Logo

It is currently 20 Nov 2017, 11:29



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
  Jean Renoir
06 Jun 2007, 00:06 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1099
Location: Den Haag
Image

Jean Renoir (1894-1979)

--------------------------------------------------------------------

The River (1951) ***1/2

Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij deze film. Het ziet er zonder meer allemaal erg mooi uit, het is letterlijk een bijzonder kleurrijke film. De film kent een heerlijk, bijna etherisch ritme, een bepaalde tederheid en onschuld die je maar zelden ziet in de cinema. En ik geloof ook meteen dat het voor Renoir een helse opgave was om als westerling in India op locatie te gaan filmen in die tijd, waarmee hij een van de eersten was. Maar toch wilde de film zich nergens voor me openen, vooral dankzij die irritante voice-over waarmee het geheel een vreemd soort afstandelijkheid kreeg, iets wat zeker niet de bedoeling van Renoir geweest kan zijn. Voorlopig drijft de film dus voorbij als een soort van zwoele zomerdroom die prettig voortkabbelt zonder echt te blijven hangen, maar wellicht verandert dat nog na een herkijk.

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!

Gekeken films


Top
Offline Profile  
 
 
06 Jun 2007, 00:15 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 5552
Voor mij lag de kracht van de film enkel in de location-shoot. Dat dit in India plaatsvond was toen erg ongewoon, en de beelden (zeker die op de Ganges) vind ik soms bloedmooi, vooral door hun authenticiteit. Verhaal kon me nergens boeien en ik vond de acteerprestaties maar zwak. Vind het een film die ik wel kan koesteren door z'n kwaliteiten, maar zou voor mij nooit ofte nooit boven diezelfde ***1/2 van jou kunnen uitstijgen.

_________________
S.O.S. plaatsgebrek - reisblog - offscreen film festival


Top
Offline Profile  
 
 
15 Aug 2007, 21:28 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1099
Location: Den Haag
La Grande illusion (1937) ****1/2

Eindelijk deze gedoodverfde klassieker van Renoir eens gekeken, het zou tijd worden, maar er is sowieso nog veel Renoir dat ik zien moet. Gemende gevoelens bij deze, zoals eigenlijk altijd met films van een dergelijk statuur. Ik vond het een erg goede film en kan niet anders doen dan me bij de altijd genoemde elementen aansluiten: het humanisme, de weigering tot stereotiepen of eendimensionale karakters, het vakkundig buiten de deur houden van overdadige sentimenten, de rustige en vloeiende observerende stijl van Renoir en uiteraard de rol van Erich von Stroheim, het is allemaal indrukwekkend. Toch zag ik er nog niet het ongenaakbare meesterwerk in, maar dat is eigenlijk zelden bij dergelijke films na de eerste kijkbeurt. Nu wordt het dus tijd om de film op me te laten inwerken als wat het echt is in plaats van een soort mentaal object dat je ervan gemaakt hebt omdat je er zoveel over gelezen hebt.

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!

Gekeken films


Top
Offline Profile  
 
 
23 Aug 2007, 23:19 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 1099
Location: Den Haag
La bête humaine (1938) ***1/2

Deze film van Renoir is een bekende invloed op de Amerikaanse film noir, wat duidelijk te merken is aan de fatalistische en pessimistische sfeer – het is allemaal nogal donker voor een Renoir. Daarnaast zijn er ook veel parallellen met het poëtisch realisme zoals dat in Frankrijk populair was op dat moment en hoewel ik beide stromingen een warm hart toedraag, had ik wel wat meer verwacht van deze film. Jean Gabin is zijn onverzettelijke zelf en Simone Simon is net zo goed als ze in ‘Cat People’ zou zijn, maar ik bleef helaas constant met een licht gevoel van teleurstelling zitten. Zeker geen slechte film echter.

_________________
Lid van de Charlie Rich fanclub!

Gekeken films


Top
Offline Profile  
 
 
04 Oct 2007, 13:31 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 864
Boudu Sauvé des Eaux (1932) ***1/2

Mijn grootste probleem met deze film was met de bejubelde vertolking van Michel Simon. Zijn overgeacteerde Boudu werkte me behoorlijk op de zenuwen. Al die tics, het zomaar op een tafel gaan liggen, of uit het niets een handstand doen. Ik begrijp dat het de bedoeling van Renoir was om de sympathie van het publiek te verdelen over Lestingois en Boudu, maar ik had moeite om maar iets te voelen voor Boudu. Dat hoewel ik zijn anarchistiche, natuurlijke levensstijl prefereer boven het verkrampte en hypocriete liberalisme van Lestingois. Desondanks knap hoe Renoir onpartijdig weet te blijven en geen oordeel velt. Ik zal de film binnenkort nog een kans geven.


Top
Offline Profile  
 
 
14 Apr 2008, 18:48 
User avatar

Joined: 2007
Posts: 2878
Location: Leiden
buzzmeekz wrote:
Boudu Sauvé des Eaux (1932) ***1/2

Mijn grootste probleem met deze film was met de bejubelde vertolking van Michel Simon. Zijn overgeacteerde Boudu werkte me behoorlijk op de zenuwen. Al die tics, het zomaar op een tafel gaan liggen, of uit het niets een handstand doen. Ik begrijp dat het de bedoeling van Renoir was om de sympathie van het publiek te verdelen over Lestingois en Boudu, maar ik had moeite om maar iets te voelen voor Boudu. Dat hoewel ik zijn anarchistiche, natuurlijke levensstijl prefereer boven het verkrampte en hypocriete liberalisme van Lestingois. Desondanks knap hoe Renoir onpartijdig weet te blijven en geen oordeel velt. Ik zal de film binnenkort nog een kans geven.


Was toch wel gecharmeerd van de film, al maakt Michel Simon er soms wel een erg clowneske bedoening van. Locatiewerk in Parijs vind ik bij films uit deze periode eigenlijk bij voorbaat al leuk om te zien en toch ook wel erg geestig met volstrekt natuurlijke dialogen met af en toe een leuk potje verbaal pingpong.

"You like Voltaire?"

"Yes, very much."

"And with good reason!"

"He's the one with good reason!"

Paul Mazursky's zeer losse remake Down and Out in Beverly Hills (1986) vind ik trouwens ook leuk, al is het lang geleden dat ik die heb gezien.

_________________
Profiler


Top
Offline Profile  
 
 
28 Mar 2011, 15:56 
User avatar

Joined: 2006
Posts: 5552
Bête Humaine, la (Frankrijk, Jean Renoir, 1938) 8/10
Donker drama van Jean Renoir naar Emile Zola – een duister verhaal vol amoraliteit en fatalisme, waarbij dat gevoel van noodlottigheid extra verscherpt wordt door de trein waarop en waarrond veel scenes zich afspelen. De trein die steeds maar voortdendert – z’n koers bepaald door de rails. Jean Gabin is sterk als steeds, aan zijn zijde de onweerstaanbare Simone Simon als een femme fatale in pocket-formaat.

_________________
S.O.S. plaatsgebrek - reisblog - offscreen film festival


Top
Offline Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2011 phpBB Group
Theme created by CC Baxter