Logo

It is currently 21 Oct 2017, 03:24

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
  Nicolas Winding Refn
07 Nov 2007, 22:11 

Image

Pusher I (1996), 9/10
With Blood on My Hands: Pusher II (2004), 8/10
I'm the Angel of Death: Pusher III (2005), 10/10

Zijn er hier eigenlijk meer liefhebbers van de Pusher-films van Nicolas Winding Refn?

Mocht dat nog niet het geval zijn, hoop ik dat ik jullie kan overhalen. Ik heb er tien jaar over gedaan voor ik de eerste Pusher film uit 1996 ontdekte. Vervolgens deed ik er zo'n anderhalf jaar over om deel twee en drie tot me te nemen. Het was het wachten zeker waard. Deel II is bijna net zo goed als de eerste en deel drie, heb ik nu al een paar keer ademloos verslonden en is nu al één van mijn favoriete films.

De films zijn gestructureerd rond de verwikkelingen van één hoofdpersoon, meestal gedurende één dag (deel I en deel III). In deel III neemt de Kroatische acteur Zlatko Buric de hoofdrol op zich als de Joegoslavische onderwereldkoning Milo. In deel één en twee had hij ook al een rol, maar nu draait het verhaal om hem, en geloof me, die man is echt een fenomeen.

Image

We volgen hem op misschien wel de meest hectische dag uit zijn leven, als hij met hangen en wurgen een partij XTC probeert te verkopen, maar van alle kanten wordt opgelicht. Hij gaat in zee met Albanezen, vervolgens met een Marokkaanse dealer die de partij voor hem wil verkopen. Daar bovenop wordt zijn dochter 25 en moet hij die dag voor vijftig man koken ter gelegenheid van haar verjaardag. In een soort documentairestijl volgt de camera Milo's jongleursact om zijn dochter - een zeer dominant type - het hoofd te bieden, en naarmate de dag vordert, zichzelf simpelweg in leven te houden naarmate de gebeurtenissen steeds verder uit de hand lopen.

Wat de Pusher-films in mijn ogen zo goed maakt, is de zogenaamde "street-casting". De hoofdrol wordt weliswaar gespeeld door een professioneel acteur, in deel één Kim Bodnia, in deel twee Mads Mikkelsen (die ook in deel één speelde) en in deel drie Zlatko Buric (al een grensgeval, maar vooruit, voor de Pusher-films was hij naast bordenwasser al soort van professioneel acteur). De rest van de cast is een verzameling misfits en tuig die hun rollen nauwelijks meer hoeven te spelen. Ze zijn wat ze spelen, gangsters en low-lifes. In deel III wordt het door de casting van enkele echte Joegoslavische onderwereldfiguren of voormalige grote spelers uit de misdaadscene echt griezelig geloofwaardig. In Pusher III wordt zelfs amper meer Deens gesproken, bijna alleen maar Albanees en Servisch.

Scorsese is duidelijk een ijkpunt voor Nicolas Winding Refn, maar gaat nog een stapje verder. De manier waarop Joegoslaven sommige slachtoffers uit de weg ruimen, valt met geen pen te beschrijven. Het is af en toe extreem gewelddadig, maar het is meer de continue dreiging die in de lucht hangt. Ieder gebaar, iedere conversatie, over alles hangt die continue dreiging van geweld. En de gebeurtenissen komen volstrekt logisch voort uit de verwikkelingen in het plot. Er is niets gratuits aan, het is onvermijdelijk. Je kan het geweld afkeuren, of mogelijk houd je niet van gangsterfilms, maar deze films zijn met zoveel vitaliteit gemaakt, dat het lijkt of je vanzelf begrip en sympathie gaat opbrengen voor de meest bizarre gebeurtenissen en karakters.

Image

Last edited by Camera Obscura on 13 Mar 2009, 21:11, edited 1 time in total.

Offline Profile  

12 Nov 2007, 12:04 

ik heb de UK release liggen en ik vond de drie films erg genietbaar. deze mag ooit wel eens in een betere versie uitkomen in de benelux

Offline Profile  

12 Nov 2007, 13:09 

Heb alleen de eerste gezien, een jaar of 10 geleden maar hij is me nog steeds bijgebleven. Zal die andere dan ook maar eens gaan kijken.

Offline Profile  

22 Nov 2007, 10:17 

Heb ook alleen de eerste gezien en vond het een prima film. Zal eens kijken of ik ergens deel 2 en 3 voor een mooie prijs op de kop kan tikken.

Offline Profile  

27 Feb 2008, 21:32 

Bleeder (Nicolas Winding Refn - 1999), 10/10

Eigenlijk is dit Pusher II, behalve dan dat de meeste rollen dit keer niet voor criminelen zijn weggelegd. De hoofdpersoon Leo ( Kim Bodnia) flirt hooguit met wat criminele activiteiten. Het wordt ook niet duidelijk wat hij doet. Hij woont samen, zijn vriendin is zwanger, heeft ergens een baan en hangt rond met een onwaarschijnlijk clubje "vrienden" met wie hij af en toe films kijkt. Het aanstaand vaderschap werkt blijkbaar zo verstikkend dat hij langzaam alle greep op de situatie verliest en in een woedeaanval zijn vriendin dusdanig mishandelt, dat hij haar criminele broer achter zich aankrijgt.

Waarom hij zichzelf zo verliest, is niet helemaal duidelijk, maar het is informatie die niet echt nodig is. Van niemand wordt duidelijk waar ze vandaan komen, laat staan waarom ze met elkaar omgaan, maar toch is ieder moment geloofwaardig. Mads Mikkelsen heeft een fantastische rol als filmgeek die in een videotheek werkt en probeert contact te maken met een meisje dat aan de overkant in een restaurant werkt. Prachtig subplot, intens treurige rol en subliem geacteerd. De film is (uiteraard) weer extreem gewelddadig, maar het is net als in de Pusher-films vooral de continue dreiging van geweld dat de film zo intens maakt. Clerks (er is heel veel filmtalk), Martin Scorsese, Gaspar Noe, zeer intense muziek en dan nog een schepje er bovenop en je komt in de buurt van Bleeder. De methodes die Refn overigens verzint om mensen om zeep te helpen, zou ik nooit van mijn leven op zijn gekomen. De meest gruwelijke straf denkbaar.

Refn heeft met zijn Pusher-films natuurlijk veel aandacht gehad, maar Bleeder is zacht uitgedrukt nogal ondergewaardeerd. Ik kan niets dan superlatieven bedenken. Wat mij betreft zijn beste film tot nu toe, of - beter gezegd - misschien wel het sterkste deel van een briljante Pusher-quadrilogie.

Offline Profile  

28 Dec 2008, 22:42 

Pusher - Nicolas Winding Refn - 1996

De Pusher trilogy zag ik meerdere malen voorbij komen en er werd nogal lovend over gesproken. Deel 1 is rauw en heeft nogal een undergroundfeel. De karakters zijn uiterst geloofwaardig. Criminelen waar je niet mee moet spotten. Het is dan ook vooral de naargeestige sfeer die positief opvalt. Er hangt een constante dreiging in de lucht. Het kan niet goed gaan, het gaat van kwaad tot erger. Mads Mikkelsen heeft in deel 1 een kleine rol maar bevestigd maar weer wat een geweldig acteur die man is. In welke rol hij ook kruipt, hij is geloofwaardig. De hoofdpersoon is in dit geval de acteur Kim Bodnia en hij IS gewoon een lowlife crimineel. Met zn glasgeschoren kop en zn trainingsjackie. Het verhaal zelf heeft niet veel om het lijf en is ook niet bijster origineel, de uitvoering echter wel. Erg docu-achtig en rauw, grauw en smerig. Weer een bewijs dat je met een klein budget een zeer effectieve film kunt maken. De Denen kunnen het, de Belgen, de Japanners.....waarom wordt zoiets nou nooit in Nederland gemaakt? Het verhaal heeft een vrij traag en voortkabbelend begin. We zien wat gangsters drugs dealen en rondhangen. Maar na verloop van tijd begeeft de hoofdpersoon zich in een neerwaartse spiraal die zich naar het onvermijdelijke einde sleept. Sterk debuut, op naar de overige delen.

7,8

Offline Profile  

29 Dec 2008, 14:08 

Pusher (1996)
Ik wist dat de Pusher trilogie goed moest zijn maar zo goed had ik nooit kunnen dromen. Het eerste deel heb ik net achter de kiezen en moet ik eerlijk bekennen. Ik sta nog steeds op me benen te trillen terwijl ik dit schrijf. Ongelofelijk, het is bijna 2009 maar dan zie ik toch maar net even de film van het jaar. En dat voor een gegeven dat je al tig andere keren gezien hebt. Ongelofelijk maar waar. De manier hoe alles tentoongesteld wordt aan de kijker. Vanaf het allereerste begin waar Frank de straat overloopt met de camera die hem steeds blijft volgen alsof het zijn laatste overbleven vriend is die hij nog kan vertrouwen. Met de dag raakt hij steeds dieper in de stront, nog meer problemen, nog meer geld schulden. Een uitzichtloze wereld zonder het gebruik van effectbejag. Een film die je moet zien zonder al te veel te weten van het gegeven. Het einde is ook zo perfect. Lekker open. Zo abrupt. Lekker onconventioneel. Zo drastische. Zo perfect. Een film die voor mij het misdaadgenre compleet op zijn kop zet. Wat een film. Ongelofelijk! Ik heb er gewoon geen woorden voor. Ga dit aanschouwen dit is een meesterwerk van debutant Nicolas Winding Refn. Van een dergelijk debuut kun je alleen maar dromen.

Deze film knalt dan ook zonder aan te geven even mijn top 20 binnen. 9-

Offline Profile  

02 Jan 2009, 12:14 

Tweede deel ook gezien. Wat minder rauw en hard als het eerste deel maar nog steeds erg sterk. En Mads Mikkelsen is gewoon geweldig. Ook wat minder spannend maar toch zeer de moeite waard. Je bent echt aan het scherm gekluisterd.

Offline Profile  

03 Jan 2009, 19:30 

Melzz wrote:
Tweede deel ook gezien. Wat minder rauw en hard als het eerste deel maar nog steeds erg sterk. En Mads Mikkelsen is gewoon geweldig. Ook wat minder spannend maar toch zeer de moeite waard. Je bent echt aan het scherm gekluisterd.

Eventuele spoilers:
Misschien vergis ik me, Melvin maar slaat Frank Tonny toch niet dood in het café nadat hij gehoord had dat Tonny gepraat had tegen de politie?

Of is Pusher II een soort van prequel?

Offline Profile  

03 Jan 2009, 20:28 

verhoeven wrote:
Melzz wrote:

Eventuele spoilers:
Misschien vergis ik me, Melvin maar slaat Frank Tonny toch niet dood in het café nadat hij gehoord had dat Tonny gepraat had tegen de politie?

Of is Pusher II een soort van prequel?

Hij slaat hem goed hard maar blijkbaar niet dood.... :wink: In deel 2 vraagt de gangsterbaas uit deel 1 nog even of iemand Frank de laatste tijd nog had gezien. Vond ik een leuk detail. De drie delen gaan dus steeds over een ander persoon.

Offline Profile  

16 Jan 2009, 18:03 

Pusher II (Nicolas Winding Refn, 2004) :: 8.0

Duidelijk (iets) minder dan het origineel. Hier en daar voelde een aantal scenes aan alsof het in scene gezet was. Denk dan vooral aan die scene dat de coke in de WC wordt gespoeld omdat ze denken dat de politie voor de deur staat. Maar voor de rest gewoon een toppertje.

