Logo

It is currently 17 Aug 2017, 19:20

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
  Joseph L. Mankiewicz
15 Jan 2006, 19:49 

ImageJoseph L. Mankiewicz (1909 - 1993)

--------------------------------------------------

The Ghost and Mrs. Muir (Mankiewicz, 1947). Deze film is mijn eerste kennismaking met het oeuvre van Joseph L. Mankiewicz (broer Hermann schreef het scenario van Citizen Kane). Al direct vanaf het prachtige dollyshot aan het begin van de film werd ik een beetje verliefd op deze film, al was het maar omdat het me sterk deed denken aan de onsterfelijke Max Ophüls. Dit gevoel werd gelukkig ook in de rest van de film kracht bijgezet, met vele mooie shotcomposities en die heerlijke, majestueuze kraanshots; het is weinig verrassend dat de cinematografie een Oscarnominatie kreeg. Maar toch zijn het de twee acteurs en het mooie scenario die deze film echt dragen. Gene Tierney en Rex Harrison vormen samen een heerlijk koppel, die met hun performances een grote menselijkheid en warmte naar het scherm weten te brengen. Het scenario is ontzettend vergezocht (Rex Harrison is een geest die de weduwe Tierney verleidt), maar schaamteloos romantisch en ontzettend hartverwarmend. Het geheel wordt op indrukwekkende wijze omlijst door de immer geweldige Bernard Hermann. ‘The Ghost and Mrs. Muir’ is misschien geen meesterwerk, maar zonder twijfel een heerlijk, escapistisch Hollywood werk in de meest Klassieke zin van het woord, een mooie, nostalgische film die me zeker nieuwsgierig heeft gemaakt naar het andere werk van Mankiewicz, iets waar ik maar snel aan ga beginnen.

Gekeken films

Offline Profile  

15 Jan 2006, 20:02 

maikel_1981 wrote:
‘The Ghost and Mrs. Muir’ is misschien geen meesterwerk, maar zonder twijfel een heerlijk, escapistisch Hollywood werk in de meest Klassieke zin van het woord, een mooie, nostalgische film die me zeker nieuwsgierig heeft gemaakt naar het andere werk van Mankiewicz, iets waar ik maar snel aan ga beginnen.

Van wat ik gezien heb van Mankiewicz kan ik vooral 'All About Eve' en 'Suddenly, Last Summer' aanraden. Zijn laatste film 'Sleuth' is ook erg vermakelijk.

Offline Profile  

15 Jan 2006, 20:09 

jim2873 wrote:
maikel_1981 wrote:
‘The Ghost and Mrs. Muir’ is misschien geen meesterwerk, maar zonder twijfel een heerlijk, escapistisch Hollywood werk in de meest Klassieke zin van het woord, een mooie, nostalgische film die me zeker nieuwsgierig heeft gemaakt naar het andere werk van Mankiewicz, iets waar ik maar snel aan ga beginnen.

Van wat ik gezien heb van Mankiewicz kan ik vooral 'All About Eve' en 'Suddenly, Last Summer' aanraden. Zijn laatste film 'Sleuth' is ook erg vermakelijk.

In maart komt No Way Out nog uit (R1).

Offline Profile  

15 Jan 2006, 20:30 

jim2873 wrote:
maikel_1981 wrote:

Ik heb 'A Letter to Three Wives, 'All about Eve' en 'Barefoot Contessa' (is daar niet onlangs een remake van gemaakt?) al in de kast staan, maar ik heb zo het gevoel dat vrijwel het complete oeuvre (voor zover verkrijgbaar althans) van de goede man bij mij in de kast gaat belanden. Very impressed, zelfs na pas een film 8)

Gekeken films

Offline Profile  

12 Mar 2007, 18:51 

Suddenly, Last Summer (1959) ****1/2

Een van de grote pleziertjes van het zien van een Mankiewicz film is doorgaans zijn dialoog en interessant scenario, want daar was hij een meester in, dus ik was enigszins verrast om te zien dat hij hier enkel als regisseur actief geweest was. Maar met Tennessee Williams die hier zijn eigen toneelstuk bewerkte heb je op zijn zachtst gezegd een waardig vervanger en de film is weer boordevol gevuld met die bijzondere observaties van menselijke fenomenen die Williams zo’n uniek en doortastend auteur maakten. Een ander plezier van een Mankiewicz is de centrale rol die acteurs in zijn films innemen en de bijzondere prestaties die acteurs in zijn films weten te geven. Hier wordt de cast aangevoerd door niemand minder dan Elizabeth Taylor, Katharine Hepburn en Montgomery Clift en hoewel ik van Clift nooit een fan ga worden (ook hier ‘acteert’ hij weer alsof hij in een Bresson film zit, wat een drol is die vent toch), leveren beide dames onnavolgbare prestaties. Een derde punt van plezier in een Mankiewicz is de wijze waarop hij filmische ruimte indeelt als arena’s van strijd en macht, want zijn gehele oeuvre is zo’n beetje gebouwd op de wijze waarop mensen elkaar manipuleren en met elkaar omgaan, waarmee hij een soort voorloper is van Fassbinder. Natuurlijk gebruikt Mankiewicz ook close-ups maar vaker dan ieder ander regisseur zal hij medium of long shots gebruiken die de personen binnen een scène in hetzelfde kader tonen en weet hij de spanningen tussen de karakters op visuele wijze te representeren. Daarom is hij de perfecte regisseur van een Tennessee Williams toneelstuk, omdat intermenselijke relaties ook het kloppende hart vormen van Williams’s werk en hij als geen ander wist bloot te leggen hoe mensen elkaar bespelen. Emoties schieten altijd alle kanten op in zijn werk en Mankiewicz weet die kwaliteit ook in deze film om te zetten tot een borrelende pot van menselijke emoties te creëren, waarin de intensiteit van de emoties soms bijna ondraaglijk wordt in bepaalde scènes, scènes waarin de oorsprong als toneelstuk zeer duidelijk is omdat ze zo lang doorgaan, maar die juist dankzij die lengte de menselijke emoties tot de laatste druppel uitwringen en waarin je als kijker bijna de naakte waarheid van de menselijke emotie kunt zien; in dit opzicht moet Williams haast wel een invloed op John Cassavetes geweest zijn.

‘Suddenly, Last Summer’ is een voortreffelijke film, een prachtig huwelijk tussen twee herkenbare auteurs (Williams en Mankiewicz) die de handen ineengeslagen hebben en dankzij hun overeenkomstige visies tot een broeiend en bruisend werk gekomen zijn. De inbreng van beide auteurs is duidelijk zichtbaar, maar het is een duidelijk geval van ‘de som is meer dan de afzonderlijke delen’. ‘Suddenly, Last Summer’ is een film die druipt van de emoties en ook nog eens visueel interessante dingen daar mee doet, een dikke aanrader dus.

Kunnen we het topic trouwens veranderen in een Mankiewicz topic?

Gekeken films

Offline Profile  

13 Mar 2007, 01:05 

Quote:
hoewel ik van Clift nooit een fan ga worden (ook hier ‘acteert’ hij weer alsof hij in een Bresson film zit, wat een drol is die vent toch)

Smaken verschillen gelukkig. Persoonlijk hou ik erg van zijn manier van acteren. Ook al is hij een aantal keren flink verkeerd gecast, meestal komt zijn 'stijl' de rollen die hij speelt ten goede.

Het is een tijdje geleden dat ik Suddenly, Last Summer heb gezien, maar ik herinner mij de film vooral door een slotscene die ik volledig over the top vond. En daarnaast staat mij nog een erg mooi gefilmde en beangstigende scene bij waarin Taylor wegvlucht en die gekken op zich af ziet komen.

The Ghost and Mrs. Muir is een van de favoriete films van mijn vriendin. En ik vind zelfs de slechtste film met Gene Tierney nog een goede film.
:wink:

Offline Profile  

18 Jul 2008, 21:51 

Image
There was a Crooked Man... (1970) 7/10

Afwisselend licht en donker komische, ietwat anachronistisch aandoende western/prison film van Mankiewicz. Kirk Douglas komt als bandiet in de gevangenis terecht, waar hij ieders hoofd op hol doet slaan met z'n verhalen over de 500.000 dollars die hij ergens veilig heeft opgeborgen. Kandidaten genoeg dus om hem te helpen ontsnappen om zo een deel van de buit op te strijken. Misschien een tikkeltje wisselvallig, maar een amusant satirisch verhaaltje dat speelt met de conventies en gangbare typetjes in soortgelijke films. Bijrollen voor o.a. Henry Fonda, Warren Oates en Hume Cronyn.

Offline Profile  

02 Jan 2009, 15:54 

All About Eve

Na het eerste uur dacht ik, allemaal heel degelijk gemaakt en gepeeld en zo, maar toch wel een voorspelbaar verhaaltje. In de tweede helft werden de verwachtingen echter één voor één onderuit gehaald, waardoor al het vorige ook meteen aan kracht won. Speciale vermelding voor Anne Baxter die (naast zeer mooi te wezen) een prachtrol speelt.

Offline Profile  

26 Sep 2010, 19:24 

The Ghost and Mrs. Muir (1947) 9/10

Om 's zondags als een ouwe tante bij onder een dekentje te kruipen - prachtig romantisch drama van Mankiewicz, met evenwel een bovennatuurlijke draai. Noir-babe Gene Tierney als een eigengereide jonge weduwe die het verstikkende milieu van haar schoonfamilie ontvlucht en een huisje vindt aan de Engelse kust. Dat huis staat al enkele jaren leeg - geïnteresseerden slaan steevast halsoverkop op de vlucht want de geest van de overleden eigenaar woont er nog steeds en onthaalt iedereen op een luide "BOE!". Maar niet zo met Tierney - want die roept gewoon terug. En dan proberen ze een film lang vruchteloos hun tong in elkaars mond te steken, want da's voor zo'n geestesverschijning geen evidentie.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ]