Vincent wrote:
En misdaad vind ik toch wel iets dat centraal moet staan in een klassieke noir. Dus in hoeverre is dit nog een film noir??
Er gebeurt toch een misdaad? Dat de misdaad verder niet centraal staat maar meer de "MacGuffin" is waaraan het verhaal wordt opgehangen doet verder niet zo veel ter zake; dat gebeurt in zo veel film noirs en ook gewone misdaadfilms.
Quote:
Ik denk dat je de stroming film-noir wat breder moet bekijken en dat de centrale thematiek niet altijd misdaad hoeft te zijn.
Klassieke noir is voor mij (en voor vele anderen) een stroming binnen het genre van de Amerikaanse misdaadfilm van de jaren 40 en 50, een stroming die zich in stijl en toon onderscheidt van de normale films binnen het genre.
Een bepaalde afbakening van wat film noir omvat is mijns inziens wel degelijk nodig omdat je met een beetje goede wil noir elementen kunt ontdekken in vrijwel elke film waardoor je weer van die lijstjes krijgt zoals op DVDBeaver waar meer dan de helft van de films slechts zijdelings iets te maken heeft met klassieke film noir.
Of om het anders te stellen, is een cynische western (of melodrama of horror of sci-fi of etc.) automatisch een film noir of in de eerste plaats een western (of etc.) met noir elementen?
Quote:
Dan kan je Casablanca ook als een film noir zien.
Als Ingrid Bergman een berekenende femme fatale was geweest die willens en wetens er voor had gezorgd dat Humphrey Bogart een door liefde verblinde moordenaar was geworden die alles verliest en uiteindelijk onder de guillotine eindigt, dan had je het een film noir kunnen noemen. Nu is het een romantisch drama.
Quote:
Het gaat natuurlijk om de vraag of dit een goede film is.
Een van de beste ooit.