Logo

It is currently 18 Oct 2017, 03:58

Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message

14 Jun 2011, 14:33 

Dr. Strangelove wrote:
Stond er laatst ook mee in m'n handen. De film is ook verkrijgbaar als onderdeel van een Billy Wilder box waar ook Double Indemnity, A Foreign Affair en The Front Page in zitten (ligt voor 15 euro bij Fame). Er is een Australische dvd die in een vergelijkbare box zit, waarvan één recensie in ieder geval zegt dat de transfer 'superlative' is (maar wie weet of het hier om dezelfde transfer gaat...).

Ja, had die Australische ook al gezien. Zijn exact dezelfde titels in de box dus aardige kans dat het dezelfde gerestaureerde transfers zijn. Heb hem maar besteld, we zullen zien.

Offline Profile  

14 Jun 2011, 14:56 

jim2873 wrote:
Ja, had die Australische ook al gezien. Zijn exact dezelfde titels in de box dus aardige kans dat het dezelfde gerestaureerde transfers zijn.

Toch niet helemaal: in de Australische box zit The Major and the Minor (die ik overigens helemaal niet ken) ipv A Foreign Affair. Ben benieuwd!

Offline Profile  

14 Jun 2011, 15:04 

Ah ok, The Major and the Minor heb ik deze versie van liggen maar nog niet gezien.

Offline Profile  

18 Jun 2011, 18:18 

NL dvd van Five Graves to Cairo gekeken en is een prima transfer. Zou er zelf niet snel superlatieven op loslaten maar zou best dezelfde transfer als de Australische dvd kunnen zijn. Ziet er in ieder geval veel beter uit dan die keer dat ik hem op de BBC zag.

Film zelf is geen meesterwerk maar voor de Billy Wilder liefhebber zeker wel de moeite waard. Grootste mankement blijft toch Franchot Tone in de hoofdrol. Hij doet wel zijn best maar vind hem hier gewoon niet goed passen. Wilder had eerst Cary Grant gevraagd maar die wilde helaas niet. Jimmy Stewart had de film ook wel naar een hoger niveau kunnen tillen. Erich von Stroheim is wel heerlijk bezig in de rol van Generaal Rommel, die steelt regelmatig de show.

7/10

Offline Profile  

Re: Billy Wilder
11 Jul 2012, 16:39 

Ik had al niet extreem veel verwacht, maar hoe je het wendt of keert de Franse ‘Avanti’ blu-ray is helaas niet bepaald de meest imponerende transfer. Iets als ‘dated master’ is zo’n gevleugelde term die je vaak bij recensies ziet langskomen en meestal vind ik dat onzin, maar in dit geval klopt het als een zwerende vinger. Het positieve nieuws is dat op wat lichte digitale aanscherping na het grotendeels een vrij natuurlijke transfer is, zodat het er tenminste allemaal nog uitziet als film. Het minder positieve nieuws is dat het allemaal nogal aan de fletse kant is en detailwerking vooral in medium en long shots behoorlijk mager is. Om eerlijk te zijn vond ik dit nog wel prettiger kijken dan ‘The Lost Weekend’ blu, waar ik me actief zat te storen, maar een film als dit verdient gewoon beter – een prachtige late triomf voor Wilder vol met menselijke wartme en melancholie. Maar tenzij er ergens nog een betere master rondslingert vrees ik dat dit het beste is wat ‘Avanti’ er in de komende periode gaat uitzien aangezien een complete restoratie voor een film met zo weinig reputatie me zeer implausibel lijkt – maar ik zou het graag bij het verkeerde eind hebben. Maar ach, als je ‘Avanti’ nu in de bioscoop zou zien, krijg je waarschijnlijk een vergelijkbare print voor je kiezen en de blu-ray is tenminste nog relatief vrij van krassen en beschadigingen.

Maar dat is nog niet alles want toen ik het hoesje openklapte, lachten Kim Novak en Dean Martin me toe omdat ze blijkbaar wat in mijn ogen Wilder’s ultieme meesterwerk is, ‘Kiss me, Stupid’ hebben toegevoegd als bonusfilm. Mijn hart sloeg een paar keer over, want hoewel het slechts een DVD is, hoopte ik op een mooie nieuwe transfer, maar volgens mij is het exact dezelfde transfer als die spuuglelijke MGM DVD. Wat natuurlijke helemaal jammerlijk is omdat dit hoogstwaarschijnlijk betekent dat we van de Fransen in ieder geval geen blu-ray release van de film kunnen verwachten… en elders zie ik hem ook niet zo snel verschijnen.

Gekeken films

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3