Logo

It is currently 21 Aug 2017, 02:48

Post new topic Reply to topic  [ 241 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message

02 Jan 2009, 22:51 

Indy Goes Bananas wrote:
Quote:
Tja, hoe het precies zit met die vrouwen weet natuurlijk niemand.

Zijn er eigenlijk helemaal geen vrouwen op dit forum aanwezig?

Ik hoor ze niet veel...

Ik geloof dat alleen op computer- en gaming-forums nog minder vrouwen mee kletsen. Toch kijken ze wel films, maar misschien verwerken ze die alleen in hun dromen.

Offline Profile  

10 Jan 2009, 14:36 

Raw Deal (Anthony Mann, 1948) ****
Fantastische low budget noir die net zo rauw is als de titel aangeeft. Dennis O'Keefe ontsnapt uit de gevangenis en neemt zijn twee rivaliserende geliefden mee op sleeptouw. Naarmate de politie 'dragnet' hem begint te omsluiten, wordt hij gedwongen om op liefdesgebied een keuze te maken, terwijl hij tegelijkertijd ook nog wraak moet nemen op de slijmerige Raymond Burr, de boef verantwoordelijk voor zijn gevangenschap. Erg spannend, mooi belicht door de immer betrouwbare John Alton en met als kers op de taart een ijzingwekkende ontknoping. Noir op zijn best!

Angel Face (Otto Preminger, 1952) ***
Achter de 'angel face' van Jean Simmons gaat een gehaaide femme fatale schuil die Robert Mitchum vakkundig in de nesten werkt. De laconieke Mitchum is hier op zijn best en de vele plotwendingen zorgen ervoor dat het nooit saai wordt. Toch vond ik het visueel vrij vlak, zeker voor een noir. Het einde daarentegen is zelfs voor een noir behoorlijk grimmig.

Offline Profile  

10 Jan 2009, 20:18 

buzzmeekz wrote:
Raw Deal (Anthony Mann, 1948) ****
Fantastische low budget noir die net zo rauw is als de titel aangeeft. Dennis O'Keefe ontsnapt uit de gevangenis en neemt zijn twee rivaliserende geliefden mee op sleeptouw. Naarmate de politie 'dragnet' hem begint te omsluiten, wordt hij gedwongen om op liefdesgebied een keuze te maken, terwijl hij tegelijkertijd ook nog wraak moet nemen op de slijmerige Raymond Burr, de boef verantwoordelijk voor zijn gevangenschap. Erg spannend, mooi belicht door de immer betrouwbare John Alton en met als kers op de taart een ijzingwekkende ontknoping. Noir op zijn best!

Dat klinkt erg goed. Waar heb je deze vandaan?

Offline Profile  

11 Jan 2009, 01:42 

TheGodfather wrote:

amazon

Offline Profile  

11 Jan 2009, 15:20 

buzzmeekz wrote:
TheGodfather wrote:

amazon

Offline Profile  

23 Mar 2009, 17:16 

Murder, My Sweet (1944) ****1/2

Er zijn van die films, die zoek je jarenlang, en tegen de tijd dat je hem eindelijk hebt verdwijnt ie voor jaren op de plank. Vreemd fenomeen.

Dick Powell is een heel andere Philip Marlowe dan Bogart (en Robert Montgomery en Mitchum). Maar ook al verliest hij al zijn knokpartijen, hij kan natuurlijk wél lullen als brugmans, en dat hoort ook zo bij deze private eye. Het was bijna een verademing om dit 'mannetje' aan het werk te zien al is de film soms best wat verwarrend.
Zoals bij nagenoeg alle Warner noir-titels, ook nu weer een uitermate interessant audio-commentaar van expert Alan Silver. Een film als deze kan je daarom met gemak 2x direkt na elkaar bekijken.
Alan Silver noemt o.a. dat er slechts een dozijn noirs zijn gemaakt met een private eye als hoofdpersoon, en daarvan is de helft afkomstig uit de pen van Raymond Chandler.

Offline Profile  

24 Mar 2009, 20:22 

Bogart-Fan wrote:
Murder, My Sweet (1944) ****1/2

Zo lang onbekeken in de kast? :wink:

Net ook een Chandler bekeken, Lady in the Lake van en met Robert Montgomery. Da's die Chandler die praktisch geheel vanuit POV is geschoten. Meer dan alleen een aparte gimmick - onderhoudend filmpje met veel broeierige dames.

Offline Profile  

24 Mar 2009, 20:45 

Ja ja, die ken ik! Alleen maar wanneer hij in de spiegel kijkt zie je hem (of jezelf). Lang geleden dat ik die gezien heb. Binnenkort maar eens opsporen ergens.

Hoe dat zit met die langgezochte films, die dan vervolgens eerst weer stof moeten vergaren ... ik weet het niet. Er zal wel een diepgewortelde psychologische oorzaak aan ten grondslag liggen. Waarschijnlijk komt de oplossing hiervoor binnenkort wel bij My Brilliant Brain op Discovery ofzo.

Door die laatste Marlowe ben ik weer even in de mood geraakt, en gisteravond heb ik The Long Goodbye gezien. Meer ongeziene Chandler's heb ik helaas niet op de stofplank liggen, dus ik moet nu eerst even weer op zoek naar nieuwe input.

Offline Profile  

28 Mar 2009, 19:21 

The Big Steal (1949) 6/10

Vreemde eend in de bijt in Warner's vierde Film Noir box, want een noir is het niet. Doet eerder denken aan een voorloper van het soort exotische romantische comedy/avonturenfilms dat in de jaren tachtig zo populair was. Robert Mitchum en Jane Greer herenigd in de hoofdrollen, als ze in Mexico ongewild elkaars gezellen worden, terwijl ze Greer's ex met een koffer vol geld achterna zitten. Komt nooit echt van de grond en de dialogen missen vinnigheid, maar al bij al heb ik me er nog mee vermaakt dankzij de goeie vaart en de korte speelduur. Leuk locatiewerk in het Mexico van de forties.

Offline Profile  

30 Mar 2009, 21:46 

Illegal (1955) 7/10

Edward G. Robinson als de openbare aanklager die Dr. Bones McCoy (!) doet veroordelen tot de electrische stoel. Als achteraf blijkt dat die toch onschuldig is, komt Robinson's telefoontje naar death row net te laat, want it's worse than that - he's dead, Jim. Hoog tijd voor Robinson om zich in de drank te storten, en z'n hele leventje mee de dieperik in te sleuren. Boeiend moraaldrama - vooral dankzij Robinsons sterke vertolking. Aan de zijlijn dreigt een piano verpletterd te worden onder de bazookas van Jayne Mansfield.

Offline Profile  

01 Apr 2009, 22:41 

Crime Wave (1954) 8/10

Drie criminelen - waaronder een jonge Charles Bronson - beroven een tankstation, maar komen terecht in een vuurgevecht met een passerende politieman. Ze slaan op de vlucht, waarna ze alle flikken van stad in de nek krijgen, onder leiding van een imposante Sterling Hayden. Good stuff - sterk scenario en krachtige acteerprestaties, terwijl De Toth de werking van het politieapparaat met een documentarisch aandoende fascinatie weergeeft.

Offline Profile  

06 Apr 2009, 21:07 

The Racket (1951), 8/10

John Cromwell, Nicholas Ray, Tay Garnett, Mel Ferrer en Sherman Todd hebben allemaal stukken geschoten, maar het is een echte Howard Hughes film, bijna een exacte remake van zijn eerdere gelijknamige film uit 1928. Robert Mitchum speelt voor de verandering een agent (!) en Robert Ryan de bad guy. Het is een rommeltje met vreemd knip- en plakwerk met scenes die nergens heengaan, personages komen en gaan, allerlei opvallende continuiteitsfouten, maar dat maakt het niet minder onderhoudend. Ontzettend leuke film vond ik.

Het audiocommentaar van Eddie Mueller moet je niet laten liggen. Erg leuk om naar te luisteren, alleen al over Robert Mitchum en Howard Hughes kan je een boekenkast met anecdotes vullen.

Offline Profile  

14 Apr 2009, 12:09 

A Bullet for Joey ***
Uit de serie MGM Film Noir, maar echt tot het "noir"-canon zou ik de film niet willen rekenen. De drijfveer achter het verhaal zijn een paar communisten die onder het mom van de "vrede" een atoomgeleerde willen ontvoeren. Een politieofficier (Edward G. Robinson) komt ze op het spoor.

Het klinkt veelbelovend, maar het scenario is erg droog en simpel (het idee achter de ontvoering wordt nergens uitgewerkt, het is zelfs uiterst vaag of het uberhaupt wel om communisten gaat). Meest vervelend is de zeer voorspelbare ontwikkeling van de karakters, zelfs bad guys veranderen in lieverdjes in strijd tegen de gezamenlijke vijand. Toch kijkt A Bullet for Joey nog wel redelijk weg vanwege de optredens van Edward G. Robinson en George Raft.

Offline Profile  

22 Apr 2009, 15:36 

tolpol wrote:
Thieves Highway (1949) ****
How you like them apples ?
Hoofdfiguur is wel érg naief bij tijden, maar een uitstekende noir in een ongewone setting met een stevig tempo en prima acteerprestaties. Flarden van Wages of Fear en een bijrolletje voor persoonlijke favoriet Millard Mitchell.

Vond deze echt zeer sterk, staat direct bij mijn favoriete noirs. Mooie rol voor Valentina Cortese. Wel plat gaan bij de flik die op het einde het correcte burgergedrag even moet herstellen.

Offline Profile  

01 May 2009, 11:01 

The Third Man
De Amerikaan Holly Martins (Joseph Cotten) bezoekt het naoorlogse Wenen en komt er achter dat zijn jeugdvriend Harry Lime (Orson Welles) daar op vreemde wijze is overleden. Hij vertrouwt het zaakje niet en gaat op onderzoek...
Deze film-noir kent vele legendarisch momenten. De scène waarin Martins een lezing moet geven over literaire stromingen, maar er de ballen verstand niet van heeft, is prachtig. En uiteraard de beroemde achtervolgingsscène in de riolen van de stad; deze is ook geniaal geschoten. Zo zijn er meerdere stukken die briljant zijn uitgewerkt. Het acteerwerk van Cotten en Welles is erg goed te noemen en de humor, tezamen met de vrolijke soundtrack, houdt de luchtigheid er een beetje in.
The Third Man kan met recht een klassieker worden genoemd. Niet enkel voor de film-noirliefhebber. Nee, voor iedereen.

8/10

Image

Offline Profile  

03 May 2009, 21:33 

They live by Night (1948) 9/10

Noir-drama met een voor z'n tijd ongewone naturel - zag nooit duidelijker dan hier waarom Ray zo geliefd was bij de Nouvelle Vague. Over de tragedie van een verdoemde jongeman die na een fout in z'n jonge tijd, nooit meer op het rechte pad kan raken. Ray laat een politiedetective zelfs beweren dat het waarschijnlijk de fout is van het rechtssysteem - zie je ook niet vaak.

Gebaseerd op het boek 'Thieves like us' - binnenkort Altman's versie daarvan eens bekijken, want die heb ik nooit gezien.

Offline Profile  

08 May 2009, 08:59 

The Glass Key (1942) 7/10

Zie er niet meteen de top-noir in zoals hij soms wordt bestempeld. Het verhaal sloeg bij tijden nergens op - draait gaandeweg rond een moordmysterie, en als daar op het einde een antwoord op wordt geboden, kan dat het onlogische gedrag van sommige personages niet doen vergeten. Alan Ladd zal me nooit overtuigen als tough guy met z'n brave smoel, en Veronica Lake mag hier dan weeral aan z'n zijde staan - ze wordt nauwelijks benut, met alles samen slechts een paar minuten screentime.

Wel heeft de film een paar ijzersterke scenes - zeker die wanneer Ladd zich in het hol van de leeuw waagt in een achterafkamertje van een louche dranktent. De film schetst ook een buitengewoon cynisch beeld van de pers, die de waarheid drukt zoals ze gedicteerd wordt door de mafia-eigenaars, en van de spelletjes achter de schermen bij politieke verkiezingen. En tja - het blijft wel Veronica Lake, natuurlijk.

Offline Profile  

13 May 2009, 18:32 

Where Danger Lives (1950

Een vrij rechtlijnige Noir en de ontknoping en andere verwikkelingen kon ik makkelijk raden.....maar toch....erg leuk! En dan dat einde...ha....wie heeft dat verzonnen? Mitchum speelt een dokter die zn lief erg makkelijk en snel inruilt voor aan andere chick. Dan is er moord en spanning en een vlucht naar de Mexicaanse grens. Leuke noirpulp.

7,7

Offline Profile  

18 May 2009, 18:30 

T-Men (1947) 7/10

Van Anthony Mann en één van die docu-noirs, waarin een plechtige stem over alles heen buldert en het verhaal van commentaar voorziet. Over een stel agenten die undercover gaan om een bende valsmunters op te rollen. Verhaaltje is niet zo bijzonder, al verliest het gaandeweg wat van z'n statige docustijl, met een paar sterke scènes. Moet het zeker niet van spitse dialogen hebben, wel van de mooie fotografie.

Offline Profile  

02 Jun 2009, 11:39 

Force of Evil (1948) 8/10

John Garfield als advocaat die werkt voor de lotterij-mafia. Hij heeft er genoeg van dat het grote geld hem aan de neus voorbijgaat, en doktert samen met een compaan een plan uit. Ondertussen is z'n broer er nog - een kleine garnaal in het milieu, en Garfield wil die er tegen z'n wil ook in betrekken.

Het gemis aan enige ondertiteling speelde me parten, want kon soms niet helemaal volgen, maar de film is prachtig gefotografeerd met sterk contrast en fraaie composities. En Garfield - een plezier om te zien, met een natuurlijke presence die afsteekt tegen het klassieke acteerwerk uit de periode. Mooi locatiewerk ook, met een paar beklijvende scènes in verlaten ochtendlijke straten van New York.

Offline Profile  

02 Jun 2009, 12:47 

Force Of Evil is een van mijn favoriete 'noirs' aller tijden. John Garfield is een zeer onderschat acteur die helaas eigenlijk alleen nog maar voorbij komt m.b.t. The Postman Always Rings Twice.

De titel van de film is ook geweldig! Interessant om te weten dat Polonsky pas 20 jaar na deze film weer officieel een film geregisseerd heeft (Tell Them Willie Boy is Here, weer zo'n pakkende titel). Andere scripts van zijn hand zijn Body And Soul (met Grafield again) en Odds Against Tomorrow. Erg erg jammer dat hij niet meer heeft geschreven en geregisseerd. De verschrikkelijke blacklists uit die jaren zijn een gitzwarte smet op de filmindustrie.

tolpol, ik zag een tijdje gelden dat je de Joan Crawford had aangeschaft. Daar zit ook een Garfield film in.

Offline Profile  

02 Jun 2009, 13:03 

Ja - zag het al - in Humoresque speelt hij mee. Had Garfield nooit eerder gezien - zelfs de originele Postman nooit bekeken. Bleek een revelatie - bijzonder acteur - de manier alleen al waarop hij in Force of Evil breedgrijnzend binnenwalst in 't kantoor van z'n broer - like a firecracker, ya big dope !

Offline Profile  

02 Jun 2009, 13:53 

Postman is natuurlijk inmiddels wel ergens te koop voor een habbekrats. Toch een ultieme noir die je ooit nog eens moet gaan zien.

En Warner heeft ook nog een paar andere Garfields uitgebracht zoals Destination Tokyo en Air Force (beide in de oorlogsjaren gemaakt, en dat valt er aan af te zien, niet echt om over naar huis te schrijven). En Fox heeft ook wat met hem op dvd gezet zoals Gentlemen's Agreement (in die Studio serie).

Ik kan de The Sea Wolf ook aanraden (met Edward G. Robinson in de titelrol), maar die is volgens mij nog niet verschenen. Verder zijn al zijn vroege films zeer de moeite waard, en ook zijn laatste film (He Ran All The Way, vorige maand verschenen op Optimum - een dijk van een film!).
Tortilla Flat wil ik zelf al jaren zien, maar die ben ik nog nooit tegengekomen.

'Man Wanted':

(als je de intro hebt gezien zul je waarschijnlijk gelijk naar de winkel rennen om de dvd te kopen - ge-wel-dig! 8) )

Offline Profile  

02 Jun 2009, 18:47 

Ow - nu besef ik dat ik 'm wel al 'ns zag, maar echt al heel lang geleden. Zat toen vooral te kijken met de remake in 't achterhoofd - moet ergens midden jaren tachtig zijn geweest.

Offline Profile  

14 Jun 2009, 10:56 

He Walked By Night (1948) 8/10

Geweldige rol van Richard Basehart als gewetensloze crimineel (met slechts een paar woorden tekst), die leeft en beweegt in het donker, en wiens enige sociale contact een hondje is, in deze mooi gefilmde waargebeurde noir, die eindigt met een manhunt door het onderdrondse tunnelsysteem van LA.

Image

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 241 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next