Logo

It is currently 24 May 2017, 13:39

Post new topic Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Jean-Pierre Melville
12 Jan 2006, 23:42 

ImageJean-Pierre Melville (1917 - 1973)

-----------------------------

Le Samuraï (Melville, 1967). Toch eindelijk deze film maar eens gezien. Het begin was wonderschoon: het statische openingsshot met de filmcredits, vervolgens trekt onze Alain Delon zijn jas aan, hoed op en hij gaat naar buiten naar een regenachtige straat. Er begint een ietwat lullig orgelmuziekje te spelen en op dat moment voelde ik de rillingen over mijn rug lopen. Soms heb je direct een connectie met een film en is het liefde op het eerste gezicht. Helaas bleef het een beetje bij een kalverliefde en werd mijn relatie niet uitgebouwd tot een vaste relatie. Ik ging niet door naar ‘second base’ zoals ze in Seinfeld zouden zeggen. Begrijp me niet verkeerd: dit is een zeer sterke film, ik kon (en wilde) er weinig verkeerd aan ontdekken. Maar misschien lag mijn verwachting gewoon te hoog. Er is veel goed aan deze film: Alain Delon voorop natuurlijk. De man acteert eigenlijk niet, hij is er gewoon (een beetje zoals Bill Murray in zijn laatste films), met die prachtige blauwe waterlanders en dat lichtelijk vrouwelijke gezicht is hij fotogeniek als geen ander. En zonder te acteren weet hij toch de overtuigen als koelbloedige huurmoordenaar, een prestatie op zich. Het eenzijdige kleurenpatroon mij zeer sterk denken aan Tati’s meesterwerk ‘Playtime’, met de nadruk op de kleuren blauw, grijs en zwart. Verder is de mengeling van verschillende genres uiteraard een in het oog springend aspect, want de Amerikaanse film noir wordt vrolijk vermengd met de Japanse samoerai film, terwijl alles typisch Frans blijft. Een 10 zou ik deze film nooit geven (zoals bepgreet), want dit is een schoolvoorbeeld van een hele interessante, goede film, zonder dat het ook maar ergens naar de hoogten van een compleet meesterwerk stijgt. Ik vond de film niettemin tien keer beter dan Jim Jarmusch met zijn ‘Ghost Dog’, een film die ik al niet zo sterk vond, maar na het zien van deze film nog minder interessant vind.

Gekeken films

Offline Profile  

28 Jan 2006, 15:51 

Briljant meesterwerk

Offline Profile  

28 Jan 2006, 16:32 

Le Samourai is een film die mij, ondanks alle kritische lof, zelfs na een tweede kijkbeurt volkomen koud liet. Ik begrijp dat dat ook de bedoeling is van Melville, om een emotieloze hitman neer te zetten en al zijn handelingen op een zo klinisch mogelijke manier te filmen, maar het effect op mij was complete desinteresse en verveling.

Het is daarom misschien een beetje vreemd dat ik Le Cercle Rouge wel een meesterwerk vind, want daar worden veel dezelfde technieken gebruikt. De ikonische facetten van de Amerikaanse misdaadfilm komen hier in mijn idee veel beter tot hun recht. Daarnaast heb ik ook een zwak voor heist films en de gedetailleerde inbraak vond ik zeer fascinerend. Ook Delon met snor vind ik hier beter dan in Le Samourai.

Offline Profile  

29 Mar 2006, 15:18 

Gisteravond heb ik deze film eindelijk gezien. Dit is typisch een film waar ik dus razend enthousiast over ben!! Wat een prachtige film. De kleding, het kleurgebruik, Alain Delon, de muziek, de uitvergrootte geluidsfragmenten zoals het getjirp van de vogel. Elke gebaar, elke shot lijkt zorgvuldig te zijn opgebouwd. Het verhaal is vrij simpel maar de beeldtaal verveelde geen moment. De film bevat niet veel dialogen maar de dialogen die worden gebruikt, zijn nodig voor het verhaal. Ik ben meteen een fan van Melville. Snel andere films van deze regisseur opsnorren.

