Logo

It is currently 19 Oct 2017, 19:56

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
  William Wyler
04 Sep 2007, 23:45 

Image

William Wyler (1902-1981)

---------------------------------------------------------------------------------

Roman Holiday (1953) ****1/2

Dit was dan eindelijk mijn allereerste Wyler film, geen idee waarom ik nog nooit een film van zijn hand gezien had. En het is meteen een heerlijke prent, een romantische komedie zoals die behoort te zijn. Gregory Peck en Audrey Hepburn, in haar eerste rol, zijn beiden uiterst charmant en de chemie spat van het doek af – toch geen onbelangrijk detail in dit soort films. Verder bevat het voldoende goede grappen en leuke situaties om constant te blijven boeien, lekker zwijmelige muziek van Georges Auric en kostuums van Edith Head, wat kan een filmliefhebber zich nog meer wensen? Wat nu precies de Wyler touch is kan ik uiteraard nog niet zeggen, maar het was een spetterende binnenkomer.

Gekeken films

Offline Profile  

06 Sep 2007, 22:06 

The Little Foxes (1941) ****1/2

Na ‘Roman Holiday’ was ook mijn tweede Wyler een schot in de roos, misschien vind ik deze nog wel een stukje beter en waar deze film in vergelijking inlevert in kijkplezier, maakt de film alles goed in pure klasse en schoonheid. Visueel is de film een ware parel, maar hier had Wyler dan ook hulp van niemand minder dan Gregg Toland, die in hetzelfde jaar ook nog ‘Citizen Kane’ voor Orson Welles fotografeerde. Toland staat bekend als een van de grote pioniers van de dieptescherpte en dat is ook hier heel duidelijk te zien, het is duidelijk een mise-en-scène film (in tegenstelling tot een montage film). Doordat montage minder nodig wordt kan er meer gewerkt worden met lange takes en krijgt de film een prachtig gevoel van ruimtelijkheid waarbij personages constant in bijzondere arrangementen binnen het kader worden samengebracht en hun onderlinge relaties (en spanningen) worden benadrukt; de toneeloorsprong is zichtbaar maar wordt op puur filmische wijze vertaald naar het scherm, zo zie ik dat graag. De personages komen zeer tot leven dankzij de voortreffelijke acteurs, waarbij vooral Bette Davis en Herbert Marshall diepe indruk op me maakten, zoals gebruikelijk eigenlijk. Bedenk dan ook nog eens dat het verhaal scherp is en boordevol maatschappijkritiek en je hebt werkelijk een dijk van een film, die net zoveel bekendheid zou moeten genieten als de wat bekendere titels uit deze periode. Ik heb zeer het gevoel dat William Wyler een nieuwe favoriet van me gaat worden.

Gekeken films

Offline Profile  

11 Sep 2007, 22:55 

The Letter (1940) ***1/2

Deze film was in zekere zin een soort van generale repetitie voor ‘The Little Foxes’ van een jaar later omdat regisseur Wyler en hoofdrolspelers Bette Davis en Herbert Marshall ook daar samen tot mooie resultaten kwamen. Dit rechtbankdrama is ietsje minder dan ‘The Little Foxes’ maar is nog steeds een puike film. Davis doet een van haar kenmerkende dominante krengetjes en Marshall is wederom de sullige goedzak, beiden goed als altijd en hier ook ondersteund door een uitstekende cast. Visueel is het stijlvol als altijd bij Wyler, hoewel ik op het eerste oog niet direct verschrikkelijk interessante dingen zag, het was allemaal vakkundig en helaas wordt de gehele film nergens meer dan ‘gewoon’ vakkundig.

Gekeken films

Offline Profile  

23 Oct 2007, 23:03 

Funny Girl (1968) ****

Een mierzoete romantische musical met Barbra Streisand en Omar Sharif, het klinkt als hel op aarde. En dat is het feitelijk ook, maar juist daarom is het zo mooi: het was allemaal zo schaamteloos escapistisch dat het een lieve lust is en ik kon niet anders doen dan mijzelf heerlijk laten meedrijven en zwelgen in de dikke lagen suiker die over de film gestrooid zijn. Daarnaast is de film vaak gewoon erg grappig en zijn sommige musicaldecors zo uitzinnig mooi, Minnelli-style, dat ze bijna camp zijn. Een film die zich zo bewust lijkt van zijn eigen presentatie kan ik niet anders dan in mijn hart sluiten.

Gekeken films

Offline Profile  

22 Nov 2010, 17:47 

Dead End (1937) 5/10
Deze Wyler-klassieker trok ik echt niet. Begon nog okee, maar de Dead End Kids begonnen me danig op de heupen te werken - vond ze vreselijk irritant. Had ze al eerder gezien in een stel Cagney's waar ik geen problemen met ze had, maar hier! Onverdraaglijk. Verhaaltje gaat over Bogart als gangster die terugkeert naar de arme New Yorkse wijk waar hij is opgegroeid en Joel McCrea die moedeloos toekijkt hoe hij de jonge schelmen voor zich tracht te winnen, schelmen die later zullen opgroeien tot harteloze en liefdeloze eenzaten als hijzelf. Zoiets, waarbij alles richting moraliserend slot gaat. The end.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ]