Logo

It is currently 27 May 2017, 10:07

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 
Author Message
  Laurel & Hardy
11 May 2006, 12:50 

Laurel & Hardy

Charlie Chaplin en de Marx Brothers zijn meestal verantwoord, maar voor mij zijn L&H de slapstick-koningen. Vooral hun two-reel filmpjes gemaakt in hun Hal Roach-periode, zijn bijna allemaal van hoge kwaliteit. Ook een dikke handvol lange films zijn klassiekers te noemen. Wat voor mij L&H zoveel leuker maakt dan, ik noem Chaplin (die ik ook hoog heb zitten), is dat hun karakteristieken zoveel beter tot uitdrukking komen omdat ze als duo werken. De tegenstelling tussen de dikke en de dunne werkt omdat ze zo heerlijk botsen.

Offline Profile  

12 May 2006, 11:05 

Als ik het goed begrepen heb zijn een aantal van hun latere films (van Fox) nu uit op R1.

Offline Profile  

13 May 2006, 17:28 

Bogart-Fan wrote:
Als ik het goed begrepen heb zijn een aantal van hun latere films (van Fox) nu uit op R1.

Hun latere films zou ik iedereen willen afraden. Die tasten alleen maar hun status aan en hebben verder totaal geen artistieke waarde. Na Saps at Sea (1940) hebben ze helaas alleen nog maar ondermaatse films afgeleverd.

Offline Profile  

21 Sep 2007, 21:32 

Blijft een geweldig historisch duo uit de filmgeschiedenis, heb veel stukjes en films van hen gezien op video maar zou ze nou toch wel eens in mijn DVD collectie willen verwelkomen, wat is het de meest complete en/of beste box van hun?

Offline Profile  

21 Sep 2007, 22:38 

Volgens mij is dit wat je zoekt:

http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews16/laurel_and_hardy_collection_dvd_review.htm

Offline Profile  

22 Sep 2007, 16:46 

De nederlandse verzamelbox is prima, bevat alle silents, talkies en features t/m 1940. Zoals hierboven staat zijn de films daarna niet meer echt leuk.
Overigens liggen de delen nu los in de grabbelbakken.
In die UK box zitten voor de liefhebbers ook nog eens als extra ingekleurde versies!

Onlangs weer eens gekeken naar hun geweldige oscar winnende Music Box.
De trap is er nog steeds. :D

Image

Image

Offline Profile  

28 Oct 2007, 14:19 

Bij Mediamarkt hebben ze een box voor 12 euro. Weet iemand of die kwaliteit nog wat is? Ik kan het me haast niet voorstellen.

Offline Profile  

16 Nov 2007, 22:28 

Volgens doel je op de box met de solofilms. De kwaliteit daarvan is wat je kunt verwachten voor films van die leeftijd (meer dan 80 jaar oud) en voor die prijs valt niemand er een buil aan, vooral omdat de buitenkant er best verzorgd uit ziet.

Offline Profile  

27 Jan 2008, 14:37 

Heb maar Features 1 t/m 4 voor 5 euro bij Blokker gekocht. Jammer alleen dat ze Talkies en Silents uit die reeks niet (meer?) hadden.

Offline Profile  

27 Jan 2008, 20:08 

Onvoorstelbaar. Het doet mij altijd een beetje pijn als schitterende naslagwerken als deze L&H serie tegen een dumpprijs bij een winkel als Blokker komt te liggen .....
Maar ja, wie het nog niet heeft: kopen!

Offline Profile  

28 Jan 2008, 09:47 

Ben toch wel benieuwd naar de kwaliteit van andere reeksen. Is de 21-delige box uit Engeland nog veel beter?

Offline Profile  

28 Jan 2008, 14:54 

P.S.: het is nog wel een beetje zoeken, maar ook Silents en Talkies zijn voor slechts 4,95 euro per dubbel-dvd bij Blokker verkrijgbaar.
Je moet ze wel loskopen, dus geen mooie box. Voor nog geen euro 45 euro heb je dan wel een waanzinnige collectie bij elkaar verzameld.

Offline Profile  

02 Feb 2008, 13:01 

De Engelse serie is thematisch opgebouwd, en persoonlijk geef ik de voorkeur aan chronologie. De kwaliteit is volgens mij hetzelfde.

Ik neem aan dat de extra dvd (die bij de complete box werd geleverd) niet los vrkrijgbaar is bij Blokker?

Offline Profile  

04 Feb 2008, 09:34 

De bonusdisc is inderdaad niet los leverbaar. Mediamarkt heeft nu dezelfde aanbieding. Talkies 1 vond ik los bij Free Record Shop voor iets van 8 euro, iets duurder.
Mijn voorkeur gaat bij dit soort naslagwerken ook uit naar een chronologische verzameling, maar blijft jammer dat ik die films na 1940 nu apart moet kopen. Ik zie Great Guns e.d. wel voor 5 euro liggen, maar het lastig om recensies te vinden waarin iets staat over de kwaliteit. Juist bij oude opnamen hecht ik veel waarde aan de beeldkwaliteit. Die van Features, Talkies en Silents is overigens zeer goed.

Offline Profile  

04 Feb 2008, 18:57 

Die Fox films kun je gerust kopen (helemaal voor EUR 5.00!), want de kwaliteit is enorm goed. Al heb ik zelf de R1´s van deze films, maar de kwaliteit zal ongetwijfeld hetzelfde zijn.
Hetzelfde geldt voor de Warner Double Feature met Great Guns en Nothing But Trouble (ook in dit geval kan ik alleen maar oordelen over de R1).

O.a. te koop bij MM is trouwens ook een geremasterde versie van Babes In Toyland (March Of The Wooden Soldiers) in kleur (en orgineel zw/w), en dan inclusief geknipte scenes. Aanrader!

Offline Profile  

11 May 2009, 16:09 

One Good Turn****

Stan en Ollie zijn blut, en als Stanley de tent in vlammen laat opgaan zit er niets anders op dan bedelen. Wat waren ze toch geweldig in hun Hal Roach periode. Vooral hun 2-reelers kijken weg als een trein en ik vind het nog steeds lachen geblazen na al die keren. Simpel, maar tijdloos vermaak.

Offline Profile  

25 Jan 2010, 12:59 

Waar ik erg naar uit kijk is de aankomende release op Kinowelt van 'The Laurel & Hardy Murder Case', waarbij Laurel en Hardy de film in het Duits hebben opgenomen: 'Spuk um Mitternacht'. Deze versie is niet zo lang geleden ontdekt in een Russisch archief (naar het schijnt). Een zeldzaamheidje.

Image

Offline Profile  

01 Feb 2010, 16:24 

Leuk hoor. Voor die buitenlandse versies werden meestal een paar andere grappen en grollen toegevoegd.

Offline Profile  

17 Feb 2011, 10:08 

Sons of the Desert (1933)
Het moet alweer minstens tien jaar geleden zijn dat ik nog eens een film zag met de koningen van de repetitieve grap. Gelukkig bevallen ze me nog steeds, wat wel zo prettig is met het oog op mijn aanschaf van de box met 21 DVD’s. Stanley en Ollie vertellen hun vrouwen dat ze een trip naar Honolulu gaan maken, terwijl ze eigenlijk aanwezig zijn op een conventie met rare snuiters. Waarom dat leuker is dan een trip naar Honolulu is mij niet duidelijk, maar dat terzijde.

Hoogtepunt: het duo komt thuis van de conventie en om de schijn hoog te houden begint Oliver bij de voordeur een tropisch deuntje op een gitaartje te spelen. Er volgt geen reactie, waarop buurman Stanley denkt dat de vrouwen bij hem thuis zitten. Het hele tafereel (er horen ook ananassen en exotische versieringen bij) verplaatst zich vervolgens twee meter naar links. Kostelijk!

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]