Logo

It is currently 22 Nov 2017, 11:23

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
  Jacques Tourneur
14 Apr 2006, 00:49 

Image
Jacques Tourneur (1904-1977)

Jacques Tourneur, zoon van regisseur Maurice Tourneur is in mijn ogen een van de best regisseurs die ooit geleefd hebben, maar geniet veel te weinig bekendheid.

Hij beleefde zijn doorbraak met wat ik als een van de allerbeste films ooit beschouw, 'Cat People' (1942), gemaakt voor producent Val Lewton. Voor Lewton zou hij nog twee films maken, het eveneens meesterlijke 'I Walked with a Zombie' en het leuke 'The Leopard Man' (beiden 1943). In 1947 zou hij een van de kwintessentiele film noirs maken, 'Out of the Past', misschien wel de film waardoor hij het meest herinnerd is. Tourneur was hoofdzakelijk werkzaam in B-films, maar was een van die regisseurs die B-films tot kunst wist te promoveren. Ook zijn horrorfilm 'Night of the Demon/Curse of the Demon' (1957) is een juweel van een film.

Gekeken films

Offline Profile  

14 Apr 2006, 00:49 

The Comedy of Terrors (Tourneur, 1964). Je zou op papier een absoluut meesterwerk kunnen verwachten bij ‘The Comedy of Terrors’: Vincent Price, Petter Lorre, Boris Karloff en Basil Rathbone voor de camera en Jacques Tourneur erachter. Het feit dat Chris Fujiwara de film echter volledig verwerpt in zijn boek over Tourneur had mijn enthousiasme al enigszins getemperd, iets wat redelijk terecht bleek. Visueel gezien is het allemaal wel erg tam en het feit dat hier een grootmeester aan het werk is, is nergens te zien; je zou vrijwel iedere willekeurige clown als regisseur kunnen verwachten aan de hand van deze beelden. Voor een gigant als Tourneur is dit inderdaad een niemendalletje, maar verder is er weinig mis met deze film. Zeker, niet alle grappen zijn even leuk en de film is zelfs sporadisch echt leuk, maar is ook nergens vervelend. Het is allemaal overacting wat de klok slaat, maar dat past juist wel bij het kluchtige karakter van deze film. Ik vond vooral Price alleraardigst, hoewel het jammer is dat Karloff zo goed als onzichtbaar is. Als je even vergeet dat Jacques Tourneur hier de regisseur was en je de film opvat als een zichzelf nergens serieus nemende late-night comedy kun je meer dan voldoende plezier hier uit peuren.

Gekeken films

Offline Profile  

14 Apr 2006, 20:10 

M.u.v. de Lewton's en Build My Gallows High ken ik niet veel van Tourneur. Maar het soort film dat ik altijd graag zie is zijn The Flame And The Arrow. Ik denk niet dat je films uit dit genre tot meesterwerken kunt bombarderen, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit eens niet 'in the mood' was voor zo'n film! The Crimson Pirate, een andere met Lancaster, roept direkt vergelijkbare associaties op. Maar goed, die staat los van Tourneur.
Ik kan mij, eerlijk gezegd, zo verder geen films van hem voor de geest halen.

Offline Profile  

02 Oct 2007, 10:19 

Night of the Demon (1957) gezien en vond hem echt fantastisch. Meestal vind ik klassieke horrorfilms wel vermakelijk maar nooit echt spannend, bij deze film zat ik echter regelmatig op het puntje van mijn stoel. De duidelijke verschijning van het monster was schijnbaar tegen de wens van Tourneur maar wat mij betreft doet het absoluut geen kwaad en maakt het de film juist zo leuk. ****1/2

Image

Offline Profile  

15 Oct 2008, 11:35 

I Walked with a Zombie - Jacques Tourneur - 1943

De Val Lewtonbox is dan eindelijk in huis. Typisch zo'n box waarvan ik zeker wist dat ik hier van zal gaan genieten. En ja hoor....de eerste film is gelijk een schot in de roos. Ik houd hier gewoon van. Heerlijk sfeervol verhaal met voodoo, zombies, mystery en romance. Out of the Past ken ik al van Jacques Tourneur en die film is een zeer goede noir met prachtig gebruik van zwartwit. Dit is in deze film niet anders. Zeker voor 1943 een behoorlijk creepy film, vooral de grote zombie met de starende ogen genaamd Carrefour maakt indruk. De scene dat twee dames door de nacht rennen midden in de natuur is ook memorabel. En dan nog de voodoodancescene! Behoorlijk overtuigend. Een prachtig geval hoe je met een klein budget en knappe belichting een behoorlijk sfeervolle film af kan leveren. Topper!

Offline Profile  

20 Nov 2008, 22:56 

The Leopard Man

Mwow....hier vond ik niet veel aan. De beginscene met het meisje dat wordt belaagd door het roofdier is zeer sterk, helaas heeft de film verder niet veel te bieden. Nogal saai. De film duurt ook maar 66 minuten. Veruit de minste uit de Lewtonbox tot nu toe.

Offline Profile  

05 Dec 2008, 12:34 

Cat People (1942) Jacques Tourneur

Mooie mysterieuze film van Tourneur die zich zeker kan meten met I walked with a Zombie. Het is allemaal zeer suggestief en de kijker moet zelf zn interpretatie op het geheel loslaten. Het verhaal gaat over een vrouw dat in de legende van "the Cat People" gelooft. Ze is omringt door beelden van katten. Als ze een relatie aanknoopt met een man is ze nogal sexueel terughoudend. Ze drijft daarmee haar man in de armen van een andere vrouw.

Als ze kwaad of jaloers wordt kan ze veranderen in een moordlustige kat....of is het allemaal haar eigen waanbeeld? Het schaduwspel is geweldig in deze film, ik herkende in veel schaduwpartijen het beeld van een kat. Films uit de "oude doos" doen me eigenlijk nooit echt schrikken maar in deze film zit een fantastisch schrikmoment dat me echt even deed opveren. Dit "trucje" is in vele horrorfilms herhaald. Het kwaad zie je nooit echt maar speelt zich allemaal af in je hoofd.

De suggestie is sterk in deze film en wordt veroorzaakt door de vele interpretaties die het verhaal kan hebben en het suggestieve karakter wat er zich "off screen" afspeelt. Goede film!

8.0

Offline Profile  

Re: Jacques Tourneur
04 Aug 2011, 13:26 

Anne of the Indies (1951)

Leuke piratenfilm speelt met de conventies van het genre door een vrouwelijke kapitein te hebben als medogenloze leider van de piraten. Onder haar stoere uiterlijk blijft het natuurlijk een vrouw want ze smelt als boter voor de eerste beste gladde Fransman die ze aan boord haalt.

Wat me vooral beviel aan de film is het ontbreken van een held die altijd handelt volgens de juiste morele codes. Zowel Anne als de Fransman doen vreselijke, maar door de context begrijpelijke dingen. Het ziet er ook allemaal erg mooi en kleurrijk uit in Technicolor. Sterke film van Tourneur!

8/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ]