Logo

It is currently 17 Aug 2017, 21:18

Post new topic Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

02 Jul 2009, 00:50 

Nou, dat is het me toch niet waard. Wat gegoogle leert me dat de film in de VS volgens mij in goede kwaliteit streaming te bekijken is (buiten verder de 'reguliere download-kanalen). Ik ga het zo doen, denk ik, tenzij de film nog snel een voordeliger release krijgt.

Offline Profile  

02 Jul 2009, 11:02 

Melville stond toch prima bij arthouse?

Toch het schoolvoorbeeld van een 'independent' arthouse auteur en één van de eersten die dit stempel kreeg tenslotte, in tegenstelling tot René Clement, Henri Verneuil, Jules Dassin en een hack (met wel enig talent) als Claude Sautet (maar dat is een andere generatie waarbij de term 'Classic' niet echt aan de orde is), regisseurs die toch aanzienlijk meer binnen de mainstream bleven en mijn inziens toch vooral vaklui van meer 'klassieke' snit waren, en zo goed en zo kwaad als het ging hun brood verdienden met merendeels 'commerciële' producties (Dassin's late periode even daargelaten). Ik besef me dat het een fijne scheidslijn is en noem het gezeur in de marge voor mijn part, maar het onderscheid is er wel degelijk. :wink:

Last edited by Camera Obscura on 02 Jul 2009, 11:26, edited 1 time in total.

Offline Profile  

02 Jul 2009, 11:05 

Daar zit wat in!

Offline Profile  

12 Aug 2009, 10:52 

Le deuxième souffle - Melville - 1966

Dit is zo'n film die eerst even moet neerdalen. Op het eerste gezicht is het geen Le Cercle Rouge of Le Samourai wat natuurlijk nogal logisch is maar daar ga je onbewust toch mee vergelijken. De film is weer serieus en vol met detail. Het plot kent vele twisten en ik moet hem echt nog eens zien om alles goed te kunnen plaatsen.

Gu (Lino Ventura) ontsnapt uit de gevangenis, is een oude crimineel, blut en gaat nog 1 klus doen alvorens hij voorgoed de benen neemt. Hij wordt op de hielen gezeten door een nogal hardnekkige rechercheur. Ook niet al zn criminele partners zijn te vertrouwen. De film lijkt in veel opzichten op Heat qua plotelementen. Ook lijkt de film op andere films van Melville qua thema; vriendschap, loyaliteit, eer, verraad en professionaliteit.

De film duurt lang maar de tijd vliegt weer voorbij. Op het eerste gezicht wellicht een iets mindere Melville maar dat komt puur omdat al zn films zo steengoed zijn. De print is af en toe wat flets, met name de zwarte gedeeltes is, vooral in het begin, wat grijs. De extra's op de Criterion zijn erg boeiend. Wil nu toch echt eens het audiocommentaar gaan beluisteren want enkele passages die ik heb beluisterd zit echt boordevol interessante informatie.

7,8

Offline Profile  

12 Aug 2009, 11:14 

Audiocommentaar is inderdaad heel goed. Vooral Ginette Vincendeau heeft een hoop interessante achtergrondinformatie. Reden genoeg om 'm binnenkort nog eens te kijken, en dan komt ie vast boven de 8 uit :)

Offline Profile  

12 Aug 2009, 11:31 

Evidence wrote:
Audiocommentaar is inderdaad heel goed. Vooral Ginette Vincendeau heeft een hoop interessante achtergrondinformatie. Reden genoeg om 'm binnenkort nog eens te kijken, en dan komt ie vast boven de 8 uit :)

Ginette Vincendeau is eigenlijk altijd erg boeiend om naar te luisteren. Al een paar keer passages van haar beluisterd (en alle stukken in Le Doulos) en je blijft echt hangen.

Wil me er echt eens toe zetten....een audiocommentaar maar dan kies ik vaak toch weer een film om "normaal" te kijken.

Offline Profile  

12 Aug 2009, 11:40 

Het boek Jean-Pierre Melville: An American in Paris van haar, uitgegeven door BFI, is ook echt een aanrader. Naar mijn weten het enige Engelstalige werk over Melville, met essays, analyses, etc. over bijna al z'n films.

Offline Profile  

12 Sep 2009, 22:59 

Un Flic eens herkeken en beviel me wat beter dan de eerste keer. Erg spaarzame film, geen woord teveel en visueel heel erg koel met zn blauwe tinten. Vooral de openingsscène is erg indrukwekkend, de bankoverval langs de kust in de stromende regen. De 2e lange overval valt ook een tweede keer erg tegen. Dan komt toch echt door de afleidende speelgoedtrein en helikopter. Jammer dat daar niet wat meer zorg aan was besteed, het valt teveel op en leid daarom erg af. Een kleine smet op een verder prima film. De laatste blik van Delon in de laatste scene spreekt boekdelen. Subtiliteit lijkt in deze film wel tot het uiterste gedreven. Het beeld van de Optimumdisk is zeer goed. Helaas geen extra's, een inleiding of audiocommentaar van Ginette Vincendeau had mooi geweest, vooral omdat het de laatste film van Melville betreft. De muziek viel me trouwens ook zeer positief op.

7,5

Offline Profile  

04 Jan 2010, 00:31 

Net ook Un Flic gezien en kan me behoorlijk vinden in het stukje van Melzz.

Un flic (Jean-Pierre Melville, 1972)
Mijn eerste film van Melville was zeker geen vervelende filmervaring, maar ik had er wel wat meer van verwacht. De film begint sterk, maar in het midden kakt de film erg in. De hele treinoverval is erg langdradig en de scenes die waarschijnlijk dik dertig jaar geleden het hoogtepunt van de film vormden zijn nu het lachertje van de film. Alles komt erg uitvoerig aan bod, zo zie je de treinoverval echt van het begin tot het einde in detail. In Le Trou werkte dit prima, daardoor nam de spanning zelfs toe, maar hier slaat het in mijn ogen niet aan. Gelukkig herpakt de film zich wel weer en het einde was wel weer prima. 7.3

Offline Profile  

04 Jan 2010, 10:56 

the hulk wrote:
Mijn eerste film van Melville was zeker geen vervelende filmervaring, maar ik had er wel wat meer van verwacht.

Je bent dan ook begonnen met zijn minste film. Snel Le cercle rouge kijken of L'armée des ombres en als dat je aanstaat Le samouraï, Le samouraï of Le samouraï.

Offline Profile  

04 Jan 2010, 18:33 

Die staan ook zeker nog op mijn wishlist. De Optimum uitgave van Un Flic was laatst voor een mooi prijsje te koop bij play, vandaar dat ik daar mee ben begonnen.

Offline Profile  

22 Feb 2010, 10:15 

L'aîné des Ferchaux (1963)

Vergeten Melville film, en ik kan me wel voorstellen waarom want vergeleken bij zijn voorganger (Le Doulos, 1962) en opvolger (Le Deuxième Souffle, 1966) stelt het niet zo heel veel voor. De film heeft nog het meeste weg van het eveneens vergeten Deux Hommes dans Manhattan, dat zich ook grotendeels in de VS afspeelt.

Jean-Paul Belmondo wordt het 'hulpje' (al klinkt het Franse secrétaire natuurlijk veel mooier) van een foute bankier (Charles Vanel) die zijn geld op verschillende plekken in de VS veilig wil stellen nadat er in Frankrijk een en ander fout is gegaan. De reis begint in New York en eindigt in New Orleans. Daartussen zit een soort roadmovie waaruit vooral Melville's fascinatie voor Amerika blijkt.

Het trage tempo en flinterdunne plot wat bijvoorbeeld in Le Samourai wel werkte, werkt dit keer helemaal niet. Dat komt ook door het af en toe bijna amateuristische camerawerk en de ronduit slordige montage. Het acteerwerk van de twee hoofdpersonen is daarentegen weer dik in orde, maar dat kan de film voor mij niet meer redden.

Toch nog een 6/10.

Offline Profile  

02 Jun 2010, 19:34 

Melville's Deux Hommes dan Manhattan (1959) is blijkbaar (naast de eerdere Japanse) ook nog in Spanje uitgekomen bij Versus Entertainment:
http://www.dvdgo.com/dvd-dos-hombres-en ... 007/152794

Jammer dat er zo weinig interessante Spaanse uitgaves zijn en de verzendkosten en prijzen daar zo hoog zijn. Beetje out of reach zo..

Offline Profile  

29 Apr 2011, 11:38 

Al de nodige Criterion's aangeschaft bij de Amazon-sale, maar vooruit, ik mag er nog eentje van mezelf. Een laatste. Ik twijfel tussen Le Cercle Rouge en Army of Shadows. Wie helpt?

Offline Profile  

29 Apr 2011, 11:45 

Alletwee sterke films - Le Cercle Rouge is m'n favoriet. Maar daarvan is er ook een Britse Blu-ray van StudioCanal die andere kleuren heeft, met een zachte blauwe filter. Vind zelf dat de Britse er beter uitziet, maar is een persoonlijke voorkeur veronderstel ik. Dubbeltje gooien dan maar?

Offline Profile  

29 Apr 2011, 12:46 

Army of Shadows. Vanwege het kwijlende stukje op de vorige pagina van Melvin en - drogreden natuurlijk, maar toch - omdat ik die cover zo waanzinnig mooi vind. Wow.

Offline Profile  

Re: Jean-Pierre Melville
20 Jan 2012, 13:51 

Gisteren Le Doulos weer eens gezien en ik heb nog een brandende vraag over het plot. Misschien dat iemand een suggestie heeft? Hieronder de vraag (wit lettertype ivm spoilers).

Maurice regeld een huurmoordenaar vanuit de gevangenis om Silien te vermoorden en moet daar een som geld voor neertellen. Aan het begin van de film wordt getoond dat Maurice zelf in staat is de trekker over te halen. Mij is eigenlijk onduidelijk waarom er, vrij omslachtig, een huurmoordenaar in de arm moet worden genomen. Waarom rekende hij niet gewoon zelf met Silien af? Iemand een idee?

Offline Profile  

21 Jan 2012, 11:23 

Weer een tijdje geleden dat ik hem heb gezien, dus kan me de eerste scene waar je naar verwijst niet herinneren (waar Maurice Silien zelf zou kunnen vermoorden). Volgens mij komt Maurice er in de loop van de film achter dat Silien hem verraden heeft en zijn vriendin in een ravijn heeft gedumpt. Vervolgens huurt hij de hitman in. Als hij er echter achterkomt dat Silien hem juist heeft beschermd probeert hij de moord op hem te voorkomen, wat mislukt en wordt zelf vermoord...evenals Silien.

Offline Profile  

21 Jan 2012, 12:19 

Bedankt voor je antwoord. Wat je schrijft, dat is me helemaal duidelijk. Echter...

Waar ik op doel, in het begin van de film zien we Maurice een vriend van hem vermoorden om de buit te bemachtigen. Die scene toont aan dat Maurice zelf in staat is iemand in koele bloede te vermoorden. Mijn vraag is dan ook, waarom vermoord Maurice, Silien niet zelf? Waarom huurt hij, omslachtig en voor veel geld, een huurmoordenaar?

Offline Profile  

Re:
21 Jan 2012, 15:24 

tolpol wrote:
Le Cercle Rouge is m'n favoriet. Maar daarvan is er ook een Britse Blu-ray van StudioCanal die andere kleuren heeft, met een zachte blauwe filter. Vind zelf dat de Britse er beter uitziet.

Ik bedacht me dat ik deze film eigenlijk wel op BD moet hebben. Ik kan die Studio Canal echter lang niet overal meer vinden en als ik hem vindt, is hij rond de 20 euro. Zijn deze alweer uit de handel ofzo?

Offline Profile  

21 Jan 2012, 16:31 

heb in ieder geval al gelezen / gehoord dat er geen nieuwe titels meer bijkomen. in de winkels worden zo ook moeilijker te krijgen dus als je wil zeker spelen zou ik geen maanden meer wachten

Offline Profile  

Re:
21 Jan 2012, 19:13 

Melzz wrote:
Le deuxième souffle - Melville - 1966

Wil nu toch echt eens het audiocommentaar gaan beluisteren want enkele passages die ik heb beluisterd zit echt boordevol interessante informatie.

7,8

Vandaag gedaan en het was een zeer boeiend commentaar. De film is ook qua waardering gestegen. 8,5

De vraag die ik eerder stelde mbt Le Doulos is opgelost. Zie hieronder:

Maurice huurde de moordenaar is omdat hij dacht niet eerder vrij te komen uit de gevangenis en toch vergelding wilde. Hij kwam eerder vrij en de "hit" was al afgesproken.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2