Logo

It is currently 17 Oct 2017, 05:52

Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message

09 Aug 2006, 23:27 

jim2873 wrote:
15 augustus (regio 1):

The Spirit of St. Louis (1957)

http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReview ... _louis.htm

Offline Profile  

16 Aug 2006, 20:28 

Well, hello there, Mr. Neff.
http://www.dvdtalk.com/reviews/read.php?ID=23234

Offline Profile  

15 Sep 2006, 19:28 

Kino brengt op 17 Oktober de documentaire Billy Wilder Speaks van Volker Schlöndorff uit op DVD.

Image

Illustrated with film clips, rare photographs and artwork, Billy Wilder Speaks is a lively lesson in filmmaking, from one of its undisputed masters. In a series of filmed interviews conducted by Academy Award-winning filmmaker Volker Schlöndorff (The Tin Drum), acclaimed writer/director WIlder (Sunset Blvd., Some Like It Hot) recounts the achievements and pitfalls of his 60-year career. As one might expect from the maker of The Apartment, Double Indemnity and Sabrina, Wilder peppers his conversations with hilarious anecdotes, keen insights into the craft of moviemaking and frank advice about the art of survival in Hollywood.

Extras:
- 70 minutes of additional interview footage and on-camera commentary by Volker Schlöndorff
- Gallery of Billy Wilder trailers
- Optional English subtitles
- Billy Wilder Filmography
- Essay on the making of the film by director Volker Schlöndorff

Offline Profile  

30 Sep 2006, 10:27 

hitch_fan wrote:
Kino brengt op 17 Oktober de documentaire Billy Wilder Speaks van Volker Schlöndorff uit op DVD.

Review van DVD Savant

Offline Profile  

27 Dec 2006, 16:32 

The Spirit of St. Louis (1957) ***1/2

Billy Wilder's verfilming van Charles Lindbergh's beroemde vlucht over de Atlantische Oceaan. Het is hard zoeken naar de typische Billy Wilder trekjes, weinig gevatte dialogen, nog minder cynische humor, maar een vrij rechttoe rechtaan verfilming. Niet dat het echt saai wordt, ondanks de lengte van 2 uur en een kwartier heb ik me zeker niet verveeld. Met name de tweede helft waarin James Stewart de vlucht maakt is best spannend in beeld gebracht en ondanks dat je precies weet hoe het afloopt heb je toch de neiging om op dat beruchte puntje van je stoel te gaan zitten. Geen hoogtepunt in Wilder's oeuvre, wel een ouderwets leuke avonturenfilm.

Offline Profile  

28 Feb 2007, 12:41 

Van Wilder nog niet erg veel gezien:

1. Some Like It Hot (1959) 5.0*
2. Sunset Boulevard (1950) 5.0*
3. Five Graves to Cairo (1943) 4.5*
4. Stalag 17 (1953) 4.0*
5. The Seven Year Itch (1955) 3.5*

Five Graves to Cairo raad ik jullie trouwens aan, ondergewaardeerde film.

Offline Profile  

06 Mar 2007, 23:48 

Ace In The Hole wordt waarschijnlijk in Juli uitgebracht door Criterion.

Offline Profile  

07 Mar 2007, 00:37 

hitch_fan wrote:
Ace In The Hole wordt waarschijnlijk in Juli uitgebracht door Criterion.

wow, dat zou geweldig zijn.

Offline Profile  

15 Mar 2007, 23:53 

:)

Image

Offline Profile  

17 Apr 2007, 09:34 

ziet er goed uit!

Image

- New, restored high-definition digital transfer
- Audio commentary by film scholar Neil Sinyard
- Portrait of a "60% Perfect Man": Billy Wilder, a 1980 documentary featuring in-depth interviews with Wilder by film critic Michel Ciment
- Excerpts from a 1986 appearance by Wilder at the American Film Institute
- Excerpts from an audio interview with co-screenwriter Walter Newman
- Theatrical trailer
PLUS: A booklet featuring new essays by film critic Molly Haskell and filmmaker Guy Maddin

Offline Profile  

27 Aug 2007, 02:02 

Ace in the Hole (1951) *****

Wow, ik kan niet anders zeggen dan dat ik zwaar onder de indruk ben van deze inktzwarte satire van Wilder. Wilder’s controversiële kant, die van de Oostenrijkse buitenstaander die bijzonder kritisch kijkt naar alles wat Amerikaans is, krijgt hier de vrije loop, vermoedelijk omdat de wat terughoudendere schrijfpartner van Wilder, Charles Brackett, bij deze film niet meer aanwezig was, zodat Wilder’s misantropische kant de overhand neemt en zijn scenario bijtender is dan ooit tevoren. En hoewel de belangrijkste personages in de film ethisch volledig leeg zijn, kent de film wel die typische universele Wilder stijl (ook bijzonder geholpen door de briljante Kirk Douglas en Jan Sterling die hun amorele karakters de benodigde charmes geven), waardoor de vernietigende boodschap een bijzonder toegankelijke verpakking krijgt – in dat opzicht maakte Wilder vaak de meest Amerikaanse anti-Amerikaanse films en het is juist deze dubbele moraal die zijn beste werk zo bijzonder maakt. Zelden was zijn pen in ieder geval zo scherp en zo beangstigend vooruitziend als in ‘Ace in the Hole’, een film die heel goed ‘The Lost Weekend’ als mijn favoriete Wilder zou kunnen verdrijven. Dit is Hollywood op zijn allerbest!

Gekeken films

Offline Profile  

17 Oct 2007, 19:56 

The Front Page (1974) **

Sommige regisseurs maken in de herfst van hun carrière hun beste films, maar Billy Wilder valt duidelijk niet in deze categorie. Ik vond ‘The Front Page’ niet alleen een niet-grappige film, ik vond het zelfs een vreselijk naargeestige film. Nu is cynisme en zwartgalligheid altijd al een onderdeel van zijn werk geweest en vaak was zijn venijnige pen juist het hoogtepunt van zijn films, maar in deze film is het vrijwel enkel negativisme wat de klok slaat. Jack Lemmon omschrijft een personage in de film meermalen als ‘piss and vinegar’ en beter had Wilder zijn eigen film niet kunnen omschrijven. Daarnaast is het in alle opzichten een inferieure variant van zijn meesterlijke ‘Ace in the Hole’. Vermijden dit.

Gekeken films

Offline Profile  

25 Dec 2007, 14:31 

Ace in the Hole - Billy Wilder - 1951

Schitterende en vooral erg cynische film over een reporter die een verhaal in stand houdt, ook al gaat dat ten koste van anderen. Over de impact die de media heeft, goed nieuws is geen nieuws en hoe iedereen in de film egoistisch zn eigenbelang nastreeft. De film was zn tijd ver vooruit. Het verhaal wordt heel duidelijk en zeer gestructureerd verteld. Kirk Douglas speelt geweldig als de amorele reporter. De extra's op deze dvd vond ik zeer aangenaam, vooral om Billy Wilder zelf aan het woord te zien. Een man die niet veel ophad met de studio's, niet van mooidoenerij in films hield en die het liefst gezien wordt als een man with a cutting edge. Prachtige 2-disker van Criterion.

Offline Profile  

10 Jan 2009, 13:44 

Ik kan niet veel anders dan me scharen achter alle lofuitingen voor Ace in the Hole. Inktzwart maar toch doorspekt van typische Billy Wilder humor. En ondanks de complete amoraliteit van de hoofdpersoon Chuck Tatum, brengt Kirk Douglas de rol met zoveel verve dat je hem toch sympathiek moet vinden. Het thema is actueler dan ooit en verraadt - zoals Maikel hierboven terecht opmerkt - de kijk van de Oostenrijkse buitenstaander, die scherper dan welke Amerikaan dan ook de keerzijde van "The American Dream" bloot kan leggen. Voor elke Chuck Tatum die hogerop probeert te klimmen, moet er ook een "ace in the hole" zijn. De mediacircus die ontstaat (The Great S&M Amusement Corp.!) is angstaanjagend in zijn vooruitblik en wordt onthuld in een prachtige crane shot. Nog een hoogstandje in Wilders doorgaans klassieke cameravoering is het einde: kijk hier - spoiler!

Bekijk hier een interessante bespreking van Ace in the Hole door Neil Labute: http://www.youtube.com/watch?v=5MwwS_-cV1E&NR=1

Offline Profile  

20 Feb 2009, 11:48 

Sabrina (1954), 5/10

Mierzoet niemendalletje met Audrey Hepburn als dochter van de chauffeur van rijke familie op Long Island, waarbij ze verliefd wordt op Humphrey Bogart. Ja, op Humphrey Bogart! Werd er af en toe een beetje onpasselijk van. Romantische fluff zonder enige bite, notabene naar een script waar o.a. Ernest Lehmann aan mee schreef. Met Audrey Hepburn, Bogart en William Holden heb je natuurlijk een drietal solide krachten om het allemaal kijkbaar te houden, maar voor de rest is het maar slappe kost voor bakvissen en de inherente boodschap dat vrouwen braaf moeten zitten, wordt zelfs naar jaren '50 maatstaven nogal onsubtiel gebracht.

Offline Profile  

20 Feb 2009, 13:18 

Camera Obscura wrote:
Sabrina (1954), 5/10

Mierzoet niemendalletje met Audrey Hepburn als dochter van de chauffeur van rijke familie op Long Island, waarbij ze verliefd wordt op Humphrey Bogart. Ja, op Humphrey Bogart! Werd er af en toe een beetje onpasselijk van. Romantische fluff zonder enige bite, notabene naar een script waar o.a. Ernest Lehmann aan mee schreef. Met Audrey Hepburn, Bogart en William Holden heb je natuurlijk een drietal solide krachten om het allemaal kijkbaar te houden, maar voor de rest is het maar slappe kost voor bakvissen en de inherente boodschap dat vrouwen braaf moeten zitten, wordt zelfs naar jaren '50 maatstaven nogal onsubtiel gebracht.

