Logo

It is currently 20 Oct 2017, 01:39

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Films die nog zwijgen
25 Apr 2007, 16:43 

Volgens mij is er nog geen topic over de stomme film, dus dan bij deze. Natuurlijk zijn er grote verschillen binnen de zwijgende film, maar omdat er volgens mij niet zoveel gezien worden hier, lijkt mij een soort vergaarbak topic wel leuk. Bekende figuren als Chaplin of Murnau kunnen natuurlijk hun eigen topic krijgen, de rest kun je hier kwijt.

-------------------------------------------------------------------------------------

Det Hemmelighedsfulde X ****1/2

Regie: Benjamin Christensen (1914)

Ik vind het altijd wat moeilijk om iets zinnigs over zwijgende films te zeggen omdat ik er simpelweg niet zoveel context bij heb als gewoonlijk. Van regisseur Benjamin Christensen, de meest beroemde Deense regisseur van de stomme film, had ik eerder de indrukwekkende heksenfilm ‘Häxan’ (1922, beschikbaar op Criterion) gezien dus ik was zeer benieuwd naar zijn debuutfilm, ‘Sealed Orders’. En ik vind het een geweldige film! Christensen was niet alleen regisseur van zijn films, maar ook producent en scenarist en speelde bovendien vaak de hoofdrol en hij is een bijzonder charismatische figuur, wat al direct een pluspunt is van deze film. Maar ook visueel vond ik het erg mooi, vooral het gebruik van licht en schaduwen maakte grote indruk op me. Normaal interesseert het verhaal me niet zo, maar hier vond ik het zeer interessant: lekker dramatisch aangezet zonder al te ver door te slaan en bovendien gevat in allerlei zeer expressieve beelden – zo was het shot waarin de jongen in silhouet voor een raam met zijn handen in de lucht zit te bidden bijna iconisch van aard. De intense climax zet je helemaal op het puntje van je stoel, niet in de laatste plaats dankzij de heftige pianobegeleiding op de DVD. Ik heb bijzonder genoten van deze film en wil hem iedereen aanraden.

Gekeken films

Offline Profile  

25 Apr 2007, 23:11 

In de voorbije maanden heb ik een stuk of wat films aangeschaft waar ik min of meer over struikelde en daarom niet kon laten liggen (Thief Of Bagdad / Beyond The Rocks / The Sheik + Son Of The Sheik), maar ik heb het gevoel dat ik steeds maar niet voldoende in de mood ben om een zwijgende film in zijn geheel uit te kijken. Dus voorlopig zwijg ook ik nog even in alle toonaarden ...

Ik ben trouwens wel bekend met een aantal van de beroemdste films uit deze periode zoals Metropolis, Greed, The Big Parade, The Birth Of A Nation en vooral de comedies van L & H (alhoewel hun films in mijn beleving niet zozeer tot dit genre gerekend kunnen worden), Chaplin en Buster Keaton, en ik heb er ook erg van genoten. Maar in het afgelopen jaar heb ik er geen enkele meer gekeken.

Films die ik trouwens (ooit!) graag zou willen zien zijn o.a. Der Golem, Robin Hood, The Lost World, The Mark Of Zorro, The Hunchback, Ben-Hur, Napoleon, 20.000 Leagues en Sunrise. Vooral dus de wat meer avontuurlijke zwijgende films.

In de box van The Ten Commandments zit ook de zwijgende versie, en op die film had ik mij eigenlijk al erg lang verheugd. Maar inmiddels staat ook die film al meer dan een jaar ongezien in de kast ....

Offline Profile  

25 Apr 2007, 23:30 

Nog wat stomme films die ik dit jaar gezien heb:

Beyond the Rocks ***1/2

Die Büchse der Pandora*****

Blind Husbands ****1/2

Anders als die Andern ****

Mad Love

Gekeken films

Offline Profile  

25 Apr 2007, 23:53 

Ja inderdaad, erg leuk om het Nederlandse tintje te zien dat Beyond The Rocks heeft!

Offline Profile  

13 Sep 2007, 21:35 

Menschen am Sonntag (Curt Siodmak, Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer, Fred Zinnemann - 1930), 10/10

Geschreven door Curt Siodmak, Robert Siodmak en Billy Wilder.

Gemaakt door een onwaarschijnlijke combinatie van talent, van "onfhankelijke filmmakers", voordat ze later bekendheid zouden krijgen. Onafhankelijk gemaakt van een studio, op locatie geschoten, losvast script, in een soort documentaire stijl, zonder professionele acteurs, en het resultaat is fantastisch.

