Logo

It is currently 17 Aug 2017, 21:25

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Orson Welles
17 Jan 2006, 15:35 

ImageOrson Welles (1915-1985)

--------------------------------------------------

Weet iemand hoe het zit met deze boxset van Orson Welles? Hij zou eerst in Sept. 2005 uitkomen, toen werd hij uitgesteld tot 9 Januari en nu is hij nog steeds nergens te vinden.

Orson Welles boxset (Universal UK)
- Touch of Evil
- Citizen Kane 2-disc
- The Magnificent Ambersons

Image

Warner heeft ook vage plannen om The Magnificent Ambersons uit te brengen maar schijnbaar zijn ze nog op zoek naar beter materiaal.

Misschien heeft het een met het ander te maken...

Last edited by jim2873 on 07 Mar 2006, 00:03, edited 4 times in total.

Offline Profile  

19 Jan 2006, 18:44 

Zit er eigenlijk nog een speciale extra dvd bij? Of zijn het gewoon
eerdere uitgaven van Touch of Evil en Kane, en dit keer in
een verzamelbox gepropt??

Ben eigenlijk toch meer in afwachting van The Complete Mr. Arkadin van The Criterion Collection.

Offline Profile  

19 Jan 2006, 18:55 

Timovic wrote:
Zit er eigenlijk nog een speciale extra dvd bij? Of zijn het gewoon eerdere uitgaven van Touch of Evil en Kane, en dit keer in
een verzamelbox gepropt??

Touch of Evil en Citizen Kane zijn identiek aan de huidige dvd's. Het enige interessante is dus de uitgave van The Magnificent Ambersons.

Offline Profile  

08 Feb 2006, 23:03 

The Tragedy of Othello: The Moor of Venice (1952) ****

Heb altijd redelijk wat moeite met shakespeare verfilmingen door de afstandelijke dialogen en ook in deze film vloog er regelmatig een en ander ver over mijn hoofd. Toch is deze Orson Welles versie van Othello een erg fascinerende film, met name door de indrukwekkende cinematografie en het zeer overtuigende acteerwerk van Welles zelf. De rest van de cast is niet altijd even goed maar als die markante kop van Welles in beeld komt dan domineert hij de scene meteen. Het verhaal wordt in een erg snel tempo verteld waardoor het niet altijd goed te volgen is en de editing verloopt ook niet altijd even soepel maar desondanks is dit toch een zeer boeiende Shakespeare verfilming van Orson Welles.

Image
Image

Offline Profile  

12 Feb 2006, 14:43 

jim2873 wrote:
Weet iemand hoe het zit met deze boxset van Orson Welles? Hij zou eerst in Sept. 2005 uitkomen, toen werd hij uitgesteld tot 9 Januari en nu is hij nog steeds nergens te vinden.

Bij 1 winkel zie ik eind april als datum staan..

Op 20 maart komt er een andere box uit in de UK (Passport):

A collection of four films directed by or starring Orson Welles. Features: The Stranger (1946), King Lear (1953), David and Goliath (1960) and The Trial (1962). Also includes two documentaries, Hollywood Remembers Orson Welles and Hollywood Couples: Orson Welles and Rita Hayworth.

Image

Offline Profile  

12 Feb 2006, 14:51 

melville wrote:
Op 20 maart komt er een andere box uit in de UK (Passport)

21 Feb. ook een regio 1, lijkt me dezelfde:
http://www.dvdpacific.com/item.asp?ID=705370

Offline Profile  

17 Feb 2006, 01:00 

Return to Glennascaul (1951) ****
(a.k.a. Orson Welles' Ghost Story)

Korte 'ghost story' (23min), gefilmd tijdens een break in de opnames van Orson Welles' Othello. Grappig genoeg speelt Orson Welles zichzelf tijdens een break in de opnames van Othello. Orson Welles geeft een vreemdeling een lift en die vertelt vervolgens een 'ghost story' over 2 vreemdelingen die hijzelf ooit een lift gaf. Sfeervol gefilmd in noir-style. Erg leuk.

Te vinden als extra op de r2uk dvd van Othello, incl. introductie van Peter Bogdanovich.

Image

Offline Profile  

21 Feb 2006, 20:54 

jim2873 wrote:
melville wrote:
Op 20 maart komt er een andere box uit in de UK (Passport)

21 Feb. ook een regio 1, lijkt me dezelfde:
http://www.dvdpacific.com/item.asp?ID=705370

"...this writer yells and screams about passing up The Orson Welles Collection as fast as you can say Rosebud."