Op naar deeltje 3. Hopelijk kan ik die nog bekijken voor het IFFR. Want daar draait zijn nieuwste genaamd Bronson.

Offline Profile  

20 Jan 2009, 19:40 

Net Pusher III gezien en die viel me toch wel tegen. Ik vond het geen juiste keuze om de trilogie af te sluiten met de gangster baas die de andere hoofdpersonen uit de vorige delen letterlijk naaide. Had het liever vanuit een ander persoon gezien. Misschien van dochterlief? En weer Frank naar al die jaren?

Van Milo heb ik nu een compleet andere kijk. Zijn menselijkere kant krijgen we te zien. Hij moet letterlijk werken voor zijn bestaan. Daarbij is de smerige gangsterbaas uit de vorige delen opeens pappa. Zo rauw en schrikbarend zoals het debuut was is het nu niet meer. Beetje van hetzelfde. Beetje problemen maken met het dealen van Coke. Het standaard wereldje. Nu terug kijkend vind ik het zelfs jammer dat er vervolgen zijn gemaakt op Pusher.

Wanneer kunnen we de remake verwachten?

klik

Offline Profile  

22 Jan 2009, 19:25 

Ik vind deel drie misschien wel de beste uit de reeks, maar ik vind ze allemaal goed. En het gaat om de manier waaróp je iets verfilmt. Het onderwerp is natuurlijk niet nieuw, maar dat was het bij de eerste Pusher-film ook al niet.

En Milo naaide de andere hoofdpersonen? Iedereen naait elkaar, maar als er al iemand is die juist zélf wordt genaaid in deel één en twee is hij het wel, maar ik zie niet in hoe dat relevant is.

En hoe kan het nou vanuit het perspectief van dochterlief worden gedaan, die kwam in deel één en twee toch helemaal niet voor? Dan zou je meteen een half uur extra nodig hebben omdat je helemaal niet weet wie ze is. Een meer voor de hand liggende keuze zou dan eerder zijn om Kusse-Kurt in de hoofdrol te zetten, de inmiddels kale dealer die Milo tegenkomt in de Vietnamese afhaaltoko en in deel II ook al een rol had.

Offline Profile  

22 Jan 2009, 19:29 

verhoeven wrote:
Net Pusher III Zo rauw en schrikbarend zoals het debuut was is het nu niet meer. Beetje van hetzelfde.

Ik begrijp niet je tot deze conclusie komt. Heb je dat einde gezien?

Offline Profile  

01 Feb 2009, 18:12 

Camera Obscura wrote:
Ik vind deel drie misschien wel de beste uit de reeks, maar ik vind ze allemaal goed. En het gaat om de manier waaróp je iets verfilmt. Het onderwerp is natuurlijk niet nieuw, maar dat was het bij de eerste Pusher-film ook al niet.

En Milo naaide de andere hoofdpersonen? Iedereen naait elkaar, maar als er al iemand is die juist zélf wordt genaaid in deel één en twee is hij het wel, maar ik zie niet in hoe dat relevant is.

En hoe kan het nou vanuit het perspectief van dochterlief worden gedaan, die kwam in deel één en twee toch helemaal niet voor? Dan zou je meteen een half uur extra nodig hebben omdat je helemaal niet weet wie ze is. Een meer voor de hand liggende keuze zou dan eerder zijn om Kusse-Kurt in de hoofdrol te zetten, de inmiddels kale dealer die Milo tegenkomt in de Vietnamese afhaaltoko en in deel II ook al een rol had.

Dat van dochterlief was een niet geinig grapje. :P

Het onderwerp van de Pusher films zijn inderdaad niet nieuw maar toen ik de eerste Pusher film zag was ik compleet van slag af. Ik had nog nooit zoiets rauws en realistische gezien tot nu toe. Vandaar dat ik deeltje twee en drie een beetje van hetzelfde noem. Alleen zie je het vanuit een ander perspectief. Wat ik zo jammer vind aan (deel III) Milo is het feit dat ik nu een menselijker beeld heb van gekregen. Ik zie in hem niet meer de klootzak van een gangsterbaas. In deel I word hij zo geintroduceerd en neergezet. Daarbij zat Frank in een positie waardoor hij gedwongen werd andere mensen te naaien iets wat tegen zijn principes ingaat en wat hij eigenlijk niet wou doen. En dat zie je heel goed terug in de tweede helft van de film. De muur waar hij tegen aanloopt komt steeds harder aan en hij zocht naar een uitweg.

Trouwens ik vond ze stuk voor stuk ook allemaal goed maar had liever gehad dat het gewoon bij deel I bleef.

Offline Profile  

01 Feb 2009, 18:14 

Camera Obscura wrote:
verhoeven wrote:
Net Pusher III Zo rauw en schrikbarend zoals het debuut was is het nu niet meer. Beetje van hetzelfde.

Ik begrijp niet je tot deze conclusie komt. Heb je dat einde gezien?

Jep, alleen zag ik daar de toegevoegde waarde niet van in om het te laten zien.

Offline Profile  

03 Feb 2009, 00:13 

verhoeven wrote:

Trouwens ik vond ze stuk voor stuk ook allemaal goed maar had liever gehad dat het gewoon bij deel I bleef.

Hij wilde die vervolgen ook niet maken. Was toevallig op het IFFR 2006 bij een interview met hem door Wilfried de Jong en het was volgens hem bittere noodzaak om die vervolgen te maken. Hij scheen na het desastreuze Fear X een miljoenenschuld te hebben en dit was zo ongeveer de enige manier om er snel uit te komen. Als ik het me goed herinner, zei Refn dat potentiële geldschieters/ schuldeisers soort van eisten dat hij maar een vervolg op Pusher moest maken. Ben blij dat 'ie het gedaan heeft. :D

Offline Profile  

03 Feb 2009, 20:28 

Trouwens Camera ik zag op het IFFR Bronson. Zijn nieuwste ding. Als je bekend bent met het werk van de Deen (Nicolas Winding Refn) dan zul je niet teleurgesteld worden. Zelf noem ik deze film ''Kubrick on Dope''. A Clockwork Orange meets Chopper. Naar deze film had ik opeens zin om mensen in elkaar te rammen. Wat een adrenalinekick!

Quote:
Portret van Engelands meest beruchte en gewelddadige crimineel, Charles Bronson. Een man die 34 jaar van zijn leven in de gevangenis doorbracht, waarvan 28 jaar in eenzame opsluiting. Geboren als Michael Peterson, was zijn ambitie simpelweg beroemd te worden. Maar met de weinige kansen die hem geboden werden, was de onderwereld een aantrekkelijk platform voor zijn explosieve karakter, waarbinnen hij een maniakaal alter ego creëerde.

Met een beetje geluk zal deze film nooit in Nederland uitgebracht worden.

Offline Profile  

22 Feb 2009, 16:00 

Zijn er trouwens nog mensen hier die Bleeder, Fear X en Bronson ook al gezien hebben?

Hier staat mijn stukje over Bronson.

Offline Profile  

23 Feb 2009, 19:20 

Ben ik weer... :oops:

Fear X (2003)
Toch wel merkwaardig hoeveel mensen een dergelijk laag cijfer geven voor dit stilistische meesterwerk van Nicolas Winding Refn. De discussies op imdb en moviemeter kan ik ten zeerste aanraden, vooral om te zien wat mensen er zoal uithalen. Sommigen zien er dingen in van David Lynch, anderen weer van de gebroeders Coen en weer anderen dingen uit "The Shining" van Stanley Kubrick. Die laatste mensen hebben het bij het juiste eind...

Hoewel ik niet wil beweren dat ik een duidelijk antwoord heb op de film, heb ik wel het gevoel dat je deze meditatieve ervaring enkele dagen moet laten bezinken voordat je een definitief oordeel velt over deze film. Neem nou het gebruik van de kleur rood in de film, of de beklemmende muziek die je in een soort van toestand, extase brengt. Dat het een merkwaardige film is uit het oeuvre van Nicolas Winding Refn, dat is wel duidelijk. Dat komt mede doordat ik hem alleen ken van ultrarealistische films met pompende muziek, en die nauwelijks gebruik maken van beeldsymboliek. Ook de stilistische manier van werken met de camera, lange shots maar dan opgenomen vanuit een statief, zagen er goed uit in deze film. Omdat de beelden rustig verlopen werkt de toestand waar de hoofdrolspeler in zit ook beter. Je wordt als het ware meegenomen in zijn nachtmerrie. En dat laatste moet je heel letterlijk nemen.

Op de Nederlandse uitgave van Filmfreak staat een 'making of' van 25 minuten die een beeld geeft van de productie, maar ook een ongelofelijk goed beeld geeft van de regisseur zelf. Hij weet wat hij doet en spreekt liefdevol over zijn film en waar hij de inspiratie vandaan haalde. Ook het verschijnsel dat hij een miljoenenschuld opliep tijdens het schieten van "Fear X", waardoor hij noodgedwongen "Pusher’’ 2 en 3 heeft moeten maken om uit de schuld te komen is wel triest om aan te horen. Ook zijn manier van werken is fascinerend. Hij neemt alle films op chronologische wijze op en dat is toch wel heel erg merkwaardig te noemen, want dat gaat tegen de conventies van films opnemen in. Iets wat ik bijvoorbeeld helemaal niet wist. Wat ook wel grappig is om te zien, is dat er in zijn appartement/huis posters ophangen van "The Shining", "Supervixens" en "Cannibal Holocaust".

Zal over een aantal dagen ook nog even de commentaar track beluisteren want ik ben wel benieuwd naar wat ik zoal gemist heb in de film en waar ik op één lijn zit met Nicolas Winding Refn. Een regisseur die ik onlangs ontdekt heb maar die naar mijn mening zwaar onderbelicht is. 8.0

Offline Profile  

23 Feb 2009, 20:57 

verhoeven wrote:
Zijn er trouwens nog mensen hier die Bleeder, Fear X en Bronson ook al gezien hebben?

Fear X jaren geleden gezien maar begreep er geloof ik geen nauta van. Nog maar een kijken dan....

Offline Profile  

24 Feb 2009, 14:43 

De Nederlandse uitgave ligt momenteel niet zo duur bij de van-leest en free record. Voor nog geen vijfje. Dan heb je de film, een making-of en een commentaar track!

Ik zou ook meteen Bleeder aanschaffen die ligt voor een leuke prijs bij play.com. Ook een must-see... :lol:

Offline Profile  

25 Feb 2009, 18:32 

Melzz wrote:
verhoeven wrote:

Fear X jaren geleden gezien maar begreep er geloof ik geen nauta van. Nog maar een kijken dan....

Idem hier, misschien nog maar eens kijken.

Offline Profile  

12 Mar 2009, 12:43 

Pusher 3

Misschien wel het sterkste deel uit de trilogy. Milo, de grote onderwereldbaas uit de vorige delen, wordt nu aan alle kanten ingehaald door de jongere generatie criminelen. Ze nemen hem niet meer serieus, zelfs zn eigen dochter is behoorlijk respectloos. We zien hem dan ook steeds meer zwemmen als ie zichzelf vast laat lopen in een neerwaartse spiraal. Prachtige karakterfilm. Een mooi einde van een imposante trilogy.

8,5

Offline Profile  

14 Jun 2009, 18:53 

Bronson

Word in Nederland waarschijnlijk uitgegeven door A-film! Jippie... 8)

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next