Flauwekul! Hepburn is prachtig en je ziet Bogart smelten tijdens de 'Yes, we have no bananas'-scène. Zie voor echt beroerde romantische fluff de remake van Sabrina met Harrison Ford in de Bogart-rol.

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

20 Feb 2009, 13:33 

Indy Goes Bananas wrote:
Camera Obscura wrote:
Sabrina (1954), 5/10

Flauwekul! Hepburn is prachtig en je ziet Bogart smelten tijdens de 'Yes, we have no bananas'-scène. Zie voor echt beroerde romantische fluff de remake van Sabrina met Harrison Ford in de Bogart-rol.

Ha! Je zal me geen kwaad woord over Audrey Hepburn horen zeggen, maar weet niet of ik Bogart wil zien smelten - kan soms wel aandoenlijk zijn.

Tsja, ik verwacht van een Wilder-film op zijn minst een beetje een slim iets minder voorspelbaar script met wat gevatte dialogen. Vond dat hier niet terug, de charme van Hepburn kon daar wat mij betreft maar weinig aan verhelpen.

Offline Profile  

20 Feb 2009, 14:22 

Bogart is duidelijk de zwakke schakel in deze verder erg leuke film. Uit interviews met Wilder blijkt dat hij zich ook allerminst op zijn gemak voelde in deze rol en op de set.

Offline Profile  

18 Jun 2009, 15:38 

Morgenavond 22.30 in de tuin van de buurtboerderij in Amsterdam een gratis openluchtvoorstelling van Double Indemnity.

http://www.filmhuiscavia.nl/index.php?o ... &Itemid=47

http://www.buurtboerderij.nl/

Offline Profile  

29 Jun 2009, 15:25 

Love in the Afternoon (1957) ***

Ondanks de typische Wilder gags (het zigeunerorkest!), een stralende Audrey Hepburn en een charismatische Maurice Chevalier vond ik dit maar een middelmatige film. Grootste boosdoener is de compleet miscaste Gary Cooper die geen moment overtuigt als de charmante hartenbreker. Daarnaast wordt de simpele plot veels te lang en dun uitgesmeerd over ruim twee uur.

Offline Profile  

29 Jan 2010, 17:53 

Sunset Blvd (Billy Wilder, 1950)
De eerste keer dat ik deze klassieker zie en na Some Like it Hot voor mij pas de tweede film van Billy Wilder. De openingscene weet je direct helemaal in de film te zuigen. Er valt eigenlijk weinig aan te merken op deze film die een beeld geeft van de beginjaren van de filmindustrie, een heerlijk sfeertje, goed acteerwerk en boeiende personages. De film eindigt zoals hij begint, met een sterke scene. Zeer binnenkort ook Double Indemnity maar eens kijken en andere titels uit de film-noir box die nog in de kast staat. 8.3

Offline Profile  

31 Jan 2010, 11:16 

Double Indemnity (Billy Wilder, 1944)
Na Sunset Blvd. was ook Double Indemnity zeker geen tegenvaller, integendeel zelfs. Hier wederom een heerlijk sfeertje, sterk acteerwerk, prachtig schaduwspel en scherpe dialogen. Normaal ben ik nooit zo'n fan van voice-overs, maar bij de films van Wilder passen ze perfect in het geheel, sterker nog het heeft echt een meerwaarde. Volgende op het te kijken lijstje: The Apartment. 8.0

Offline Profile  

31 May 2011, 20:08 

Tot gisteren kreeg ik bij het zien van al die travestie-films met bijbehorende pijnlijke en oh zo lollige momenten vooral last van plaatsvervangende schaamte. Maar dat kwam omdat ik Some Like it Hot nog nooit gezien had. Want die is geweldig! Vooral Jack Lemmon, die keft in plaats van praat en wiens vrouwelijke personage er uitziet als een kruising tussen Jim Carrey en Jack Nicholson's Joker. Hilarisch, een 9.

Offline Profile  

14 Jun 2011, 11:23 

Heeft iemand deze dvd? Wist niets eens dat hij hier uit was.
Benieuwd naar de beeldkwaliteit.

Image

Offline Profile  

14 Jun 2011, 11:45 

jim2873 wrote:
Heeft iemand deze dvd? Wist niets eens dat hij hier uit was.
Benieuwd naar de beeldkwaliteit.

Stond er laatst ook mee in m'n handen. De film is ook verkrijgbaar als onderdeel van een Billy Wilder box waar ook Double Indemnity, A Foreign Affair en The Front Page in zitten (ligt voor 15 euro bij Fame). Er is een Australische dvd die in een vergelijkbare box zit, waarvan één recensie in ieder geval zegt dat de transfer 'superlative' is (maar wie weet of het hier om dezelfde transfer gaat...).

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next