Logo

It is currently 29 May 2017, 11:34

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Bela Tarr
25 Jan 2006, 14:26 

Image

Bela Tarr (1955 - ....)

---------------------

Satantango (Tarr, 1994)

Veel critici beschouwen het 7 uur durende Satantango van de Hongaarse filmmaker Bela Tarr als een van de belangrijkste werken van de afgelopen 20 jaar. Nadat ik vandaag de volle 7 uur aanschouwd heb, kan ik dat enkel met heel veel kracht beamen. Wat een gruwelijk mooie film is dit! Een Meesterwerk met een hoofdletter M. Kunst met een hoofdletter K. Een Magnum Opus met een hoofdletter M/O. Waar te beginnen bij het omschrijven van deze overweldigende filmervaring? Allereerst is er natuurlijk die visuele stijl van Tarr: extreem lange takes, weinig montage en een contrastrijke zwart-wit fotografie. Toen Michelangelo Antonioni in 1960 met zijn meesterwerk "L'Avventura" de 'temps morts' (dode momenten) niet verwijderde uit zijn film, maar juist accentueerde was dat een revolutie in de filmwereld die zelden geëvenaard is. 35 jaar later doet Tarr exact hetzelfde, maar op een nog veel extremere wijze. Deze hele film bestaat uit temps morts: er gebeurt feitelijk helemaal niets. Maar Tarr voegt daar ook nog een duizelingwekkend laag tempo aan toe, want vergeleken met Satantango zijn de films van Carl Dreyer wervelwinden. Maar het mooie is juist dat dit extreem lage tempo, gecombineerd met die lange takes, de grote kracht is van de film. Tarr hypnotiseert de kijker met momenten die an sich niet interessant zijn, maar die, als je ze allemaal achter elkaar op een rij ziet, je spontaan in een soort trance doen geraken. Waar de Sovjet Montage School filmers van mening waren dat de waarde van film niet in de beelden zelf lag, maar als het ware ertussen in, daar bewijst Tarr dat het omgekeerde ook het geval kan zijn: de waarde van zijn films ligt noch tussen de afzonderlijke beelden in, noch in de beelden an sich, maar juist in de lange opeenvolging van hypnotiserend lange takes en een ritme waardoor je spontaan bedwelmd wordt. Over deze lange takes is veel gezegd en geschreven; zo zou er zelfs een take van 45 minuten in zitten. Dit kunnen we naar het rijk der fabelen verwijzen, want een dergelijke take zit er gewoon niet in. Toch bevat deze film extreem weinig takes en takes van 4-5 minuten zijn schering en inslag, terwijl langere takes ook regelmatig voorkomen. Met zijn lange takes doet Tarr direct denken aan iemand als Orson Welles, maar ook de minimalistische geest van iemand als Robert Bresson waart duidelijk door deze film. En net als Andrei Tarkovsky houdt Tarr ervan om de camera te laten hangen bij scènes die eigenlijk allang afgelopen zijn en presteert hij het constant om minutenlang de camera op een bepaald object of plaats (vaak midden op een weg om dan net zolang te wachten totdat een personage aan de horizon verdwenen is) te richten die daardoor een hypnotiserend effect verkrijgt.
Een contemporaine filmmaker als Gus Van Sant heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij zich voor zijn laatste drie films ('Gerry', 'Elephant' en 'Last Days') hevig heeft laten inspireren door de films van Bela Tarr. De mooie scène in 'Gerry' bijvoorbeeld waar de camera 360º rondom Casey Affleck heen cirkelt lijkt een directe kopie van/ode aan een scène uit Satantango, waar Tarr exact hetzelfde doet (het is uiteraard niet nieuw, want bijvoorbeeld Dreyer deed in 1955 in 'Ordet' al hetzelfde). Maar met alle respect voor Van Sant (ik ben dol op zijn films) bereikt hij nergens hetzelfde effect als Tarr, waarschijnlijk omdat Van Sant vrij halfslachtig probeert iets van Tarr's stijl over te nemen, zonder het lef te hebben om het dermate constant door te voeren als Tarr wel doet. Want Tarr's camera doet hele mooie dingen: prachtige tracking- en dollyshots, dan weer een volstrekt immobiele camera, dan weer een camera die naar de personages toe beweegt, dan weer van de personages af, dan weer met de personages mee. Talloze malen laat Tarr zijn camera de karakters simpelweg volgen als ze aan het lopen zijn en zie je een minuut of vijf enkel mensen lopen. Klinkt saai? Wellicht, maar dat is het totaal niet, want het zijn juist dit soort momenten waar de hele film omheen geconstrueerd is en die het transcendentale karakter van de film dicteren.

Over het verhaal kun je kort zijn: dat is er niet of nauwelijks. Spielberg zou dit verhaal in ieder geval er binnen anderhalf uur doorheen kunnen jassen. Maar dat is niet iets waar Tarr in geïnteresseerd is. Sfeer, dat is het sleutelwoord in deze film. Muziek gebruikt Tarr zeer spaarzaam, maar juist daarom zeer effectief. Er zijn slechts twee muzikale thema's die beiden meerdere malen terugkomen: de een is een soort van ambiente soundscape, de ander een prachtig thema voor iets wat klinkt als een duet voor accordeon en synthesizer. De momenten waarop Tarr de muziek gebruikt zijn vanwege hun uniciteit dermate geaccentueerd dat ze er bovenuit springen.

Net zoals George Lucas in zijn 'Star Wars' een parallel filmuniversum weet te creëren, zo doet Tarr dat ook in Satantango. Maar waar Lucas met zijn ruimteschepen, planeten, Wookies en andersoortig ruimtegespuis een puur escapistische wereld schept, daar weet Tarr meer een soort van metafysische wereld te scheppen. Er zijn geen special effects of iets van dien aard in Satantango, maar toch is de wereld in Satantango niet de onze. Het zijn allemaal gewone mensen in gewone omgevingen, maar ze gedragen zich allemaal net een klein beetje anders dan gebruikelijk. Denk een beetje aan Lynch's 'Eraserhead' alleen dan zonder de grote excessen. Het is moeilijk je vinger erop te leggen, maar alles is allemaal net een klein beetje anders dan je gewend bent om op die manier een anderwereldlijke ervaring te creëren.

Zeven uur lang kijken naar een Hongaars gesproken zwart-wit film waarin werkelijk niets gebeurt. Het klinkt voor sommige mensen misschien als de ultieme nachtmerrie. Maar geloof me: dat is het totaal niet. Ik zou dan ook willen zeggen dat *iedereen* met een interesse in serieuze film dit onwaarschijnlijk mooie werk gezien *moet* hebben, want je filmleven is gewoon niet compleet zonder Satantango. Maar daar schuilt meteen het grote probleem: deze film is niet verkrijgbaar op DVD. Ik heb het ook moeten doen met een videorip waarvan de beeldkwaliteit te wensen overlaat. De dag dat Satantango op een label als Criterion verschijnt kan ik vredig sterven. Wie wel iets van Tarr wil zien kan ik de Artificial Eye dubbel DVD van Werckmeister Harmonies/Damnation van harte aanbevelen, want vooral die eerste film bevat alle kenmerken van Satantango.

Gekeken films

Offline Profile  

26 Jan 2006, 15:53 

Deze film gaat toch uitkomen op DVD?

Offline Profile  

26 Jan 2006, 16:01 

Vincent wrote:
Deze film gaat toch uitkomen op DVD?

Dat klopt. Volgens het laatste nieuws komt er zelfs een Nederlandse dvd.

Allyx wrote:
Actually, from now on, all of Bela Tarr's film transfers on DVD are personally supervised by Bela Tarr himself AND produced in Hungary.

The first films to be thus released will be DAMNATION and SATANTANGO and both films should have optional English, French, German and Dutch subtitles.

The DVDs will be distributed by Artificial Eye indeed in the UK but also in France, Germany and The Netherlands. And I think there was some interest from one or two US distributors as well!

The only flipside of the coin is that no special features will be available as far as I know -the 'simple' task of restoring and remastering (and even relighting) alone according to Tarr's requests being tremendous already!

I hold these information from Mokep, the Hungarian seller of Bela Tarr's films: http://www.mokep.hu/

Bron: criterionforum.org

Offline Profile  

03 Feb 2006, 01:26 

Eindelijk krijg ik de kans na het BRILJANTE Werckmeister Harmoniak en het prachtige Damnation om Satantango te gaan bekijken :lol:

Offline Profile  

24 Sep 2006, 13:26 

Update!

De Artificial Eye release staat gepland voor 13 november (artwork).

Het beeld schijnt in de juiste aspect ratio te zijn (1.66:1), maar helaas niet anamorf.

Op de BBFC site is er nog geen spoor van Satantango te bekennen, dus het is nog afwachten of de kat martel scène er ongeschonden doorheen komt. In de UK zijn ze heel strict met het afbeelden van dierengeweld.

De beste preorder prijs is bij HMV, £17.99 excl. £1.75 s&h.

Bonus: om in de juiste stemming te komen, kun je op deze site wat muziek uit de films van Bela Tarr downloaden (rechts onder de eerste album cover):

http://www.bahia.hu:2000/zenekar.phtml?id=112

Offline Profile  

06 Oct 2006, 11:14 

Recensie van de Franse Clavis dvd (identiek aan de AE):

http://www.dvdrama.com/rw_fiche-6860-.php

Ziet er goed uit!

Offline Profile  

10 Oct 2006, 17:15 

ik ben gisteren even beginnen kijken naar werckmeister harmonies. had de indruk dat bepaalde dialogen, vooral van de hoofrolspeler, niet lipsynchroon liepen. ik heb de articifial eye release. is dit iemand anders ook opgevallen?

Offline Profile  

10 Oct 2006, 17:40 

ligt aan de dubbing blijkbaar, had dus wel degelijk goed gezien dat niet alles mooi synchroon liep

http://www.imdb.com/title/tt0249241/board/nest/40706888

Offline Profile  

11 Oct 2006, 10:16 

matt wrote:
ligt aan de dubbing blijkbaar, had dus wel degelijk goed gezien dat niet alles mooi synchroon liep

http://www.imdb.com/title/tt0249241/board/nest/40706888

Ja, de meeste acteurs zijn Duits had ik begrepen. Te weinig goede acteurs in Hongarije te vinden denk ik..

Offline Profile  

Tarr, Damnation aspect ratio
29 Mar 2008, 19:32 

Ik heb hier de Bela Tarr bundel van Artificial Eye (Werckemeister en Damnation). Beide films horen in 1.66:1 te zijn (zie imdb). Bij de DVD van Werckmeister zit dat wel goed, maar bij Damnation klopt er m.i. iets niet.

screenshot van PowerDVD
Image

Iemand een idee?

Offline Profile  

29 Mar 2008, 19:48 

Imdb klopt ook niet altijd. Weet er het fijne niet van maar volgens dvdbeaver en dvdtimes is 1.33:1 correct.

http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=10760
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReview ... nation.htm

Offline Profile  

29 Mar 2008, 19:51 

dvdtimes:

Video
Large reel-change marks, the occasional dust spot and the faintest hint of grain and shimmering are the only real issues with the picture quality here on the Damnation DVD. Otherwise the black and white photography, transferred at the correct 1.33:1 aspect ratio has a crispness and sharpness that does justice to the stark chiaroscuro lighting.

dvdbeaver:

DAMNATION's OAR is 1.33:1 (despite IMdb stating a 1.85:1 ratio). It looks absolutely bang on here, and they've used a ravishing print. There are currently only hard to find/expensive Japanese Tarr DVDs available (no English subs) so this is the only option until something miraculous happens like a Criterion version (and that's not on the cards).

trouwens: er zijn twee releases geweest van werckmeister, de eerste versie had het verkeerde beeldformaat, is dan opnieuw uitgebracht in 1.66.1

Offline Profile  

29 Mar 2008, 19:52 

riny was me blijkbaar voor

Offline Profile  

29 Mar 2008, 19:55 

Dank u!

Offline Profile  

12 Apr 2009, 21:30 

A Londoni Ferfi (The Man From London)
Bela Tarr`s meest recente werk wordt weer gekenmerkt door zijn gebruikelijke stijl die bestaat uit extreem lange en langzame shots die regelmatig minuten lang aanhouden zonder dat er in geknipt wordt. Er wordt, vooral in het begin, zeer weinig gepraat. Dit in combinatie met de lange shots en het prachtige camerawerk zorgt voor een bijna hypnotiserende sfeer die je zo meezuigt de film in.