Offline Profile  

29 Mar 2006, 22:00 

Eens met Buzzmeekz. Le Samourai was voor mij een film waar ik veel van verwachtte, maar die me uiteindelijk erg weinig deed. Zijn de films van Mellville met Le Samourai te vergelijken, of is het nogal divers?

Offline Profile  

11 May 2007, 09:55 

Un Flic (1972) ***1/2

Alain Delon voor de verandering een keer een smeris en Richard Crenna als boef. Had in het begin wat moeite om in het verhaal te komen maar op den duur rolde ik er wel in. Totdat ik op een gegeven moment weer uit mijn illusie werd gewekt door een wel erg ludieke helikopter/trein scene. Nooit geweten dat Melville zo'n grote fan was van Marklin modeltreintjes. De slotscene met een meesterlijke confrontatie tussen Delon en Crenna was gelukkig weer fantastisch en de algehele sfeer in de film met zijn blauwe tinten en dikke mist mag er ook wezen. Een fascinerende film maar niet zonder gebreken, nu ik weet wat me te wachten staat ga ik er de volgende keer meer van genieten denk ik.

Image

Offline Profile  

21 May 2007, 00:18 

Afgelopen week Un FLic dan ook eens op DVD bekeken. Ik was er vooraf niet helemaal zeker van, maar ik bleek de film minstens tien jaar terug al eens op TV te hebben gezien, toen ik me nog totaal niet bewust was van het fenomeen Melville. Niet zijn sterkste film, maar dat is in mijn boekje nog steeds erg goed, dus nog wel 8/10.

En hoe hij met de modeltreintjes en dat suffe helikoptertje erboven dacht weg te komen... Maar dan weer een paar scenes tussen Alain Delon en Catherine Deneuve. Goddamn, dat spettert dan toch wel weer van het scherm hoor. Ook de enige Melville-film die ik ken waarin een vrouw (Deneuve) actief deelneemt aan het criminele wereldje en echt een volwaardig plotelement is. Misschien was Deneuve in een positie om een rol van dit kaliber te eisen.

Offline Profile  

10 Jul 2007, 01:18 

Le Silence de la mer (1949) ***1/2

Deze film liep een klein beetje uit op een teleurstelling voor me, ik weet niet precies waarom. Het klinkt misschien stom, maar ik associeer het gezicht van Howard Vernon direct met Jess Franco, dus iedere keer als ik hem zag had ik het gevoel dat er een mismaakt monster of lesbische vampiers de hoek om konden komen, een gevoel wat ik maar moeilijk kwijt kon raken. Maar los van deze vervelende associatie liet de film me nogal koud. Ik kan de vernieuwingen die Melville hier nastreefde wel waarderen, maar het deed me verder niet zoveel, ik miste er een gevoel bij. Ach, misschien moet ik gewoon maar eens wat meer Melville kijken eerst en daarna deze nog maar eens in de herkansing gooien.

Gekeken films

Offline Profile  

11 Aug 2007, 15:35 

maikel_1981 wrote:
Le Silence de la mer (1949) ***1/2

Deze film liep een klein beetje uit op een teleurstelling voor me, ik weet niet precies waarom. Het klinkt misschien stom, maar ik associeer het gezicht van Howard Vernon direct met Jess Franco, dus iedere keer als ik hem zag had ik het gevoel dat er een mismaakt monster of lesbische vampiers de hoek om konden komen, een gevoel wat ik maar moeilijk kwijt kon raken. Maar los van deze vervelende associatie liet de film me nogal koud. Ik kan de vernieuwingen die Melville hier nastreefde wel waarderen, maar het deed me verder niet zoveel, ik miste er een gevoel bij. Ach, misschien moet ik gewoon maar eens wat meer Melville kijken eerst en daarna deze nog maar eens in de herkansing gooien.

Ook pas bekeken. Interessant experiment, maar na een tijdje wordt het nogal langdradig. Grappig is ook hoe Melville Howard Vernon als Duitse officier een vrij schaamteloze lofzang op de Franse cultuur laat afsteken. Melville was zo blij dat ze bevrijd waren van die ellendige Duitsers, dat hij op deze manier nog even zijn gram moest halen.

Voor diegenen die Melville's films nog moeten ontdekken, zou ik niet met deze film beginnen. Begin met zijn late flms, en werk desnoods terug in de tijd. Het is geen slechte film, maar het deed me heel weinig.

Offline Profile  

16 Sep 2007, 12:22 

Army of Shadows (L'Armee des Ombres - Jean-Pierre Melville - 1969)

Na het zien van Le Samourai was ik eigenlijk meteen verkocht en ben ik daarna meer films van Melville gaan zien en daar zat tot op heden geen slechte tussen. Gisteravond was het de beurt aan Army Of Shadows. Je herkent meteen weer aan het kleurgebruik, composities, belichting dat het om een film van Melville gaat. Het gaat over een groep Franse verzetsstrijders. We zien hun acties, hun relatie met elkaar etc. De film is bij tijden echt loeispannend. Alles wordt weer heel serieus gebracht, er is geen tijd voor zelfs een greintje humor. Het acteerwerk is helemaal geweldig, iedereen zet zn rol uitmuntend neer. Na afloop was ik erg ontdaan. Ik kon zelfs geen andere film meer kijken. Dit is denk ik wel de beste film die ik ooit heb gezien! Dat is natuurlijk moeilijk om te bepalen maar het is in ieder geval een film waarbij voor mij alles op zn plek valt; goed acteren, prachtig kleurgebruik, composities, karakterontwikkeling, spanning, goede muziek, sober, mooie belichting etc. En bovenal deed de film me dus op emotioneel vlak heel veel. Bij heel veel shots zat ik echt weer te kijken van...wow....wat ziet dat er weer mooi uit (de scene bij het water bv). Als een trein aankomt dan is zoiets simpels al heel mooi in beeld gebracht doordat de rook die vrij komt van de trein heel mistachtig over het perron wordt gesluiered. Loopt iemand door een straat dan is het al dreigend. Echt fantastisch dat met weinig middelen zo'n gigantische film kan worden gemaakt. De sfeer van de film greep me ook bij de strot en liet me pas weer 145 minuten later los. Melville geeft niet zoveel om special effects en gebruikt in zn films miniaturen waarvan je duidelijk kunt zien dat ze nep zijn. In deze film echter ook en dat zou voor het enige minpuntje kunnen zijn. Dit is zeker weten de beste dvduitgave dit jaar. De extra's zijn ook erg boeiend en ik heb het einde van de film nogmaals bekeken met het audiocommentaar en dat was ook erg interessant. Jammer eigenlijk dat Le Samourai geen audiocommentaar heeft....maar dat terzijde. Overbodig om te zeggen dat dit dus een dikke, vette aanrader is. Ik geef nooit punten bij mn stukjes maar nu maak ik graag een uitzondering.

10/10

Offline Profile  

16 Dec 2007, 11:22 

Les Enfants Terribles - Jean-Pierre Melville - 1950

Een bizarre film dat nogal balanceerd tussen film en toneel. Het verhaal is geschreven door Jean Cocteau en de extra's gaan oa over de vraag wiens film het nu eigenlijk is....die van Cocteau of van Melville? Broer en zus hebben een nogal bizarre verhouding met elkaar en laten verder bijna niemand toe in hun fantasiewereld. De film is beste zware kost maar intrigeerde me ook weer enorm. Een totaal andere film dan dat ik van Melville gewend ben (dus toch een Cocteaufilm?). Ik ga hem zeker nog eens kijken. Bijzondere film.

