Logo

It is currently 28 May 2017, 01:09

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
  Ernst Lubitsch
03 Jun 2007, 17:26 

Image

Ernst Lubitsch (1892-1947)

------------------------------------------------------------------------------

To Be or Not to Be (1942) *****

Al direct toen ik deze film voor het eerst zag had ik een bijna onverklaarbare persoonlijke affiniteit met deze film en met iedere kijkbeurt wordt deze band enkel sterker. De fameuze Lubitsch Touch is in deze film erg duidelijk zichtbaar en deze gevleugelde term komt feitelijk neer op het idee van Lubitsch dat iedere persoon, ongeacht status, klasse, bekendheid of wat ook, zich minstens een keer per dag volledig voor schut zet. Zijn films zijn dan ook gevuld met bijzonder menselijke personages en zijn films zijn meesterlijke dissecties van de menselijke dwaasheden die onze wereld domineren. En is er een grotere menselijke dwaasheid denkbaar dan het fenomeen oorlog? Een van origine Duitse regisseur die tijdens de Tweede Wereldoorlog de draak gaat steken met Adolf Hitler, het lijkt een geschenk uit de hemel. Het meest bijzondere aan deze film vind ik iedere keer weer de vakkundige lijn die de film bewandelt tussen werkelijk briljante komedie en tragisch drama zonder naar een van beide kanten door te slaan. Lubitsch wist zich hier geholpen door een ingenieus scenario dat niet alleen het meeste haalt uit het reeds sublieme basisgegeven (een groep toneelacteurs moet letterlijk de rol van hun leven spelen in de oorlog), maar wat drama en humor zo sterk afwisselt en goed doseert dat je er bijna eng van zou worden. Vrijwel alle acteurs zijn geweldig in hun rol, maar de performance van Jack Benny wil ik bij deze toch echt uitroepen als een van de grappigste uit de gehele filmgeschiedenis, wat een prestatie! ‘To Be or Not to Be’ is samen met Chaplin’s ‘The Great Dictator’ de beste Hollywoodfilm over WOII gemaakt tijdens de oorlog zelf en zou een double bill opleveren om je vingers bij af te likken. En nu mijn passie voor Lubitsch weer helemaal opgerakeld is, moet ik wel het Lubitsch retrospectief in Filmmuseum Amsterdam bezoeken.

Gekeken films

Offline Profile  

03 Jun 2007, 17:55 

Gaan die retrospectieven van het Filmmuseum vaak ook nog de rest van Nederland door of niet?

Ik ga dinsdag in ieder geval Ninotchka zien in L/V, maar ik hoopte eigenlijk dat ik nog een paar van zijn films kon zien. Op dit moment heb ik namelijk niet echt de mogelijkheid om naar Amsterdam te gaan, zit met zwaar gekneusde enkel, anders was dat nog een mogelijkheid geweest.

Offline Profile  

03 Jun 2007, 18:08 

Ik weet het niet eigenlijk. Ik denk dat er wel een aantal films doorsijpelt naar andere bioscopen zoals LV (zit er ook sterk aan te denken om Ninotchka komende week in LV te gaan zien), maar zeker ben ik hier niet van. Beterschap iig!

Gekeken films

Offline Profile  

16 Jun 2007, 15:08 

Ik las vanochtend in Vara TV Magazine een stuk over Lubitsch waarin stond dat het Film museum een retrospective houdt t/m 27 juni. Misschien interessant voor de geinteresseerden ;)

Offline Profile  

16 Jun 2007, 20:12 

Lees eens wat er in de rest van dit topic staat, lieverd. Zo veel is het niet :lol:

Gekeken films

Offline Profile  

17 Jun 2007, 13:10 

maikel_1981 wrote:
Lees eens wat er in de rest van dit topic staat, lieverd. Zo veel is het niet :lol:

Zo ben ik niet, dat weet je toch :twisted:

Offline Profile  

27 Jun 2007, 22:21 

Voor de geinteresseerden onder ons: vanaf morgen draait, slechts 1 week, Ninotchka in Lumiere in Maastricht. Iedere dag 1 voorstelling, om 21.30uur.
Ik weet iig. waar ik morgenavond ben :D

Offline Profile  

28 Jun 2007, 14:07 

Which reminds me of de twee Lubitschen die ik vorige week zag maar hier nog niets over gepost had:

