Logo

It is currently 23 Feb 2018, 04:47

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
  Before Sunrise (1995) & Before Sunset (2004)
25 Jan 2006, 04:03 

Eindelijk deze twee films van Richard Linklater in m'n speler gelegd...

Before SunriseImageSubtiele en ingetogen film over een jonge man en vrouw die elkaar ontmoeten in de trein en besluiten samen de nacht door te brengen in Wenen. Rake dialogen en observaties; mooie, ontroerende momenten; rustig gefilmd met lange takes; zeer goed acteerwerk. Beetje treurig einde, maar wel een passend.

Before SunsetImageIn het begin was ik verbaasd over de toon van de film, die een stuk negatiever was dan ik na Before Sunrise had verwacht. Maar het was logisch dat de twee hoofdpersonen een wat donkerder kijk op het leven hadden gekregen, dus was het wel goed. Het vuur en de frisheid van de dialogen ontbrak in het begin, wat ik jammer vond: de film kwam een beetje moeizaam op gang. Maar ook dit was weer logisch: waar begin je met praten als je elkaar negen jaar niet gezien hebt? Na het aftasten volgde de toenadering en vanaf het moment dat Jesse en Céline samen in de auto stappen, is het vuurwerk van Before Sunrise weer helemaal terug. De wals voor Jesse was een zeer gewaagd, en geslaagd, slotstuk. Mooi open einde.

Tot een kwartier voor het einde van Before Sunset gaf ik de voorkeur aan Before Sunrise, maar na dat laatste kwartier weet ik het niet meer...

Offline Profile  

25 Jan 2006, 15:31 

4,5 is dat niet wat laag :wink:

Before Sunset
Dit is een HEERLIJKE film. Een klein meesterwerkje (de film duurt immers maar 77 minuten) die het presteert om de eerste film te toppen (Before Sunrise, die ik al erg sterk vond). De geliefden Celine en Jesse komen elkaar weer tegen na hun ontmoeting in Wenen. Het is overigens niet essentieel dat je het eerste deel kijkt, maar aangezien je deze film dan beter begrijpt en dat je die film toch wel moet zien.... waarom zou je het laten?

Dit even terzijde . Bijna de gehele film speelt zich af in 'real time' waardoor je verbondenheid met de karakters nog groter wordt. Het creeert ook een gevoel van spanning en nieuwgierigheid naar de afloop van deze twee levens. Twee levens die, sinds hun eerste ontmoeting, een eigen wending hebben genomen. Ze zijn allebei gesetteld, maar de verlangens naar elkaar blijven bestaan.

Naast deze onderhuidse spanningen wordt er gesproken over interessante en leuke thema's, terwijl je je dankzij de cameravoering constant in Parijs waant. Totdat je je na een fade-out ineens beseft dat het afgelopen is. Maar wat een weergaloos einde zeg. Dit is een film die iedereen gezien moet hebben.

Offline Profile  

02 Feb 2008, 14:19 

Before Sunset

Before Sunrise vond ik wel aardig maar dit vervolg deed me veel meer. De twee lovers komen elkaar na 10 jaar weer tegen en beleven weer een dag samen. De gesprekken gaan eigenlijk vrij snel weer over "zware" levensvragen. Zou je na 10 jaar meteen weer zulke gesprekken hebben...? Ik vraag het me af. De film duurt maar 77 minuten en had nog wel even door mogen gaan. Je hoort naar mijn mening beide films gezien te hebben en dan zeker Before Sunrise eerst kijken. Mooie film over ware liefde en lotsbestemming. Voor je t weet zit er wat in je keel........zo'n brok..... Mooi tweeluik

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ]