Logo

It is currently 27 May 2018, 09:30

Post new topic Reply to topic  [ 241 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Next
Author Message

18 Mar 2007, 21:47 

His Kind of Woman (1951) ****

Het begint nog vrij normaal als Robert Mitchum wordt ingezet als pion in een mysterious plot maar naarmate de film vordert wordt het allebehalve typisch noir. Mitchum belandt op een gegeven moment op een exotisch resort waar hij wat flirt met Jane Russell en nogal eigenaardige types ontmoet. Als niemand minder dan Vincent Price op het toneel verschijnt verandert de film compleet van toon. Geen hard-boiled noir maar bijna slapstick-achtige taferelen ontstaan er als hij getooid met zwarte vampierencape en hilarische one-liners Mitchum letterlijk en figuurlijk te hulp schiet. Erg schizofreen allemaal maar wat een entertainment!

Image

Offline Profile  

19 Mar 2007, 02:39 

Ah, ik zie dat deze ook in die film noir collection vol. 3 zit welke ook ik net heb aangebroken. Ik ben benieuwd dus, dit klinkt leuk!

Heeft iemand nog wat leuks te melden over Nick Ray's On Dangerous Ground die ik vandaag gezien heb?

Gekeken films

Offline Profile  

19 Mar 2007, 10:08 

maikel_1981 wrote:
Heeft iemand nog wat leuks te melden over Nick Ray's On Dangerous Ground die ik vandaag gezien heb?

Nee, maar moet hem geloof ik eens snel aanschaffen. Is die alleen in de box verkrijgbaar of zit er nog een losse release in het verschiet?

Offline Profile  

19 Mar 2007, 13:06 

jim2873 wrote:
maikel_1981 wrote:

Nee, maar moet hem geloof ik eens snel aanschaffen. Is die alleen in de box verkrijgbaar of zit er nog een losse release in het verschiet?

Hmmm, daar vraag je me wat :P Ik weet van geen losse release af, maar wellicht dat iemand anders daar meer inzicht in kan verschaffen. Ik weet wel dat ie los verkrijgbaar is bij Amazon.fr. Ach joh, anders koop je toch gewoon die box :wink:

Gekeken films

Offline Profile  

19 Mar 2007, 18:17 

Sja, het zal de box wel worden. Kan ik ook het audiocommentaar van His Kind Of Woman eens beluisteren, dat laatste half uur is vast erg vermakelijk.

Offline Profile  

21 Mar 2007, 01:41 

Criss Cross ****

Regie: Robert Siodmak (1949)

Eindelijk deze toch behoorlijk bekende film noir van Robert Siodmak gezien en het is er inderdaad een van de bovenste plank. Beproefde film noir elementen als de voice-over en het gebruik van flashbacks zorgen direct voor het vertrouwde film noir sfeertje, terwijl de muziek van de immer betrouwbare Miklos Rosza de rest doet. Er was ooit een tijd dat ik niets moest hebben van Burt Lancaster, maar inmiddels ben ik volledig omgedraaid en vind ik zijn aanwezigheid een groot voordeel in plaats van een nadeel, zo ook in deze film. Visueel gezien houden regisseur Siodmak, van wie ik tot op heden enkel het eveneens geweldige ‘The Killers’ had gezien en cameraman Franz Planer het behoorlijk rustig en helder, hoewel er gelukkig ook voldoende visuele fratsen in zitten om het toch typisch noir te maken. Ik vond de eerste helft zeker vermakelijk maar een beetje gewoontjes, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt in het laatste half uur waarin dat prettig ontwrichte film noir universum in volle glorie aanwezig is en de film op een bijzonder grimmige noot eindigt. Een toppertje!

Gekeken films

Offline Profile  

24 Mar 2007, 01:42 

Grappig, ik vond juist de eerste helft van Criss Cross geweldig en het slot erg tegenvallend.

Offline Profile  

24 Mar 2007, 19:06 

Zonet eindelijk m'n Double Indemnity-cherry gepopt - zonder pijn of ongemak - voelde erg lekker. Vecht meteen samen met Laura om de titel van m'n lievelingsnoir.

Offline Profile  

28 Mar 2007, 02:58 

Border Incident ***1/2

Regie: Anthony Mann (1949)

Ik moet nog steeds mijn eerste Mann Western (hoewel deze wat Western trekjes heeft) zien, maar die film noirs van hem mag ik toch godverdomme graag zien, zo ook deze. De nachtelijke scènes zijn weer prachtig als altijd want samen met zijn vaste DoP John Alton worden de meest normale momenten omgetoverd tot omineuze visuele spektakels – het duo moet toch zeker tot de beste nachtfilmers aller tijden behoren. De film speelt zich niet af in de stad, maar op de grens tussen Amerika en Mexico en het pakt een soortgelijke thematiek aan als een recente film als ‘The Three Burials of Melquiades Estrada’ en daar zit het grote probleem wat mij betreft: het lijkt er op dat de film het goed bedoelt en wellicht was het wat veel gevraagd voor een Amerikaanse film uit 1949 maar in plaats van de stereotiepen af te kalven, worden deze grotendeels in stand gehouden, waardoor de film een mooie kans op politieke ondermijning mist volgens mij. Ik vond sowieso het verhaal verre van het sterkste punt van deze film, maar omdat het op visueel gebied erg hoge ogen gooit en opmerkelijk grimmig van toon is toch een ruime voldoende voor deze film.

Gekeken films

Offline Profile  

28 Mar 2007, 19:48 

maikel_1981 wrote:
Criss Cross ****

Regie: Robert Siodmak (1949)

Eindelijk deze toch behoorlijk bekende film noir van Robert Siodmak gezien en het is er inderdaad een van de bovenste plank. Beproefde film noir elementen als de voice-over en het gebruik van flashbacks zorgen direct voor het vertrouwde film noir sfeertje, terwijl de muziek van de immer betrouwbare Miklos Rosza de rest doet. Er was ooit een tijd dat ik niets moest hebben van Burt Lancaster, maar inmiddels ben ik volledig omgedraaid en vind ik zijn aanwezigheid een groot voordeel in plaats van een nadeel, zo ook in deze film. Visueel gezien houden regisseur Siodmak, van wie ik tot op heden enkel het eveneens geweldige ‘The Killers’ had gezien en cameraman Franz Planer het behoorlijk rustig en helder, hoewel er gelukkig ook voldoende visuele fratsen in zitten om het toch typisch noir te maken. Ik vond de eerste helft zeker vermakelijk maar een beetje gewoontjes, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt in het laatste half uur waarin dat prettig ontwrichte film noir universum in volle glorie aanwezig is en de film op een bijzonder grimmige noot eindigt. Een toppertje!
Inderdaad een topper. Met LAURA, 1 van m'n fav 'Noirs". En... Yvonne de Carlo, geweldige femme-fatale. Jammer, dat zij niet meer van die rollen had.
Gisteravond de Canadese Yvonne de Carlo nog gezien in de full-color Band of Angels uit'57 8)

Ook geweldig: Blonde Ice met Leslie Brooks.

Offline Profile  

02 Apr 2007, 16:18 

Heb net His kind of a Woman ook gezien en ik kan ook niet anders zeggen dan dat ik van iedere minuut genoten heb! Heerlijk!

Gekeken films

Offline Profile  

02 Apr 2007, 16:24 

Terwijl hier alom de derde box aangebroken wordt, zit ik nog steeds aan te modderen met de tweede ;-)

Dit weekend zag ik The Narrow Margin, en daar was ik erg van onder de indruk. Goeie plottwists en voortdurende suspense - deed soms een beetje Hitchcockiaans aan - als dat een bestaande term is, tenminste. Misschien vooral door de setting op de trein, waar Hitchcock ook al 'ns mee uitpakte. Alleszins hing ik aan het scherm gekluisterd, een constant boeiende film met een aangenaam korte speelduur.

Offline Profile  

02 Apr 2007, 16:32 

tolpol wrote:
Terwijl hier alom de derde box aangebroken wordt, zit ik nog steeds aan te modderen met de tweede ;-)

Maar die tweede heb ik vrolijk overgeslagen hoor :wink:

Ik moet hem nog kopen zelfs...

Gekeken films

Offline Profile  

04 Apr 2007, 18:23 

The Naked City ****1/2

Regie: Jules Dassin (1948)

Noem het een afwijking, maar een van de grootste pleziertjes die ik uit een film kan halen is het kijken naar de omgeving waarin de film zich afspeelt. De ruimte en de wijze waarop deze ruimte filmisch gerepresenteerd wordt, is een aspect van film waar ik nooit genoeg van krijg. Natuurlijk, iedere film speelt zich af op een bepaalde locatie, in een bepaalde ruimte, in een bepaalde omgeving. Maar niet iedere film besteedt evenveel aandacht aan dat aspect; sterker nog, voor de meeste films is de locus niets meer en minder dan een verplicht onderdeel omdat je acteurs moeilijk in een volledig abstracte ruimte kunt laten spelen. Maar dan zijn er ook nog films die deze locus welhaast belangrijker maken dan de personen die er in ronddwalen, films waarin de ruimte een bijna levend organisme wordt en een organisch onderdeel van de film is, soms zelfs de focus van de film. Veel van mijn favoriete films doen dit: ‘Man with a Movie Camera’, ‘Playtime’, ‘The New World’, ‘Le Mepris’, ‘Alphaville’, ‘Happy Together’, ‘Do the Right Thing’, ‘Satantango’, vrijwel alle films van Robert Altman of Michelangelo Antonioni en veel vroege Nouvelle Vague films. Zelfs ‘Dog Star Man’ of het begin van ‘Breakfast at Tiffany’s’. En natuurlijk veel film noirs, waarin de lokaliteiten een onmisbaar onderdeel van de gehele structuur zijn. Maar mijn god, in weinig films komt dit zo sterk naar voor als in Jules Dassin’s ‘The Naked City’. Filmen op locatie was in het Hollywood Studiosysteem (de naam zegt het al) niet bepaald gemeengoed en de film noir brak natuurlijk met deze traditie en slechts weinig films deden dat zo goed en zo radicaal als deze film. New York is het toneel van deze film en bijna net zo belangrijk als het moordverhaal wat feitelijk slechts als kapstok dient voor de ode aan New York. De titel van de film is zelfs een koosnaam voor de stad. En natuurlijk is ook een van mijn favoriete bands vernoemd naar hetzelfde boek van fotograaf Weegee waar ook deze film naar vernoemd is: John Zorn’s Naked City. Zelfs in die muziek kun je New York horen, net zoals je dat in deze film kunt voelen. Ik voel zo’n sterke band met die stad zonder dat ik er ooit maar geweest ben. ‘The Naked City’ is een film die voor mij gemaakt lijkt en simpelweg direct een van mijn favoriete film noirs.

Gekeken films

Offline Profile  

16 Apr 2007, 23:05 

De vierde Noir-box van Warner kom eraan :

http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=64624

Zomaar liefst 10 titels - twee per disc. Elke film krijgt een audiocommentaar - Crimewave krijgt eentje van Eddie Muller met James Ellroy (!) - en een featurette.

Act of Violence / Mystery Street
Crime Wave / Decoy
Illegal / The Big Steal
They Live By Night / Side Street
Where Danger Lives / Tension

Offline Profile  

17 Apr 2007, 00:07 

tolpol wrote:
De vierde Noir-box van Warner kom eraan :

http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=64624

Zomaar liefst 10 titels - twee per disc. Elke film krijgt een audiocommentaar - Crimewave krijgt eentje van Eddie Muller met James Ellroy (!) - en een featurette.

Act of Violence / Mystery Street
Crime Wave / Decoy
Illegal / The Big Steal
They Live By Night / Side Street
Where Danger Lives / Tension

Deze box schreeuwt: must-have!

Offline Profile  

17 Apr 2007, 08:07 

Via de DVD beaver mailing list..

Quote:
In case this hasn't been posted yet, The Woman in the Window (Lang,
1944) is rumored for release from MGM on July 10. I've been waiting
for years for that to come out! Also, new vesions of Kansas City
Confidential (1952) and The Stranger (1946).

Offline Profile  

17 Apr 2007, 12:00 

Een aantal Edward G. Robinson's! :D

Mooi dat er ook een goede uitgave van The Stranger aan lijkt te komen!

Ik verwacht dat die 4e box op dezelfde wijze als de Lewton en (meer nog vanwege de slimlines) Legends Of Horror collectie uitgebracht gaat worden. Of eigenlijk hoop ik dat, want dat zag er zeer goed uit en dat lijkt ook beetje de nieuwe standaard bij Warner. Alhoewel die comedy double-features dan toch weer normale keepcases waren.
Anyway, geweldig mooi al deze releases!

Toch best opmerkelijk eigenlijk dat er ineens zoveel double features uitgebracht worden. Ik heb soms het gevoel dat Warner zijn uiterste best doet om nog even snel alles op de dvd-markt te gooien voordat ze overgaan op het nieuwe medium en weer van voren af aan gaan beginnen ....

Offline Profile  

17 Apr 2007, 12:33 

Denk dat die double-features meer en meer opduiken omdat veel mensen met plaatsgebrek beginnen te kampen.

Offline Profile  

17 Apr 2007, 12:42 

Bogart-Fan wrote:
Toch best opmerkelijk eigenlijk dat er ineens zoveel double features uitgebracht worden. Ik heb soms het gevoel dat Warner zijn uiterste best doet om nog even snel alles op de dvd-markt te gooien voordat ze overgaan op het nieuwe medium en weer van voren af aan gaan beginnen ....

Misschien wel, maar wellicht moet je dan weer 10 jaar wachten op een bepaalde titel. En eenmaal uitgebracht levert zo'n nieuwe versie misschien 10% betere beeldkwaliteit op voor de wat oudere filmtitels. Om een lang verhaal kort te maken: Ik koop die box gewoon :)

Offline Profile  

17 Apr 2007, 12:46 

tolpol wrote:
Denk dat die double-features meer en meer opduiken omdat veel mensen met plaatsgebrek beginnen te kampen.

Zou dit echt de reden zijn? Het is wel wat tegenstrijdig dan dat er momenteel meer dan ooit superdeluxe SE, LE, DC of andersoortige grootsopgezette en plaatsrovende giftsets op de markt komen. Nu kun je stellen dat dit een ander publiek is, maar toch...

Gekeken films

Offline Profile  

17 Apr 2007, 13:00 

Ik juich die trend naar slimcases alleszins toe. Giftsets - ik weet 't niet - zijn die nog steeds zo populair? Op dvd.nl lopen nogal wat giftset-freaks rond, maar ik denk dat dit vaak niet zozeer met liefde voor film te maken heeft.

Offline Profile  

17 Apr 2007, 13:04 

Ow, qua ruimte kan ik ook niet anders dan de trend richting slimcases toejuichen inderdaad en dit zal voor veel DVD verzamelaars gelden. Maar volgens mij zijn tinboxen en weet ik allemaal niet nog steeds behoorlijk populair bij een groot gedeelte van de DVD kopers. Dat dit weinig met liefde voor film te maken heeft lijkt me zo klaar als een klontje :) maar ze vormen wel een substantieel deel van de afzetmarkt.

Gekeken films

Offline Profile  

17 Apr 2007, 13:16 

maikel_1981 wrote:
Ow, qua ruimte kan ik ook niet anders dan de trend richting slimcases toejuichen inderdaad en dit zal voor veel DVD verzamelaars gelden. Maar volgens mij zijn tinboxen en weet ik allemaal niet nog steeds behoorlijk populair bij een groot gedeelte van de DVD kopers. Dat dit weinig met liefde voor film te maken heeft lijkt me zo klaar als een klontje :) maar ze vormen wel een substantieel deel van de afzetmarkt.

Ik weet het niet met slimcases, ze moeten natuurlijk wel in een box zitten, want anders ziet het er zo goedkoop uit. En ik moet als meer filmliefhebber dan dvdliefhebber toch toegeven dat zo'n Showgirlsuitgave wel erg leuk is :wink:

Offline Profile  

17 Apr 2007, 13:22 

Maar Showgirls is in IEDER opzicht een geval op zich :wink:

Gekeken films

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 241 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Next