DVDFile

Offline Profile  

18 Mar 2006, 14:20 

Weet iemand of The Tragedy of Othello: The Moor of Venice (1952) zoals eerder genoemd in deze posting in Nederland verkrijgbaar is? of met nederlandse ondertitels?

Ik heb nu de Italiaanse versie, relatief slechte beeldkwaliteit en geluid lijkt niet erg synchroom te lopen..

Overigens ik zag dat rond de 24e april eindelijk de third man in nederland uitkomt !!..

:D

Offline Profile  

18 Mar 2006, 14:52 

rotwang wrote:
Weet iemand of The Tragedy of Othello: The Moor of Venice (1952) zoals eerder genoemd in deze posting in Nederland verkrijgbaar is? of met nederlandse ondertitels?

Nee, naar mijn weten is die niet uit in Nederland. Er is een r2uk zonder subs, een r3 (korea) met engelse subs en een OOP r1 dvd.

r3 dvd review:
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReview2/othello.htm

De beeldkwaliteit van de r2uk is vergelijkbaar en heeft als enige de bonusfilm Return to Glennascaul.

Offline Profile  

20 Mar 2006, 21:31 

Bedankt, ik zelf kan niet wachten op de release van de third man. Eindelijk verkrijgbaar...

Offline Profile  

30 Mar 2006, 22:57 

TOUCH OF EVIL (Welles, 1958)
Twee van de beste film-noirs zijn in 1958 gemaakt; deze film en Vertigo. Van die twee is Touch of evil duidelijk het noirst, het is zelfs de meest van corruptie geïnfesteerde film die ik ooit gezien heb. Het begint met de titel, die zich kan meten met smerige, broeierige titels als die van Notorious en Repulsion. Dan start de heerlijk duistere muziek van Henri Mancini, gaat er na het legendarische openingsshot iemand de lucht in en verschijnt Captain Hank Quinlan (Orson Welles zelf, in een werkelijk monumentale vertolking) ten tonele. Dit alles in een warm Mexicaans grensstadje, dat gerund wordt door een misdaadfamilie. De toon wordt dus wel gezet.
Deze onbetwiste klassieker wordt wel 'de laatste film-noir' genoemd, maar het kan wat mij betreft net zo goed 'de quintessentiële film-noir' genoemd worden. Alles zit erin, maar dan op zo'n manier dat het een hele frisse film is (in zijn onfrisheid! Haha!). Orson Welles is sowieso mijn favoriete regisseur samen met Stanley Kubrick en Alfred Hitchcock, dus het hoeft niet vermeld te worden dat de filmische aspecten van Touch of evil fantastisch zijn. Wat de film voornamelijk een frisse film-noir maakt zijn de Wellesiaanse mise-en-scène en cinematografie, die het geheel een grote klasse meegeven. Daar komt nog bij dat het een film is met leuke humor, een altijd boeiend verhaal, sterke vertolkingen (bijna allemaal, maar daarover dadelijk meer) en een sterk script. Als ik één zwak punt zou moeten aanwijzen dan zou dat Charlton Heston zijn. Sowieso heb ik het nooit zo op zijn scheve nek en knullige aflevering van dialogen, maar hier moet hij ook nog eens met een flinke kwak schmink voor Mexicaan doorgaan. Het vereist heel wat tijd en inspanning om hem te tolereren en hoewel het steeds beter bij dat knullige gaat passen (zijn personage) blijft het een slecht acteur. Maar aan de andere kant is hij dus wel op de een of andere manier een goede Vargas.
Maar waarom zeik ik eigenlijk...Touch of evil is wat mij betreft veel beter dan bijvoorbeeld Out of the past en The postman always rings twice, twee films die vaak als de über-noir bestempeld worden. Voor mij zijn dat The Third Man, Vertigo, Notorious, Le samouraï, Double indemnity en Touch of evil. Mijn favoriete 'genre'...heerlijk!

Orson Welles, film-noir, wat wil je nog meer? Meesterlijk.

Offline Profile  

07 Apr 2006, 17:29 

Voor wie nog twijfelt,
DVDTalk review van Mr. Arkadin (Criterion)
http://www.dvdtalk.com/reviews/read.php?ID=21038

The three discs come in a fold-out digipak housed in a gorgeous cardboard slipsleeve case, which also includes the complete "Mr. Arkadin" novel, in paperback with a new preface by Robert Polito. Also included is a slick 36-page booklet that features several critical essays on the film and its wild history; these essays are an invaluable resource for any Welles fan.

Offline Profile  

10 Apr 2006, 21:51 

LE PROCÈS/THE TRIAL (Orson Welles, 1962)
Knappe verfilming van Der Prozeß van Franz Kafka, die echter op een ondermaatse DVD staat en derhalve wat moeilijk te volgen is, zeker tijdens het langdradige tweede deel van de scène in het kantoor van de Advocaat (Welles zelf). Laten we hopen dat Criterion 'm ooit nog uit gaat brengen!
In de briljante eerste akte (overigens na een interessante parabel met losse tekeningen en Welles' stem) zien we hoe Josef K. (een uitstekend gecaste Anthony Perkins) gewekt wordt door een politieinspecteur. Een fantastische Kafkaesque (duh) dialoog volgt met allerlei aannemingen, dubbelspraak en toespelingen. Dat Welles deze scène zo goed laat werken is echt briljant. Elk moment is de kijker zich ervan bewust wat er gebeurt en wat er gebeurd is, zodat de dialogen op hun oprechtheid en interpretatiemogelijkheden getest kunnen worden. Hier begint ook op subtiele wijze het spel met perspectief waar Welles zo fantastisch mee is (alleen in The magnificent Ambersons deed hij het nog beter dan hier, mijns inziens), wat zich later zal ontvouwen tot weidse shots van oneindige kantoorruimten en vervallen paleizen van justitie, waarbinnen de perspectieven nog gelaagder worden. Sowieso is de cinematografie in deze film weer even geniaal als in Citizen Kane en The magnificent Ambersons. Bureaucratische jaren '50-flats staan naast grote barokke gebouwen waar in enorme zalen en lange gangen vol stoffige papieren (wat een sets!) beklaagden schijnbaar jaren wachten op hun uitspraak, en in tegenstelling tot K. gedwee hun lot opwachten.
K. wordt beschuldigd van iets, maar hij zou zelf niet kunnen verzinnen wat, en nooit komen we erachter waarvoor hij wordt aangeklaagd en of hij schuldig is. Een nachtmerrie, dus. Gedurende de film (1 jaar in het boek, maar schijnbaar korter in de film) gaat K. op zoek naar de waarheid, of in ieder geval *iets*, maar hij raakt alleen verder verwikkeld in de complexe regels van de wet. Nogmaals, de verfilming wordt volkomen gerechtvaardigd door de magistrale visuele kracht van de film. Associatieve shots en figuurlijke composities (K. die klein afsteekt tegen een gigantische deur die feitelijk een normale deur zou moeten zijn) maken dat de surrealistische inslag van het verhaal versterkt wordt. De sfeer is gewoon perfect!
De enige minpunten liggen wat mij betreft in de tweede helft van de scène in het kantoor van de Advocaat. Dit is langdradig en onduidelijk. Verdere minpunten liggen dus alleen op het niveau van de DVD. Orson Welles heeft het script doen verschillen van de roman (heb ik me laten vertellen), maar ik heb Der Prozeß schandelijk genoeg nooit gelezen, dus daar kan ik niet echt uitspraken over doen.

Le procès is een geweldige film van Orson Welles, die hiermee overigens ook wat 'persoonlijke demonen' aansneed, daar hij zelf altijd moest vechten om zijn filmisch gelijk te krijgen. Of het één van zijn grote meesterwerken is weet ik echter nog niet zeker.

Uitstekend.

Offline Profile  

10 Apr 2006, 23:33 

Dit schreef ik ooit over The Trial:

Meesterregisseur Orson Welles verfilmde het boek van Franz Kafka met Anthony Perkins (in een van zijn weinige non-Norman Bates rollen lijkt het) als Joseph K. die gearresteerd wordt zonder te weten waarom. Het begint meteen goed: onder de dromerige klanken van Albinoni’s ‘Adagio in g-moll’ wordt in een serie stilstaande prenten de juiste, vervreemdende sfeer gezet voor deze film. Mise-en-scène is altijd al belangrijk geweest voor Welles, maar zelden zo belangrijk als in deze film: het ene moment sluit Welles zijn personages op in uiterst claustrofobische ruimtes met extreem lage plafonds en benauwende muren en het volgende moment laat hij ze verdwijnen tot een minuscule stip in een overdreven ruime wereld met hoge deuren en open ruimtes. De manier waarop Welles normale bestaande locaties omtovert tot een nachtmerrieachtige omgeving is fabuleus. Ook Welles’s voorliefde voor barokke beeldenpracht krijgt in deze film de vrije hand. Met zijn karakteristieke groothoekopnames, vele prachtige crane- en dollyshots en enkele lange takes (hoewel er ook opvallende montagesequenties te zien zijn en sowieso opvallend veel montage) is dit overduidelijk Wellesiaans terrein. Deze film anticipeert alles van ‘Playtime’ tot ‘Brazil’ en bevat talloze momenten die tegenwoordig als Lynchiaanse waanzin omschreven zouden worden, wat de invloed van Welles enkel nog indrukwekkender maakt. De film is niet overal even sterk en hier en daar een beetje langdradig en iets te zelfverheerlijkend en zelfbewust, maar de fantastische cast (naast Perkins ook nog Welles zelf in een heerlijk rolletje, Jeanne Moreau en zelfs Romy Schneider), de vreemde humor en de ontzagwekkend virtuoze cinematografie maken dit toch een volstrekt fascinerende film. Het is toch zeer jammer dat de meeste mensen niet verder dan ‘Citizen Kane’ komen, want dit soort films zijn toch echt de krenten in de pap. ‘The Trial’ is het soort film dat overduidelijk gebreken heeft en daarom zelden tot nooit tot de absolute meesterwerken gerekend wordt, maar is een stukje waarlijk geïnspireerde cinema met dermate veel kwaliteiten dat het het kloppende hart van de filmcanon is, een film die veel verder durft te gaan dan de geijkte filmklassiekers doorgaans doen. Essentieel voor iedere ware filmfanaat dus.

Gekeken films

Offline Profile  

11 Apr 2006, 09:23 

maikel_1981 wrote:

...nou vrijwel het zelfde hè ;)

Offline Profile  

11 Apr 2006, 11:29 

Joris van Laarhoven wrote:
maikel_1981 wrote:

...nou vrijwel het zelfde hè ;)
Daar lijkt het sterk op, niet? Zoek de vijf verschillen :mrgreen:

Gekeken films

Offline Profile  

12 Apr 2006, 00:36 

Mr. Arkadin Corinth Version (Welles, 1955). Ik wilde deze film al eens eerder kijken, maar de beeldkwaliteit van die DVD was zo abominabel slecht dat ik besloot te wachten en gelukkig is de Criterion DVD uiteraard vele malen beter. De film zelf is met zijn vele verschillende versies natuurlijk ook een verhaal apart, maar ik denk niet dat ik het tot de beste Welles films wil rekenen voorlopig. De film biedt zoals te verwachten vele mooie dingen, want hij is lekker vreemd en bevat vele vreemde humor. Het verhaal (althans verteld op deze wijze) is, net zoals bijvoorbeeld ‘Lady from Shanghai’ soms moeilijk te volgen, maar dat is ook weer een van de charmes van de film. Grootste minpunt vond ik dat het visueel allemaal wat tam was voor Welles’s begrippen. Al met al kan ik enkel een dikke pluim geven weer aan Criterion, want met deze release laten ze zien wat voor geweldige dingen ze toch kunnen doen en deze DVD is een waar filmdocument en daarom zeer aanbevolen.

Gekeken films

Offline Profile  

02 May 2006, 21:06 

Iemand die "Chimes at Midnight" (1965) van Welles gezien heeft? Er schijnt alleen een Spaanse dvd van uit te zijn. Maar ben er wel erg benieuwd naar.

Offline Profile  

07 May 2006, 14:34 

29/05/2006 (Universal UK):

Image

Offline Profile  

07 May 2006, 18:53 

jim2873 wrote:

Image

Hè, hè... 'tis geen Criterion, maar toch: :D

Offline Profile  

01 Jun 2006, 18:26 

Joris van Laarhoven wrote:
jim2873 wrote:

Image

Hè, hè... 'tis geen Criterion, maar toch: :D

Iemand die hem ondertussen al heeft?

Offline Profile  

01 Jun 2006, 18:34 

Toon wrote:
Iemand die hem ondertussen al heeft?

nog niet,
hier een review:
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReview ... review.htm

Offline Profile  

02 Jun 2006, 20:04 

jim2873 wrote:

Hmm, toch maar een jaar of zo nog wachten op die toekomstige Warner release (als ik mezelf in de hand houd tenminste).

Offline Profile  

The Third Man
08 Aug 2006, 04:23 

Jeugdsentiment:
Zaterdag j.l. THE THIRD MAN op Belgiè-2 ("Canvas"). Ook al was Orson Welles' bijdrage aan deze film klein, toch altijd weer indrukwekkend. (... en die muziek... :) )

Zo kijken de Oostenrijkers zelf tegen deze film (Der dritte Mann) aan:
http://www.derdrittemann.at/neu/pages/intro.html

En die ondergrondse groepsfoto van de cast en crew... 8)

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next