Ninotchka (1939) ****1/2

Dit blijft een geweldige film en ik ben blij dat ik hem nu in de bioscoop heb kunnen zien. De Lubitsch Touch is overal aanwezig en hij weet het meeste te halen uit het scenario van Wilder/Brackett, wat verre van slecht is, maar wat hier en daar de bite van hun beste werk lijkt te missen. De meest cruciale scène vind ik degene waarin Garbo en Douglas in het arbeidersrestaurant zitten: niet alleen is dit het eerste moment waarop Garbo lacht, het is ook de perfecte uitvoering van Lubitsch’s beroemde adagium dat ‘ieder mens zich minstens een keer per dag voor schut zet’. De wijze waarop Douglas zich eerst geneert voor het feit dat hij van zijn stoel aflazert en uitgelachen wordt, maar dan zelf hartelijk kan mee lachen om zijn eigen misstap deed mijn hart smelten, omdat Lubitsch me weer eens deed beseffen dat iedereen menselijk is en fouten maken een volstrekt legitieme menselijke eigenschap is. In een Hollywood wereld die hoofdzakelijk gedomineerd wordt door larger than life figuren, zijn de menselijke Lubitsch personages zo opvallend en aansprekend. Verder lijkt deze film een openheid van geest te promoten, want zowel het kapitalisme als het communisme krijgt ervan langs en de film leek mij dit keer als boodschap mee te geven dat verandering altijd te prefereren is boven koppig conservatisme. Of in meer simpele termen: een mens is nooit te oud om te leren.

Trouble in Paradise (1932) *****

Direct na ‘Ninotchka’ kon ik weer een Lubitsch film binnenwandelen en ook deze had ik al eens gezien. Destijds was het mijn eerste Lubitsch ervaring en ik kon er maar weinig mee, ik snapte niet waar alle ophef nu om ging. Nu leek het alsof ik een compleet andere film ervoer, hoe heb ik ooit zo blind kunnen zijn voor de tijdloze klasse van deze film vroeg ik me af? Want deze film benadert de perfectie binnen de romantische komedie. Het razend slimme en hilarische scenario is de perfecte springplank voor Lubitsch om zijn acteurs alle ruimte te geven om te stralen. Net zoals me in ‘Ninotchka’ opviel, gebruikt Lubitsch in deze film opvallend weinig gebruik van de shot/countershot methode; in plaats daarvan prefereert hij medium shots waarin acteurs constant samen te zien zijn, waardoor er een prachtige innerlijke samenhang tussen de personages kan ontstaan, echt een ware chemie. Daarnaast is de film bijna eng economisch in beeld gebracht: geen rare fratsen, maar alles zo simpel en effectief mogelijk, alles in het teken van de souplesse en klasse die zo kenmerkend is voor Lubitsch, het voelde aan als de perfectie harmonie.

Twee films van Lubitsch op een avond op het grote scherm – daar wordt je echt een beter mens van!

Gekeken films

Offline Profile  

29 Jun 2007, 23:29 

Gisteren dan m`n eerste Lubitsch gezien in de bioscoop:

Ninotchka
Heerlijke spitsvondige comedy die is doorspekt met scherpe dialogen en geweldige humor. Daardoor blijft het tempo de hele film lang erg hoog en kijkt ie lekker weg.
Het eigenlijke verhaaltje dient als een kapstok om ongeveer alles te laten zien wat niet deugt aan het communisme. Gelukkig komt dit nergens geforceerd over en gaat het niet vervelen.
Verder is het acteerwerk super waarbij de chemie tussen Garbo en Douglas van het scherm spat. Garbo zet een fantastische prestatie neer, waarbij ze vooral in het eerste gedeelte van de film (wanneer ze heerlijk nors is) de show steelt.
Al met al een extreem fijne comedy, zeker een aanrader.

8,3/10

Offline Profile  

29 Jun 2007, 23:47 

Hoe komen mensen toch aan die anti-communistische boodschap? Dat lijkt me absoluut niet wat de film wil uitdragen, sterker nog dat is exact het tegenovergestelde van wat de film zeggen wil. Volgens mij is het personage van Melvyn Douglas juist blij als hij met sommige aspecten van het communisme in aanraking komt. De film is net zo kritisch tegenover het kapitalisme als tegenover het communisme.

