Logo

It is currently 23 Nov 2017, 20:39

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
  Re: Films die nog zwijgen
11 Sep 2011, 10:48 

TABU van Murnau krijgt hoogstwaarschijnlijk een Blu upgrade van MoC...volgens het criterionforum.

Offline Profile  

21 Dec 2011, 22:53 

The Phantom Carriage - Victor Sjostrom (1921)

Tot nu toe bleek elke silent op Blu-Ray van hoge kwaliteit en dit is geen uitzondering. Een film als deze komt echt tot leven in HD. Ik was altijd voorzichtig met silents maar ik begin steeds meer een liefhebber te worden. Ik heb ervoor gekozen om de film te kijken met de experimentele soundtrack van KTL wat een heerlijke duistere sfeer toevoegde. Met recht een tijdloze film en ik heb werkelijk van elk moment genoten. Een film van grote klasse.

De extra's op de disk zijn vrij spaarzaam maar wel erg interessant. De essay in het boekje geeft enkele dubieuze info (It's a Wonderfull Life een film noir?). Een prachtig totaalpakket van Criterion. De traditionele soundtrack zal vast een totaal andere ervaring opleveren en het is daarom erg tof dat je de film op drie manieren kunt bekijken (twee soundtracks en een audiocommentaar). Ik kan het niet vaak genoeg zeggen....de beeldkwaliteit vond ik echt verbluffend voor een film uit 1921.

8,8

Offline Profile  

22 Dec 2011, 00:17 

Melzz wrote:
De essay in het boekje geeft enkele dubieuze info (It's a Wonderfull Life een film noir?)

Zo dubieus is dat niet hoor; er zal niemand zijn die It's a Wonderful Life een volbloed film noir zal noemen, maar de climax is wel degelijk een volbloed noir scene en kleurt de film als geheel.

Gekeken films

Offline Profile  

24 Mar 2012, 22:00 

The Great White Silence (1924)

Documentaire uit 1924 over de noodlottige expeditie naar de Zuidpool door captain Scott en zijn teamleden in 1910. Het is werkelijk verbluffend hoe scherp de beelden zijn in HD. Je hebt echt het idee naar geesten uit het verleden te kijken. De Blu-Ray van de BFI is echt een magnifieke uitgave. Zeer interessante extra's over het restauratieproces en de totstandkoming van de muziek. En de muziek is echt heel sterk. Deze silent heb ik ademloos zitten kijken, wat bijzonder dat zulke oude beelden thuis te zien zijn in uitstekende kwaliteit. Zeer boeiend. Met recht een belangrijke film.

10

Offline Profile  

03 Jun 2012, 17:33 

Gewoon even een aantal van de stille films die ik heb gezien, echt lukraak uitgekozen:

Tabu is idd een erg goede film. Het dunne verhaaltje wat eraan hing boeide me niet zo. Heb me vooral zitten vergapen aan de mooie beelden en moest zelfs denken aan de openingsscene van The Thin Red Line.

The Great Train Robbery is zeer interessant wegens de editing en de eindscene. Overigens mag ook de doodscene in de trein een vermelding krijgen. Geloof dat dit een van de eerste scenes in de filmgeschiedenis is waarin iemand duidelijk vermoord wordt. Hoe de persoon dood gaat is dan ook behoorlijk dramatisch (en lachwekkend).

Laatst heb ik, uiteraard daartoe aangezet door Hugo, ook zo'n 15 films gezien van Meliès (vanaf 1900 tot 1906 ongeveer). Eerder had ik het alom bekende A Trip to The Moon al gekeken. In de meeste films is het voornamelijk filmen van niet mogelijke situaties waarbij shock, humor en magie belangrijk zijn. Denk hierbij aan opgeblazen hoofden, veranderende gezichten, hoofden die gebruikt worden als muzieknoten etc. Daarnaast zijn er ook films met een verhaal zoals a trip to the moon en Barbe Bleu. Zeer interessant om te zien allemaal en VERY EARLY CINEMA.

Een obscure, maar interessante film vond ik Brown of Harvard (1926). Het is een onschuldig College filmpje met als thema's onder andere rivaliteit en populariteit. Echter, als je goed kijkt zou je dit een voorloper kunnen noemen van Rebel Without a Cause. Er is een duidelijke homo-erotische relatie tussen hoofdrolspeler William Haines en zijn kamergenoot Jack Pickford (en broer van). Aandacht voor zijn vriendinnetje heeft Brown minder dan je zou verwachten. William Haines was zelf homo en het is dus interessant om je af te vragen of hij deze homo-erotische ondertoon al dan niet bewust erin heeft gestopt of dat iemand anders hier verantwoordelijk voor was (regisseur/scriptschrijver....). De studio probeerde zijn homoseksualiteit geheim te houden.
Grappig is ten slotte om te vermelden dat John Wayne ook een rol heeft in deze film als footballspeler, maar dat ik hem niet heb kunnen vinden.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous  1, 2