Logo

It is currently 19 Oct 2017, 19:55

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
  Orson Welles
08 Aug 2006, 20:48 

Aardige Orson Welles website

Offline Profile  

28 Feb 2007, 12:45 

Hoe zijn de meningen hier, is Citizen Kane werkelijk zijn sterkste film of is het toch Touch of Evil (of misschien nog weer wat anders) ?

Offline Profile  

28 Feb 2007, 18:53 

Voor mij ongetwijfeld Citizen Kane.
Bedenk ook dat Welles nog piepjong was toen hij 'm maakte - haast niet te geloven.

Offline Profile  

01 Mar 2007, 08:14 

Sterkste Welles? The Trial zonder twijfel..
Alhoewel Lady From Shanghai en Touch Of Evil ook bij m'n favorieten horen!

Offline Profile  

02 Mar 2007, 14:27 

Lady from Shanghai moet ik eens herzien, kwam niet allemaal volledig door de eerste keer.

Offline Profile  

06 Mar 2007, 23:44 

Voor wie het nog niet had gelezen. Uit de recente HTF chat met Warner:

Quote:
Elements for The Magnificent Ambersons has been found and that film and Journey into Fear will be released in 2008. Alternate European cuts will be included for Journey into Fear.

Journey Into Fear is een redelijke film maar het gaat natuurlijk om The Magnificent Ambersons. Nog een jaartje wachten dus op een fatsoenlijke release.

Offline Profile  

10 Apr 2007, 10:54 

Dankzij het werk van Peter Bogdanovich zal Welles laatste 'verloren' projekt The Other Side of the Wind toch nog verschijnen. Lees er alles over hier :

http://www.nysun.com/article/51609

Offline Profile  

17 Jul 2007, 00:42 

The Trial (1963) ****1/2

Ik ben het eigenlijk nog steeds eens met ieder woord wat ik destijds over de film schreef, dus ik ben lui en knip en plak mijn eigen tekstje. Ik moet er nu aan toevoegen dat het grote bioscoopscherm de indrukwekkende mise-en-scène van Welles erg goed doet, maar dat was te verwachten.

Meesterregisseur Orson Welles verfilmde het boek van Franz Kafka met Anthony Perkins (in een van zijn weinige non-Norman Bates rollen lijkt het) als Joseph K. die gearresteerd wordt zonder te weten waarom. Het begint meteen goed: onder de dromerige klanken van Albinoni’s ‘Adagio in g-moll’ wordt in een serie stilstaande prenten de juiste, vervreemdende sfeer gezet voor deze film. Mise-en-scène is altijd al belangrijk geweest voor Welles, maar zelden zo belangrijk als in deze film: het ene moment sluit Welles zijn personages op in uiterst claustrofobische ruimtes met extreem lage plafonds en benauwende muren en het volgende moment laat hij ze verdwijnen tot een minuscule stip in een overdreven ruime wereld met hoge deuren en open ruimtes. De manier waarop Welles normale bestaande locaties omtovert tot een nachtmerrieachtige omgeving is fabuleus. Ook Welles’s voorliefde voor barokke beeldenpracht krijgt in deze film de vrije hand. Met zijn karakteristieke groothoekopnames, vele prachtige crane- en dollyshots en enkele lange takes (hoewel er ook opvallende montagesequenties te zien zijn en sowieso opvallend veel montage) is dit overduidelijk Wellesiaans terrein. Deze film anticipeert alles van ‘Playtime’ tot ‘Brazil’ en bevat talloze momenten die tegenwoordig als Lynchiaanse waanzin omschreven zouden worden, wat de invloed van Welles enkel nog indrukwekkender maakt. De film is niet overal even sterk en hier en daar een beetje langdradig en iets te zelfverheerlijkend en zelfbewust, maar de fantastische cast (naast Perkins ook nog Welles zelf in een heerlijk rolletje, Jeanne Moreau en zelfs Romy Schneider), de vreemde humor en de ontzagwekkend virtuoze cinematografie maken dit toch een volstrekt fascinerende film. Het is toch zeer jammer dat de meeste mensen niet verder dan ‘Citizen Kane’ komen, want dit soort films zijn toch echt de krenten in de pap. ‘The Trial’ is het soort film dat overduidelijk gebreken heeft en daarom zelden tot nooit tot de absolute meesterwerken gerekend wordt, maar is een stukje waarlijk geïnspireerde cinema met dermate veel kwaliteiten dat het het kloppende hart van de filmcanon is, een film die veel verder durft te gaan dan de geijkte filmklassiekers doorgaans doen. Essentieel voor iedere ware filmfanaat dus.

Gekeken films

Offline Profile  

10 Aug 2007, 21:15 

Image

NL releasedatum 13 september 2007

Offline Profile  

28 Jul 2009, 13:42 

F For Fake (1974)

Fantastische semi-documentary over (kunst)vervalsers en leugenaars, maar eigenlijk een groot essay waarin Welles allerlei vragen opwerpt als: wie bepaalt wat kunst is, wie bepaalt de prijs van deze kunst, wat voor nut hebben critici, houdt de kunstwereld zichzelf in stand, wat is nep? De montage is totaal anders dan in zijn andere films, maar is kunst opzich; veel stijl en snelle editing waar MTV jaloers op kan zijn.

Zorgt voor een hoop stof tot nadenken!

9/10

Offline Profile  

10 Nov 2009, 00:20 

De DVD lag al ruim twee jaar op mijn plank. In het kader van filmgeschiedenis moet ik deze film zien en zodoende is het er eindelijk van gekomen:

Citizen Kane
De beroemde film van en met Orson Welles over de mediamagnaat Charles Foster Kane die sterft met het legendarische woord "Rosebud". Een verslaggever probeert te achterhalen welke betekenis hierachter schuilt.
Citizen Kane werd ooit eens uitgeroepen tot beste film aller tijden. Zo ver wil ik niet gaan, maar Welles' prent mag zich zeker tot de beteren rekenen. De film leunt voornamelijk op de vraag wie of wat “Rosebudâ€

Offline Profile  

10 Nov 2009, 23:12 

The Battle Over Citizen Kane
De persoon die de speciale DVD-uitgave van Citizen Kane in bezit heeft, kan deze informatieve documentaire over de totstandkoming van de film en de levens van Orson Welles en William Randolph Hearst niet over het hoofd niet.
Het eerste deel van deze docu leunt nog al op twee poten: het leven van Welles en dat van Hearst. Soms ontging het me even om wie het nu ging. Maar anderzijds illustreert dit de overeenkomsten tussen de twee uitgesproken individuen die werden samengesmolten in het personage Charles Foster Kane. Diverse mensen komen aan het woord en de bejaarde Welles ontbrak gelukkig niet. Het verhaal achter Citizen Kane is net zo interessant als de film zelf.

Offline Profile  

Re:
03 Sep 2011, 13:14 

Toon wrote:
Iemand die "Chimes at Midnight" (1965) van Welles gezien heeft? Er schijnt alleen een Spaanse dvd van uit te zijn. Maar ben er wel erg benieuwd naar.

Er is eerder dit jaar ook een UK dvd uitgekomen zie ik, helemaal gemist.
http://www.sendit.com/dvd/falstaff-chim ... 94675.html

Image

Kwaliteit schijnt alleen niet zo geweldig te zijn, minder goed dan de Spaanse release.

De Italiaanse dvd wordt hier en daar aangeraden, misschien die eens bestellen.
http://www.amazon.it/Falstaff-SE-Orson- ... 004CQH3RQ/

Image

Offline Profile  

Re: Orson Welles
01 Dec 2011, 21:22 

Touch of Evil - Orson Welles - 1958 (reconstruction version 1.37:1)

Deze film stond nog op mijn "must see"lijst en toen MoC aankondigde er een Blu-Ray editie van uit te brengen, besloot ik deze ook meteen aan te schaffen. Het is een prachtuitgave en de beeldkwaliteit is uitmuntend. Dan is er niets zo frustrerend als de film een tegenvaller blijkt.

Technisch is de film geweldig; prachtige belichting en het beginshot is indrukwekkend. Het verhaal zelf vond ik nogal saai. Het is ook een drukke film, in die zin dat er weinig lucht zit tussen de scenes....het dendert maar door. De vertolkingen leken haast parodieën, met als absolute dieptepunt de "night man". Gaat bij mij de boeken in als het equivalent van Jar-Jar. Een personage zo irritant en misplaatst dat het verstand te boven gaat. Ik werd helaas nergens meegezogen in het verhaal....het boeide me weinig wat er zich allemaal afspeelde.

Bizar...ik was ervan overtuigd dat ik dit een goede film zou vinden, wordt toch gezien als een meesterwerk. Ik ga de film zeker nog eens kijken, ik heb immers te kiezen uit vele varianten. Maar een Noir-meesterwerk zie ik er niet in.

7.0

Touch of Evil (1958 - Preview version 1.85:1)

We zijn een paar dagen verder nadat ik Touch of Evil voor het eerst zag en ik moet eerlijk bekennen dat een 2e kijkbeurt mijn waardering geeft doen stijgen. Het plot gaat erg snel maar kon ik nu beter plaatsen. Ditmaal keek ik de preview version en die wijkt niet wereldschokkend af van de reconstructed version (ook al vond ik die wel wat beter). Het beeldformaat was ditmaal in 1.85:1 en hoewel sommige shot uitstekend uitkomen, geef ik toch de voorkeur aan 1.37:. Dat aspect ratio geeft ook een scherper beeld en de composities krijgen meer lucht.

Ik heb de film beluisterd met het audiocommentaar van James Naremore en Jonathan Rosenbaum en dat is een zeer prettig commentaar met vele interessante feitjes. De regie is echt uitstekend alhoewel dat soms niet echt opvalt omdat alles zo natuurlijk verloopt. De camera lijkt altijd op een logische plaats te staan. De tracking shots zijn met name indrukwekkend. Groeifilmpje, zo blijkt.

8.0

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2