Logo

It is currently 26 May 2017, 05:37

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message

14 Sep 2009, 17:21 

Eerste reviews van Refn's vikingavontuur Valhalla Rising (2009) uit Venetië.

http://www.screendaily.com/festivals/ve ... 99.article

En nog één van Eye Weekly voor de UK release deze week.

http://www.eyeweekly.com/article/71176

Offline Profile  

18 Nov 2009, 18:11 

Bronson gezien een tijdje terug op het filmfestival hier en was daar toch niet bepaald enthousiast over. Film is "based on a true story", nl. het leven van de meest beruchte gevangenisklant in de UK. Was technisch wel sterk en Tom Hardy is echt wel indrukwekkend (zowel fysiek als in zijn vertolking) in de titelrol, maar vond het allemaal wat overgestyleerd en beladen + precies iets teveel Clockwork Orange referenties. Niet dat ik mij aan een realistische gevangenisfilm verwacht had, maar toch. Is de eerste film van Refn die ik zie, dus weet niet hoe dit in verhouding staat tot zijn andere films. Liggen die in dezelfde lijn of niet?

Offline Profile  

18 Nov 2009, 20:53 

Bronson is geen biografie waarbij je iets wijzer wordt over de man zelf. Vond het wel een aparte film; zwaar gestileerd, prachtig geschoten en een sterke hoofdrol van Tom Hardy, maar de film leek verder vooral een aanleiding voor Refn om wat bizarre touches uit de kast te halen en zich uit te leven op Tom Hardy's en gevangenisconventies. Bizarst vond ik als de meute begint te dansen op de Pet Shop Boys in die enorme ruimte in de gekkenafdeling. Volslagen absurd, over the top, moet het meer van dat soort momenten hebben.

De Pusher-films en Bleeder zijn heel anders overigens. Walhalla lijkt meer in de lijn van Bronson, maar die moet ik nog zien.

Offline Profile  

29 Dec 2009, 04:30 

Camera Obscura wrote:
Bleeder (Nicolas Winding Refn - 1999), 10/10

Eigenlijk is dit Pusher II, behalve dan dat de meeste rollen dit keer niet voor criminelen zijn weggelegd. De hoofdpersoon Leo ( Kim Bodnia) flirt hooguit met wat criminele activiteiten. Het wordt ook niet duidelijk wat hij doet. Hij woont samen, zijn vriendin is zwanger, heeft ergens een baan en hangt rond met een onwaarschijnlijk clubje "vrienden" met wie hij af en toe films kijkt. Het aanstaand vaderschap werkt blijkbaar zo verstikkend dat hij langzaam alle greep op de situatie verliest en in een woedeaanval zijn vriendin dusdanig mishandelt, dat hij haar criminele broer achter zich aankrijgt.

Waarom hij zichzelf zo verliest, is niet helemaal duidelijk, maar het is informatie die niet echt nodig is. Van niemand wordt duidelijk waar ze vandaan komen, laat staan waarom ze met elkaar omgaan, maar toch is ieder moment geloofwaardig. Mads Mikkelsen heeft een fantastische rol als filmgeek die in een videotheek werkt en probeert contact te maken met een meisje dat aan de overkant in een restaurant werkt. Prachtig subplot, intens treurige rol en subliem geacteerd. De film is (uiteraard) weer extreem gewelddadig, maar het is net als in de Pusher-films vooral de continue dreiging van geweld dat de film zo intens maakt. Clerks (er is heel veel filmtalk), Martin Scorsese, Gaspar Noe, zeer intense muziek en dan nog een schepje er bovenop en je komt in de buurt van Bleeder. De methodes die Refn overigens verzint om mensen om zeep te helpen, zou ik nooit van mijn leven op zijn gekomen. De meest gruwelijke straf denkbaar.

Refn heeft met zijn Pusher-films natuurlijk veel aandacht gehad, maar Bleeder is zacht uitgedrukt nogal ondergewaardeerd. Ik kan niets dan superlatieven bedenken. Wat mij betreft zijn beste film tot nu toe, of - beter gezegd - misschien wel het sterkste deel van een briljante Pusher-quadrilogie.