Het verhaal is eigenlijk heel simpel en kabbelt dus rustig voort, maar nergens wordt het voorspelbaar. Hierdoor, en door Tarr`s stijl, is het dus helemaal niet erg dat het verhaal zo simpel is.
Het acteerwerk van Miroslav Krobot in de hoofdrol is prachtig ingetogen en ook de bijrollen van Erika Bok als zijn dochter en Tilda Swinton als zijn vrouw zijn erg sterk. De mooie soundtrack maakt het geheel af.

The Man From London duurt dan weliswaar ruim 2 uur en dit lijkt een hele zit als je Tarr`s stijl kent, maar de film vliegt voorbij.
Een adembenemende, hypnotiserende film die zonder dat je het door hebt heel diep onder je huid kruipt en daar voorlopig niet vandaan zal komen.

8,0/10

Offline Profile  

27 Jul 2009, 19:28 

Na het zien van Csaladi Tuzfeszek kwam ik tot de conclusie dat de hele film bestond uit close-ups. Dus ellenlange scenes van alleen maar discussiërende hoofden. De camera net zoals bij de zwijgenden klassieker ''La Passion de Jeanne d'Arc'' was constant gericht op de lippen van de acteur(s). Toch knap voor een ventje van 22. Daarbij werkte Tarr ook nog alleen met amateurs. Denk dan vooral aan familieleden, kennissen en vrienden.

Tarr weet door die authenticiteit zo een treffend beeld te geven van een communistisch Hongarije waar je ziet hoe de mensen toen probeerde te (over)leven. Een huwelijk dat op springen staat, huisvestigingsproblemenen en een generatie-conflict zijn de dagelijkse sleur van een jong echtpaar met kind die bij de ouders van de jongen in een eenkamerwoning proberen te leven.

Offline Profile  

27 Jul 2009, 20:15 

verhoeven wrote:
Na het zien van Csaladi Tuzfeszek kwam ik tot de conclusie dat de hele film bestond uit close-ups. Dus ellenlange scenes van alleen maar discussiërende hoofden. De camera net zoals bij de zwijgenden klassieker ''La Passion de Jeanne d'Arc'' was constant gericht op de lippen van de acteur(s). Toch knap voor een ventje van 22.

Ik heb nog nooit gehoord dat een 22-jarige in staat is zoveel close-ups te filmen. Zo jong en al zoveel close-ups!

Offline Profile  

27 Jul 2009, 21:34 

Camera Obscura wrote:
verhoeven wrote:
Na het zien van Csaladi Tuzfeszek kwam ik tot de conclusie dat de hele film bestond uit close-ups. Dus ellenlange scenes van alleen maar discussiërende hoofden. De camera net zoals bij de zwijgenden klassieker ''La Passion de Jeanne d'Arc'' was constant gericht op de lippen van de acteur(s). Toch knap voor een ventje van 22.

Ik heb nog nooit gehoord dat een 22-jarige in staat is zoveel close-ups te filmen. Zo jong en al zoveel close-ups!

Ongelovelijk!

Offline Profile  

27 Jul 2009, 21:38 

Camera Obscura wrote:
verhoeven wrote:

Normaal (of gewoon niet) reageren is blijkbaar toch ontzettend moeilijk voor je ;)

Offline Profile  

27 Jul 2009, 22:39 

U slaat de kop op de spijker, Godfather! Dat is erg close-up van u!

Offline Profile  

Re: Béla Tarr
18 Oct 2011, 10:16 

TURIN HORSE, THE (Hongarije, Bela Tarr, 2010) 6/10

Een oude Friedrich Nietzsche zou geshockeerd hebben toegekeken hoe een man z'n paard stond te mishandelen, om daarna nooit meer een woord te zeggen en paar jaar later te sterven. Tarr's laatste opent alleszins met een citaat dat ons zoiets vertelt, waarna het gaat over die man. En zijn paard. Blijkbaar ben ik niet vaak genoeg op de koffie geweest bij mijnheer Nietzsche om verder van één en één, twee te maken - maar soit.

