd me nooit duidelijk waarom er voor deze manier van vertellen is gekozen, het leek er op dat Tarr meer er mee bezig was om als kunstenaar gezien te worden dan als een filmmaker.

Het moet gezegd worden dat de meeste shots prachtig waren, het lichtgebruik was ook subliem. Maar ik kreeg het gevoel dat de meeste shots veel effectiever waren geweest als hij wel wat strenger had gemonteerd en er meer korte shots van had gemaakt. De lengte diende meestal geen doel maar voelde voor mij meer alsof het zo gemaakt was om een stijl te bewaken dan het verhaal te dienen. Ik snap dat wij als kijker net als de oude man het (leven) moet ondergaan maar het is voor ons echt niet interessant om 1.5minuut naar een zwart scherm te kijken. Het enige wat dat oproept is irritatie. Er zijn genoeg andere manieren om dat de verbeelden, manieren waarbij de kijker begrijpt wat er bedoelt wordt zonder zelf gefrustreerd te raken.

Halverwege het verhaal komt er een dronken man die een willekeurig verhaal af steekt. Precies op dit moment wist ik dat de film niks meer ging worden. Het relaas is compleet onlogisch en zou een gevoel moeten opwekken waardoor blijkt dat het leven eigenlijk zinloos is. Bedankt meneer die komt uitleggen wat de bedoeling van de film is, goed trucje van de maker. Gelukkig zegt de hoofdpersoon op dat moment de woorden die voor mij over de hele film gaan, namelijk "Ach houd toch je mond man, dat is onzin". Precies.
Tevens was de witte ondertiteling in deze scene vreselijk storend, het was zo vel dat het pijn deed aan je ogen met de (subliem gemaakte) donkere scene.

Dit is de eerste film van Bela Tarr die ik heb afgekeken, bij The London Man ben ik in slaap gevallen. Het kan natuurlijk aan mij liggen dat ik hem en zijn manier van verhalen vertellen niet snap maar het voelt alsof Tarr denkt dat mooie (prachtige!) beelden alleen genoeg zijn om een verhaal te vertellen, dat zou misschien ook wel kunnen maar niet op de manier hoe hij de films maakt. Bela Tarr is de meest slaapverwekkende regisseur van de moderne cinema.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2