Logo

It is currently 24 Nov 2017, 01:52

Post new topic Reply to topic  [ 241 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message

07 Sep 2007, 00:48 

Side Street ****

Regie: Anthony Mann (1950)

Geef mij een film noir van Anthony Mann en ik ben een tevreden mens, zo ook met deze die ook nog eens het voordeel had van het snoepje dat naar de naam Farley Granger luisterde. Helaas geen John Alton als cameraman zoals voor zijn jaren ’40 noirs, maar nog steeds een visueel heerlijke film, met die typische bijzondere Mann beeldhoeken, sublieme belichting en een prachtig gebruik van ruimte. En er is Jean ‘Lina Lamont’ Hagen! Misschien geen perfecte film, maar wel erg sterk.

Gekeken films

Offline Profile  

07 Sep 2007, 16:55 

Melzz wrote:
The Scar - 1948

box met 9 Noirs voor het luttele bedrag van 3,50!

3,50? Welke box is dat en vooral - is de kwaliteit acceptabel?

Offline Profile  

09 Sep 2007, 18:16 

maikel_1981 wrote:
Side Street ****

Geef mij een film noir van Anthony Mann en ik ben een tevreden mens, zo ook met deze die ook nog eens het voordeel had van het snoepje dat naar de naam Farley Granger luisterde. Helaas geen John Alton als cameraman zoals voor zijn jaren ’40 noirs, maar nog steeds een visueel heerlijke film, met die typische bijzondere Mann beeldhoeken, sublieme belichting en een prachtig gebruik van ruimte. En er is Jean ‘Lina Lamont’ Hagen! Misschien geen perfecte film, maar wel erg sterk.

Couldn't agree more!
Heerlijke film uit de Film Noir Classic Collection 4-box.
Ook aan te raden uit dezelfde box: Tension

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

09 Sep 2007, 20:40 

Indy Goes Bananas wrote:
maikel_1981 wrote:
Side Street ****

Couldn't agree more!
Heerlijke film uit de Film Noir Classic Collection 4-box.
Ook aan te raden uit dezelfde box: Tension
Volledig mee eens!

E.G. Robinson is weer geweldig op dreef in "Illegal". En de veel te jong overleden Cathy O'Donnell (bekend van o.a. "Detective Story" en 2x nu in deze prachtige boxset) is de ideale schoondochter 8)

Enige misser vind ik de roadmovie The big Steal; had liever gezien, dat de in 1e instantie geplande Cornered (RKO, 1945) was doorgegaan. Sluit me daarom bij onderstaand commentaar aan:
"Why CORNERED would be excluded from any noir collection is a mystery
in itself. CORNERED is a gripping piece of work created by the same
team that made "Murder, My Sweet" (1944) at RKO, cementing that
studio's lock on creating the look and mood of Hollywood Film-Noir
and Dick Powell's new-found position as a hero in the field. Lawrence
Gerard (Powell)'s motives are not the purest as he seeks to avenge
himself on French collaborator Marcel Jarnac in the aftermath of
World War II. Gerard, a Canadian, joined the RAF and married a French
girl who was murdered by Jarnac, who's fled to South America. Gerard
then finds his murdreous quest has to be subliminated to the greater
good as local patriots seek to root out the Nazi element represented
by Jarnac that are looking to establish a new Reich.

The film benefits from a great mood of impending danger and betrayal
in a sunny climate, a marked contrast to the war-ravaged, almost
permanently grey countryside Gerard encounters early in the film as
he scours the French village where his wife lived for some
information on what happened to her. There is also some neat irony
commented upon by one of the local anti-Nazi leaders (Morris
Carnovsky) when one of their operatives (Jack LaRue) is killed by two-
faced Walter Slezak. LaRue had fought in the war to preserve
democracy in his homeland, only to return to become a victim of the
same evil. These and some of the other sentiments expreesed in the
script by John Paxton and producer Adrian Scott may have contributed
to their later troubles with the House Un-American Activities
Committee who thought they were spreading subversive propaganda.

But politics aside, CORNERED is a terrific movie. While Powell is
just as wise-cracky as he was as Marlowe in "Murder, My Sweet,"
there's more of an edge to it; his at-times flip nature seems more of
a defense mechanism against his own despair and crumbling health
(from war experiences). And while Walter Slezak seemed to be
cornering the market on weaselly fascist fellow travelers at the
time, he brings a fresh dimension to his villainous role. Luther
Adler, who steps out of the shadows to have a showdown with Gerard at
the end, is aces as evil personified.

"Cornered" may have been the first hunt the escaped Mazi movie to hit
theaters in 1945, a field explored interestingly in the following
year's "The Stranger," and is a worthy addition to the noir film
roster. Nothing against "The Big Steal," but this would have been a
more appropriate inclusion to the Warners Vol.4 set."

Offline Profile  

23 Sep 2007, 15:32 

Camera Obscura wrote:
Melzz wrote:
The Scar - 1948

box met 9 Noirs voor het luttele bedrag van 3,50!

3,50? Welke box is dat en vooral - is de kwaliteit acceptabel?

Sorry!! Ik lees nu pas je vraag....het is deze box:

http://www.dvdpacific.com/item.asp?ID=641540

De beeldkwaliteit is niet perfect en verschilt per film....maar alles is echt prima te volgen. Niet te veel kraakjes in het geluid of krassen op het beeld. Prima box dus....zeker voor die prijs het proberen waard. Weer gezien uit deze box waarvan de kwaliteit prima is:

The Stranger - Orson Welles - 1946

Een nazi-jager is een nazi op t spoor die een nieuw leven is begonnen in een rustig Amerikaans dorpje. Deze nazi wordt gespeeld door Orson Welles die de film ook heeft geregiseerd. Wat kan die man trouwens zeer verdacht kijken (ogen die van links naar rechts schieten) terwijl hij juist de verdenking van zich af wil schudden. Zeer leuke en stijlvolle Noir. Ik zag trouwens heel wat overeenkomsten met Hitchcockfilms (Notorious en het meest duidelijke; Vertigo).

Offline Profile  

26 Sep 2007, 22:47 

Melzz wrote:

Sorry!! Ik lees nu pas je vraag....het is deze box:

http://www.dvdpacific.com/item.asp?ID=641540

De beeldkwaliteit is niet perfect en verschilt per film....maar alles is echt prima te volgen. Niet te veel kraakjes in het geluid of krassen op het beeld. Prima box dus....zeker voor die prijs het proberen waard.

Bedankt Melzz! Ik heb wel geduld, ben ook een beetje langzaam met mijn antwoord. Tsja, 3,50 is natuurlijk geen geld, maar ik geloof dat alle films in die box ook in betere uitgaves zijn verschenen. Duurder natuurlijk, maar mocht ik ze kopen, dan ga ik toch daarvoor, denk ik.

Heb trouwens slechte ervaringen met een andere voordelige box, The Ultimate Film Noir Collection. Afgrijselijke kwaliteit en er staat zelfs continu een logo in beeld. Ik had uiteraard geen Criterion-standaard verwacht, maar die box is echt crap. Voordelig, maar je koopt er echt helemaal niets voor.

Image

Offline Profile  

13 Oct 2007, 23:15 

Du Rififi Chez les Hommes (Jules Dassin, 1955)

Wat een fantastische film.. Begon een beetje traag, maar na de magnifieke "heist" scene werd hij alleen maar beter..
Goed geacteerd, prachtig camera-werk en een climax om je vingers bij af te likken!

9

Offline Profile  

04 Jan 2008, 13:47 

Murder, My Sweet (1944)

In deze noir wordt een detective door allerlei plotwendingen gesmeten. Daarbij wordt hij af en toe knock-out geslagen wat voor prachtige hallicunerende effecten zorgt (zeker uit 1944). Het is wel weer opletten geblazen want de plotwendingen komen bijna net zo snel als de spitsvormige dialogen. Fijn filmpje.....en mn Classic Noir box deel 1 is nu helemaal "op". Ik voel me naakt......binnenkort maar weer eens een nieuwe box opsnorren.

Offline Profile  

13 Jan 2008, 19:50 

Gisteren gezien bij De Slegte (Kalverstraat) voor EUR 7.50 ---> Kopen!!

Image

Offline Profile  

14 Jan 2008, 18:11 

House on 92nd street - Henry Hathaway - 1945

Docunoir die voornamelijk de werkwijze van de FBI belicht. Het heeft dan ook bij vlagen enkele propagandische trekjes. Het gaat over Nazispionnen in de USA die ontmaskerd dienen te worden. De docustijl van deze noir zag ik ook in The Street With No Name. Zeer aardige film, echter geen topper.

Offline Profile  

23 Feb 2008, 14:24 

Night of the Hunter

Toen ik deze film voor het eerst zag was ik behoorlijk teleurgesteld. Ik vond het er totaal geen suspense inzitten en vele aspecten kwamen behoorlijk uit de lucht vallen. Nu keek ik de film echter met hele andere ogen. De belichting en het gebruik van schaduwen is geweldig in deze film. Ik zie het nu ook meer als een macaber sprookje, gezien door de ogen van de kinderen. Als ze in de boot zitten en aan de kant zie je kikkers en dergelijke....erg mooi gedaan om puur sfeer neer te zetten. Ik heb ook het raam opengedaan en alle onwaarschijnlijkheden uit het raam geflikkert. Want er zijn er nogal wat (Powell wordt wel heel makkelijk stiefvader, het meisje Pearl blijft maar naar Powell toerennen.....ook al is allang gebleken dat de man veel kwaad in de zin heeft, de moeder laat zich wel heel makkelijk manipuleren en misbruiken etc etc). Ik vond het dus nu echt geweldig. Typisch een film die met bepaalde verwachtingen tegen kan vallen. Een film die je met bepaalde ogen moet zien en vooral niet alles even letterlijk nemen. Sleep little ones, sleep......

Offline Profile  

31 May 2008, 15:54 

Quicksand (1950)

Zeer vermakelijke en vlotte Noir. Een automonteur wil graag op stap met een vrouw. Hij heeft geen geld en "leent" wat uit de kas. Om op tijd te zijn om het ongezien in de kas terug te leggen koopt hij een horloge en verkoopt deze direct weer. Echter.....hij kocht hem op afbetaling en dus was het niet zijn bezit. Wat we vervolgens zien is hoe een man zich steeds verder in de nesten werkt, opgestookt door de vrouw waar hij mee aan t daten is. Beroving, kidnapping en zelfs moord passeren de revue. Ondertussen verliest hij de vrouw die echt gek op hem is uit het oog. Zal t allemaal nog goedkomen.....?

Offline Profile  

27 Jul 2008, 16:03 

Crossfire (1947) ****

Een van de eerste films, genomineerd voor 5 Oscars, die het onderwerp anti-semitisme behandelt. Mooie rollen van Robert Young als agent en vooral van Robert Ryan als psychopaat. In het oorspronkelijke boek was de psychopaat een homofoob, maar in de periode vlak na de oorlog werd dat onderwerp als te gewaagd beschouwd.
Het commentaar wordt voorzien van bij elkaar 3 personen, en dat werd mij toch een beetje to gortig, mede omdat het vooral over noir in het algemeen ging en niet zo zeer specifiek over de film.

Out of the Past (1947) *****

Schitterende film, en een van de beste uit het genre. Voor het eerst van mijn leven heb ik een film 2x direct na elkaar bekeken. Superrol van Mitchum, en ook Kirk Douglas (pas in zijn 2e film) speelt de sterren van de hemel als onderwereldfiguur. Alles wat je zoekt in een noir (op Gene Tierney na) heeft deze film.

Offline Profile  

01 Oct 2008, 11:58 

Crime Wave - André De Toth - 1954

Mn Noir classic 4 is binnen gekomen en ik wilde meteen een film uit de box zien en ik koos voor Crime Wave. Meteen een schot in de roos want dit is een zeer te pruimen Noir. Drie thugs zijn ontsnapt uit de gevangenis en plegen overal relatief kleine overvallen. Bij een overval op een pompstation valt er een dode, een agent wordt neegeknalt. Er wordt flink gezocht naar het boeven gespuis onder leiding van een hard boiled cop gespeeld door Sterling Hayden. En wat een goede kop heeft die vent toch.

De thugs zoeken hun heil bij een ex-bajesklant die er zoveel mogelijk buiten probeert te blijven. Uiteraard wordt ie er tot zn nek ingesleurt. Leuk om Charles Bronson als crimineel in een Noir te zien. De film duurt slechts 73 minuten maar er gebeurt erg veel. Een zeer efficiente film die erg strak is geregisseert. Meer dan prima film dat doet snakken naar meer noir!

Offline Profile  

25 Nov 2008, 23:20 

The Killers (1946)
Twee onbekende gangsters komen naar een klein dorpje waar ze op zoek zijn naar The Swede. Bij het restaurant vragen ze of de man achter de counter hem kent. Als hij vraagt "waarom?" zeggen de mannen: "We zijn hier om `m te vermoorden." ....

Wat volgt is een briljante, ontzettend spannende film noir die zijn verhaal verteld via flashbacks waarin de puzzelstukjes van het verhaal langzaam maar zeker in elkaar vallen. De film heeft alles wat film noir zo geweldig maakt: een sterk en goed uitgewerkt verhaal, prachtige sfeervolle fotografie, een nog sfeervollere soundtrack die perfect past de scenes die op dat moment te zien zijn en natuurlijk zeer sterk acteerwerk.
Dit is op volle toeren genieten van begin tot einde, de 1 uur en 45 minten zijn om voordat je er erg in hebt.
Een van de beste film noirs die ik ooit gezien heb.

8,8/10

Offline Profile  

29 Nov 2008, 15:49 

The Killers - Robert Siodmak - 1946

Komt meteen binnen als 1 van de aller sterkste noirs die ik tot nu toe heb gezien. Alles wat het genre zo boeiend maakt zit in deze film; prachtige belichting, gevatte dialogen, sterk verhaal, een geweldige femme fatale en een uitstekende ontknoping. Via getuigenissen van anderen volgen we het verhaal van "The Swede" gespeeld door Burt Lancaster. In de beginscene wordt hij vermoord.....maar waarom?

De beginscene is vreselijk sterk. Twee killers komen een diner binnen en middels gevatte dialogen terroriseren ze een klant en het personeel. Geweldig begin en het niveau blijft hoog.

9.0

Offline Profile  

05 Dec 2008, 11:33 

The Naked City - Jules Dassin (1948)

De film is geheel op locatie in de stad New York opgenomen. Eigenlijk is de film een grote ode aan New York, de stad is de hoofdrolspeler. We volgen de bewoners van New York en doen daarbij vele locaties aan. Er is ook nog een moord gepleegd die wordt onderzocht. Barry Fitzgerald speelt een doorgewinterde rechercheur die alles wel eens heeft gezien. Uitstekende rol met hier en daar komischische momenten.

Het verhaal zelf is eigenlijk niet zo bar interessant. Deze lijkt eerder een voetnoot want de documantairestijl die gehanteerd wordt om de stad New York te tonen, is de grootste attractie. Prima film die je even meevoert door die grote stad in de jaren 40.
Het verhaal blijft dus wat vlak zonder echte verrassingen waardoor het voor mij geen noirtopper is. De vernieuwende (documantaire)stijl voor die tijd is echter wel bijzonder. Prima film.

7,7

Offline Profile  

08 Dec 2008, 11:49 

The Dark Corner (1946)

Ik zit weer even in een Noiropleving en ik wilde mn vriendin ook eens kennis laten maken met het genre. En helaas was dit niet zo'n beste introductie. Absoluut geen verkeerde film maar wel wat aan de saaie kant. Had wat sneller gekund en dan bv rond de 80 minuten ipv 96. De ontknoping is al voor het einde bekend wat de spanning niet geheel ten goede komt. De climax is ook nogal lafjes. De dialogen zijn wel erg goed. Ik heb de Nederlandse versie en de ondertiteling doet de gevatte dialogen absoluut geen recht. Er zijn in mijn ogen gewoon veel betere Noirs gemaakt. Een 7.

Offline Profile  

08 Dec 2008, 12:04 

Melzz wrote:
The Dark Corner (1946)

Ik zit weer even in een Noiropleving en ik wilde mn vriendin ook eens kennis laten maken met het genre. En helaas was dit niet zo'n beste introductie.

NOOIT je vriendin laten kennis maken met een van je favoriete genres middels een voor jou onbekende film! ALTIJD kiezen voor een film die je al kent waarbij je ook nog eens wat interessante anecdotes achter de hand hebt voor de momenten dat jij het gevoel krijgt dat ze het stiekem toch niet trekt maar de film blijft uitkijken omdat ze jou niet teleur wil stellen. Anders is iedere kennismakingsfilm per definitie te traag en duurt hij bij voorbaat te lang. Vrouwen.

:wink:

Offline Profile  

08 Dec 2008, 12:36 

Ha...zit wat in! Echter.....ze wil dan ook graag samen een film kijken die we allebei nog niet kennen. Vind ze leuker. Ik zeg dan....waarom denk je dat ik zoveel dvd's heb....niet om ze maar 1 keer te kijken. Daar komt dan bij dat ik zelf ook nogal "lastig" ben. Ze heeft geen breedbeeldtv.... Als ik dan een ECHT goede film wil kijken, doe ik dat liever bij mij thuis....met goed beeld en geluid...haha. Maar ik kijk denk ik toch het liefst films alleen tegenwoordig... :oops: Kan ik mn eigen genres kijken zonder me druk te hoefen te maken of de ander het wel leuk vind....

