Logo

It is currently 17 Aug 2017, 19:27

Post new topic Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
  Sam Peckinpah
13 Jan 2006, 15:47 

ImageSam Peckinpah (1925 - 1984)

-------------------------------------------------

Het jaar is pas twee weken oud en Warner heeft al weer een fantastische boxset gereleased:

Sam Peckinpah's Legendary Westerns Collection

Image

Mijn box is deze week geshipped dus ik zal helaas nog een week of zo moeten wachten voordat ik hem in mijn begerige handen heb. Nog meer mensen die naar deze set uitkijken of hem eventueel al hebben ontvangen?

Offline Profile  

Re: Sam Peckinpah's Legendary Westerns Collection
13 Jan 2006, 15:55 

ik kijk er erg naar uit, zo erg dat ik hem helemaal was vergeten te bestellen! ;)
eerst maar eens gaan doen...

Offline Profile  

13 Jan 2006, 16:54 

de mijne is ook onderweg.
kijk er ook erg naar uit na het lange wachten.

Offline Profile  

13 Jan 2006, 17:09 

Wil hem graag hebben, maar ook nog niet besteld. Moet nog herstellen van een zeer dure decembermaand (nieuwe basgitaar e.d. :wink: )

Offline Profile  

13 Jan 2006, 17:18 

Van mij is ook geshipped maar met surface mail kan het helaas nog even gaan duren. Warner begint het jaar iig weer goed!

Offline Profile  

20 Jan 2006, 13:38 

The Wild Bunch vergelijking:
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReview ... -bunch.htm

Offline Profile  

26 Jan 2006, 16:00 

ToshiroMifune wrote:
Wil hem graag hebben, maar ook nog niet besteld. Moet nog herstellen van een zeer dure decembermaand (nieuwe basgitaar e.d. :wink: )

Ik wil de box ook graag hebben, maar ik heb er op dit moment ook niet genoeg geld voor.

Maar deze box staat hoog op mijn verlanglijstje, zeker omdat ik recentelijk Straw Dogs heb gekeken. En dan wordt je al snel nieuwsgierig naar meer werk van deze man.

Offline Profile  

09 Mar 2006, 14:18 

Savant review van de Cross of Iron SE.

Offline Profile  

12 Mar 2006, 09:01 

Interessante review van 'Pat Garrett and Billy The Kid'
http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=60755

Moet hem zelf nog kijken maar zijn er mensen die beide cuts hebben gezien en een sterke voorkeur hebben?

Offline Profile  

14 Mar 2006, 11:25 

Ik verwacht een dezer dagen de box binnen te krijgen! Kan bijna niet wachten!

Tot nu toe bevalt eigenlijk alles van Peckinpah wat ik heb gezien (wild bunch, straw dogs, the getaway, major dundee)

edit; en box is binnen! Nice!!!!

Last edited by Coen on 17 Mar 2006, 15:15, edited 2 times in total.

Offline Profile  

14 Mar 2006, 22:37 

Ik heb deze box ook maar besteld, dit soort fora zijn zoooo slecht voor je banksaldo, maar je collectie wordt wel steeds mooier :D . Tot nu heb ik van Peckinpah alleen Straw dogs gezien, maar die vond ik verrassend goed.

Offline Profile  

20 Mar 2006, 10:51 

Ride the High Country.

Een 'vroege' western van meester Peckinpah. In de film spelen twee acteurs (Randolph Scott & Joel McCrea) die toendertijd bijna onder de noemer 'vergane glorie' vielen. Steve Judd (Joel McCrea) neemt een baantje als goudvervoerder voor een lokale bank en huurt voor deze klus zijn oude vriend Gil Westrum (Randolph Scott) in. Laatstgenoemde accepteert de klus en de bijbehorende dollars en neemt zijn partner Heck Longtree (Ron Starr) mee. Op weg naar het mijndorp treffen de mannen de zwaar religieuze boer en zijn dochter waar ze in de stal de nacht kunnen doorbrengen. Heck's hormonen brengen de mannen als snel in de problemen als hij probeert aan te pappen met Elsa, de dochter des huizes. Hoewel ze niet onwelwillend tegenover zijn intenties staat, gooit de norse boer met zijn aanwezigheid roet in het eten. Hij komt tussenbeide en geeft zijn dochter, zoals het hoort in een Peckinpah film, een flink aantal oorvijgen. Voor dochterlief is dit de druppel en ze vlucht uit huis. Ze reist met de drie mannen mee om haar voormalig liefje op te zoeken die nu een claim bezit in het mijndorp om met hem te gaan trouwen. Ter plaatse aangekomen, blijken haar vriendje en zijn broers over weinig moreel besef en over losse handjes te bezitten. Elsa twijfelt maar besluit toch met de beste knaap te trouwen. Een foute beslissing, want de huwelijksnacht is verre van teder te noemen en als de broers ook nog een duit in het zakje willen doen wordt ze ternauwernood geholpen door Steve, Gil en Heck. De drie mannen hebben hun werk in het dorp erop zitten en nemen op de terugreis Elsa mee om haar weer bij haar vader af te leveren. De man van Elsa claimt haar echter terug, omdat hun huwelijk rechtsgeldig is zodat een mijnrechtbank moet beslissen wat er gaat gebeuren. Steve weet zich hier met een list ervan af te maken, maar van de broers is hij nog niet af. Ook broeit er iets in de eigen gelederen zodat het verre van zeker is dat iedereen het er levend van af gaat brengen...Ride the high country is absoluut de moeite van het zien waard, maar het is niet de beste film uit de box. De film bevat een aantal plotlijnen die niet logisch zijn en ook bepaald gedrag in de film is nou niet echt geloofwaardig te noemen, maar desondanks is het een meer dan aardige film. In schitterend breedbeeld (panavision) geschoten is het ook hier weer genieten geblazen. De film draait om twee mannen op leeftijd en de film is voor de acteurs een waardige afsluiting van 2 mooie carrieres. ***1/2

Offline Profile  

13 Apr 2006, 17:25 

Major Dundee (1965)

1865. Op het eind van de Amerikaanse Burgeroorlog gaat majoor Dundee (Charlton Heston) met een bijelkaar geraapt legertje, voornamelijk bestaande uit Zuidelijke krijgsgevangenen, op strafexpeditie tegen een groep brute Apaches, die al moordend en brandschattend Texas onveilig heeft gemaakt en zich daarna verscholen houdt op Mexicaans grondgebied.

De eerste big budget film van Peckinpah is in aanleg misschien wel goed maar in resultaat een doodgeboren kindje. Bijzonder onsamenhangende montage, dialogen die niet zijn te plaatsen en een chaotisch scenario.
Het lijkt op een omgevallen boekenkast met lukraak, ongeveer in de goede volgorde geplakte scenes. Er wordt veel gesuggereerd over de voorafgaande relatie tussen de twee hoofdpersonen (Charlton Heston en Richard Harris) en de motieven van hun handelen, maar dat wordt eigenlijk nergens verduidelijkt, zodat je als kijker nooit echt vat krijgt op de karakters en in verwarring achterblijft. Kortom, een sterke tegenvaller.

Image

Offline Profile  

14 Apr 2006, 14:04 

The Ballad of Cable Hogue (1970)

Geestige en originele komische western, met musical- en slapstickelementen, over een goudzoeker, Cable Hogue (Jason Robards) genaamd, die midden in de woestijn wordt belazerd door zijn twee partners en beroofd van al zijn water voor dood wordt achtergelaten. Na een aantal dagen, als hij bijna is bezweken van de dorst, stuit hij bij toeval op een waterbron. Die bron ligt ook nog eens precies aan een postkoetsroute. Hij start er een lucratieve tussenhalte voor dorstige reizigers. Onderwijl maakt hij ook nog kennis met een merkwaardige prediker (David Warner), wordt verliefd op een hoertje (Stella Stevens) uit de nabije stad en wordt hij ook nog gedreven door wraakgevoelens jegens zijn voormalige partners.
'The Ballad of Cable Hogue' is veel luchtiger en bij lange na niet zo gewelddadig als gebruikelijk bij Peckinpah. Alhoewel een minder karakteristieke Peckinpah, toch zeer aangename film.

Image
Image

Offline Profile  

15 Apr 2006, 09:54 

Pat Garrett & Billy the Kid (1973, Sam Peckinpah)

Sam Peckinpah had een behoorlijke reputatie: een dronkaard, onhandelbaar, excentriek en eigenwijs. Maar films maken kon hij. In een korte periode in zijn carrière was hij verantwoordelijk voor niet minder dan vijf spraakmakende en uiterst sterke films: The Wild Bunch (1969), Straw Dogs (1971), The Getaway (1972) en Bring Me The Head Of Alfredo Garcia (1974). Ook Pat Garrett & Billy the Kid (1973) hoort in dit rijtje. Toch heeft het lang geduurd voordat deze film erkend werd.

Als Pat Garrett (James Coburn), ex-outlaw, een baan als Sheriff in het kleine dorp Lincoln, New Mexico neemt, is zijn eerste opdracht het verjagen van zijn oude vriend Billy the Kid (Kris Kristofferson). Dit wordt hem opgedragen door de grote ranchers uit de buurt die hun toekomstige opbrengsten gevaar zien lopen door overvallen van Billy the Kid en de zijnen.
Na een hevig vuurgevecht wordt Billy gevangen genomen, om even later met onbekende hulp weer te vluchten. Garrett voelt zich tegen zijn zin in gedwongen om The Kid te achterhalen.

Wat volgt is een lange, niet al te gehaaste achtervolging. Beide heren lijken niet echt op een conclusie te zitten wachten en draaien dus eindeloos om elkaar heen. Ze hebben uiteraard wel in de gaten dat dit geen eeuwigheid kan duren. Een van hen zal slechts overleven.

Deze film was voor de hele crew een hel. Bijna iedereen op de set werd ziek door het vele stof en vieze weer. Daarnaast begon Peckinpahs drankprobleem steeds meer de overhand te krijgen, en voor de tweede keer in zijn carrière kreeg hij te maken met grove inmenging van de studio, dit keer MGM. Na al op opnametijd gekort te zijn, werd hem ook de ‘final cut’ uit handen genomen, waardoor de film in 1973 in een totaal verknipte versie in de bioscopen kwam.

Een van de scènes uit het script die verboden werden door de studio was de scène met het vlot. In dit poëtische stukje ziet Garrett op een riviertje een vlot voorbij varen. Een oude man schiet op glazen flessen die een jongetje in het water gooit. Garrett schiet zelf ook een keer, waarna de man hem onder vuur neemt. De twee mannen kijken elkaar aan en besluiten elkaar niet genadeloos af te maken. Een klein commentaar op het shoot first, think later -principe dat zo in westerns ingebakken zit. Kristofferson vertelt in de Peckinpah documentaire Man of Iron hoe de volledige crew dit soort scènes in het diepste geheim en volledig gratis opnam.
De geamputeerde versie viel uiteraard bij niemand goed. Gevolg: negatieve recensies en geen publiek. Peckinpah heeft jammer genoeg zelf nooit meer de mogelijkheid gehad de film naar zijn hand te zetten. In 1988 verschijnt dan toch de ‘Turner Preview’ versie, de eerste cut die lijkt op wat Peckinpah voor ogen had.

Nu, in het dvd tijdperk, is er een nieuwe versie; ditmaal geëdit door een van de vele Peckinpah experts: Paul Seydor. Verwacht geen grote veranderingen, maar vooral wat kleine aanscherpingen. Jammer genoeg heeft hij wel een van de grappigste scènes - Rupert (Walter Kelley), de hoteleigenaar die Garrett meegeeft dat hij verwacht dat er niet geschoten gaat worden - behoorlijk ingekort. Zo is er dus ook met deze versie nog van alles mis. Het blijft dus eeuwig zonde dat Peckinpah niet meer de kans heeft gekregen zijn film nog eens onder handen te nemen.

Gelukkig blijft er genoeg moois over, zoals de geweldige opening, de scènes in de gevangenis, Garrett die voor de poort van zijn huis staat te twijfelen. Zeer ontroerend is de scène met Sheriff Baker (Slim Pickens) en zijn vrouw (Katy Jurado). De acteurs zijn sowieso verassend sterk, in het bijzonder James Coburn. In een van zijn beste rollen geeft hij de strijd die zijn personage voert met zichzelf, Billy the Kid en de rest van zijn omgeving een ongekende diepgang. Minder geslaagd is de casting van Kris Kristofferson. Zijn Billy the Kid is te aimabel, hij komt niet over als een hypocriete lafaard die mensen in de rug schiet.

De muziek wordt verzorgd door Bob Dylan, die tevens de rol van Alias op zich neemt. En laten we zeggen dat Dylan beter kan zingen dan acteren. Verder komt nog de volledige western eredivisie voorbij met o.a. Jack Elam, Jason Robards, R.G. Armstrong en Chill Wills.

Pat Garrett & Billy the Kid kunnen we dus gerust een gemankeerd meesterwerk noemen. Oftewel: hoe een kunstwerk de nek om gedraaid werd, zonder dat het ooit hersteld kan worden.

Image

Offline Profile  

10 May 2006, 11:55 

The Wild Bunch - Sam Peckinpah (1969)

Geweldige western van Peckinpah, die in zijn magnum opus al zijn registers opentrekt. De actiescenes/shootouts behoren tot de best geensceneerde, best gefilmde en best gemonteerde actiemomenten aller tijden, en Peckinpah toont zich een meester in het opbouwen van spanning en sfeer. De cast excelleert, onder leiding van een charismatische William Holden, en het casten van de zo onschuldig ogende Ernest Borgine als sympathieke schoft is natuurlijk een meesterzet. Een absolute westernklassieker!

9/10

I wouldn't take the advice of a lot of so-called critics on how to shoot a close-up of a teapot.
David Lean

Offline Profile  

11 May 2006, 21:42 

Convoy (1978) ***

Sam Peckinpah was tijdens het maken van deze film zwaar verslaafd aan de coke en vodka en moest schijnbaar halverwege de regisseursstoel doorschuiven naar o.a. James Coburn. Het heeft de film allemaal weinig goeds gedaan en de Peckinpah touch is dan ook ver te zoeken. Er was sowieso weinig van te maken denk ik want het script is net zo oppervlakkig als een gemiddelde Dukes of Hazard aflevering. Desondanks kijkt het allemaal wel aardig weg, Kris Kristofferson doet het niet onaardig als relaxede outlaw en de country soundtrack met nummers over marijuana en LSD is erg leuk.

Image

Offline Profile  

24 May 2006, 10:50 

Ride the High Country (Sam Peckinpah, 1962)

Dit weekend voor het eerst gezien: klassieke western met Joel McCrea en Randolph Scott. RtHC geldt als een van de hoogtepunten van een cyclus van westerns waarin weemoedig wordt teruggeblikt op het vergane 'wilde' westen (waar bijvoorbeeld ook 'The Shootist' en 'Lonely Are The Brave' toe behoren). Dat zal hem dan vooral zitten in het feit dat twee oudere westernsterren voor de hoofdrollen zijn gecast.
Ik vond de film enigszins tegenvallen na alle dingen die ik er over gelezen had - weinig gelaagd, soms een beetje simplistisch in zijn vertelling. Wel heel aardig vond ik de vrouwelijke hoofdrol van debutante Mariette Hartley, die een pittig, maar naief meisje neerzet. Liefhebbers van Warren Oates komen ook goed aan hun trekken: hij speelt een van de bad guys en heeft een kraai als huisdier.

Image

Offline Profile  

30 May 2006, 19:39 

Coen wrote:
Ride the High Country.
De film bevat een aantal plotlijnen die niet logisch zijn en ook bepaald gedrag in de film is nou niet echt geloofwaardig te noemen

Zoals?

Indy Goes Bananas wrote:
Ik vond de film enigszins tegenvallen na alle dingen die ik er over gelezen had - weinig gelaagd, soms een beetje simplistisch in zijn vertelling.

De kracht van de film schuilt in zijn dialogen. Die zijn zo ongeloofelijk mooi dat voor mij Ride The High Country na The Wild Bunch Peckinpah's beste film is.
En wat iedereen toch ziet in Pat Garret is mij een raadsel. Te pretentieus en vooral die verschrikkelijke soundtrack maken het voor mij niet meer dan een middelmatige film.

Offline Profile  

31 May 2006, 10:21 

Quote:
De kracht van de film schuilt in zijn dialogen. Die zijn zo ongeloofelijk mooi dat voor mij Ride The High Country na The Wild Bunch Peckinpah's beste film is.

Hmmm, zal de film nog eens bekijken. Ditmaal ook met wat minder hoge verwachtingen.
Toch heb ik Randolph Scott wel in betere westerns gezien: Comanche Station, The Tall T.

Offline Profile  

02 Jun 2006, 19:58 

Indy Goes Bananas wrote:
Hmmm, zal de film nog eens bekijken.

Moet je zeker doen. Peckinpah kreeg geen credit voor het script maar de dialogen zijn allemaal door hem geschreven.

Offline Profile  

16 Jun 2006, 16:30 

Ride the High Country (1962)

Veel woorden weinig daden. Peckinpah bewaart de actie tot het slot. Niet bepaald een meesterlijke film, maar na het moeizame begin heb ik uiteindelijk toch wel kunnen genieten van deze nostalgische western.

Image

Offline Profile  

04 Jul 2006, 19:00 

Qzyn wrote:

Niet bepaald een meesterlijke film

Jawel hoor. :wink:

Offline Profile  

16 Aug 2006, 19:34 

Qzyn wrote:

Veel woorden weinig daden. Peckinpah bewaart de actie tot het slot. Niet bepaald een meesterlijke film, maar na het moeizame begin heb ik uiteindelijk toch wel kunnen genieten van deze nostalgische western.

En dat vind ik van de meeste films van Peckinpah. De meeste heb ik op dvd, maar ik kan alleen zeggen dat ik Cable Hogue, The Wild Bunch en Cross of Iron meesterlijke films vind. De rest valt hier en daar toch tegen.
Neem nou Ride the High Country, Qzyn verwoort precies mijn mening. Zo is het ook bij Straw Dogs, die ik qua opbouw op High Country vind lijken. Het duurt erg lang aleer er iets gebeurt. Junior Bonner vind ik een film waar nauwelijks iets in gebeurt, waar nauwelijks of geen spanning aanwezig is en gewoon circa anderhalf voortkabbelt.

Offline Profile  

28 Aug 2006, 12:21 

Heb de UK-box van z'n westerns verleden week binnen gekregen. Zie nu pas op de site van bbfc dat ze uit Pat Garrett & Billy the Kid 16 sec gecut hebben. Een struikelend paard en een hanengevecht-scene - 16 seconden is best veel, ga ik zo een belangrijk plotelement missen ?

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next