Logo

It is currently 17 Aug 2017, 21:21

Post new topic Reply to topic  [ 241 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message

15 Jun 2009, 11:27 

Scarlet Street (1945) 10/10

Edward G. Robinson is een timide bankbediende. Als hij na een bedrijfsfeestje te voet naar huis keert, ziet hij hoe op straat een jonge vrouw afgeranseld wordt. Wellicht overmoedig door de paar glazen alcohol, gaat hij haar belager te lijf met z'n paraplu, en slaat hem zo haast per ongeluk tegen de vlakte.

Joan Bennett is een ordinair wicht, maar Robinson valt als een blok voor haar rauwe puurheid en blijft over haar dromen in z'n stoffige appartement, terwijl z'n bazige feeks van een vrouw hem kleineert en afsnauwt. Bennett blijkt een femme fatale van de meest harteloze soort te zijn, en als Robinson haar blijft opzoeken, windt ze hem moeiteloos om haar vinger.

Noir-perfectie, als je mij vraagt. Heel erg van genoten.

Offline Profile  

15 Jun 2009, 17:24 

ZONDAG!
http://thecultcorner.com/cinema-ot301

Offline Profile  

15 Jun 2009, 17:49 

Martin K wrote:

Ah, Panic in the Streets van Elia Kazan. Nooit eerder gezien, maar schijnt geheel op locatie in New Orleans te zijn geschoten met locals als extras. Geeft het net even wat extra flavor, althans, voor locatie-fetishisten.

Offline Profile  

19 Jun 2009, 23:53 

I Wake Up Screaming (1941) 7/10

Door z'n harde schaduwen en een paar onderliggende thema's een kantje-boord noir, maar vooral een who-dunnit wanneer Victor Mature hoofdverdachte is van de moord op z'n liefje. Als in een soort proto-giallo kan hij op zoek gaan naar de echte dader, of doet hij misschien maar alsof? Motivaties zijn evenmin noir-ish - geen geldgewin of machtsspelletjes maar pure - zij het donkere - romantiek. Studiowerk, maar men gebruikt soms interessante beelden van forties Times Square en andere NY locaties in front projection.

Offline Profile  

20 Jun 2009, 15:14 

The Racket (1951) 7,5/10

Howard Hughes! Ik blijf het altijd een beetje vreemd vinden wanneer zijn naam op de titelrol staat.
Aardige film met Robert Ryan in topvorm, en Mitchum is gewoon (zoals altijd) zijn coole zelf. Maar niet echt om over naar huis te schrijven. Pas bij de aansluitende 2e kijkbeurt met commentaar van Eddie Muller (!) ging ik de film als zodanig iets meer waarderen. Ik had op voorhand al niet zulke hoge verwachtingen en ging er al vanuit dat de film niet boven het gemiddelde uit zou stijgen. En dat was ook zo.

Offline Profile  

20 Jun 2009, 15:26 

Martin K wrote:

Ik ga wel effe heen, beide films ken ik nog niet....leuk!
Gaan er nog meer lui heen?

Offline Profile  

22 Jun 2009, 00:21 

Born to Kill (1947) 9/10

Ge-wel-dig! Lawrence Tierney kende ik voornamelijk van zijn rol als Joe Cabot (als vader van Chris Penn) in Reservoir Dogs. In Born To Kill speelt hij een smerige vuile gewetensloze gangster, en aan zijn rotkop te oordelen zou hij ook alleen maar dit soort types kunnen spelen.
In de verschillende on-line recensies wordt Claire Trevor (in een superrol!) neergezet als femme fatale, en dat is ze op zich ook wel, maar Tierney is hier veel meer de homme fatale want hij zeult de verschillende dames juist mee in zijn verderf i.p.v. dat hij als man uiteindelijk het onderspit delft.
Wederom een uiterst interessant commentaar verzorgd door Eddie Muller. Geef die man een standbeeld!

De coole affiche van Born To Kill:

Image

Tierney in Reservoir Dogs:

Image

Offline Profile  

26 Jun 2009, 10:49 

Raw Deal (1948)

Fantastische noir met Dennis O'Keefe als Joe Sullivan die ontsnapt uit de gevangenis en met twee vrouwen op de vlucht slaat: Pat (the bad) en Ann (the good). Met zowel de politie als 'the mob' achter zich aan moet hij een keuze maken tussen de twee.

Erg mooi geschoten en belicht door John Alton. De creepy muziek past ook perfect bij de sfeer van de film.

Leuk trouwens dat de voice-over een keer gedaan wordt door een vrouw.

8/10

Offline Profile  

27 Jul 2009, 09:56 

Decoy (1946) 7/10

Als Jean Gillie haar minnaar uit de gevangenis wil krijgen, is dat niet uit liefde maar uit puur geldbejag, want de man weet als enige waar de buit van 400.000 dollar ligt verstopt. Maar hoe hem eruit krijgen? De man is veroordeeld tot de gaskamer.

De idiote manier waarop ze 'm uiteindelijk weet te bevrijden doet de film geen deugd - en zou je eerder in een silly horror of SF-film uit de periode verwachten. Ondanks het stijlvolle openingsshot heeft de film weinig artistieke kwaliteiten en veel matig acteerwerk, maar een aangenaam tempo en vooral Jean Gillie als bijzonder doortrapte en gewetenloze femme fatale die letterlijk àlle mannen uit haar omgeving om de vinger weet te winden en hen enkel gebruikt als instrumenten om haar handen op het geld te krijgen.

Offline Profile  

29 Aug 2009, 11:27 

Tension (1949)

Ha...dit bleek een leuke verrassing. Geweldige Film Noir over een sullig mannetje dat behoorlijk wordt geziekt door zn vrouw, een prachtige rol van Audrey Totter. Een uitmuntende femme fatale! Als ze tenslotte weer eens vreemd gaat, pikt hij het niet langer en neemt hij een andere identiteit aan om zo de perfecte moord te plegen. De film heeft echter nog een aantal aardige plotwendingen in petto. Het beeld is echt haarscherp, prachtig om naar te kijken....de film leek wel nieuw. Het blijft heerlijk om door de loop van tijd door zo'n WarnerNoirbox heen te ploegen. Waar blijft deel 5?

8.0

Offline Profile  

26 Sep 2009, 10:48 

The Blue Dahlia (1946) ***
Johnny Morrison komt terug thuis van de oorlog om erachter te komen dat zijn vriendin vreemdgaat. Na een ruzie waarna hij zijn dienstpistool trekt maar niet gebruikt verlaat hij haar, het pistool achterlatend. Helaas voor hem wordt zij die avond vermoord en is hij de hoofd verdachte.

Verassend leuke film-noir. Spanning zit er goed in, soms op onverwachte momenten. De dialogen zijn erg sterk en de acteurs spelen ook erg goed. Jammer alleen dat Wiliam Bendix's personage Buzz zo over-the-top (geschreven) is. Ook had ik het idee dat hier qua diepgang meer uit te halen was geweest. Nu is het alleen een erg vermakelijke noir met veel sterke punten, en mist het ook een spannend einde.

Oh, deze opmerking is toch wel echt even geniaal :lol: !
Joyce Harwood: Why is it? You've never seen me before tonight.
Johnny Morrison: Every guy's seen you before somewhere. The trick is to find you.

Image

Offline Profile  

26 Oct 2009, 12:12 

Somewhere in the Night (1946) 7,5/10

Aardige film van Mankiewicz, met de voor mij onbekende John Hodiak (alhoewel hij ook speelt in Lifeboat) in de hoofdrol. Hij komt terug uit WO2 en heeft geheugenverlies, en gaat op zoek naar zijn identiteit.
Gelukkig is Richard Conte er ook bij. En vooral het commentaar van Eddie Muller: ik kan de Fox films met zijn commentaar niet genoeg aanbevelen!!

Ik moet zeggen dat deze dvd al geruime tijd op de plank lag, als laatste van de Fox serie, en dat komt door dat lullige snorretje van Hodiak!

Image

Offline Profile  

13 Nov 2009, 01:33 

The Damned Don't Cry (1950) 7/10

Veeleer een melodrama in een noir-mantelpakje - met Joan Crawford die na een tragische gebeurtenis genoeg heeft van haar armoedige, uitzichtloze leven en vastberaden naar de grote stad trekt - vastberaden om haar weg naar de top te maken.

Aanvankelijk vond ik hem helemaal te gek, met Crawford als bikkelharde tante die in een omgekeerd sexueel rollenpatroon een brave man manipuleert om over z'n rug verder te klimmen. Maar dan overspeelt ze haar hand, want de echte grote jongens zijn ervaren spelers, en vond ik het geleidelijk minder boeiend. Toch een sterke film.

Offline Profile  

10 Dec 2009, 11:10 

Sweet Smell of Success (1957, Alexander Mackendrick)

Je moet ervoor in de stemming zijn, maar ik kan enorm genieten van bittere en cynische films waarbij zo'n beetje alle hoofdpersonages neergezet worden als ratten, leugenaars en ander onaangenaams. En als er één film bitter en cynisch is, is het wel Sweet Smell of Success.

PR agent Sidney Falco (Tony Curtis) wordt gevraagd 'een klusje' op te knappen voor J.J. Hunsecker (prachtig neergezet door Burt Lancaster), één van de machtigste roddelcolumnisten in New York. Diens kleine zusje blijkt namelijk een beginnende affaire te hebben met een jazz muzikant, en daar wil de onuitstaanbare J.J. uiteraard een stokje voor steken...whatever it takes. Aanvankelijk speelt de slaafse Falco nog dat hij een geweten heeft maar al snel blijkt hij alles te doen voor the smell of success.

Gebaseerd op de machtige roddeljournalisten zoals we die tegenwoordige eigenlijk niet meer kennen (Evert Santegoeds en Joop van Tellingen mochten willen dat ze mensen zo zouden kunnen maken of breken), wordt een pessimistisch mensbeeld geschetst; iedereen belazert en manipuleert elkaar, macht maakt corrupt, men doet alles voor geld en ga zo maar door. Het enige personage met nog een beetje menselijkheid is Steve Dallas de jazz muzikant, maar die heeft bij elkaar slechts een paar minuten screentime.
Grootste badguy van allemaal is J.J. Hunsecker (nummer 35 op AFI's lijst van grootste filmschurken), die een haast incestueuze liefde heeft voor zijn zusje en haar aan geen andere man toevertrouwd. Gek genoeg blijven de onsympathieke personages interessant genoeg om te blijven kijken, en dat is vooral te danken aan het strakke script en regie.

Ten slotte maken de sfeervolle jazz score en prachtige zwart-wit fotografie (met een paar mooie locatieshots in downtown Manhattan) de film wat bij betreft helemaal af.

9/10

Offline Profile  

10 Dec 2009, 12:05 

Evidence wrote:

Laatst ook weer eens opnieuw bekeken: inderdaad een meesterlijke film, met een fenomenale rol van Burt Lancaster als de heerlijk villeine J.J. Hunsecker. De cinematografie van James Wong Howe (met veel prachtig locatiewerk in New York!) is inderdaad ook adembenemend.

EDIT: spelling van Hunsecker gecorrigeerd - die naam raakt in mijn herinnering onvermijdelijk gecontamineerd door die van de grote magnaat uit de bekende Coen Brothers film.

Last edited by Dr. Strangelove on 10 Dec 2009, 15:33, edited 2 times in total.

Offline Profile  

10 Dec 2009, 13:58 

Evidence wrote:

Gebaseerd op de machtige roddeljournalisten zoals we die tegenwoordige eigenlijk niet meer kennen (Evert Santegoeds en Joop van Tellingen mochten willen dat ze mensen zo zouden kunnen maken of breken)

Na een tijdje wijst het zich vanzelf, maar toen ik de film voor het eerst zag kostte het me even moeite om nu precies te achterhalen wat de hele set-up was, omdat die verhoudingen tussen machtige roddeljournalisten en een legertje aan harlekijnen nu zo anders is. In de film wordt het personage van J.J. Hunsecker echt als larger than life neergezet, niet bepaald een positie die je een schrijver van gossip en celebrity columns vandaag de dag zou toedichten.

Maar briljante film inderdaad, heeft wat mij betreft niets aan kracht ingeboet.

Offline Profile  

11 Dec 2009, 00:57 

Dr. Strangelove wrote:
Evidence wrote:

Laatst ook weer eens opnieuw bekeken: inderdaad een meesterlijke film, met een fenomenale rol van Burt Lancaster als de heerlijk villeine J.J. Hunsecker. De cinematografie van James Wong Howe (met veel prachtig locatiewerk in New York!) is inderdaad ook adembenemend.

EDIT: spelling van Hunsecker gecorrigeerd - die naam raakt in mijn herinnering onvermijdelijk gecontamineerd door die van de grote magnaat uit de bekende Coen Brothers film.

Oh ja, Hunsecker. Ook gecorrigeerd. ;)

Offline Profile  

02 Jan 2010, 01:32 

Possessed (1947) 8/10

Weeral zo'n Crawford-noir die ik eerder als melodrama zou bestempelen, al heeft hij zeker de genre-looks. De openingsbeelden tonen een verwarde Crawford die met een verwilderd blik omstaanders aanklampt en uiteindelijk terecht komt in een psychiatrisch ziekenhuis. Daar doet ze in flashbacks haar verhaal uit te doeken, soms onderbroken door simplistisch psychologisch geneuzel van de artsen. Vond die ziekenhuisscenes nogal idioot, maar hoe het verhaal ontspint waarin Crawford geleidelijk aan in een spiraal van waanzin terecht komt is wel sterk. Goeie film, mooi geschoten met een uitstekende Crawford.

Offline Profile  

04 Jan 2010, 23:52 

Murder by Contract (1958, Irving Lerner)

Vreemde, offbeat b-film noir over een beginnende huurmoordenaar die naar Los Angeles wordt gestuurd voor een opdracht. De acteerprestaties van de kleine kast zijn goed (Vince Edwards deed me af en toe aan Alain Delon in Le Samourai denken), het camerawerk ok en een aantal scenes die zo uit een Godard weggelopen lijken te zijn vallen positief op. Het geheel kon me echter niet echt boeien. Na een sterk begin krijgt de film een raar tempo en de gitaar score begon me op een gegeven moment te irriteren.

Maar toch, als je dan achteraf leest dat de film in zeven dagen is opgenomen (!) en je op de extras Scorsese op zijn karakteristieke manier enthousiast over de film hoort vertellen ga je deze toch weer in een ander daglicht plaatsen. Zucht, op de herkijk stapel dan maar...

Offline Profile  

06 Apr 2010, 09:49 

Warner komt op 9 juni met de Film Noir Collection Vol. 5:

Image

Commentaar Eddie Muller:
Warner Home Video is releasing its fifth edition of The Film Noir Classic Collection July 13 (order date June 8., 2010.)
The set has 8 remastered classics, all seeing their first release on DVD, in a four-DVD set. Paired together are 1945's revenge tale Cornered and 1947's Desperate, from director Anthony Mann; 1955's semi-documentary The Phenix City Story and 1950's suspense film Dial 1119; 1950's Armored Car Robbery, directed by Richard Fleischer, and 1956's Crime in the Streets, starring John Cassavetes; and 1946's novel-based Deadline At Dawn and 1950's Backfire, directed by Vincent Sherman.
I can tell you that it has been a long road to get this set out, and that titles changed over the last two years. None of the studios are willing to do special features or commentaries anymore. The market for classic film is deemed so marginal, profit-wise, that they can't justify the extra expense.

Zie ook:
http://www.classicflix.com/warner-film- ... a-710.html

Release 29 juni a.s.: New York Confidential (1955)

Image

Bron: VCI.

Offline Profile  

06 Apr 2010, 10:12 

Een nieuwe Noirset van Warner is altijd welkom! Ken nog geen enkele titel.

Offline Profile  

07 Apr 2010, 12:30 

Image

Deze Noir-box van BFI is nu maar 14 pond excl verzending bij Amazon.co.uk. Bevat de volgende films:

This collection of stylish, gritty film noirs includes Otto Preminger's FALLEN ANGEL (1945), WHIRLPOOL (1949), and WHERE THE SIDEWALK ENDS (1950), in addition to Julie Dassin's NIGHT AND THE CITY (1950).

Op dvdbeaver zijn ze echter wat minder enthousiast over de beeldkwaliteit. De Foxversies (uitgezonderd van Night and the City) schijnen beter te zijn mbt scherpte en contrast.

Offline Profile  

12 Apr 2010, 15:43 

Gun Crazy a.k.a. Deadly as the Female - Joseph H. Lewis - 1949

Deze Noir een tweede kijkbeurt gegund. Zag er nu veel meer in, waarschijnlijk omdat ik in drie jaar tijd veel meer noirs heb gezien. De film ditmaal bekeken met het audiocommentaar (van Glenn Erickson) aan, iets wat ik me steeds voornam en nu eindelijk eens gedaan heb. Een schat aan informatie. De bekende heistscene is bv in 1 lange take opgenomen vanuit de achterbank van een auto. Iets wat me tijdens de eerste kijkbeurt niet eens zo opviel. Een scene die erg innovatief was voor die tijd en die nog steeds wordt gebruikt in moderne films. Geen projection shots te zien ook maar scenes buiten opgenomen wat de film een documentaire-achtige feel mee geeft.

De kennismaking tussen de twee gunlovers is ook bijzonder. Hun seksuele aantrekkingskracht wordt gevisualiseerd door het etaleren van hun schietkunsten waar letterlijk de vonken vanaf spatten. Wat ik erg leerzaam vond, waren de aanwijzingen op bemoeienis van de censors. Zo zit er een scene in die, via erg klunzige dialogen, uitlegt dat wat ze doen, verkeerd is. Het Amerikaanse publiek moest even worden uitgelegd dat de makers het gedrag van de protagonisten afkeurt.

Wat ik ook niet wist, is dat als er een bed wordt getoond en er ligt iemand in, de andere persoon altijd zittend op het bed moet plaatsnemen....met 1 voet op de grond. Ze zit er een shot in de film waar dat niet helemaal zeker is en het kan zijn dat de twee lovers beide horizontaal op bed liggen. Het is een "gewaagde" scene waar je met moderne ogen snel overheen kijkt. Ook een scene waarin heel kort te zien is dat de twee geliefden trouwen was verplicht. Een ongetrouwd stel....nee dat was uit den boze.

Via korte, vloeiende camerabewegingen krijgt de film een dynamiek mee die via statische shots niet bereikt had kunnen worden. Een geweldige Noir met een corrupte femme fatale en haar mentaal zwakke man. Twee tegenpolen die liefde vinden door een gemeenschappelijke passie; vuurwapens. Een prachtfilm.

8,5

Offline Profile  

13 Apr 2010, 17:49 

The Set-Up- Robert Wise - 1949

Ook weer herbekeken met audiocommentaar, ditmaal van Robert Wise en Martin Scorcese. Ditmaal een audiocommentaar met veel anekdotes. Erg leuk die verhalen. Scorcese is erg enthousiast en dat werkt aanstekelijk. en ook Robert Wise lepelt vele feitjes op. Vooral technisch is dit een zeer sterke film. Vooral de editing en de opbouw van losse shots is erg bijzonder, vooral in combinatie van het verhaal dat zich in real-time afspeelt. De boksscenes zijn zeer sterk geschoten, erg realistisch. Het verhaal mag dan wat simpel zijn, de uitvoering is erg fraai.

7,5

Offline Profile  

15 Apr 2010, 09:22 

Image

The Lineup (1958, Don Siegel)

Erg leuke b-film noir met mooie locatieshots in San Francisco (volgens mij zag San Fran er alleen in Dirty Harry nog cooler uit).
De film komt wat traag op gang (blijkbaar was Siegel het hier ook niet mee eens), maar daarna volgt een hoop actie en suspense.
Het verhaal is lekker simpel (criminelen worden door The Man ingehuurd om wat smokkelwaar boven water te krijgen) en zit vol plotholes, maar het ziet er allemaal zo cool en lekker rauw uit dat je er niet eens op let.

Hilarisch audio commentaar trouwens door Eddie Muller (die het nog redelijk serieus probeert te houden) en crazy motherfucker James Ellroy. Deze grofbek loopt vooral te schreeuwen over 300 pound bitches, meer police brutality, z'n 18 inch dick en meer politiek incorrecte bullshit: bijzonder amusant.

8/10

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 241 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next