Offline Profile  

08 Dec 2008, 13:02 

Tja, hoe het precies zit met die vrouwen weet natuurlijk niemand. Maar wat voor mij nog steeds werkt is het scenario zoals hierboven beschreven. Maar het 'haar TV is niks'-probleem klinkt iedere man bekend in de oren. Wat je kan doen is een plasma bij haar op de slaapkamer hangen. Dat is een investering die altijd uit kan omdat er in dat geval uiteindelijk alleen maar winnaars zijn.

Noir is wat dat betreft een gevaarlijk genre omdat de sterke mooie vrouwen aan het begin van de film (waar een zelfbewuste moderne vrouw zich waarschijnlijk graag mee identificeert) uiteindelijk toch best vaak aan het kortste eind trekken (en dat is minder goed voor de tere zieltjes van het sterkere geslacht). En daarnaast doet het sowieso ook best afbreuk aan haar beeld van de man als sterk individu omdat hij sowieso altijd het onderspit delft in dit genre.
Maar ja, om nu altijd alleen maar films met Hugh Grant met je vriendin te gaan kijken is ook best saai hè? Een noir met Hugh Grant, dat is de uitkomst! Maar dan wel op breedbeeld.

Offline Profile  

08 Dec 2008, 18:56 

Nu het noir-topic toch weer omhoog geschopt wordt, recentelijk de bij de liefhebbers ongetwijfeld bekende favorieten This Gun for Hire (1942) en The Blue Dahlia (1946) voor het eerst gezien, beide met Alan Ladd en mijn favoriiete noir-tramp Veronica Lake.

Bekeken zónder vrouwen, maar ben wel benieuwd hoe de moderne geëmancipeerde vrouw tegen iemand als Veronica Lake aankijkt. Ze is toch wel een ontzettende vamp en niemand kan zo vreselijk cynisch haar teksten opzeggen en in de camera kijken als zij dat doet. Toegegeven, ook een handelsmerk van noir-favorieten als Lauren Bacall en Barbara Stanwyck, maar Veronica Lake is toch net even wat sluttier en trashier. Misschien was ze haar tijd gewoon ver vooruit, ze past wel bij de huidige tijdgeest. Misschien iets té naar de smaak van sommigen, maar ik kan echt niet genoeg van haar krijgen.

Offline Profile  

27 Dec 2008, 11:45 

Blast Of Silence
Een tijd geleden werd me aangeraden te wachten met het kijken van deze film totdat het kerst was. Op de dag van kerstavond was het zover.
De erg korte (77 minuten) film is inderdaad gepast om met kerst te kijken, het verhaal van huurmoordenaar Baby boy Frankie Bono begint namelijk op kerstavond. Frankie Bono komt op die dag vanuit Cleveland met de trein naar New York, waar ie een criminele baas moet omleggen.
Vanaf het eerste moment is de film een genot om naar te kijken: de voice-over met die heerlijke donkere stem, de geweldig jazzy soundtrack, de briljante hoofdrol die regisseur Allen Baron zelf op zich nam en geweldig speelt, het mooie camerawerk. Ongeveer alles klopt. De 77 minuten zijn dan ook om voordat je er erg in hebt.
Een niet zo bekende film noir maar eentje die eigenlijk niet gemist mag worden.

8,5/10

Offline Profile  

30 Dec 2008, 18:18 

Quote:
Bekeken zónder vrouwen, maar ben wel benieuwd hoe de moderne geëmancipeerde vrouw tegen iemand als Veronica Lake aankijkt. Ze is toch wel een ontzettende vamp en niemand kan zo vreselijk cynisch haar teksten opzeggen en in de camera kijken als zij dat doet.

Ha. Ik heb deze Kerstvakantie met mijn vriendin naar 'Sullivan's Travels' gekeken - geen noir, maar wel met Veronica Lake - en dat viel goed in de smaak. Ook 'I Married A Witch' - opnieuw geen noir, maar opnieuw wel met Veronica Lake - werd goed ontvangen.

Het leuke van Veronica Lake is inderdaad dat cynische ondertoontje: geen man hoeft haar iets op de mouw te spelden, ze is goed gebekt en speelt over het algemeen sterke vrouwen. Volgens mij vinden vrouwen dat belangrijker dan haar vamp-achtige uitstraling. Daar genieten dan vooral mannen weer van.

Toen ik mijn vriendin vertelde dat Kim Basinger in 'L.A. Confidential' naar deze actrice is gemodelleerd vond ze dat maar een aanfluiting.

Offline Profile  

01 Jan 2009, 15:53 

Quote:
Tja, hoe het precies zit met die vrouwen weet natuurlijk niemand.

Zijn er eigenlijk helemaal geen vrouwen op dit forum aanwezig?

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 241 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next