Logo

It is currently 20 Nov 2017, 06:16

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
  Robert Aldrich
17 Jul 2007, 20:39 

Image

Robert Aldrich (1918-1983)

-----------------------------------------------------------------------------------

Hustle (1975) ***1/2

Toen ik zag dat deze film een van de ’75 hidden gems’ in het laatste issue van Sight & Sound was, vond ik het tijd om de film eindelijk eens uit de kast te trekken. Hoewel geen slechte film, zag ik er op geen enkele wijze een vergeten juweeltje in – als niet voor de vele geweldige oneliners en de aanwezigheid van figuren als Burt Reynolds en Catherine Deneuve, had ik dit nauwelijks boven de gemiddelde politiefilm gezet. Wat ik erg jammer vond was dat het visueel ook al niet bijzonder interessant was – waar de zwart-wit films die Aldrich samen met zijn DoP Joseph Biroc deed dat wel zijn.

Gekeken films

Offline Profile  

15 May 2008, 16:03 

The Dirty Dozen - Robert Aldrich - 1967

Ik heb een zwak voor dit soort epische oorlogsheldenverhalen. Lee Marvin krijgt de taak om 12 zware criminelen (jawel....het smerige dozijn) klaar te stomen voor een zeer gevaarlijke opdracht, namelijk een kasteel binnen te dringen en zoveel mogelijk Nazis af te slachten.

De cast is natuurlijk geweldig met eerder genoemde Lee Marvin maar ook met oa Charles Bronson, Telly Savalas, John Cassavetes en Ernest Borgnine. Het grootste deel van de film wordt besteed aan de training en groepsvorming van het twaalftal. De laatste drie kwartier wordt pas besteed aan de werkelijke missie, dat wel wat langer mocht duren van mij.

De humor is af en toe wel wat ouwbollig. Maar dit is typisch zo'n film die de volle 143 minuten weet te boeien. De criminelen zijn echter niet echt "slecht", vele hebben verzachtende omstandigheden voor hun daden.....dit heeft natuurlijk als doel sympathie op te wekken voor dit zootje ongeregeld.

The Guns of Navarone, een soortgelijke film, vind ik persoonlijk wel beter. The Dirty Dozen is echter ook een regelrechte klassieker die het kijken meer dan waard is. De missie is trouwens vrij dubieus en zou heden ten dagen toch echt als politiek incorrect worden betempeld. Er hoeft namelijk niets onschadelijk gemaakt te worden, niemand hoeft gevangen genomen te worden, er hoeft niets gestolen te worden.....nee....iedere levende Duitser moet dood....ongeacht welke rang of geslacht. Dit is dan ook de reden dat er geen Oscar gewonnen werd. Aldrich weigerde de film aan te passen omdat hij wilde laten zien dat "War is Hell!"

Offline Profile  

09 Mar 2009, 00:45 

The Big Knife (1955), 9/10

Scherp en cynisch stukje Hollywood on Hollywood naar het toneelstuk van Clifford Odets, die ook verantwoordelijk was voor het script van Clash By Night (1952) en Sweet Smell of Success (1957), dus geschreven met een vlijmscherpe pen. En een uitgelezen cast om het allemaal over te brengen - met Jack Palance (fantastisch, voor mij op dit moment zijn beste rol), Rod Steiger, Ida Lupino en Shelley Winters spettert het echt van het scherm. De spaarzame maar effectieve score van Frank de Vol springt soms met wel erg veel bombast uit de voegen, maar zorgt er wel voor dat de aandacht geen moment verslapt.

Prima film.

Offline Profile  

01 Apr 2010, 08:47 

The Longest Yard (1974)

Had niet verwacht dat ik hem zo leuk zou vinden maar lag regelmatig dubbel van het lachen. Misschien wel mijn favoriete Burt Reynolds film, in ieder geval de leukste. Moest ook erg lachen om dat mannetje met die tape recorder.

8,5/10

Offline Profile  

21 Oct 2010, 21:56 

Attack! (1956) 10/10

Jack Palance zie ik altijd erg graag bezig, maar vooral omdat hij zich met z'n onwerkelijke overacting voortdurend op de planeet Palance lijkt te bevinden. Stond dan eerlijkgezegd wel te kijken van z'n fenomenale acteerprestatie in deze oorlogsklassieker van Aldrich, want z'n neiging tot groteske theatraliteit weet hij hier perfect onder controle te houden, waarbij hij de remmen losgooit op exact de juiste momenten.

Vlak voor het Ardennen-offensief aan het einde van de tweede wereldoorlog, zit Palance met z'n companie aan het Belgische front. Als luitenant moet hij de orders slikken van een omhooggevallen kapitein, die niets inzit met z'n troepen en vooral bekommerd lijkt om z'n leven na de oorlog terwijl hij zich moed indrinkt met gesmokkelde whiskey. Door z'n lafheid en gebrek aan strategisch inzicht heeft hij al de ene soldaat na de andere de dood ingejaagd, en Palance slikt het niet meer. In kader van een strategisch plan dat enkel op veronderstelling is gebouwd, krijgt hij de onbezonnen opdracht om een dorpje bezet te houden, zonder dat geweten is of er zich vijandige troepen schuilhouden. Palance zweert dat de kapitein zal boeten, moest een soldaat van zijn companie omkomen tijdens de missie.

Intens en meeslepend oorlogsdrama dat voor z'n tijd gewaagd naar boven schopte en de oorlog een eerlijk gezicht gaf, wars van de gewoonlijke brave Hollywood-heroiek.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ]