Logo

It is currently 18 Oct 2017, 13:21

Post new topic Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message

20 Aug 2007, 11:19 

The Thing from Another World (1951) ***1/2

Had hier toch iets meer van verwacht. Hij is zeker wel vermakelijk maar echt spannend of visueel overweldigend vond ik het nooit worden.

Forbidden Planet (1956) ****1/2

Deze vond ik wel geweldig! Werkelijk prachtige, kleurrijke sets, indrukwekkende special effects en het plot is ook nog eens bovengemiddeld. Erg leuk.

Offline Profile  

02 Sep 2008, 14:29 

Forbidden Planet (1956)

Leuke jaren 50 sci-fi over een ruimteschip dat een planeet gaat onderzoeken. Die planeet wordt bewoond door een vent, zn dochter en een robot genaamd Robbie. Ze willen echter niet mee want het bevalt hun wel daar op die planeet. Dan worden ze echter aangevallen door een monster. Oh....de planeet werd ooit bevolkt door een super intelligent ras. Dat ras maakte gebruik van een hersenbooster....en dat apparaat is behouden gebleven. Let's boost our brain!!!

Vrij slimme sci-fi dat nu best wat "knullig" overkomt maar dat heeft juist ook weer zn charme. Je ziet duidelijk dat het decors zijn maar dat mag de pret niet drukken. Vooral het monster heeft goede special effects. De film heeft een leuke boodschap en de sfeer is heerlijk. Ik zag zelfs een concept dat later in I Robot zou worden hergebruikt. De kleuren zijn lekker levendig en gedurende de film krijgen we continue een typisch spacy muziekje te horen. De sexuele ondertoon in het verhaal is ook best grappig. En Robbie de robot is duidelijk een man in een pak maar dat past helemaal bij de sfeer van de film. Een jonge Leslie Nielsen speelt de hoofdrol en is nu eens serieus van toon.

De 50 years anniversary edition bestaat uit 2-disks met vele, leuke extra's. Ik heb lang nog niet alles bekeken maar de disks geven je uren kijkplezier. Toch ook maar snel die jaren 50 sci-fi classicbox gaan aanschaffen.

Offline Profile  

04 Sep 2008, 16:47 

Watch the Skies!: Science Fiction, the 1950s and Us (2005)

De dvd van Forbidden Planet is echt heel goed gevuld. Buiten de film met leuke featurettes bevat de set een aflevering van the Thin Man en een complete film met wederom Robby the robot; The Invisible Boy. Tevens bevat de set dus deze docu van een uur, over de SciFi's in de jaren 50. We zien oa James Cameron, Ridley Scott en George Lucas aan het woord. Alledrie vertellen ze rustig doch gepassioneerd over het Sci-Fi-genre. Wie ook veel aan t woord is, Stephen Spielberg. In deze docu irriteerde ik me wat aan hem. Ik werk momenteel met Amerikanen en die hebben een bepaalde manier van vertellen; great, fantastic, the best I've ever seen, I was blown away....etc etc. Jajaja Stephen....nou weten we het wel....een tikkeltje minder kan ook wel. Aan het einde van de docu kwam de originele War of the Worlds nog even aan bod en het leek wel alsof Stephen mooi de kans greep om een leuk bruggetje te slaan naar zn eigen War of the Worlds.

Maar terug naar de docu, erg leuk om de vele klassiekers even kort behandeld te zien. Echter....er zitten nogal wat spoilers in en da's jammer. Maar zeker een leuk uurtje!

We come in peace.....

Offline Profile  

15 Jan 2009, 11:20 

The Monster That Challenged the World (1957)

Nu ben ik verre van een kenner mbt classic sci-fi maar dit moet toch wel de leukste zijn die ik tot nu toe heb gezien. De combinatie aardbeving en radioactiviteit is genoeg reden om uit de kluiten gewassen slakken met gigantische kaken uit hun holen te doen kruipen. Het begint als een soort Jaws waarbij het gevaar uit het water komt. Niemand mag het water in....wat uiteindelijk toch gebeurt. Dan krijgen we enkele onderwaterscenes te zien met duikers. Schijnt in een zwembad te zijn opgenomen maar het ziet er aardig overtuigend uit...incl zeewier.

De duikers stuiten op zo'n beest.....maar de makers kunnen het kreng waarschijnlijk onder water slecht bedienen....en dus staat het daar maar. Om toch enigszins beweging te suggereren zoomt de camera steeds dichterbij....erg grappig. Later kunnen de beesten ook het land op. En er is een scene die me echt even deed opveren van schrik...goed gedaan. Tevens is er in het verhaaltje nog een romance gepropt. Uiteraard krijgen we ook een eindgevecht en die is zeer leuk. Het slakmonster kan zich op land blijkbaar beter uit de voeten. Wat ik ook erg leuk vond, zijn de echte beelden van slakken....maar dan flink uitvergroot. We zien de slijmachtigen andere beestjes verorberen....best creepy.

De vaart zit er lekker in en de film ademt dat typsich jaren 50 sfeertje uit. Zeer entertaining deze film. Wat me trouwens altijd opvalt.....de vrouwen in de jaren 50 (of 40) zien er altijd zo classy uit. Ze hebben stijl, echt van die klassieke gezichten. Het ligt niet alleen aan hun kleding maar ook aan de gezichten.....altijd stijlvol. Geen enkele vrouw heeft zo'n bimbogezicht a la Jessica Simpson, Paris Hilton of Hillary Duff. Zagen de vrouwen er echt zo anders uit? Die klassieke koppen....waar zijn ze gebleven?

8

Offline Profile  

16 Jan 2009, 14:21 

It! The Terror from Beyond Space (1958)

Mmmm...tja....best wel suf eigenlijk. Een groepje ruimtevaarders zitten in een ruimteschip en worden geterroriseert door een.....man in een lelijk rubberen pak. Beetje rennen en verstoppen. Niet veel aan eigenlijk. Die oude sci-fi's hebben als charme dat het er allemaal vrij nep uitziet maar dit spant wel de kroon. Een wel erg lelijk rubberen pak. De man in het pak loopt ook gewoon als een mens en doet er niets aan om de alien iets onaards mee te geven. Je ziet wel duidelijke overeenkomsten qua plot met Alien en da's wel aardig om op te merken.

5,2

Offline Profile  

22 Jan 2009, 12:53 

Invasion of the Body Snatchers - Don Siegel - (1956)

Veel van die jaren 50 sci-fi's zien er tegenwoordig wat silly uit maar deze film staat nog prima overeind. Uitermate spannende paranoia thriller. Wie kun je nog vertrouwen en wie is overgenomen door zo'n "pod"? Voelt af en toe wat noir aan met zn fraaie belichting en de hoofdpersoon die in een fatalistische nachtmerrie is beland. Uiterst geslaagde film dus. Wat ik helaas minder vond is de beeldkwaliteit van de film....niet optimaal. Een groot verschil met bv een Warner Noirbox of de Val Lewtonbox. Ook het geluidsspoor bevat de nodige hisjes en kraakjes. Zou deze graag eens helemaal opgepoetst zien. De film kent ook een zeer iconische filmstill. Echter....deze komt niet voor in de film!! Iemand enig idee waarom? Het zou een geweldig shot hebben opgeleverd. Ik heb het over:

Image

8,2

Offline Profile  

23 Jan 2009, 00:15 

Creature from the Black Lagoon (1954)

Eindelijk deze classic creature feature gezien. Leuke film waarbij de man in t pak aardig overtuigd.....voor zover een man in een rubberen pak dat kan doen. Deze 2e film uit mn Universal sci-fi box is een stuk beter van kwaliteit dan Invasion of the Body Snatchers. Ook staat er een leuke featurette op en een audiocommentaar. Op de disk zelf staat "Universal Classic Monster Collection". De disk komt dus gewoon uit die set. Op de disk van "The Thing from another World" staat "disk 2". De disks lijken dus overal vandaan te komen. Maar leuk om nu eindelijk die iconische schubbenman in actie te zien. De Amazone als achtergrond draagt ook prima bij aan deze avonturen/monsterfilm. Echt sci-fi kun je het volgens mij niet noemen. Leuk!

7,5

Offline Profile  

01 Mar 2009, 18:45 

The Thing from Another World (1951)

Hier had ik stiekum wat meer van verwacht, gezien de ijzersterke versie van Carpenter. Het verhaal speelt zich ook in de oude versie af op de Noordpool. De kou komt helaas niet helemaal over want men loopt rustig in korte mouwtjes rond en de vrieskou wordt tegen gehouden door een simpele houten deur. Als "The Thing" tot leven komt en wat mensen vermoord, reageert men eigenlijk vrij luchtig en relaxed wat de spanning niet helemaal ten goede komt. Een verschil met de versie van Carpenter is dat er geen sprake is van paranoide omdat het ding geen andere gedaantes aanneemt. Een bewijs van een remake die vele malen beter is. Toch een leuke classic, deze Frankenstein in space.....oh nee.....the THING!!

7,2

Offline Profile  

28 Jul 2009, 11:14 

The Incredible Shrinking Man (1957)

Wow.....niet verwacht dat ik deze zo leuk zou vinden. Leek me wat "silly", zo'n klein mannetje maar het was een geweldige avonturen-sci-fi. De effecten zien er echt geweldig uit, dat moet hoge ogen hebben gegooid in 1957. De kat en de spin hebben ze precies met de juiste bewegingen in de film weten te plaatsen. De moraliserende boodschap op het einde was wat overdreven maar past eigenlijk ook weer goed bij een film als deze. En vergeet niet, hoe groot of klein je ook bent.....we zijn allemaal Gods creaties en wees lief voor elkaar!! Grappig ook om te zien dat in veel van die jaren 50 sci-fi's de oorzaak van een probleem steevast aan "radioactiviteit" wordt gehangen. Een mistige wolk is al genoeg reden tot paniek. Topvermaak.

8.0

Offline Profile  

26 Sep 2009, 12:12 

It came from beneath the sea (1955)

De eerste film uit de Ray Harryhausenbox is niet echt een succes. De stop motion octopus is leuk om naar te kijken en ook meteen het hoogtepunt van de film. Daartussen veel geouwehoer en een slap liefdesverhaaltje. Beetje saai eigenlijk. Disk 2 van deze dvd bevat vele extra's, daar zal ik nog even doorheen lopen, die lijken me erg leuk. Wat ook erg leuk is...met een druk op de knop kun je switchen tussen origineel zwartwit en de gekleurde versie. Zwartwit heeft duidelijk mijn voorkeur. Hopelijk zijn Earth vs the flying saucers en 20 million miles to earth een stuk leuker.

6.0

Offline Profile  

05 Oct 2009, 20:05 

20 Millions Miles to Earth (1957)

Erg leuke film met een fantastische creatie van Ray Harryhausen. De Ymir, want zo heet het kreng, begint heel klein en wordt steeds groter. Hij is meegenomen van Venus en net als King Kong, wordt het beest niet begrepen en opgejaagd. Echt leuk om te zien, dat ouderwetse handwerk.....fuck cgi!! Beetje jammer dat het plot zo simpel is en dat de acteurs er bij lopen als houten klaasen. Ik heb nu eens gekozen voor de ingekleurde versie, blijft toch een beetje vreemd om te zien. Switch je over naar zwart-wit dat is het beeld ook meteen een stuk scherper. De Ymir....tot nu toe de leukste en meest overtuigende creatuur van de hand van Harryhausen.

7,5

Offline Profile  

31 Jul 2010, 00:02 

The Thing From Another World (1951)

Na The Thing van Carpenter te hebben gezien besloot ik de versie van 1951 nog eens op te zetten. Carpenter schijnt de film zo'n 50x gezien te hebben. De eerste keer zag ik het briljante al niet en dit maal viel hij me nog meer tegen. Grootste makke is het totale gebrek aan spanning en dreiging. Er wordt wat afgepraat over "The Thing" en zn destructieve krachten maar we zien het geval eigenlijk amper. Als we het wezen dan al zien, is het gewoon een man in een pak. Ziet er ook niet echt buitenaards uit. Veel gepraat en weinig actie. Erg luchtig ook. Het eindgevecht is binnen een poep en een scheet geklaard. Carpenter's versie is echt vele malen sterker.

6,5

Offline Profile  

09 Aug 2010, 15:05 

Journey to the Seventh Planet (1962) 7/10

Neen - geen SF uit de fifties - so shoot me. Met een laserpistool. Maar deze doet nu niet bepaald eigentijdser aan.

Bizarre productie - geschoten in opdracht van AIP in Scandinavië, achteraf voorzien van een Engelse dub. Vaak te debiel voor woorden - de ruimtecapsule lijkt op een onaangenaam ingerichte bijkeuken waarin onze astronauten samen wat zitten keuvelen over vrouwen en voetbal. 'Nog tien minuten en we landen op Uranus!', zegt de kapitein. 'Oh - zijn we er al bijna?', geeuwt men. Net voor de landing wordt er nog op gewezen dat het heel belangrijk is dat ze binnen een week weer opstijgen. 'Goed dat je 't zegt, we zullen eraan proberen denken.'

De pulserende koplamp die hen op Uranus onder een ouwe spons ligt op te wachten, lijkt te weten waar ze dan precies aan denken. Eens geland treffen ze er oude liefjes aan - de één al blonder dan de ander, maar ook de boerderij uit hun kindertijd, een speelhoekje in het bos. Björn, Sven, Gunnar en - uhm - Ingmar weten niet wat hen overkomt.

Zoals gezegd - debiel - maar in z'n serieux vond ik het best charmerend. In de plot zit ergens wel een goed idee verstopt, waar vaagweg wat mee wordt gespeeld, maar de film weet niet echt waarheen. Leuke zooi.

Offline Profile  

28 Aug 2010, 18:45 

Queen of Outer Space (1958) 7/10

Pulpy SF waarin vier astronauten op Venus belanden, waar enkel vrouwen leven want - euhm - alle mannen hebben ze naar de maan geschoten. Ondertussen vervolmaakten de vrouwen zich er in het dragen van minirokjes, maar weten ook uit de hooggehakte voeten met laserpistolen, waarmee ze de astronauten meteen onder schot houden om ze dan naar hun gemaskerde koningin te slepen. Die wil geen venten in haar vrouwenmaatschappij en laat het viertal opsluiten terwijl ze plannen maakt om dan ook meteen maar de aarde aan stukken te schieten met haar uit vezelplaten opgetrokken laserkanon. Maar de mannen krijgen hulp van niemand minder dan Zsa Zsa Gabor, die hen smachtend in de armen valt. Campy fun.

Offline Profile  

09 Sep 2010, 11:20 

Invisible Invaders (1959) 6/10

Bijzonder kleinschalige B-film waarin vier onderbetaalde acteurs een buitenaardse invasie het hoofd bieden vanuit hun woonkamer en een champignonkwekerij. Om te besparen op speciale effecten had men het lumineuze idee om de aliens en hun ruimteschepen onzichtbaar te maken - goeie zet. Als ze dan toch vorm aannemen, doen ze dat door in lijken te kruipen, en het beeld van die wit gepoederde en houterig rondwandelende zombies-maar-geen-zombies zouden weleens model kunnen gestaan hebben voor Romero's Night of the Living Dead. Geen onsympathiek filmpje, maar daar is zowat alles mee gezegd.

Offline Profile  

17 Sep 2010, 15:16 

Cat-Women of the Moon (1953) 6/10

Raket naar de maan! Aan boord - vier mannen en één vrouw. Die zorgt al meteen voor een driehoeksverhouding, want ze mag dan het vaste lief zijn van de gekleerkaste kapitein, als die niet in de buurt is en verbeten aan de overmaatse knoppen staat te draaien in de kale cockpit, werpt ze zich gewillig in de armen van de second-in-command. Ze wordt trouwens gespeeld door Marie Windsor van noir-klassiekers The Killing en The Narrow Margin, waarin ze haar intense bitch-factor ook al liet gelden.

Vlak voor de landing vinden de astronauten tijd voor een snelle radio-boodschap naar aarde, en waar de anderen met zorgvuldig overkauwde one-liners zich de geschiedenis in trachten te praten, worden de ogen van Windsor plots glazig en ze slaat er iets uit als 'Hallo Alpha - Hallo Alpha - we komen eraan.' What the? Eens geland kuieren onze vrienden wat over het maanoppervlak alsof ze op zoek zijn naar een uitgelezen picknick-plek, maar nadat ze eerst een aanval van pijpenrag-spinnen afslaan, krijgen ze ook af te rekenen met in zwarte catsuits gestoken vrouwen. Zoiets.

Terwijl de meeste SF-films uit de 50's willen waarschuwen voor het nucleaire dan wel rode gevaar, zit bij deze de schrik voor vrouwen er goed in. Want dat zijn onbetrouwbare, harteloze bitches. Blijkbaar.

Offline Profile  

18 Sep 2010, 20:28 

When Worlds Collide (1951) 8/10

Zet er van meet af aan de vaart in, en dat is wel nodig want wetenschappers ontdekken dat de aarde nog maar een paar maanden te gaan heeft. Alle wetten van de fysica ten spijt komt een verre ster tegen een rotvaart op ons af, en een botsing is onvermijdelijk. Dus wordt in alle haast een raket in mekaar geflanst, maar er is een probleem. Er is slechts plaats voor veertig man... SF/rampenfilm die met veel fifties charme en ogen wijdopen van oprechtheid. En een booswicht in een rolstoel - nooit verkeerd.

Offline Profile  

19 Sep 2010, 00:42 

The Astounding She-Monster (1957) 4/10

Een meteoriet slaat een krater ergens diep in de bossen, en vanuit de rook komt een zwaar gemaquilleerde dame gestapt, pissed-off als een soort pre-menstruele Simone Signoret. Ondertussen wordt een rijkeluisdochter ontvoerd door een trio bandieten, en net zo ondertussen volgen we een eenzame chemicus die in z'n bungalow staat te babbelen met z'n wel-gecoiffeerde hond. Alledrie elementen worden samengegooid als de gangsters toevlucht zoeken in de bungalow, en de radioactieve dame hen daar belaagt. Onverwacht saaie kost, maar moest je het einde halen word je toch nog vergast op een amusante finale ontknoping. Maar is die je gevecht tegen de slaap waard? Neen. Dacht het niet.

Offline Profile  

20 Sep 2010, 20:29 

Creature from the Black Lagoon (Jack Arnold, 1954)
Deze klassieke monsterfilm voor het eerst gezien en heb me er prima mee vermaakt, echter was ik nou ook niet gigantisch onder de indruk. Het verhaal is lekker simpel en ondanks dat het monster naar huidige maatstaven erg gedateerd overkomt was het zelfs bij vlagen nog wel een spannende film. Met name de onderwaterscenes vielen me in positieve zin op. Leuk voor een keertje, maar niet heel speciaal. 7.0

Offline Profile  

25 Sep 2010, 13:09 

This Island Earth (1955) 7/10

Een wetenschapper krijgt een pakketje opgestuurd met raadselachtige hoogtechnologie. Als hij daarna een ganse catalogus vol met zulke onbekende technische snufjes in de bus vindt, bestelt hij meteen de hele zooi. Alles wordt geleverd als een bouwpakket en hij zet zich aan het sleutelen tot er als eindresultaat een bizarre machine in z'n kelder staat. Stekker in het stopcontact en hola! Een man verschijnt op het beeldscherm en feliciteert hem - de machine in mekaar knutselen bleek een toelatingsproef, maar nu is het tijd voor het echte werk.

Amusante SF, al wordt hij na een intrigerende eerste helft plots volslagen onzinnig. Misschien had ik gewoon niet goed opgelet, kan ook, maar alleszins snapte ik opeens niets meer van de motivaties. Maar steeds amusant, met een verhaal dat verscheidene sterrenstelsels erbij betrekt maar uiteindelijk vooral met een onverwerkt Tweede Wereldoorlogs-trauma in de knoop ligt.

Offline Profile  

26 Sep 2010, 19:25 

Not of this Earth (1957) 8/10

Maak kennis met mijnheer Johnson. Hij spreekt Engels met een moeilijk thuis te brengen accent, draagt altijd en overal een zonnebril, en is nogal nors in de omgang. Oh - en is een bloedzuigende alien. Prima B-film van Roger Corman.

Offline Profile  

29 Sep 2010, 21:51 

It! The Terror from Beyond Space (1958) 7/10

Wist je dat er rubberbomen groeien op Mars? Moet wel, want een vent in zo'n rubberen pak klautert stiekem aan boord als een raket op de rode planeet landt, en de veiligheidsvoorschriften niet al te nauw nageleefd worden. Maar je weet natuurlijk nooit met die eventuele rubberbomen en of ze wel op Mars staan. Tenslotte gaat het hier blijkbaar om een monster dat niet zomaar uit de ruimte komt, maar zelfs van "Beyond Space", waar dat ook moge zijn. En wat voor een monster - kogels, granaten, gas - niets helpt om de ongenode gast duidelijk te maken dat hij moet oprotten. En ondertussen grijpt hij vanuit de verluchtingskokers de bemanningsleden één voor één bij het nekvel, om dan alle lucht en water uit hun lichaam te zuigen. 'Via osmose', zo zegt de arts aan boord op een helder moment. Lieve help!

Duidelijke invloed op Ridley Scott's Alien en blablabla. Maar ook gewoon een leuke strakke film die er niet teveel hoela rond verkoopt.

Offline Profile  

05 Oct 2010, 11:39 

Project Moonbase (1953) 6/10

Communisten zijn robotische onmensen die met hun wijdvertakte connecties er alles aan doen om de vrije wereld van binnenuit ten val te brengen. En die vrije wereld bulkt van de vrouwenhaat, waarbij de jonge astronaute Brighteyes als een omhooggevallen poppemieke wordt bedreigd met een pak voor de broek door de bokkige generaal, die beweert dat ze haar carrière slechts te danken heeft aan haar vedergewicht, want ze hadden net zo goed een chimpansee aan hendeltjes kunnen laten trekken.

Brighteyes krijgt het commando over een raket met de bedoeling daarmee een rondje rond de maan te vliegen. Maar daar zijn de robotische onmensen! Vlak voor de lancering hebben die een lid van de crew vervangen door een dubbelganger. Gelukkig heeft het andere bemanningslid een bast die breed genoeg is voor Brighteyes om er schuil achter te houden, terwijl haar prompte borstjes als raketten naar de maan wijzen. Met Cat-Women of the Moon heeft de film niet enkel z'n misogyne ondertoon gemeen, ze gebruiken ook beiden dezelfde tuinhuizen-set als rakettencockpit.

Offline Profile  

10 Oct 2010, 21:56 

Nog eentje die net buiten de fifties valt, maar ja.

The Phantom Planet (1961) 6/10

Het ene na het andere ruimteschip verdwijnt, als in een soort Bermuda driehoek - in de ruimte! Absoluut het onderzoeken waard, dus vliegt onze held met zijn raket naar de plaats van onheil.

Aanvankelijk dacht ik een serieuze poging tot SF voorgeschoteld te krijgen - met voor z'n tijd goed gemaakte speciale effecten, technische blabla die nog enigszins ergens op sloeg, en goeie acteerprestaties van de hoofdpersonages. Lijkt ook iets meer geld aan besteed dan een doorsnee B-productie, al is dat natuurlijk relatief, maar alleszins staan er meer lichtjes te knipperen op de besturingspanelen dan gewoonlijk. Maar het is alsof men halverwege plots dacht van hey! Waar zijn we mee bezig? Is dit wel idioot genoeg allemaal? Een man in een rubberen pak hebben we nodig! En wat gebrabbel over magnetisme dat zo onsamenhangend is dat de acteurs het moeten aflezen van tekstpanelen achter de camera. Zo kan-ie weer.

Offline Profile  

17 Oct 2010, 13:20 

Creature with the Atom Brain (1955) 7/10

Een crimineel mastermind commandeert een legertje zombies waarvan hij de hersenen heeft vervangen door een mini-atoomcentrale. Via een microfoon en hendeltjes bestuurt hij de breindode harken vanop afstand en stuurt hen op huisbezoek om zo zijn tegenstanders één voor één om te brengen. Waarom hij dat op zo'n omslachtige manier doet is niet duidelijk, maar zorgt alleszins voor een goeie zeventig minuten fifties B-film fun.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next