Heb hier eigenlijk weinig aan toe te voegen, denk ik - maar vond 'm ook erg sterk. Mooi hoe dat groepje aan mekaar hing - eigenlijk zijn 't volslagen sociaal gestoorde types die geen zinnig woord uitwisselen en met elkaar omgaan omdat, tja wat? De enige momenten die er toe lijken te doen is als ze met mekaar op de vuist gaan, of erger - zoals in de finale.

En dan is er nog de relatie tussen de hoofdfiguur en z'n vriendin. Als ego-centrist ziet hij daarin enkel een aanslag op z'n vrijheid. Die hij sowieso al niet benutte - 't gaat hem eerder op een aanslag op de potentie tot vrijheid. Of zo. Want bij potentie blijft het - als impotente gefrustreerde in de zetel naar cinema liggen gapen bij zogenaamde vrienden die hij eigenlijk niet kan luchten terwijl het leven voorbij gaat. Wanhopig grijpen naar niets.

Wat een machofilm, eigenlijk - vraag me af of vrouwen hiervan kunnen houden. Vond 'm zelf te gek, zeker ook door de voor mij ongemakkelijk herkenbare Mads Mikkelsen als obsessieve filmfreak. Was m'n eerste van Refn, moet z'n Pusher-trilogie nu echt ook wel 'ns zien.

9/10

Offline Profile  

29 Dec 2009, 10:21 

Mmm....Bleeder heb ik nog niet maar dat zou dus eigenlijk wel moeten. Ik probeer hem nu drie keer bij drie verschillende traders te bestellen op amazon.co.uk maar geen van de drie kan blijkbaar naar Nederland verzenden. Gebeurt helaas toch vaak....dat een item niet verzonden kan worden.

Offline Profile  

29 Dec 2009, 13:39 

Heb 'm gekocht via Amazon.co.uk's marketplace voor een vijftal euro - was de dubbeldisc uitgave met Pusher - vreemd genoeg kwam die goedkoper uit. Tweedehands via een particulier - niet zo'n professionele marketplace-seller. Moet je geluk bij hebben - af en toe 'ns kijken.

Offline Profile  

26 Jan 2010, 18:53 

Bronson (Nicolas Winding Refn, 2009)
Lastig om een oordeel te vellen over deze film die vaak wordt vergeleken met A Clockwork Orange. Ik ben er nog niet helemaal uit of het een goedkope “kloonâ€

Offline Profile  

26 Jan 2010, 21:19 

[quote="the hulk"]Bronson (Nicolas Winding Refn, 2009)
Lastig om een oordeel te vellen over deze film die vaak wordt vergeleken met A Clockwork Orange. Ik ben er nog niet helemaal uit of het een goedkope “kloonâ€

Offline Profile  

27 Jan 2010, 19:41 

Ze noemen het de moderne Clockwork Orange, op zich niet voor niets, want er zijn wel erg veel overeenkomsten. Weet niet of ik het nou als een eerbetoon moet zien of als makkelijk "leentjebuur".

Offline Profile  

28 Jan 2010, 01:37 

Wie zijn "ze"?

Ik vind de typering dat de film de moderne Clockwork Orange zou zijn, maar een loze catchphrase, wat tot niets leidt, hooguit tot teleurgestelde reacties. Leuk als kopje, maar kan in het geval van Bronson toch geen uitgangspunt zijn om de film op zijn eigen waarde te beoordelen. Maar ja, zo boeiend is de film nu ook weer niet. Misschien roepen zwakke films dat over zich af.

Waar Bronson mij dan weer voortdurend aan deed denken, was Chopper (2000).

Offline Profile  

01 May 2010, 13:06 

Stukkie over Bronson:

http://www.filmorama.nl/index.php?id=2986

Toffe film!

Offline Profile  

12 Aug 2010, 07:55 

Afgelopen dagen zowel Bronson als Valhalla Rising gezien, en Bronson maakte op mij niet zoveel indruk: de film zit leuk in elkaar en kijkt aardig weg, maar het deed me allemaal weinig. Ik moest ook meer dan eens aan Chopper denken, maar in mijn herinnering bracht die toch meer diepte in het hoofdpersonage. Valhalla Rising daarentegen vond ik prachtig: duidelijk geïnspireerd door Herzogs Aguirre, maar Winding Refn heeft ook goed naar Terrence Malick gekeken. Er wordt zo weinig gesproken in de film dat je ervan schrikt op het moment dat iemand wél iets zegt, wat sterk bijdraagt aan de intensiteit van de kijkervaring.

Offline Profile  

12 Aug 2010, 19:34 

Valhalla rising net gezien en buiten wat mooie plaatjes is dit wat mij betreft echt wel kut met peren. Een 4 misschien

Offline Profile  

12 Aug 2010, 22:47 

Na de trailer voor Bronson gezien te hebben waren mijn verwachtingen hooggespannen, maar ik vond de film tegenvallen. Typisch geval van style over substance. De vergelijking met Chopper ligt voor de hand, maar inhoudelijk kan Bronson niet tippen aan Chopper, die ik al een keer of 5 heb gezien en die elke keer beter wordt, terwijl ik Bronson met moeite uitzat, ondanks de korte speelduur.

Offline Profile  

12 Feb 2011, 22:00 

Nicolas Winding Refn en Ryan Gosling zouden voor een remake van Logan's Run gaan.

http://twitchfilm.com/news/2011/02/nich ... ns-run.php

Met een producer als Joel Silver weet ik eerlijk gezegd niet of ik veel moet verwachten.

Offline Profile  

18 May 2011, 23:06 

Image

Drive, de nieuwe van Refn zou toch wel 's leuk kunnen worden. Steekwoorden: Ryan Gosling, stuntmannen, LA noir, road movies, heists. Leuke cast ook, Bryan Cranston, Ron Perlman en Albert Brooks.

Clipje 1:
http://www.festival-cannes.com/en/media ... 10934.html

Clipje 2:
http://blogs.indiewire.com/theplaylist/ ... nicolas_w/

Interview met Refn:
http://www.hollywoodreporter.com/news/c ... tor-188603

Offline Profile  

Re: Nicolas Winding Refn
13 Sep 2011, 09:30 

Nog een interviewtje met Refn in Slate over Drive, The Gosling en 'consistent importance of physical trajectory'. Jawel.
http://www.slantmagazine.com/film/featu ... g-refn/274

3 november hier in de bioscoop, lees ik. Wachten maar.

Offline Profile  

23 Sep 2011, 11:01 

Drive gisteren gezien in avant premiere en zwaar onder de indruk toch wel. Heb van Refn daarvoor enkel Bronson gezien en daar vond ik het allemaal niet echt werken, maar hier klopt het plaatje toch volledig wat mij betreft. Kitano en vooral Michael Mann vormen duidelijke raakpunten. Perfect gecast en dankzij soundtrack en fotografie ademt echt elk shot LA noir uit. Wil hem eigenlijk zo snel mogelijk nog eens zien.

Offline Profile  

28 Oct 2011, 23:55 

Drive (2011), 10/10
Zag hem afgelopen woensdag op het Leids Film Festival en na de torenhoge verwachtingen tikkeltje bevreesd dat die niet gehaald zouden worden, maar daar bleek niets van waar. Fantastische film.

Offline Profile  

30 Oct 2011, 16:59 

Gelukkig. :)

Offline Profile  

09 Nov 2011, 23:32 

Vanavond Drive gezien en inderdaad: een fantastische film.
Riep bij mij regelmatig herinneringen op aan Walter Hills The Driver, ook omdat Ryan Gosling hetzelfde soort cool uitstraalt als Ryan O'Neal in die film. Refns film is echter wel stukken beter: wat een beheersing in stijl!

Link:

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

27 Nov 2011, 11:43 

Drive - Nicolas Winding Refn - 2011

Drive begint met een geweldige openingsscène die niet helemaal representatief is voor de rest van de film. Voornamelijk het middenstuk is erg traag, soms iets te traag. Naarmate het einde nadert gaat de film weer in de 5e versnelling. Ik heb er echter zeer van genoten. Vooral in de bios komen de beelden erg goed tot zn recht. Ik zou echter wel een hele film willen zien van een getawaydriver zoals in de beginscène.

8,5

Offline Profile  

27 Feb 2012, 16:24 

Nu ook Valhalla Rising gezien en ik ben niet volledig overtuigd. Qua sfeer zit het wel goed maar dat bleek voor mij niet helemaal voldoende te zijn. Ik had niet direct het idee dat de film veel te vertellen had. Vooral het middenstuk met veel bebaarde mannen die staren in de verte, bleek soms wat teveel van het goede. De UK Blu-Ray is zeker niet zonder problemen.....vooral de mistscenes trok de BD slecht (ik weet de technische term even niet, de grijze vlakken zijn niet egaal maar bevatten "golven". De overgangen liepen erg slecht). Ik vond het behoorlijk storend.

Ik had graag iets meer verhaal gezien, het leunde nu wel erg op sfeer. De film wordt wel vergeleken met Aguirre maar die film had naast sfeer, ook wat meer inhoud.

7.0

Offline Profile  

04 Mar 2012, 15:23 

Only God Forgives wederom met Ryan Gosling is in de maak. De synopsis beloofd wat: A Bangkok police lieutenant and a gangster settle their differences in a Thai-boxing match.

Een Neo-noir in een nachtelijk verlicht Bangkok? Ik ben hyped!!

Offline Profile  

17 Jun 2013, 10:51 

Only God Forgives - Nicolas Winding Refn – 2013

Ja, het ziet er allemaal prachtig uit. Over elk shot is nagedacht en kun je bij wijze van spreken inlijsten. Ook de muziek is zeer geslaagd en stuwt het minimalistische sfeertje naar een hoger plan. Maar wat een lege film. Ditmaal is het alleen maar stijl en is er van een verhaal of karakterontwikkeling weinig tot geen sprake. Bij Drive, om de vergelijking nog maar weer eens te maken, vond ik stijl en inhoud mooi in evenwicht. Ook die film had niet heel veel om het lijf maar het romantische aspect sleepte me wel mee en had nog enigszins een hart. Ryan Gosling had in Drive ook niet veel dialoog maar dat paste perfect bij zijn personage.

In Only God Forgives is Gosling vooral een leeg karikatuur, net zoals de andere personages. Deed met denken aan de etalagepoppen-acteurs in de films van Robert Bresson. En dan de traagheid van de film….dat vond ik ook net even te. Juist de balans tussen traag en snel was wat Drive zo geweldig maakte. In deze film was alles traag en dat ging me op een gegeven moment wel wat vervelen. Hoe mooi ook, hoeveel close-ups van getergde blikken kun je in een film stoppen?

Toch is de film niet volledig mislukt en dat wordt dus gered door de stijl. Ik zat toch gefascineerd te kijken. Na afloop bleek de film toch behoorlijk leeg en miste ik echt een ziel. De makke van de film is dat het te klinisch is. Hopelijk vindt Nicolas Winding Refn bij zijn volgende film weer wat meer balans tussen stijl en bezieling. Ik kan de experimenteerdrift zeker wel waarderen maar ik heb het gevoel dat het maximale in het minimalistische nu wel bereikt is. Qua gewelddadigheid viel het me erg mee, maar dat kan komen omdat ik gewoon teveel geweld in films heb gezien waardoor ik enigszins ben afgestompt. Maar ik denk eerder dat het komt door het cartooneske karakter, het geweld heeft dan minder impact dan dat er realisme wordt nagestreefd.

7,2

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next