Offline Profile  

25 Dec 2007, 14:28 

Le Doulos - Jean Pierre Melville - 1962

Prachtige Noir! De zwart-wit fotografie is een lust voor het oog. Melville weet met heel veel stijl een sfeer neer te zetten die alle kenmerken heeft van een Amerikaanse Noir. De regenjassen, de hoeden, de donkere straatjes, de schaars verlichte kamers. Het plot is behoorlijk ingewikkeld aangezien niemand is zoals men zich voordoet en vele karakters hebben een dubbele agenda. Dus tja.....een herkijkbeurt is onoverkomenlijk. Nu is dat dus bepaald geen straf omdat de film wel zo verdomde mooi is om naar te kijken.

Bob Le Flambeur - Jean Pierre Melville - 1956

Bij deze film had ik echt het idee dat Melville nog zoekende was naar de juiste toon. Een aardige film maar ik miste de coolheid en de kenmerkende stijl zoals in Le Samourai, Le Cercle Rouge en Le Doulos. Het duurt zeker 1 derde van de film voordat het plot in gang wordt gezet. Daarna is het een kwestie van alle schaakstukken om laten vallen.

Offline Profile  

29 Apr 2008, 00:52 

Eindelijk Le Cercle Rouge bekeken - meteen m'n favoriete Melville. Ik heb trouwens hetzelfde gevoel als waar Buzzmeekz het eerder over had - Le Samourai doet me weinig, terwijl ik deze Cercle Rouge, ondanks de sterke gelijkenissen in sfeer en stijl, helemaal perfect vond. Jammer dat Bourvil nooit meer in zulke rollen gecast werd, hier bleek hij uitstekend.

Last edited by tolpol on 13 May 2008, 16:05, edited 1 time in total.

Offline Profile  

29 Apr 2008, 18:30 

Le Samourai heeft misschien wat te weinig plot om je 100 minuten blind te staren op Melville's stilisme en de oogbewegingen van Alain Delon. Le Cercle Rouge met de centrale heist houdt de aandacht er denk ik wat makkelijker bij (en meer interessante bijrollen, waaronder die van Bourvil inderdaad).

Niettemin, vind ze allebei fantastisch. :wink:

Offline Profile  

29 Apr 2008, 18:43 

M'n gevoel over Le Samourai is heel dubbel, want ergens hou ik er heel veel van - ik hou van dat staalblauwe, grijze en beige kleurschema, van de sfeer, van de iconische kracht van sommige beelden. Als je me er vijf minuten van laat zien, kan het dat ik 'm bejubel als de beste film ooit.

Toon je 'm me echter volledig, dan lig ik erbij te slapen.

Offline Profile  

21 Jul 2008, 20:56 

Le Doulos (1962) en Le deuxième souffle (1966) staan voor oktober in de planning bij Criterion. Die laatste nooit gezien- ben benieuwd..

http://www.criterion.com/asp/release.asp?id=448

Offline Profile  

09 Aug 2008, 12:51 

Camera Obscura wrote:
Le Doulos (1962) en Le deuxième souffle (1966) staan voor oktober in de planning bij Criterion. Die laatste nooit gezien- ben benieuwd..

http://www.criterion.com/asp/release.asp?id=448

Le deuxieme souffle heb ik ook nooit gezien en zal een blinde aankoop worden. Ik verheug me nu al om weer een nieuwe gangsterfilm van Melville te ontdekken.

Le Cercle rouge - Jean Pierre Melville -1970

Na het zien van Classe Tous Risques kreeg ik weer de kriebels om een Melville te gaan zien. Ook de tweede keer heb ik geweldig genoten van dit gangsterepos. De film is traag en duurt 136 minuten. Maar wat een pracht. De shots zijn zo mooi gekozen, het acteerwerk zo cool en beheerst. De spanning wordt ook heerlijk opgevoerd in scenes zoals de ontsnapping uit de trein. De fiilm gaat over drie criminelen die elkaars pad kruisen en samen een heist beramen terwijl ze op de hielen worden gezeten door een politie-inspecteur. Dit zijn gewoon films waarbij alles voor mn gevoel klopt. Ook al zijn er wellicht wat onwaarschijnlijkheden en wat plotgaten, het deert niet want ik ga helemaal op in het universum dat Melville met zn films creeert.

Ook na een tweede kijkbeurt, had ik weer vragen over bepaalde gebeurtenissen.....en dat terwijl alles zo traag verloopt. Het spaarzame gebruik van muziek vond ik ook erg prettig. Melville heeft een bepaald kleurenpallet wat perfect past bij de film; grauw, regenachtig, geen felle kleuren, guur en donker. Een film die ik eindeloos kan blijven kijken. Buiten dat het een "gewone" heistfilm is, heeft de film ook vele onderliggende lagen wat Le Cercle Rouge zo'n meesterwerk maakt. Verraad, vriendschap, vertrouwen en "the futility of effort" zijn kemerken die in meerdere films van Melville voorkomen. De uitgave van BFI vind ik trouwens erg volledig met interessante extra's en een uitstekend audiocommentaar van Ginette Vincendeau.

Offline Profile  

10 Aug 2008, 20:11 

Le Cercle Rouge
Na Le Samouraï opnieuw een meesterlijke crime film van Melville.
Een heerlijk traag tempo waarbij in het eerste deel rustig de tijd wordt genomen om de personages neer te zetten en ze aan je voor te stellen. Niets wordt overhaast waardoor je ze (ondanks dat je bijna geen achtergrond informatie van ze hebt) toch enigzins leert kennen. Alle rollen worden geweldig gespeeld waarbij vooral Alain Delon in de hoofdrol erg goed is.

In het tweede deel van de film wordt de spanning iets verder opgevoerd maar gelukkig op zo`n manier die we niet al te vaak in dit soort films zien. De muziek is bijna in z`n geheel afwezig waardoor het niet geforceerd spannend wordt gemaakt. De manier waarop de heist zelf gefilmd is, is briljant. Ieder shot is nauwkeurig gecomposeerd. Bij ieder shot staat de camera achter een muur, een deur of boven op een trap opgesteld. Hierdoor voel je je bijna een voyeur die stiekem toekijkt bij de inbraak.
Het kleurengebruik (of juist het weglaten van de kleuren) dat we al kennen uit Le Samouraï is ook hier weer aanwezig. Melville gebruikt geen felle kleuren maar juist een dof, grauw kleurenpallet. Iets dat zonder meer het nodige toevoegt aan de donkere, grauwe sfeer van de film. De enigste wat fellere kleur die steeds terugkomt is blauw.

Le Cercle Rouge is zeker geen typische crime film maar is met z`n trage tempo en noir invloeden absoluut genieten geblazen.
Ben nu al benieuwd naar Le deuxieme souffle die in oktober door Criterion wordt uitgebracht.
Zonder meer een aanrader!

8,0/10

Offline Profile  

19 Jan 2009, 23:25 

Mocht je nog weinig Melville in de kast hebben staan, kan je nu in één keer veel goedmaken. Optimum komt op 2 maart met een box met zes van zijn films.

Bob le Flambeur (1955)
Léon Morin, prêtre (1961)
Le doulos (1962)
L'Armée des ombres (1969)
le cercle rouge (1970)
Un Flic (1972)

http://www.moviemail-online.co.uk/film/ ... ollection/

Offline Profile  

29 Mar 2009, 20:17 

Le Silence de la mer (1949)

Degelijke film, maar had hier en daar toch wat problemen mee. De voiceover vond ik niet altijd even geslaagd, in het begin te veel uitleggend wat er te zien was en zo. De manier waarop de overganag naar een flashback gemaakt werd voelde soms ook wat vreemd aan. Als debuut mag het er zeker wezen.

