Logo

It is currently 18 Nov 2017, 23:21

Post new topic Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message

28 Aug 2006, 13:32 

Ik weet niet precies wat er gecut is, maar Pat Garret is berucht vanwege de openingsscène waarin een groep cowboys (waaronder ik meen ook Billy the Kid) schietoefeningen houdt op een stel tot hun nek ingegraven kippen. We zien dus hoe van een rijtje ingegraven levende kippen de koppen worden afgeschoten. Ik kan me voorstellen dat de censor daar iets heeft weggeknipt.

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

28 Aug 2006, 21:18 

Indy Goes Bananas wrote:
Ik weet niet precies wat er gecut is, maar Pat Garret is berucht vanwege de openingsscène waarin een groep cowboys (waaronder ik meen ook Billy the Kid) schietoefeningen houdt op een stel tot hun nek ingegraven kippen. We zien dus hoe van een rijtje ingegraven levende kippen de koppen worden afgeschoten. Ik kan me voorstellen dat de censor daar iets heeft weggeknipt.

dat zou wel echt een schande zijn. Geweldige scene...

Offline Profile  

28 Aug 2006, 23:05 

Zonet even de eerste paar minuten van de UK-uitgave van de 1988-preview versie opgezet en 't was toch één en al openspattende koppen en smeulende kippennekjes. Ritme deed een moment wel wat vreemd aan. Daarna de opening van de 2005 versie bekeken en daar waren in vergelijking wat beelden uit weggelaten. Hmm. Volgens de BBFC-site zijn ze alletwee gecut.

Offline Profile  

29 Aug 2006, 09:48 

Nog een ander staaltje Peckinpah-censuur.
Ik heb ooit een versie van Cross of Iron gezien, waarin duidelijk wordt gesuggereerd dat één van de Russische meisjes de penis afbijt van één van de Duitse soldaten. Op de Engelse DVD-versie die ik heb is die scène zodanig ingekort dat er nauwelijks meer te begrijpen is wat er nu is gebeurd. Moet ik toch de Amerikaanse DVD aanschaffen?

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

29 Aug 2006, 11:37 

Indy Goes Bananas wrote:
Nog een ander staaltje Peckinpah-censuur.
Ik heb ooit een versie van Cross of Iron gezien, waarin duidelijk wordt gesuggereerd dat één van de Russische meisjes de penis afbijt van één van de Duitse soldaten. Op de Engelse DVD-versie die ik heb is die scène zodanig ingekort dat er nauwelijks meer te begrijpen is wat er nu is gebeurd. Moet ik toch de Amerikaanse DVD aanschaffen?

De NL-uitgave heeft volgens mij de volledige scene - ze kwam me toch niet onbegrijpelijk over. Kan je soms erg goedkoop vinden - ik kocht 'm voor 5 euro of zo bij Bart Smit - uitgegeven door Universal met een goeie transfer.

Offline Profile  

29 Aug 2006, 11:48 

tolpol wrote:
De NL-uitgave heeft volgens mij de volledige scene - ze kwam me toch niet onbegrijpelijk over. Kan je soms erg goedkoop vinden - ik kocht 'm voor 5 euro of zo bij Bart Smit - uitgegeven door Universal met een goeie transfer.

Mocht je die nog eens tegenkomen mag je hem voor me meenemen.
Kan hem hier maar moeilijk vinden, lijkt wel out of print.

Offline Profile  

31 Aug 2006, 20:23 

Indy Goes Bananas wrote:
Op de Engelse DVD-versie die ik heb is die scène zodanig ingekort dat er nauwelijks meer te begrijpen is wat er nu is gebeurd. Moet ik toch de Amerikaanse DVD aanschaffen?

Op de Engelse Cross Of Iron DVD van Warner is niets ingekort; hij is namelijk uncut.

Offline Profile  

02 Sep 2006, 12:05 

Pat Garrett & Billy the Kid (1973) ****1/2
James Coburn en Kris Kristofferson als oude partners Pat Garrett en Billy the Kid in een Amerika dat wil afrekenen met z'n wilde verleden. Coburn kiest voor de winnende ploeg en gaat als sheriff achter outlaw Kristofferson aan die al vroeg in de film beseft dat z'n strijd gestreden is en in zijn laatste momenten tegelijkertijd het leven en de dood nog omarmt alvorens zich te schikken in z'n onafwenbare lot. Ijzersterke film.

Offline Profile  

29 Jan 2007, 22:03 

jim2873 wrote:
tolpol wrote:

Bij de locale frs hier lagen weer een aantal exemplaren.

Offline Profile  

31 Mar 2007, 00:29 

Preacher wrote:
jim2873 wrote:
tolpol wrote:

Bij de locale frs hier lagen weer een aantal exemplaren.

FRS zag ik hem ook weer liggen voor € 6,99 en tevens bij de blokker voor € 4,99! :D

Offline Profile  

01 Jun 2007, 14:48 

iemand onlangs nog ergens de dvd van cross of iron zien liggen?

Offline Profile  

21 Jun 2007, 23:14 

Peckinpah's eerste film The Deadly Companions wordt op 20 Augustus in de UK uitgebracht.

Offline Profile  

22 Jun 2007, 00:21 

matt wrote:
iemand onlangs nog ergens de dvd van cross of iron zien liggen?

Ligt bij de blokker voor 4,99.

Offline Profile  

11 Mar 2008, 10:40 

ToshiroMifune wrote:
Pat Garrett & Billy the Kid (1973, Sam Peckinpah)

KNIP...
Minder geslaagd is de casting van Kris Kristofferson. Zijn Billy the Kid is te aimabel, hij komt niet over als een hypocriete lafaard die mensen in de rug schiet.
KNIP...

Heb de film na tijden weer eens gekeken en vond Kris Kristofferson juist erg sterk. Het was volgens mij totaal niet de bedoeling om hem als een hypocriete lafaard neer te zetten maar om hem juist aimabel te maken. De keren dat hij iemand in de rug schiet is op de een of andere manier steeds te verantwoorden. Zo deed hij het bv in dat duel omdat hij wist dat de ander vals zou spelen, wat ook gebeurde. Hij was ze dus gewoon slimmer af en bovendien gaf hij ze altijd nog een kans om zich over te geven. Kill or be killed, het was gewoon een kwestie van overleven.

Prachtige film.

****1/2

Vanavond naar Kris Kristofferson in Paradiso! :)

Offline Profile  

13 May 2008, 18:45 

Ride the High Country - Sam Peckinpah - 1962

Een Western met twee oude cowboys in de hoofdrol. Een rechtgeschapen man wil goud vervoeren voor een normaal salaris. Hij neemt daarvoor een oude vriend en een jonge knaap mee. Deze zijn echter van plan de man te verraden en het goud zelf op te strijken. Onderstussen is er nog een subplot met een dame, die van haar zeer gelovige vader vlucht en dan trouwt met een niet al te vriendelijke man.

De film begint erg rustig en houd dat tempo ook aardig lang vol. Pas op het einde krijgen we wat vuurgevechten voorgeschoteld. Dat vond ik trouwens totaal geen probleem, ik was ook in de stemming voor een rustige film. De landschappen worden prachtig in beeld gebracht. Zoals in zoveel films van Peckinpah wordt er ook hier weer een vrouw behoorlijk ruw aangepakt.

Ik vond het een zeer aangename film over vriendschap, eer, trouw, verraad en vergeving. Past heel mooi in het euvre van Peckinpah en ik heb er erg van genoten.

Offline Profile  

06 Jan 2009, 16:16 

The Ballad of Cable Hogue - Sam Peckinpah -1970

Zelden zo heen en weer geslingerd qua kijkervaring dan tijdens Cable Hogue. Het begin met zn splitscreens vond ik wat knullig, de start werd interessanter, vervolgens kregen we slapstick-achtige scenes zoals fast forwardactie die me niet zo konden bekoren, soms wat saaie stukken, later prachtige subtiele liefdesscenes, wat wijze levenslessen, een stukje ontroering en tenslotte verbazing over het enigszins bizarre en symbolische einde. Mn waardering veranderde dus steeds. Na afloop had ik toch zeker een bijzondere film gezien. Wat maakt een man een man? Er zitten wat minpuntjes in zoals de slapstick momenten en de wat gedateerde muziek. Maar is het eindresultaat is toch bijzonder. Op de dvd staat een interview met Stella Roberts....erg apart. Ze kwam op mij OF zeer onzeker OF zeer zelfingenomen over. Raar mens. Eigenwijze Peckinpah deze film....die dronken etterbak kon toch wel zeer mooie films maken.

Offline Profile  

04 Mar 2009, 20:12 

The Osterman Weekend - Sam Peckinpah (1983)

Oef....wat slecht.....en vooral....wat lelijk. Lelijke jaren 80 kapsels, vreselijk jaren 80 muziek....niet om aan de zien. Visueel is het dus net een goedkope tvfilm. Niet te geloven dat deze film van Peckinpah is. De film kent een goede cast die oa bestaat uit Rutger Hauer, Dennis Hopper en John Hurt. Helaas blijft de film flut. De uitgave van DFW helpt trouwens ook niet....een vreselijke transfer. Een jammerlijk einde aan een vrij imposant euvre.

4,3

Offline Profile  

14 Jul 2009, 17:21 

Straw Dogs (1971)

Wiskundige Dustin Hoffman trekt op sabbatical naar het Engelse plattelandsdorp van zijn (sexueel bevrijde) vrouw, en geraakt daar hoe langer hoe meer geïrriteerd door de plaatselijke bewoners én zijn vrouw wat natuurlijk voor de nodige conflicten zorgt. Perfecte opbouw vond ik, met enkele montage hoogstandjes onderweg, en als lang hoogtepunt de belegeringsscene op het huis. Zat lange tijd op het puntje van mijn zetel, zeer boeiende en gelaagde personages ook vond ik.
Had de criterion ooit eens op reis in een 2dehands bak kunnen meegraaien voor een prijsje en kan de extra's daarop ook van harte aanbevelen, zeer interessante analyses en leuke interviews.

Offline Profile  

17 Aug 2009, 16:52 

jim2873 wrote:
ToshiroMifune wrote:
Pat Garrett & Billy the Kid (1973, Sam Peckinpah)

KNIP...
Minder geslaagd is de casting van Kris Kristofferson. Zijn Billy the Kid is te aimabel, hij komt niet over als een hypocriete lafaard die mensen in de rug schiet.
KNIP...

Heb de film na tijden weer eens gekeken en vond Kris Kristofferson juist erg sterk. Het was volgens mij totaal niet de bedoeling om hem als een hypocriete lafaard neer te zetten maar om hem juist aimabel te maken. De keren dat hij iemand in de rug schiet is op de een of andere manier steeds te verantwoorden. Zo deed hij het bv in dat duel omdat hij wist dat de ander vals zou spelen, wat ook gebeurde. Hij was ze dus gewoon slimmer af en bovendien gaf hij ze altijd nog een kans om zich over te geven. Kill or be killed, het was gewoon een kwestie van overleven.

Prachtige film.

****1/2

Vanavond naar Kris Kristofferson in Paradiso! :)

Van dezelfde scenarioschrijver (Rudy Wurlitzer) als Two-Lane Blacktop en ook met twee muzikanten in belangrijke rollen, maar deze film viel me toch iets minder in de smaak. Het kat-en-muis-spel tussen Garrett en The Kid is goed gedaan, maar ik was minder weg van het zware fatalisme en gemijmer over de vergane glorie van het Westen. Misschien was ik er niet in de stemming voor, dus ik denk dat ik de film ooit nog een tweede kans ga geven.

Voorlopige score ***1/2

O ja, en wat liep Bob Dylan er verdwaald bij in deze film! :shock: :lol:

Offline Profile  

18 Aug 2009, 15:11 

Melzz wrote:
The Ballad of Cable Hogue - Sam Peckinpah -1970

Zelden zo heen en weer geslingerd qua kijkervaring dan tijdens Cable Hogue. Het begin met zn splitscreens vond ik wat knullig, de start werd interessanter, vervolgens kregen we slapstick-achtige scenes zoals fast forwardactie die me niet zo konden bekoren, soms wat saaie stukken, later prachtige subtiele liefdesscenes, wat wijze levenslessen, een stukje ontroering en tenslotte verbazing over het enigszins bizarre en symbolische einde. Mn waardering veranderde dus steeds. Na afloop had ik toch zeker een bijzondere film gezien. Wat maakt een man een man? Er zitten wat minpuntjes in zoals de slapstick momenten en de wat gedateerde muziek. Maar is het eindresultaat is toch bijzonder. Op de dvd staat een interview met Stella Roberts....erg apart. Ze kwam op mij OF zeer onzeker OF zeer zelfingenomen over. Raar mens. Eigenwijze Peckinpah deze film....die dronken etterbak kon toch wel zeer mooie films maken.

Gisteren opgezet en had een beetje dezelfde ervaring. De humor is soms tenenkrullend (de fast-motion stukken), op andere momenten werkt het wel (predikant Joshua). Vond de score wel goed overigens en een uitstekende vertolking van Jason Robards in de sympathieke titelrol. Kon me niet zo vinden in het einde maar de scenes daarvoor met de verwijzingen naar de nakende moderne tijd vond ik bij de beste in de film.

Een tijdje geleden ook nog Bring Me the Head of Alfredo Garcia gezien. Wordt door velen als hun favoriete Peckinpah genoemd, maar was er toch iets minder enthousiast over. Goede film dat wel, maar was er (zeker in de eerste helft) niet echt door gegrepen zoals door zijn beste werk. Heb hem wel halverwege de 10-daagse lichamelijke en geestelijke uitputtingsslag die de Gentse feesten vormen gezien, dus mss moet ik hem eens op een beter moment nog eens proberen. Wel leuk, de openingsakte waardoor je je eerst in een klassieke setting waant tot de eerste auto door het beeld scheurt.

Offline Profile  

26 Sep 2009, 17:35 

The Wild Bunch
In deze bloederige western van Sam Peckinpah staat een stel verschoppelingen centraal, die een Amerikaanse legertrein willen overvallen.
Ik heb me geen moment verveeld met deze film. Hij is best bloederig en zeker voor die tijd - 1969 - erg controversieel. Met name de laatste schietscène is gedenkwaardig. Anders dan bij de traditionele western kent The Wild Bunch geen eenduidige held. Ieder personage heeft wel iets op zijn kerfstok en dat maakt de film erg sterk.

8/10

Offline Profile  

30 Dec 2009, 15:00 

iemand die iets interessant kan vertellen over the killer elite? zowel de films als de uk dvd

Offline Profile  

28 Mar 2010, 23:41 

The Getaway (Sam Peckinpah - 1972), 9/10

Je leest wel 's wat over de film in de trant van 'minor Peckinpah', maar als dit minor Peckinpah is, dan is het nog steeds een bijzonder sterke film. Regie van Peckinpah, een script van Walter Hill en gebaseerd op een boek van Jim Thompson (The Killling, Paths of Glory, Série noire, Coup de torchon, The Grifters en binnenkort The Killer Inside Me). Ben de laatste tijd nogal op de Jim Thompson-tour. Al Lettieri vond ik ook wel vermeldenswaard in een bijzondere rol als psychopatische bad guy. Goeie kop heeft die gast, maar Peckinpah besteedt ook veel aandacht aan de kleinste bijrolletjes, in dit geval lokale koppen uit West Texas. Werkt bijzonder goed, die aandacht voor detail.

Offline Profile  

29 Mar 2010, 00:40 

Camera Obscura wrote:
The Getaway (Sam Peckinpah - 1972), 9/10
Peckinpah besteedt ook veel aandacht aan de kleinste bijrolletjes, in dit geval lokale koppen uit West Texas.

Vergeet Slim Pickens niet, die als klap op de vuurpijl in de laatste scène nog even wordt ingezet. ;)

Offline Profile  

29 Mar 2010, 08:44 

Ik heb nog een levendige jeugdherinnering aan de film. Was als klein ventje diep geschokt toen McQueen een vrouw sloeg....een vrouw!! Ook vond ik het bijzonder sadistisch dat een bad guy met een vrouw loopt te vozen terwijl haar man hulpeloos moet toekijken. En de bitch vind het niet eens erg! Bijzonder verwarrend allemaal toendertijd.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next