Logo

It is currently 19 Nov 2017, 16:19

Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message

30 May 2007, 11:38 

los van de stevige prijs en de eventuele problemen met één transfer, is de regio 2 box van sirk nu de moeite of niet?

Offline Profile  

30 May 2007, 17:55 

Ik heb Sirk kenner Fred Camper een mailtje gestuurd over het probleem en dit was zijn reactie:

Quote:
The short answer is that no one knows for sure, but there is good reason
to suspect that while mid and even late 1950s films were being masked to
1.85:1 in American theaters, cinematographer and directors were framing
for 1.37:1. I have tested "Written on the Wind" and "All That Heaven
Allows" at 1.85 versus 1.66, using 35mm prints, and 1.66 (not used in
American theaters) seems clearly better. Coincidentally, tonight I'm
giving a talk on "All That Heaven Allows" and before it we're going to
test a reel at 1.66 versus 1.33 (I use "1.33" as shorthand for the old
ratio which is indeed 1.37). I've seen it in 1.33 many times in 16mm and
am inclined to run it that way. David's comments on "Magnificent
Obsession" seem right: I've seen it in 1.33 in 16mm and it has always
looked fine that way.

In any case 2:1 for "Magnificent Obsession" is clearly wrong. There are
cases to be made for 1.85:1 and 1.33:1; I think the far stronger case is
for 1.33.

Wat mij betreft is de kous hiermee af, ik voel bijzonder weinig behoefte om hier nog verder over te bakkeleien.

Gekeken films

Offline Profile  

30 May 2007, 20:44 

Vooruit, nog een laatste reactie dan. Bovenstaande foto is een shot gehaald van de senses of cinema website, onderstaande is een shot wat ik van de DVD genomen heb. Punt is dus dat de bovenstaande persoon die aan het kijken is (essentieel voor het verhaal) op de DVD dus gewoon vanaf de stropdas afgehakt is (tis donker maar dat komt omdat de kleuren van de DVD al reden voldoende zijn om de DVD release naar de prullenbak te verwijzen omdat de kleuren er gewoon intens lelijk uit zien):

Image
Image

Wat dit zegt moet iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk, het lijkt mij alleen wel dat deze film niet bedoeld was om in 2:1 te zien.

Gekeken films

Offline Profile  

30 May 2007, 21:34 

Quote:
Wat dit zegt moet iedeeen voor zichzelf bepalen natuurlijk, het lijkt mij alleen wel dat deze film niet bedoeld was om in 2:1 te zien.

Als film louter uit een statisch plaatje bestond dan had je gelijk. Zonder de hele scene te zien zeggen de plaatjes me nu niets (dat geldt overigens voor alle screencaps).

Maar hoe zit het nu met de begintitels. Vallen deze binnen het 2:1 kader of er buiten?

Niet dat het me verbaast maar Camper kraamt totale onzin uit als hij zegt
Quote:
there is good reason to suspect that while mid and even late 1950s films were being masked to 1.85:1 in American theaters, cinematographer and directors were framing for 1.37:1.
.

Misschien kun je Camper eens om gedocumenteerd bewijs vragen. Een interview met Sirk of Metty waarin het ratio wordt vermeld of een produktiesheet van MO waarop het ratio staat aangegeven zouden mij meer zeggen.

Offline Profile  

30 May 2007, 21:44 

We wisten al langer dat jouw mening wet was.

Maar zoals gezegd, ik heb geen enkele behoefte meer om hier nog verder op door te gaan. De mening van enkele filmcritici die de film goed kennen zegt mij meer dan een of ander dubieus magazine. Verder mag je het helemaal zelf weten, lieverd.

Gekeken films

Offline Profile  

30 May 2007, 21:57 

maikel_1981 wrote:
We wisten al langer dat jouw mening wet was.

Maar zoals gezegd, ik heb geen enkele behoefte meer om hier nog verder op door te gaan. De mening van enkele filmcritici die de film goed kennen zegt mij meer dan een of ander dubieus magazine. Verder mag je het helemaal zelf weten, lieverd.

:lol:

Offline Profile  

30 May 2007, 23:08 

The Tarnished Angels (1958) ***1/2

Enkel al door de aanwezigheid van de drie zelfde hoofdrolspelers voelt deze film een beetje aan als een iets mindere variant van ‘Written on the Wind’, te meer omdat ze ook nog eens alle drie ongeveer een zelfde karakter spelen. Nu is ‘Written on the Wind’ een van mijn favoriete films aller tijden, dus vergelijken kan ik beter niet doen anders valt alles tegen. Omdat je iedere film minstens twee keer zien moet om een definitief oordeel te vellen en zeker die van Sirk, ben ik voorzichtig met mijn oordeel, maar voorlopig zou ik deze film toch zeker een stukje onder Sirk’s meesterwerken scharen. Helaas moest de film in zwart-wit gefilmd worden waardoor je zijn typische kleurgebruik mist, maar ik had ook het gevoel dat Sirk wat minder in staat was om te spelen met zijn mise-en-scène, ook al waren er enkele typische Sirk touches als het gebruik van spiegels en zelfs de beroemde spiraaltrap uit ‘Written on the Wind’ maakte even zijn opwachting; ook de relatief veel aanwezige actiesequenties vond ik nogal tam aandoen – Sirk is nooit een held daarin geweest en andere regisseurs hadden dit wat dynamischer kunnen maken. De fatalistische wereld waarin personages als blinden op zoek zijn naar geluk is natuurlijk wel helemaal vintage Sirk en dat aspect vond ik tot op heden het sterkste aspect van deze film. Voorlopig zie ik er nog geen meesterwerk in.

Gekeken films

Offline Profile  

17 Oct 2008, 21:55 

Groot nieuws op het Sirk front. Masters of Cinema gaat A Time to Love and a Time To Die uitbrengen:

Image

En Criterion komt met Magnificent Obsession:

Image

Mag Ob is volgens de Criterion site in ieder geval in 1:33, dus liefhebbers kunnen deze versie vergelijken met de al dan niet verkeerde 2:1 versie uit de Engelse Sirk box.

Gekeken films

Offline Profile  

18 Oct 2008, 10:05 

maikel_1981 wrote:

Mag Ob is volgens de Criterion site in ieder geval in 1:33, dus liefhebbers kunnen deze versie vergelijken met de al dan niet verkeerde 2:1 versie uit de Engelse Sirk box.

Criterion heeft bevestigd aan iemand van het HTF forum dat hij wel degelijk in de correcte (?) 2:1 ratio is.

Bob Furmanek wrote:
Good news! I just received a reply from a tech at Criterion, and the 1954 MAGNIFICENT OBSESSION is correctly mastered in 2:1. The confusion came about because their website only listed the AR for the 1935 version.

Offline Profile  

08 Jan 2009, 18:00 

net even de sirk box besteld bij play for 12.50 euro
voor dat geld kan je toch niet echt sukkelen

Offline Profile  

22 Jan 2009, 21:40 

matt wrote:
net even de sirk box besteld bij play for 12.50 euro
voor dat geld kan je toch niet echt sukkelen

Dat heb ik ook gedaan en vandaag de eerste van Sirk gezien.

Has Anybody Seen my Gal?, Douglas Sirk (1952)
Charles Coburn beleeft zichtbaar plezier aan zijn rol in deze dramedy. Hij speelt de hoofdrol van de rijkste man ter wereld die zijn geld wil schenken aan de familie van de vrouw die hij ooit tevergeefs ten huwelijk vroeg. Hij wil wel eerst weten of ze hier wel geschikt voor zijn en doet zich dus voor als een ander (John Smith haha) en krijgt het voor elkaar om een kamer te huren bij de familie en te werken in de winkel van de vader. De film kent de nodige humor, soms zeker geslaagd, maar heeft ook een serieuze kant. De boodschap, geld maakt niet gelukkig, ligt er wel erg dik bovenop en is tegenwoordig nogal cliché, maar misschien was dat destijds nog niet het geval. Eerder genoemde Coburn speelt erg leuk en heeft echt talent voor komedie. De bijrollen zijn ook best leuk ingevuld, met uitzondering van het kleine meisje dat té overdreven acteert. Verder ziet de gerestaureerde technicolor print er prachtig uit. Een leuke film met een flink tempo en een zoetsappig einde, maar deze pas wel goed bij de film. 7,5

Offline Profile  

23 Jan 2009, 21:30 

All I Desire, Douglas Sirk (1953)
Dit is de tweede film van Douglas Sirk die ik zie (na: Has Anybody Seen My Gal) en deze beviel me toch wat minder. Het verhaal is vrij simpel en gaat over een vrouw die haar gezin (man met drie kinderen) verlaat en na een brief van haar dochter besluit om weer terug te keren. Het drama komt niet altijd even goed over en de meeste dingen gaan gewoon veel te snel. Er volgt ook vrij rap een weinig overtuigende climax, waarna de film ook zo afgelopen is. De 75 minuten die deze film duurt zijn er echt te weinig. De cast is echter wel weer dik in orde, waarbij vooral Barabara Stanwyck weet te overtuigen. Richard Carlson als de vader vond ik wat vlak spelen. Qua camerawerk zitten er onverwacht zo nu en dan nog wat leuke shots in. Al met al best de moeite waard, maar zeker geen topper. 6,5

Offline Profile  

25 Jan 2009, 22:53 

Magnificent Obsession, Douglas Sirk (1954)
Ik merk dat ik in vrij hoog tempo door de Douglas Sirk box heenga, waarschijnlijk omdat zijn films gewoon behoorlijk vermakelijk zijn, een ervaring die ik bijvoorbeeld ook heb bij de meeste Hitchcock films. Dit is wel de meest melodramatische van het stel dat ik tot nu toe gezien heb en ik vond het af en toe dan ook wel redelijk over the top. Aan de andere kant, dat maakte het soms ook wel weer enigszins komisch op een vreemde manier. Het personage van Rock Hudson is verreweg het meest interessant, gezien de verandering die hij doormaakt. Overigens zit er ook weer een vrij irritant kind in deze film die van acteren duidelijk geen kaas heeft gegeten, hopelijk blijft dat geen terugkerend element in zijn films. Qua camerawerk zijn vooral de scènes met de speedboot mooi gedaan voor die tijd. Van de hele discussie met een (mogelijk?) verkeerde beeldverhouding heb ik niet zoveel last gehad tijdens het kijken, des te meer van de scherpte van het beeld die soms echt zéér ondermaats was. Weer een heel aardige film, ik heb dus zo'n voorgevoel dat zijn 'meesterwerken' mij heel goed gaan bevallen. 7,5

Offline Profile  

03 Aug 2009, 10:10 

All That Heaven Allows (1955) 8,5/10

Had van Sirk enkel Written on the Wind gezien, en ook nu viel me vaak de prachtige belichting op. Vooral de scène waarin Jane Wyman een intens gesprek heeft met haar dochter - Wyman krijgt natuurlijke belichting, terwijl haar dochter de kleurpatronen van een glasraam over het gezicht geworpen wordt en zo een speelbal lijkt van haar emoties, dan weer groen van jaloezie of rood van schaamte, en Wyman luistert onbewogen toe - wetend dat ze haar liefde zal moeten opofferen.

Meeslepend melodrama met een mooie boodschap, maar toch hield ik meer van de wilde pulp-energie van Written on the Wind.

Offline Profile  

25 Jun 2010, 04:43 

Imitation of Life
Lana Turner speelt een alleenstaande moeder die haar acteercarriere absoluut een serieuze boost wil geven. Na een dagje Coney Island met haar dochter verleent ze onderdak aan een zwarte moeder met dochter die ze daar ontmoet hebben. Vond vooral de manier waarop er tussen de verschillende thema's in de film geswitcht wordt goed gedaan. In het begin wordt er vooral gefocust op de opofferingen die er nodig zijn voor het uitbouwen van een succesvolle carriere. In de tweede helft verschuift de aandacht meer naar de twee dochter-moeder relaties en raciale kwesties. Allemaal mooi ondersteund door de composities (spiegels tellen!) en belichting. Al leken sommige plotelementen toch behoorlijk ver gezocht, maar dat neem je er in dit genre films maar bij zeker. Mooie afsluiter van de Sirk box.

Offline Profile  

Re: Douglas Sirk
11 Jul 2011, 20:42 

There's Always Tomorrow - Douglas Sirk - 1956

Bij het woord "melodrama" moet ik altijd denken aan snotterende huisvrouwen die op woensdagavond waargebeurde verhalen zitten te kijken. Liefdesfilms, films over huwelijksproblemen....niet echt waar ik warm voor loop. Tijdens de laatste MoC-sale toch maar eens twee films van Sirk aangeschaft en de eerste heb ik inmiddels gezien.

En verdomd...vanaf de eerste minuut was ik hooked. Wat een weergaloze film! Schitterend geacteerd, prachtige belichting, cameravoering en regie. Een film waar lichaamstaal en elk gebaar iets betekent waardoor de filmtaal optimaal benut wordt. Hoe de vader buitengesloten wordt van zijn eigen gezin en de armen van een andere vrouw wordt gedreven...prachtig gebracht. Een film waarbij alles lijkt te kloppen. Nooit gedacht dat een melodrama mij zo zou pakken. Zo zie je maar weer.... Typisch een film die je meerdere keren kunt kijken en waarbij steeds een ander gebaar of uitdrukking opvalt.

Wat kunnen die oude films toch heerlijk zijn. De dvd is uitstekend, prachtige lichte grain te zien. Meesterwerk!

9,5

Offline Profile  

Re: Douglas Sirk
11 Jul 2011, 22:45 

Melzz wrote:
There's Always Tomorrow - Douglas Sirk - 1956

Bij het woord "melodrama" moet ik altijd denken aan snotterende huisvrouwen die op woensdagavond waargebeurde verhalen zitten te kijken. Liefdesfilms, films over huwelijksproblemen....niet echt waar ik warm voor loop. (-)
Wat kunnen die oude films toch heerlijk zijn. De dvd is uitstekend, prachtige lichte grain te zien. Meesterwerk!

Mee eens, maar There's Always Tomorrow is dan ook een atypisch melodrama, in de zin dat het dit keer gaat om een man die door zijn burgerlijke omgeving in het keurslijf van verantwoordelijke echtgenoot en vader wordt geduwd. En daarmee de kans op een gepassioneerde liefde misloopt. Toch weer de zakdoeken paraat...
Inderdaad een heerlijke film, mooi gefilmd en goed geacteerd door het koppel uit Double Indemnity: Fred MacMurray en Barbara Stanwyck. En inderdaad weer een fraaie DVD-uitgave in de MoC-reeks.

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2