Vier jonge mensen, twee mannen en twee vrouwen, ontmoeten elkaar min of meer toevallig in Berlijn, en besluiten een zomerse zondag door te brengen aan de Wannsee. De camera volgt ze zwemmend, flirtend en ruzie makend, afgewisseld met prachtige beelden van Berlijn, en niet alleen de stad zelf, maar allerlei verschillende mensen op hun Zondagse gang door de stad. Niet alleen jonge en mooie mensen (de hoofdrolspelers), maar alle Berlijners. Er is een vijf minuten durende collage van gezichten van Berlijners dat echt een feest is om te zien.

De film was verloren gegaan, maar er lag een verkorte kopie in het Amsterdams Filmmuseum. De huidige versie is een compilatie, aangevuld met fragmenten, gevonden in archieven in Zwitserland en Berlijn, circa 15 minuten korter dan het origineel.

Het is niet te merken. Hoe goed moet de film zijn geweest in originele staat? Ik geloof dat er plaats moet worden gemaakt in mijn top twintig van beste films aller tijden. Dit is van de weinige stomme films waar ik van begin tot eind ademloos naar zat te kijken.

Veel van de rituelen zijn erg grappig om te zien. Er is onder andere een scene die ik niet helemaal kon plaatsen, waarin een groep jonge mannen - keurig op hun zondags gekleed - elkaar om beurten op de billen slaan?! Vreemd ritueel, was me niet helemaal duidelijk wat het moest voorstellen, maar misschien moet ik er niets achter zoeken. De vrouwelijke hoofdrollen worden gespeeld door twee bijna onwerkelijke schoonheden, Annie Schreyer en Valeska Gert, erg jong en schijnbaar modellen/mannequins in het echte leven.

Opvallend ook hoe modern alles oogt. De stad zelf, de winkels, de omgang tussen mannen en vrouwen, de haardracht (van de vrouwen dan), het vertier.

Image

Offline Profile  

13 Sep 2007, 21:50 

Camera Obscura wrote:
Menschen am Sonntag (Curt Siodmak, Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer, Fred Zinnemann - 1930), 10/10

Klinkt erg goed! Als het goed is ga ik hem zondag, hoe toepasselijk, zien in Rotterdam. Je stukje heeft me alleen maar nieuwsgieriger gemaakt.

Offline Profile  

14 Sep 2007, 20:17 

Inderdaad, negen Duitse filmklassiekers in de maand september in Lantaren/Venster. Erg leuk! Ik zie trouwens dat ze voor de muzikale begeleiding hebben gekozen voor moderne techno-geïnspireerde muziek van het Alliage-orkest. Heb ik een beetje mijn twijfels bij...

Nog wat DVD-info:
De film is in Duitsland uitgekomen bij Zyx, vooral bekend als muziekgigant. Er is ook een versie van het BFI, die nu voor 5 pond bij Amazon aangeboden wordt. Als het goed is zijn beide versies op DVD-Beaver besproken. Verschil in kwaliteit zou minimaal zijn. Filmmuseum DVD's heb ik over het algemeen weinig vertrouwen in, en is waarschijnlijk nog duurder ook. Nu schijnen wel alle DVD's verschillende muziek te hebben. De Zyx-DVD heeft in elk geval de originele - en zeer sfeervolle - muziek van het Tsjechisch Film Orkest. Kurt Weill achtig, wat modernistische toetsen en perfect passend bij de sfeer van de film. Welke DVD je ook voor gaat, dat zou er hoe dan ook op moeten staan. De tweede muziek-keuze op de Zyx-DVD is van Steven Garling. Da's rotzooi, en past helemaal niet bij een film als Menschen am Sonntag.

En ik zie ook net dat Criterion de film zou gaan uitbrengen in 2008. De film krijgt dus de rode loper behandeling. De restauratie is bij mijn weten echt afgerond in 2005, dus ik kan me niet voorstellen dat die Criterion betere kwaliteit gaat bieden dan de reeds bestaande versies, maar wie weet...

De beste optie blijft natuurlijk het grote doek.

Offline Profile  

17 Sep 2007, 09:55 

Camera Obscura wrote:
Inderdaad, negen Duitse filmklassiekers in de maand september in Lantaren/Venster. Erg leuk! Ik zie trouwens dat ze voor de muzikale begeleiding hebben gekozen voor moderne techno-geïnspireerde muziek van het Alliage-orkest. Heb ik een beetje mijn twijfels bij...
.

Je twijfels zijn vrijwel terecht. De score was af en toe best te pruimen, vooral wanneer het slechts een piano was. Het probleem was echter dat ze allerlei belachelijke geluidseffecten erin deden, zoals lachen op de geluidsband als er gelach te zien is of klotsend water als iemand in het water sprong, vreselijk irritant. Op sommige momenten trok de score bovendien veel te veel aandacht en werd hij te overheersend, terwijl naar mijn mening een ondersteuning van de beelden toch het doel is.

Kortom, erg jammer, maar de film was wel heel erg mooi. Heel naturel, maar af en toe ook een beetje droomachtig. Ik zal hem tzt eens op dvd bestellen met de originele score.

Offline Profile  

17 Sep 2007, 15:13 

Camera Obscura wrote:
...is ook een versie van het BFI, die nu voor 5 pond bij Amazon aangeboden wordt.

Da's een koopje! Maar ik kan 'm niet vinden... Heb je een link?

Offline Profile  

17 Sep 2007, 19:04 

harryhausen wrote:
Camera Obscura wrote:
...is ook een versie van het BFI, die nu voor 5 pond bij Amazon aangeboden wordt.

Da's een koopje! Maar ik kan 'm niet vinden... Heb je een link?

Onder de titel People on Sunday op Amazon.uk
Was zeker een koopje, maar is helaas al weer weg. Het was bij een van de third sellers op Amazon.uk. Het is nu weer flink duurder nu, zie ik. Die prijzen gaan zo op en neer. Er zijn op het moment geen voordelige third sellers, die hem aanbieden en ook naar NL verschepen. Direct bij Amazon zelf dan, maar dat is behoorlijk aan de prijs, 15,98 Pond. De andere Webshops zijn allemaal duurder (zie dvdpricecheck.co.uk).

Ik geloof dat de Duitse DVD op dit moment het voordeligst is bij Temeon: 13,89 euro plus 3,99 verzenden. Huidige stand bij Amazon.de: 13,30. Wel 6 euro verzendkosten.

Offline Profile  

28 Aug 2008, 21:39 

Kijktip: Morgen(vrijdag)nacht op TCM rond 0.30 Erich von Stroheim's Greed op TCM.

Offline Profile  

29 Mar 2009, 20:24 

Poil de Carotte (1924) Duvivier

De titel verwijst naar de rosse jongste zoon in een disfunctionele familie die vooral door zijn moeder (mét snor) het leven zuur gemaakt wordt. Recht in zijn gezicht zeggen dat hij een ongewenst kind is, hell yeah. Steun vindt hij soms wel nog bij zijn vader, maar uiteindelijk wordt het hem allemaal toch wat veel.
Zeer sterke film met vooral een mooie vertolking van het titelpersonage. Op locatie geschoten in de Franse Alpen, waar Duvivier in meerdere scenes mooi gebruik van maakt.
Blijkbaar heeft hij een tiental jaar later ook nog een geluidsversie gedraaid. Is de eerste film die ik van hem zie, maar ben nu zeker benieuwd naar meer.
Mooie uitgave door Arte ook.

Offline Profile  

22 Apr 2009, 15:49 

Tabu: A Story of the South Seas (1931) F.W. Murnau

Vooral de moeite dankzij zijn locatiewerk op Tahiti. Mooi in beeld gebracht en de plaatselijke bewoners brengen het er zeer goed vanaf in het acteerwerk. Door het iets te standaard liefdesverhaaltje wel niet op het niveau van zijn beste werk vond ik.

Offline Profile  

29 Apr 2009, 11:28 

Sunrise: A Song Of Two Humans (1927)
Ik dacht ga ook lekker een zwijgende film meepakken in Maastricht. Was de tent lekker uitverkocht omdat er stel scholieren van te voren een lezing gehad hadden om vervolgens de film te gaan zien. We kwamen wat later in de zaal en konden of voorin plaatsnemen of gewoon op de gereseveerde plaatsen gaan zitten. Dat laatste hebben we uiteraard gedaan. Gelukkig zie ik er nog jong uit en kon ik de leraar... :P

De film zelf viel zoals verwacht behoorlijk tegen. Ik kwam er al snel achter dat we te maken hadden met een beamerprojectie. Klotezooi. En wat voor een dvd. Er waren scenes waar het sneeuwen maar niet ophield (heel veel krassen in beeld). Beeldkwaliteit was dus drie keer niets. Ik dacht dat ze deze klassieker onderhand opgepoets hadden..? :x

Ook over de live-muziek was ik soms niet te spreken. Te weinig momenten waar je even op adem kon komen. Er zat precies één moment van een minuut ofzo in waar ik even op rust kon komen voor de rest zat die gast bij de piano alleen maar te knallen op te toetsen. Naderhand kreeg die een staande ovatie alsof die een meesterwerk gecomponeerd had.

En dan heb ik het niet eens over die dames die naast me zaten die de hele tijd aan het giechelen waren. Vroeg me écht af waarom ze aan het lachen waren. Vond er werkelijk niets grappigs aan wat dat film-koppeltje meemaakten. En dan dat einde..? Dat meen je toch niet serieus. Ze komt letterlijk terug uit de dood... :shock:

Een matig avondje hoewel het bier erna me goed smaakte.

Een zesje...

The Kid (Charles Chaplin) (1921)

Eén van de betere komedie's van Chaplin. Gelukkig duurt het allemaal niet te lang en zijn er zeker een aantal grappen in de film te ontdekken.

Offline Profile  

07 May 2009, 13:11 

Ik wist nooit dat deze beroemde scene uit The Great Train Robbery (1903) kwam:

Image Image Image Image Image Image Image Image

De hele film (een coole 10 minuten) is op YouTube te bekijken. Of hier te downloaden:
http://movie-megaupload.com/2008/11/04/ ... -1903.html

Offline Profile  

17 Jul 2009, 12:31 

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens - Murnau - 1922

Ben een behoorlijk leek op het gebied van silents maar deze film leek me een goed begin. De film duurt zo'n 90 minuten maar ik vond het een taaie zit. Het gaat allemaal erg langzaam. Ik vond het lastig om me naar 1922 te transporteren. Vanuit filmhistorisch oogpunt een interessante film. Nosferatu wordt zeer goed vertolkt door Max Schreck. Helaas liet het me behoorlijk koud. In 1922 was de techniek natuurlijk niet opperbest, dus probeerde ik maar doorheen te kijken.

Qua shots vond ik het ook allemaal niet heeeeeel bijzonder. Dan wist Vampyr me wat meer te raken. Ik ben bang dat ik nooit een echte silentfan ga worden. Wel leuk om deze in de collectie te hebben. Tja....wat geef je zo'n film als cijfer. Toch een 7 vanwege het filmhistorische aspect en het feit dat deze film als een soort blauwdruk dient voor veel andere Draculafilms. Eng, Creepy en beangstigend kan ik deze film onmogelijk noemen. Er zitten ook een aantal shots in die versneld worden afgespeeld, dat associeer je tegenwoordig eerder met slapstick dan met creepiness.

Offline Profile  

17 Jul 2009, 12:49 

Melzz wrote:
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens - Murnau - 1922

Deze heb ik een tijd geleden met live begeleiding in het Bimhuis gezien en ik was ook niet bepaald onder de indruk. Zitten mooie expressionistische shots bij en die Max Schreck blijft een interessant figuur, maar als geheel vond ik het inderdaad vrij traag en weinig beklemmend.

Voordat je silents helemaal afschrijft, zou ik je aanraden om het later werk van Murnau te bekijken, zoals The Last Laugh en Sunrise. Dat vond ik wel betoverende films met - voor die tijd en zeker in vergelijking met early talkies - ingenieuze motion shots.

Offline Profile  

18 Jul 2009, 01:28 

Nosferatu is op het eerste oog geen hoogvlieger, omdat veel onderwerpen uit die film later "geloofwaardiger" zijn uitgewerkt. Vampieren wordt toch vaak gelijk gesteld aan eng, dat is deze film niet echt (niet naar huidige schrikmaatstaven). Wat de film voor mij wel interessant maakt is dat Nosferatu een ratjetoe van allerlei stijlen is. Zo is de film veelal buiten opgenomen, wat het natuurlijk al lastiger maakt om het expressionistisch te maken. Wat ook verklaard dat het minder beklemmend overkomt (veel open ruimtes).

Deze film is thematisch boeiend. Het is een historische film (de film gaat terug naar de 19de eeuw) en doordat de rechten van Dracula niet verworven werden, hangen er allemaal mythes rond de film (zie ook Shadow of the Vampire) die versterkt worden door tientallen manieren waarop je scènes uit die film kunt analyseren.

Als filmmaker val je al snel terug op symboliek of thematische montage (volgens mij worden er door cross cutting weer verbanden gelegd tussen Nosferatu en die vrouw (weet ik niet zeker meer, is alweer een tijdje terug dat ik deze film zag)). Goed, als vermaak naar huidige maatstaven blijft de film niet meer overeind (maar ja: Welke silent wel?), maar ik denk dat je ook kunt "leren" kijken. Als ik een maand lang geen klassiek Hollywood heb gekeken, moet ik weer een beetje inkomen bijvoorbeeld.

Offline Profile  

20 Jul 2009, 14:13 

Das Cabinet des Dr. Caligari. (a.k.a. The Cabinet of Dr. Caligari)
Op de kermis vertoont Dr. Caligari zijn slaapwandelaar wat veel volk trekt. Dan wordt er een reeks moorden gepleegd die verband lijkt te hebben met de praktijken van Caligari...
Deze Duits expressionistische prent uit 1920 wordt door sommigen beschouwd als de allereerste horrorfilm. Dat alleen al maakt de film een bijzondere curiositeit. Een opvallend aspect zijn de geweldige decors, bestaande uit niet-realistische weergaven van de werkelijkheid. Ramen lopen schuin af en huizen staan krom. Dit maakt het tot in detail bekijken van de film erg leuk en zorgt voor een bizar en surrealistisch sfeertje. De film wordt begeleid door muziek, omdat geluid destijds nog niet mogelijk was. De dialogen worden door middel van titelkaarten weergegeven. Net als vele films uit die tijd, komt het eerder over als een toneelstuk door de ruime shots, opvallende decors en het theatrale acteerwerk.
Voor onervaren kijkers zal het wennen zijn, maar wie daar doorheen kijkt zal een mooi kunstwerk aanschouwen.

8/10

Image Image

Offline Profile  

21 Jul 2009, 14:00 

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (a.k.a. Nosferatu, a Symphony of Horror)
Met een Hongaarse variant daargelaten, is dit de eerste (onofficiële) verfilming van Bram Stoker's boek Dracula. Vanwege een rechtenkwestie waren de producenten gedwongen namen en verhaallijnen aan te passen, om zo niet aangeklaagd te worden. Dit had weinig gescheeld of alle kopieën hadden vernietigd moeten worden. Gelukkig is het niet zo ver gekomen.
Nosferatu is naast Das Cabinet des Dr. Caligari. één van de bekendste Duits expressionistische horrorfilms. Kenmerkend zijn de titelkaarten en de sfeervolle muziek. De makers hadden geen beschikking tot kleurbeelden, maar hebben wel gewerkt met sepiatinten wat onderscheid maakt tussen binnen en buiten; dag en nacht. Max Schreck speelt de legendarische Count Orlok die zijn slachtoffers leegzuigt en aast op de vrouw van hoofdrolspeler Hutter (Gustav von Wangenheim). Dit levert een paar iconische scènes op die tot op de dag van vandaag bekend zijn. Dat komt ook dankzij de make-up van Orlok wat hem tot een uniek filmmonster maakt.
Toegegeven zal het voor de gemiddelde filmkijker een lange zit zijn: extreem korrelige beelden, geen geluid met enkel muziek. Toch kan ik deze film waarderen om zijn sfeer en welverdiende status.

8/10

Image Image

Offline Profile  

15 Nov 2009, 20:34 

The Birth of a Nation
D.W. Griffith regisseerde in 1915 deze epos over twee families ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog. Wat een ongelooflijk lange zit! Een stomme film op zijn tijd is leuk, maar 190 minuten lang? Griffith's film staat er om bekend zeer racistisch te zijn. Het liegt er niet om: praktisch alle Afro-Amerikanen worden afgeschilderd als woestelingen. Dit is niet verwijtend bedoeld; zo zijn ze nu eenmaal. Dat maakt het misschien nog wel erger. Grappig genoeg zijn alle zwarte personages door geschminkte blanke acteurs gespeeld. Destijds was The Birth of a Nation een groot succes - technisch gezien loopt de film op zijn tijd vooruit - maar door de lange lengte en uit de bocht gevlogen racisme is het anno nu geen geweldige kijkervaring. Een interessant tijdsdocument, laat ik het daar op houden.