Offline Profile  

23 May 2009, 16:16 

Le Doulos (1962) 8/10

Ingewikkeld verhaal over verraad en afrekening bij een bende Parijse criminelen, waarbij op de laatste acte moet worden gewacht tot alles op z'n plaats valt. Zeker zwaar gestileerd, maar minder klinisch en strak dan Melville's latere werk, met een eerder geromantiseerde toets.

Offline Profile  

25 Jun 2009, 10:14 

Deux Hommes Dans Manhattan (1959) 6.5/10

Op 1 film na (Quand tu liras cette lettre, nergens te vinden) mijn laatste Melville die ik nog niet had gezien. Low budget film-noir met Melville zelf in de hoofdrol als reporter van een Frans persbureau die samen met een vriend de verdwijning van een V.N. diplomaat onderzoekt.

Het verhaal is erg simpel en rechtlijnig en dient eigenlijk alleen maar om een rondje New York te 'doen'. Dat is wel gelijk de grote kracht van de film: de prachtige zwart/wit locatie shots in New York (waaronder o.a. Times Square in de fifties, het V.N. gebouw en Rockerfeller Center) en Melville's liefde voor Amerika dat van het scherm af straalt.

Melville beschouwde deze film zelf als zijn minste, en ik snap ook wel waarom. Het voorgaande Bob le Flambeur vond ik een stuk interessanter (zowel qua verhaal, personages en acteerwerk). Het grootste nadeel van Deux Hommes Dans Manhattan zijn de kromme Engelse dialogen (incl. Allo Allo accent) en het matige acteerwerk van vooral de vrouwelijke bijrollen.

Klinkt allemaal wel erg negatief, maar uiteindelijk heb ik me nog prima vermaakt met deze film...het blijft natuurlijk wel Melville. De nouvelle vague-achtige aanpak van de film maakt veel goed en is eigenlijk al reden genoeg om 'm te bekijken.

Offline Profile  

01 Jul 2009, 17:11 

Le deuxième souffle (1966)

Alle bekende ingrediënten zitten weer in deze Melville: verraad, loyaliteit, een introverte hoofdpersoon en natuurlijk de bekende Melville 'coolheid'. En dat alles geschoten in prachtig zwart wit.

Gu Minda (Lino Ventura) is één van Frankrijks gevaarlijkste criminelen, die nadat hij uit de gevangenis ontsnapt is een tijd moet onderduiken voordat hij naar het buitenland wil vertrekken. De eerste helft van de film richt zich vooral op dit deel. In het tweede deel komt de overbekende 'laatste klus' op Gu's pad. Ondertussen wordt hij op de hielen gezeten door Commissaris Blot (uitstekende bijrol van Paul Meurisse, o.a. Les Diaboliques).

De lengte van de film (144 min) lijkt misschien wat aan de lange kant, maar het komt de film alleen maar ten goede. De spanning wordt steeds langzaam opgebouwd, waarna een korte actiescene volgt. Een ondertussen veel gekopieerde scene (o.a. in John Woo's The Killer) is het moment dat Gu met in iedere hand een pistool al schietend over de grond rolt.

Misschien niet het hoge niveau van Le Samourai of Le Cercle Rouge, maar alsnog een fantastische film.

8.5/10

Offline Profile  

02 Jul 2009, 00:10 

Evidence wrote:
Deux Hommes Dans Manhattan (1959) 6.5/10

Nog steeds alleen een Japanse DVD, geloof ik?

Offline Profile  

02 Jul 2009, 00:45 

Camera Obscura wrote:
Nog steeds alleen een Japanse DVD, geloof ik?

Klopt ja, Japanse import met Engelse subtitles. Geen super transfer, maar beter dan niks. Hij is trouwens belachelijk duur nu bij Play Asia zie ik.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next