Meer dan twee uur lang volgen we de oude man, zijn zieke paard en zijn norse dochter als die moeizaam overleven op een onherbergzame plek, voortdurend gegeseld door striemend stormweer. Ze roepen 'eten!' en eten een dikke patat. Ze roepen 'juu!' en het paard vertikt een poot te verzetten. Ze roepen 'slapen!', doven de kaarsen en kruipen in bed. Aanvankelijk liet ik me gewillig meedragen op het meditatieve tempo en vond schoonheid in de eenvoud, maar onder die eenvoud tekenden zich alsmaar duidelijker de contouren van een kwaadaardig beest af, genoopt tot agressiviteit door barre omstandigheden. Maar ook maakte de afstompende routine van de personages me helemaal breindood en kon ik naar het einde toe net als hen nog enkel denken in eenlettergrepen. Afmattende film, en ik ben er niet van overtuigd dat hij de inspanning waard is.

Offline Profile  

Re: Béla Tarr
18 Oct 2011, 15:42 

tolpol wrote:
TURIN HORSE, THE (Hongarije, Bela Tarr, 2010) 6/10

Gisteren ook gezien op het filmfestival van Gent en mijn indruk is zowat dezelfde. Deed van opzet nogal denken aan Jeanne Dielman, maar nog een laag of drie meer uitgekleed, waardoor het op de duur inderdaad een afmattende zit werd. Mooi camerawerk zoals gewoonlijk, maar na afloop zat ik toch meer met een "tja" gevoel dan iets anders.

Wordt er trouwens ergens vermeld dat het gaat over dezelfde man en paard als in de openings anekdote? Leek mij eerder een verwante opener (als in, er komt ook een man en een paard in voor :wink: ) dan iets anders...

Offline Profile  

Re: Bela Tarr
18 Oct 2011, 15:49 

Ja - zat dat bruggetje er maar zelf bij te fantaseren, maar zal inderdaad niet de bedoeling zijn dat het net om die man en dat paard ging. Eerder over een man. En een paard.

En een dikke patat.

Offline Profile  

18 Oct 2011, 18:44 

Zelden een film gezien waarbij ik zo aan het steunen was tijdens de vertoning, maar achteraf toch door mijn hoofd blijft spoken.

Voor The Turin Horse dikte Tarr het voor mijn gevoel allemaal nog dikker aan gewoonlijk, met zelfs voor zijn doen een extreem claustrofobische setting en zijn strakke one-take formalisme zo mogelijk nog strenger, haast op het niveau van zelf-parodie, zodanig dat ik er soms bijna bij in de lach schoot. Een extreem panoramisch wide-shot met het tweetal sjokkend achter hun paard en wagen waarin ze in tien minuten als twee stipjes van rechts naar links lopen, in real-time! Het gesjok naar de waterput, het aardappelen eten. Het gaat maar door. Die eindeloze herhaling en tot in detail uitgesponnen handelingen om de kijker echt deel te laten uitmaken van het eindeloos repetitief, uitzichtloze en treurige bestaan van de twee hoofdpersonen zijn natuurlijk helemaal de bedoeling. Het moet voor de kijker net zo tergend zijn als de arme drommels in zijn film, maar waar ik er bij Damnation of Satantango nog wel een zeker plezier in had, bleef dat hier toch wat achterwege. Maar misschien lag het aan het late tijdstip en mijn moeheid.

Maar toch geneigd het als één van de vijf meest memorabele film-ervaringen van het jaar op te nemen. De beeldtaal van Tarr is zo krachtig - film staat echt op mijn netvlies gebrand, maar als je me zou vragen of ik het nog een keer zou willen ondergaan? Nee, niet bepaald..

Wel de eerste Tarr die ik in een filmzaal zag - maakt het toch een behoorlijk primaire ervaring in een zware zit in vergelijking met een dvd met pauzeknop onder het genot van je vaste stoel thuis met bier binnen handbereik.

Nog steeds niet helemaal zeker of Tarr nu voor me zat bij de screening in Sitges. Nog wat recent fotomateriaal bekeken, maar wat googlen leert me dat hij een dag eerder nog in New York bij een screening zou zijn geweest. Tijd-technisch misschien wel mogelijk, maar op het podium bleek hij ook nog vloeiend Spaans te spreken.

Weet iemand daar meer over? Spreekt Tarr vloeiend Spaans? Kan er niets over vinden...

Offline Profile  

18 Oct 2011, 19:04 

Neen - heb achteraf nog foto's zitten bekijken en was heel zeker Tarr niet, al was ik daar tijdens de voorstelling van overtuigd - haha. Wie dan wel, geen idee. Sprak ook verdacht vloeiend Spaans tijdens het voorwoord, ja.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next