Gekeken films

Offline Profile  

30 Jun 2007, 00:22 

maikel_1981 wrote:
Volgens mij is het personage van Melvyn Douglas juist blij als hij met sommige aspecten van het communisme in aanraking komt.

Klopt maar ik kreeg de indruk dat Garbo`s personage blijer is wanneer ze Rusland kan verlaten en in andere landen te doen en laten wat ze wil zonder aan iedereen verantwoording af te hoeven leggen.
Ik vond de anti-communistische boodschap duidelijker als de anti-kapitalistische boodschap.

Offline Profile  

30 Jun 2007, 00:33 

TheGodfather wrote:
maikel_1981 wrote:
Volgens mij is het personage van Melvyn Douglas juist blij als hij met sommige aspecten van het communisme in aanraking komt.

Klopt maar ik kreeg de indruk dat Garbo`s personage blijer is wanneer ze Rusland kan verlaten en in andere landen te doen en laten wat ze wil zonder aan iedereen verantwoording af te hoeven leggen.

Tuurlijk, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat ze dan bij haar geliefde is.

Quote:
Ik vond de anti-communistische boodschap duidelijker als de anti-kapitalistische boodschap.

Allereerst is dit al heel iets anders dan 'als een kapstok om ongeveer alles te laten zien wat niet deugt aan het communisme'. Ten tweede is de film geschreven en gemaakt in een kapitalistische samenleving, dat moet je ook in ogenschouw nemen. Maar uiteindelijk is het een kritiek noch op het communisme noch op het kapitalisme. De boodschap van de film is nu juist dat we altijd kunnen leren van een cultuur die anders is dan de onze, dat wel altijd een open mind moeten houden. En het gebruikt de kapitalistische-communistische dichotomie juist op briljante wijze om dit duidelijk te maken.

Gekeken films

Offline Profile  

08 Dec 2007, 12:33 

Binnenkort nieuwe box met Lubitsch musicals:
http://www.classicflix.com/lubitsch-mus ... a-160.html

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

21 Mar 2008, 01:14 

The Shop Around the Corner (1940), 9/10

Lubitsch en romantiek lijkt altijd te werken. Charmant, grappig en stijlvol.

Offline Profile  

07 Nov 2009, 23:16 

The Love Parade
Ernst Lubitsch pionierde in Hollywood op musical gebied met The Love Parade, zijn eerste talkie en de eerste film in Hollywood waarin muziek op een narratieve manier werd gebruikt.
Het verhaal stelt niet heel veel voor: een militair attaché van het fictieve land Sylvania wordt terug gestuurd naar z`n eigen land en moet zich verantwoorden bij de koningin (die nog altijd ongetrouwd is) voor z`n vele affaires. De rest van het verhaal kun je wel invullen.
Maurice Chavellier speelt hier, in z`n doorbraak rol, geweldig. Het lijkt een rol die hem op het lijf geschreven is. De chemie die hij met de hier debuterende Jeanette MacDonald heeft is in bijna iedere seconde aanwezig en de liedjes die in de film verwerkt zijn, zijn erg leuk.
Het enige minpunt is dat Lubitsch het geheel met een speelduur van 109 minuten iets te lang heeft uitgerekt. Het had wat korter mogen duren.
Een leuke kennismaking met de musicals van Lubitsch.

7,2/10

Offline Profile  

22 Jan 2010, 22:24 

Ich Möchte Kein Mann Sein
De eerste, en kortste, film uit de Lubitsch in Berlin box van Masters Of Cinema. Ik was niet bekend met het oudere, Duitse werk van Lubitsch maar deze slechts 45 minuten durende film was zeker een goed begin.
Erg vermakelijk,nogal vooruitstrevend (vooral voor die tijd) en ondersteund door een goede piano score is dit een stomme film die heel goed te doen is, zelfs voor de mensen die het normaal niet zo hebben op stomme films.
Als de andere vijf films uit de box net zo goed zijn als deze ben ik dik tevreden en is dit een prachtige aanwinst voor iedere collectie.

7,5/10

Offline Profile  

Re: Ernst Lubitsch
26 Sep 2011, 15:46 

Image

Vanavond 23.45 uur op ARTE:
Das Weib des Pharao (1922)

Is de nieuwe, gerestaureerde versie waar later dit jaar ook een dvd + blu-ray van uitkomt.

http://youtu.be/hRAI11Bl3rc

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]