Image

Offline Profile  

14 Apr 2011, 20:35 

Camera Obscura wrote:
En ik zie ook net dat Criterion de film zou gaan uitbrengen in 2008. De film krijgt dus de rode loper behandeling. De restauratie is bij mijn weten echt afgerond in 2005, dus ik kan me niet voorstellen dat die Criterion betere kwaliteit gaat bieden dan de reeds bestaande versies, maar wie weet...

Wat later dan gepland weliswaar, maar misschien nog vermeldenswaard dat Criterion Menchen am Sonntag (1930) toch nog gaat uitbrengen, maar dan ook meteen een blu-ray. Ben niet zo van het dubbeldippen, maar misschien maak ik voor deze een uitzondering.

Disc Features

* New high-definition digital restoration, created in collaboration with the Filmmuseum Amsterdam
* Two scores—a silent-era-style score by the Mont Alto Orches­tra and a modern compo­sition by Elena Kats-Chernin, performed by the Czech Film Orchestra—both presented as uncompressed stereo soundtracks on the Blu-ray edition
* Weekend am Wannsee, Gerald Koll’s 2000 documentary about the film, featuring an interview with star Brigitte Borchert
* Ins Blaue Hinein, a thirty-six-minute short from 1931 by People on Sunday cinematographer Eugen Schüfftan
* New and improved English subtitle translation
* PLUS: A booklet featuring a new essay by film scholar Noah Isenberg and reprints by scriptwriter Billy Wilder and director Robert Siodmak

Vergeleken met de Duitse Zyx-dvd hebben ze de (waardeloze) Steve Garling-score laten vallen ten faveure van een wat traditioneler score van het Mont Alto Orchestra. Plus een nieuw booklet. Verder dezelfde extras zo te zien.

Bron

Offline Profile  

08 May 2011, 21:31 

Afgelopen vrijdag in Ludwigsburg (vlakbij Stuttgart) de vertoning van 'Die Abenteuer des Prinzen Achmed' (1926) van Lotte Reiniger bijgewoond. Met live-muziek van Reynaud Garcia-Fons.

Reiniger is bekend van haar silhouet-films: films waarvoor ze uit zwart karton figuren knipte die ze beeldje voor beeldje op een lichtplaat filmde. 'Die Abenteuer...' geldt als de eerste lange animatiefilm uit de geschiedenis.

Image

Helaas een niet zo goede DVD-vertoning, maar wat een ontzettende leuke film! En wat een uitstekende muziek door een zeskoppig ensemble, met o.a. staande bas, accordeon, tabla en fluit.

Onder de indruk meteen deze DVD gekocht: http://www.absolutmedien.de/main.php?view=film&id=1368

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

Re: Films die nog zwijgen
17 Jul 2011, 23:42 

Sunrise: a song of two humans (Murnau - 1927)

Wat een Blu-Ray! Zag ik vorige week de Movietone versie en was ik daarvan al onder de indruk, de Czech version is helemaal geweldig. Wat een detail en scherpte! Spijtig dat juist die versie niet volledig is. De verschillen merk je wel degelijk, vooral een complete scene bij de kapper is verdwenen, en ik ben blij eerst de Movietone te hebben gezien. Een silent op Blu-Ray is werkelijk iets heel speciaals. De film zit vol met geweldige shots. Nu al spijt dat ik tijdens de laatste MoC-sale City Girl niet heb besteld maar die komt zeker een volgende keer aan bod. Silents met gekleurde filters ben ik niet zo kapot van maar zwart-wit vind ik echt zeer gaaf. Tabu is ook al zo'n topper.

9.0

Offline Profile  

Re: Films die nog zwijgen
05 Aug 2011, 13:32 

A Cottage on Dartmoor (Anthony Asquith, 1929)

In een kapsalon wordt een kapper verliefd op een medewerker, maar na een mislukte date negeert ze hem en krijgt ze iets met een klant. De jaloerse kapper kan zijn gevoelens niet bedwingen, met tragische gevolgen.

Ongelofelijk inventieve film. Asquith laat zich helemaal gaan met ongebruikelijke camerastandpunten, prachtige belichting en dynamische montage. Hoogtepunt is de scène in de bioscoop waarin de overgang naar geluidsfilm mooi wordt geïllustreerd. Zo zien we een verveeld begeleidingsorkest dat noodgedwongen begint te klaverjassen tijdens de vertoning van de 'talkie'.

9/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next