Logo

It is currently 17 Jul 2018, 17:36

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
  Percy Adlon
01 Jul 2008, 18:44 

Percy Adlon (1935)

Image

Op locatie met Jack Palance voor de opnames van Bagdad Cafe

Filmmaker uit Beieren, die net als Wim Wenders een voorliefde heeft voor desolate uithoeken van het Amerikaanse Westen en Zuiden. Vooral bekend van Out of Rosenheim (1987) aka Bagdad Cafe, maar zijn eerste samenwerking met Marianne Sägebrecht, Zuckerbaby, vind ik eigenlijk veel leuker.

Offline Profile  

01 Jul 2008, 19:11 

Zuckerbaby (Percy Adlon - 1985), 9/10

Het leukste aan de film is misschien wel Marianne Sägebrecht in haar eerste rol. Ze had nooit eerder geacteerd, maar is echt een schot in de roos en werkelijk perfect in de hoofdrol als een eenzame vrouw van 38 jaar in München die verliefd wordt op een metrobestuurder. Ze besluit alles op alles te zetten om hem te kunnen ontmoeten en besluit haar resterende vakantiedagen op te nemen om zijn dagelijkse gangen systematisch na te gaan om hem zogenaamd "spontaan" te kunnen ontmoeten.

Het verhaal wordt langzaam en vrijwel uitsluitend visueel opgebouwd (in de tweede helft zijn er meer dialogen) met veel shots in de U-Bahn, op perrons en vanuit de machinist-positie, voornamelijk gefilmd met groene, paarse en rode kleurenfilters waardoor je München af en toe meer ervaart als een milde LSD-ervaring. Niet dat Marianne aan de drugs is, helemaal niet, maar Percy Adlon laat bijvoorbeeld tijdens conservaties de camera af en toe schuin wegglijden en door de kamer eromheen dwalen alvorens in licht gekantelde positie weer terug te keren naar de karakters. De scènes tussen Marianne Sägebrecht en Eisi Gulp (de metrobestuurder) zijn subliem gedaan en erg ontroerend. Hun gezamenlijke dansscène in een discotheek is misschien wel het mooiste moment - echt een feest om te zien, en wat een einde. Tragisch, maar des te mooier.

Offline Profile  

01 Jul 2008, 19:30 

Ben geïntrigeerd - is die verkrijgbaar op dvd ?

Offline Profile  

01 Jul 2008, 20:19 

Er is een box van Arthaus, de Marianne Sägebrecht Edition met Zuckerbaby, Out of Rosenheim en Rosalie Goes Shopping.

Geen ondertitels, maar Out of Rosenheim en Rosalie Goes Shopping zijn engelstalig. Zuckerbaby heeft geen ondertitels, maar is niet echt een praatfestijn en er wordt bovendien met goed gearticuleerd Beiers accent gesproken (of dat voor niet-Duitstaligen helpt, weet ik eigenlijk niet zo zeker). Voor zover ik weet, is Zuckerbaby buiten Duitsland niet uitgekomen, de andere titels wel.

Niet dat het me veel uitmaakte, maar de box die ik pas in de bus kreeg is trouwens groen, mocht dat knalroze je afschrikken. :wink:

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ]