Logo

It is currently 20 Nov 2017, 06:14

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
  John Boorman
12 Mar 2006, 14:26 

Image
1933 - ....

---

Aangezien de beste man nog gewoon in leven is en ook nog gewoon films maakt, is een topic in classic cinema misschien niet helemaal op zijn plaats. Aan de andere kant heeft hij klassiekers op zijn naam staan als Deliverance en Point Blank.

Zelf vind ik die laatstgenoemde films echt meesterwerken, maar voor de rest heb ik nog niets gezien van Boorman. Wat ik wel enigzins betreur uiteraard.

Offline Profile  

12 Mar 2006, 14:38 

Ik vond Deliverance inderdaad erg goed. Point Blank heb ik ooit 's gezien maar da's lang geleden; ik weet er weinig meer van... op de IMDb heb ik 'm op een 7 staan.

Excalibur vond ik vreselijk, die heb ik een 3 gegeven. Echt alles aan die film stond me tegen. Saai en nog een afschuwelijk production design ook.

Offline Profile  

12 Mar 2006, 16:13 

Als ik zijn naam hoor denk ik (vreemd genoeg) altijd het eerst aan The Emerald Forest. Die film heeft destijds grote indruk op mij gemaakt. Alhoewel ik betwijfel of de film daadwerkelijk zo groots is als mijn herinnering doet vermoeden, want ik heb er in de voorbije 20 jaar niet veel over gehoord.
Naast Powers Boothe's zoektocht naar zijn verdwenen zoon bevat de film ook veel prachtige junglebeelden en brengt de film de bedreigde regenwouden onder de aandacht.
Als ik het goed heb werd het jongetje in de film gespeeld door Boorman's eigen zoontje of neefje.

Naast de eerder genoemde titels (waarvan het enorm goede Deliverance mijn favoriet is) sprak Hell In The Pacific mij ook zeer aan, ook weer met Lee Marvin.
Zardoz en Excalibur konden mij niet echt boeien, en zijn recente werk heb ik (helaas?) nog niet gezien.

Offline Profile  

28 May 2007, 14:06 

Image

Exorcist II: The Heretic (1977) ***

Legendarisch om al de verkeerde redenen, was Exorcist II: The Heretic indertijd de duurste film die Warner Brothers ooit produceerde, maar ook zowat de grootste flop van de jaren zeventig. Opvolger van de gigantisch succesvolle eerste film en een groots opgezet spektakel, werd hij door het publiek letterlijk van het scherm gelachen. Vooral door de kompleet idiote dialogen - het lijkt haast alsof Richard Burton de uiteindelijke prijs van zijn jarenlange alcoholmisbruik moet betalen met z'n voortdurende delirische gezwans over de vleugels van demonen, hoe ze hem raakten, hoe hij erop vliegt. De demoon "Pazuzu" waar hij het alsmaar over heeft lijkt eerder een obscure cocktail met rum, gin, triple sec en een schijfje limoen te zijn. "Pazuzu, king of the evil spirits of the air, help me to find Kokumo!" Kokumo? Waarschijnlijk een merk van pijnstiller.

Linda Blair is ondertussen achttien, waar we meteen op gewezen worden in haar eerste scène waarin ze beha-loos staat te tapdansen. Haar acteertalent is jammer genoeg blijven steken op haar dertiende. Bijzonder lachwekkend is de scène waarin ze als een mollige Jomanda een autistisch meisje geneest door haar argeloos te vragen hoe 't met haar is. "I'm...autistic...I...cannot...talk". Op andere momenten toont ze een verbluffend talent voor subtiel acteren, zoals wanneer er een auto met een luide klap crasht in haar voortuin en ze nauwelijks met de ogen knippert.

Het scenario lijkt geschreven door en voor recreatieve druggebruikers. Zit Richard Burton niet met een rubberen band op z'n hoofd in flikkerende halogeenspotjes te staren om zo op paranormale wijze in Blair's lege hoofd rond te ijlen - op zoek naar drank waarschijnlijk - krijgen we gigantische close-ups te zien van vliegende sprinkhanen en verwrongen beelden van Afrikaanse landschappen. Dit is de sterkte van de film. Het verhaal mag dan te belachelijk voor woorden zijn - gecombineerd met de hallucinante fragmenten wérkt het ergens wel. Het onzinnige gebazel van de hoofdfiguren en het rammelende verhaaltje krijgen een soort irreëele kracht, en alles lijkt zich haast in een bizar parallel universum af te spelen, bevolkt door overacterende medemensen met een slecht script in handen. Mooi zijn ook de scènes van een helemaal in 't wit geklede Linda Blair, waarin ze wezenloos loopt te slaapwandelen - wat haar goed afgaat - op het dak van een appartementsgebouw, temidden glanzende metalen objecten en wegfladderende witte duiven.

Toen de film een reusachtige flop bleek, was het regisseur John Boorman (Point Blank, Deliverance) die de kop van jut werd. Nochtans weet hij met enkele prachtige sets en weirde visuele kunstjes nog wat leuks te maken van het belabberde script, waar Warner indertijd nota bene zélf mee afgedragen kwam. Het grootste probleem was waarschijnlijk dat men het publiek niet gaf waar het zich aan verwachtte - voor erwtensoep kotsende La Tourette-meisjes is er geen plaats in deze trippy mystieke waanzin. Exorcist II: The Heretic is een mislukte film, die door z'n onzinnigheid, povere dialogen en de domme kop van Blair vaak op de lachspieren werkt, maar die er evengoed in slaagt met enkele fantastische visuele creaties en Ennio Morricone's bezwerende muziek de kijker te fascineren en te boeien, al is het misschien niet altijd om de verhoopte redenen.

Screenshots en technische evaluatie van het schijfje vind je op cultfilms en kutfilms.

Offline Profile  

07 Jul 2007, 00:39 

Hell in the Pacific (1968) ****1/2

Zet Lee Marvin en Toshiro Mifune op een eiland en Boorman achter de camera en je krijgt een prachtfilm.

Offline Profile  

18 Mar 2009, 13:38 

Deliverance - John Boorman - 1972

Een film die in mijn ogen ijzersterk blijft, ook al heb ik hem al meerdere keren gezien. De kracht zit hem in de geweldige karakterontwikkeling. Vier vrienden gaan een kanotocht doen in een afgelegen gebied. Hun eerste ontmoeting met de locale bevolking is arrogant te noemen. Als de locale bevolking vervolgens keihard van zich laat horen, gaat alles mis en neemt paranoia de overhand.

Burt Reynolds speelt geweldig de machoman die zich als een soort ervaren Rambo meteen de leider voelt. Jon Voight speelt ook een superrol. De spannende scenes in de prachtige natuur is ook zeker een groot pluspunt. Buiten dat het een spannende film is, heeft de film ook zeer sterke psychologische lagen die het geheel naar een hoger plan tillen. Een van de sterkste thrillers die ik ken.

9,5

Offline Profile  

18 Mar 2009, 21:52 

Bogart-Fan wrote:
Als ik het goed heb werd het jongetje in de film gespeeld door Boorman's eigen zoontje of neefje.

Da's dezelfde Charley Boorman die nu op motoren door Afrika en Latijns-Amerika scheurt, veelal voorzien van sidekick Ewan McGregor op de motor naast zich.

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

18 Mar 2009, 22:58 

Indy Goes Bananas wrote:
Bogart-Fan wrote:

Da's dezelfde Charley Boorman die nu op motoren door Afrika en Latijns-Amerika scheurt, veelal voorzien van sidekick Ewan McGregor op de motor naast zich.

Ja, dat ken ik! Geweldig leuke serie(s). Ik geloof dat er 2 verschillende series zijn, 1 met Ewan McGregor (samen op de motor door Afrika) en 1 van hem alleen, en daarin 'moet' hij van A naar Z gebruik makende van zoveel mogelijk soorten vervoer o.i.d. Leuke gast en orginele manier van een avontuurlijk reisprogramma maken.

Een dezer dagen, maar het kan ook nog wel een week ofzo duren, verwachten wij ons 2e kind, en hij krijgt dezelfde naam als Burt Reynolds in Deliverance, Lewis. Die naam zat al zo'n 30 jaar (sinds ik het boek had gelezen voor school) in mijn hoofd.

Offline Profile  

14 Jul 2009, 14:52 

Deliverance (1972)

Nog nooit gezien, maar in het kader van de best of 70's lijstjes veel 70's films aan het (her)bekijken. En wat een fantastische film! Lekkere vreemde sfeer, Jon Voight in z'n jonge jaren, Burt Reynolds eens een keer in een fatsoenlijke rol en een aantal sublieme bijrollen van wat lokale hillbillies. De film voelt behoorlijk realistisch aan...alleen beetje jammer van die fake night shots.

8.5/10

Offline Profile  

11 Oct 2010, 16:36 

Excalibur
Nee, dit is het allemaal net niet. Het is net niet spannend genoeg, niet grappig genoeg en al helemaal niet spectaculair genoeg. Het helpt ook niet mee dat de hoofdrolspeler de uitstraling heeft van Blackadders' Baldrick.

Een 5.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ]