Logo

It is currently 17 Aug 2017, 19:30

Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
  Douglas Sirk
12 Jan 2006, 00:04 

ImageDouglas Sirk (1897 - 1987)

----------------------------------

Heb zojuist kennis gemaakt met Douglas Sirk en dat smaakt best naar meer. Written on the Wind is een uitstekend melodrama met oa Rock Hudson en Lauren Bacall. prachtig gefilmd in technicolor en ook nog eens voorzien van een memorabele soundtrack. de show wordt gesteeld door Dorothy Malone als 'evil sister' en heeft daarvoor ook een oscar gewonnen.

er is een criterion dvd maar heb zelf de r2nl en is van prima kwaliteit.

dvdbeaver is er ook niet helemaal uit welke nou beter is:
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompar ... _wind_.htm

Image

zoals ik zei, dit smaakt naar meer.
iemand die bekend is met het werk van Sirk en iets kan aanraden?

Last edited by jim2873 on 07 Mar 2006, 13:24, edited 1 time in total.

Offline Profile  

12 Jan 2006, 00:13 

Je hebt er om gevraagd - hier gaat een paginavol van maikel op volgen :mrgreen:

Offline Profile  

12 Jan 2006, 00:52 

Voor de hand liggend, maar All That Heaven Allows vind ik minstens zo mooi. Wacht nog met smart op The Tarnished Angels.

Imitation of Life is trouwens ook de moeite waard.

Offline Profile  

12 Jan 2006, 13:42 

melville wrote:
Voor de hand liggend, maar All That Heaven Allows vind ik minstens zo mooi. Wacht nog met smart op The Tarnished Angels.

Imitation of Life is trouwens ook de moeite waard.

All That Heaven Allows zal waarschijnlijk mijn volgende worden. beetje jammer dat de criterion in het duurdere segment zit. nogal ongebruikelijk voor een 1-disc zonder audiocommentaar. niet?

Offline Profile  

12 Jan 2006, 14:08 

Ik kan je ook All That Heaven Allows aanraden, wat mij betreft een meesterwerk. Written on the Wind vond ik goed, maar stukken minder.

Misschien is het ook een idee om All That Heaven Allows, Ali: Angst Essen Seele Auf en Far From Heaven achter elkaar te zien, drie films die in die volgorde door elkaar beinvloed zijn.

PS Er is ook een Koreaanse port van de Criterion zonder extra's voor weinig geld.

Offline Profile  

12 Jan 2006, 14:17 

buzzmeekz wrote:
PS Er is ook een Koreaanse port van de Criterion zonder extra's voor weinig geld.

bij de meeste shops is die helaas uitverkocht.

kan alleen niet checken bij http://www.dvdfromkorea.com/
ligt het aan mij of is die shop de laatste tijd veel off-line?

Offline Profile  

12 Jan 2006, 15:17 

jim2873 wrote:
kan alleen niet checken bij http://www.dvdfromkorea.com/
ligt het aan mij of is die shop de laatste tijd veel off-line?

Kan de site toch nog bezoeken, maar ja, net even gekeken - All that Heaven allows is er ook niet te vinden.

Offline Profile  

12 Jan 2006, 15:25 

tolpol wrote:
Je hebt er om gevraagd - hier gaat een paginavol van maikel op volgen :mrgreen:

Op commando :wink: Het is alleen iets meer dan een paginavol :mrgreen:

Image

[color=red][size=100][b]“Written on The Paperâ€

Gekeken films

Offline Profile  

12 Jan 2006, 15:31 

Kijk, dat zijn nog eens waardevolle bijdragen Maikel. Heb nu helaas geen tijd, maar zal het vanavond eens op mijn gemak doornemen. Ben wel benieuwd waar je de paper oorspronkelijk voor geschreven hebt, werk/studie maybe?

Offline Profile  

12 Jan 2006, 15:36 

lodi wrote:
Kijk, dat zijn nog eens waardevolle bijdragen Maikel. Heb nu helaas geen tijd, maar zal het vanavond eens op mijn gemak doornemen. Ben wel benieuwd waar je de paper oorspronkelijk voor geschreven hebt, werk/studie maybe?

Studie Theater, Film en Televisiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht.

Gekeken films

Offline Profile  

12 Jan 2006, 15:42 

bedankt maikel, dat is geen half werk.
denk dat ik het maar even uitprint en een comfortabele stoel erbij pak ;)

Offline Profile  

21 Dec 2006, 11:15 

Binnenkort te koop: Douglas Sirk Collection (7 discs)

These seven films covered the decade of the fifties, starting with 'Has Anyone Seen My Gal?' and finishing with what has to be the ultimate full blown melodrama 'Imitation of Life', cemented Sirk's reputation and future. His influence is still felt today in the work of Todd Haynes, Rainer Fassbinder, John Walters, Martin Scorsese and others.

Has Anyone Seen My Gal? A rare comedy from Sirk, but still dealing with family issues and status. Samuel Futon (Charles Coburn) decides to leave his millions to the family of a lost love. However, he tests their worthiness by taking a room in the family home, working for the family business and secretly donating a large amount of money. A good cast of Universal contract players led by Piper Laurie and the emerging young Rock Hudson.

All I Desire Naomi Murdock played by Barbara Stanwyck, returns to the hometown she deserted to follow her acting career. She encounters much conflict with the people she left behind. Stanwyck goes to town in a very immoral and, certainly for the time, daring role as she flirts and tries to manipulate all around.

Magnificent Obsession: The one that really started it all and made Rock Hudson a star, in this classic love story with more ups and downs than a rollercoaster and just as bumpy¿Rich spoilt brat, Bob Merrick (Rock Hudson) has an accident, using the only respirator in the town, thus causing the death of the local doctor. He then meets Helen (Jane Wyman) the doctor's widow, who takes an instant dislike to him. More tragedy follows as Helen is struck down by a car making her blind. This is Merrick's chance to redeem himself...

All That Heaven Allows: Wyman and Hudson together again in the melodramatic love story involving class and social standing, with Hudson as the young handsome gardener, attracting the attention of Wyman's rich widow; much to chagrin and animosity of family and towns folk. The film inspired Fassbinder's 'Fear Eats the Soul' and Todd Haynes' 'Far From Heaven'.

Written On The Wind: Hudson and Stack best friends from childhood, fall for Lauren Bacall, Stack's sister Dorothy Malone is in love with Hudson, and is a nymphomaniac. Love, lust, betrayal it's all here, lavishly shot with great sets and costumes, Sirk hitting his stride.

The Tarnished Angels: Reuniting the same leads from 'Written on the Wind', Hudson, Stack and Malone again in a love triangle, against a backdrop of daredevil flying.

Imitation Of Life: Lana Tuner, John Gavin, Sandra Dee, in what is most arguably, the ultimate five hanky weeping of all time. Dealing with race, family, fame and loss, by the time Mahalia Jackson sings at the end, everyone is in tatters.

Bron: http://www.play.com/DVD/DVD/PROD/3-/112 ... oduct.html

Zie ook: www.ruiljedvd.nl

Offline Profile  

24 May 2007, 00:59 

Magnificent Obsession (1954)

Het was de eerste keer dat ik deze Sirk klassieker zag… nou ja… zien is een groot woord. Ik was reeds gewaarschuwd dat de R2 UK DVD in het verkeerde OAR was, maar had niet verwacht dat dit zo’n ramp zou opleveren. Nu weet ik natuurlijk niet hoe de film er dan wel moet uitzien, maar de composities leken werkelijk helemaal nergens naar en composities zijn bij Sirk... laten we zeggen van levensbelang? Ik heb meermalen overwogen om de stekker uit het geheel te trekken want dit is pure blasfemie, alsof je een kwart van de Mona Lisa in het Louvre staat te bekijken omdat de rest is weggesneden. Ook de kleuren zagen er uit alsof ze sinds 1954 in een bak met goedkoop afwasmiddel hadden gelegen. Ik heb de film toch afgekeken zodat ik nu tenminste het verhaal ken, maar verder kan ik op geen enkele wijze beweren deze film gezien te hebben… hier word ik als Sirk fanaat bijzonder droevig van, hoe heeft dit kunnen gebeuren? :cry: :cry: :cry:

Gekeken films

Offline Profile  

25 May 2007, 08:26 

AR van Magnificent Obsession moet 2:1 zijn. Is de DVD dat niet?

Offline Profile  

25 May 2007, 08:49 

hitch_fan wrote:
AR van Magnificent Obsession moet 2:1 zijn. Is de DVD dat niet?

Naar 't schijnt is die transfer op het Britse schijfje inderdaad 2:1. Waar haal je die info over het OAR ? Het niet altijd betrouwbare imdb heeft het over 1.85:1. Ik vertrouw wel op Maikels ogen en dan blijkt dat ze bij Universal er met die 2:1 toch stevig naast zitten.

Volgens reviews op Amazon zou 't dan weer om een OAR van 1.37:1 of hoogstens 1.66:1 gaan. Nader bekijken van die reviews toont wel dat het hier driemaal om dezelfde reviewer uit Utrecht gaat. Ook niet meteen betrouwbaar :wink:

Offline Profile  

25 May 2007, 09:44 

Met alle respect maar ik vertrouw liever op gedocumenteerde feiten dan op de ogen van Maikel.
Aangezien Magnificent Obsession in produktie werd genomen nadat Universal had besloten dat al hun toekomstige 35mm flat films een AR van 2:1 zouden hebben (wat gebeurde in April '53), is er geen enkele reden aan te nemen dat Sirk voor een ander AR dan 2:1 zijn composities maakte. Immers Sirk wist dat zijn film in 2:1 en niet in 1.37:1 in de bioscopen zou komen.

Zie dit artikel in Operating Cameraman over Universal's keuze voor 2:1 voor 35mm flat (het artikel geeft ook een goed idee van de gigantische impact van de introductie van widescreen in begin '53): http://www.soc.org/opcam/04_s94/mg04_widescreen.html

en zie ook deze thread op HTF: http://www.hometheaterforum.com/htf/sho ... p?t=257038 waarin Bob Furmanek een scan uit een publikatie uit 1954 heeft gepost waarin alle Universal releases uit 1953/54 en hun AR staan vermeld. Magnificent Obsession staat daarin met 2:1.

Offline Profile  

25 May 2007, 09:52 

Wow - bedankt voor de info !

Blijft dan wel bizar dat meerdere mensen over de composities op de dvd klagen, en Maikel in niet mis te verstane termen. Snap er niets van. Zou het kunnen dat de film in z'n oorspronkelijke bioscoop-release al een verkeerde matte meekreeg - en dat Sirk wél schoot met de bedoeling van een 1.37:1 projectie ?

Offline Profile  

25 May 2007, 10:09 

tolpol wrote:
Wow - bedankt voor de info !

Blijft dan wel bizar dat meerdere mensen over de composities op de dvd klagen, en Maikel in niet mis te verstane termen. Snap er niets van.

Tja, daar heb ik wel een opinie over maar die zal ik voor me houden.

Quote:
Zou het kunnen dat de film in z'n oorspronkelijke bioscoop-release al een verkeerde matte meekreeg?

Nogmaals, Sirk moet geweten hebben dat zijn film in 2:1 in de bioscoop zou verschijnen toen hij hem maakte dus is het toch meer dan redelijk aan te nemen dat hij filmde met dat AR in gedachten.
Je moet niet vergeten dat Hollywood regisseurs toen slechts hadden uit te voeren wat de studio's verordoneerden. Ik denk dat zelfs Hitchcock op dat moment niet genoeg macht had om een bevel van de studio om een film in een bepaald AR te schieten naast zich neer te leggen.

Offline Profile  

25 May 2007, 10:32 

Voor een grondige beschouwing van Sirk's werk, stijl, betekenis etc., kun je hier terecht: http://www.brightlightsfilm.com/48/sirkintro.htm

Offline Profile  

25 May 2007, 11:03 

Het OAR van Magnificent Obsession blijkt alleszins voor controverse te zorgen. Hier staat nog heel wat over en weer gediscussieer :

http://www.criterionforum.org/forum/vie ... sc&start=0

Let erop dat die éne David Hare die hier er zich druk over maakt, dezelfde David Hare is die op de Amazon reviews ook al de toon bepaalt. Lijkt me eerder dat die z'n open matte VHS zo gewoon geraakt is dat hij zich bij de 2:1 matte niet kan neerleggen - zoals de film nochtans wel in de cinema speelde. Ik merk alleszins niets verkeerds aan de shots die hij op pagina 2 plaatst. Had na Maikels review afgehakte koppen-galore verwacht, maar dat blijft toch uit.

Wat een gedoe.

Ik ga even om een kop koffie.

Offline Profile  

28 May 2007, 18:31 

Nou nogmaals, ik weet niet hoe de film er uit hoort te zien maar wat ik zag leek toch duidelijk op een verkeerde AR. Ik weet erg weinig van AOR en technische informatie, maar de composities zagen er niet goed uit, veelal erg verkrampt terwijl de film naar het schijnt juist met bijzonder veel ruimte rondom de acteurs opgenomen is (de reden dus dat er niet constant afgehakte hoofden te zien zijn vermoedelijk). Daarnaast zijn er wel degelijk momenten dat hoofden of delen van hoofden wegvallen wat er erg vreemd uit ziet, alsof de acteurs in een vissenkom zitten (vergelijkbaar bv. met de Nederlandse Masters of Cinema releases - ik heb het nooit nagezocht maar iets zegt mij dat bv. Homecoming van Joe Dante er niet zo uit moet zien als op die schijf, kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is).

Die ene David Hare heeft deze informatie ook op a_film_by gepost en daar was de algemene concensus dat de film in verkeerde AR op de schijf staat en dat forum zit vol met internationaal bekende filmcritici die de film erg goed kennen, zoals onder meer Sirk kenner Fred Camper die de film talloze malen op groot doek geprojecteerd heeft gezien en die film als zijn broekzak kent.

Om eerlijk te zijn was ik reeds vergeten dat men gewaarschuwd had voor de AR tot ik de film aan het kijken was en ik vond dat het er erg vreemd uitzag allemaal, waarna ik me dit gedoe weer herinnerde. Maar ik ben absoluut geen autoriteit op dit gebied (of welk gebied dan ook), dus iedereen kan voor zichzelf beslissen. Ik zit er in ieder geval sterk over te denken om de Sirk box te verkopen, dus als iemand interesse heeft, pm me maar.

Gekeken films

Offline Profile  

29 May 2007, 17:57 

maikel_1981 wrote:
Daarnaast zijn er wel degelijk momenten dat hoofden of delen van hoofden wegvallen wat er erg vreemd uit ziet, alsof de acteurs in een vissenkom zitten (vergelijkbaar bv. met de Nederlandse Masters of Cinema releases - ik heb het nooit nagezocht maar iets zegt mij dat bv. Homecoming van Joe Dante er niet zo uit moet zien als op die schijf, kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is).

Ik denk dat je in de war bent met Masters of Horror :wink:

Offline Profile  

29 May 2007, 19:04 

Cinemaniac wrote:
maikel_1981 wrote:
Daarnaast zijn er wel degelijk momenten dat hoofden of delen van hoofden wegvallen wat er erg vreemd uit ziet, alsof de acteurs in een vissenkom zitten (vergelijkbaar bv. met de Nederlandse Masters of Cinema releases - ik heb het nooit nagezocht maar iets zegt mij dat bv. Homecoming van Joe Dante er niet zo uit moet zien als op die schijf, kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is).

Ik denk dat je in de war bent met Masters of Horror :wink:

Je hebt uiteraard gelijk, mijn fout.

Gekeken films

Offline Profile  

30 May 2007, 09:05 

maikel_1981 wrote:
de film talloze malen op groot doek geprojecteerd heeft gezien

Dat zegt helemaal niets. Ik heb tientallen films verkeerd geprojecteerd in de bioscoop gezien. Het gaat uiteindelijk om het "intended ratio" (oftwel welk ratio had de regisseur voor ogen toen hij de film schoot), niet hoe een bioscoop hem heeft geprojecteerd.
Als al die internationaal bekende filmcritici nu eens met een stukje gedocumenteerd bewijsmateriaal kwamen dat Sirk Magnificent Obsession maakte met een 1.37:1 AR in gedachten (ondanks het feit dat de studio een AR van 2:1 propageerde!) dan zou hun bewering een heel stuk geloofwaardiger zijn. De scan van het blad Exhibitor uit Juni 1954 op HTF is wat mij betreft veelzeggender. Exhibitor was een vakblad voor bioscoopeigenaren en als daar een "intended" AR van 2:1 in staat dan lijkt het mij toch een duidelijke zaak.

Quote:
Om eerlijk te zijn was ik reeds vergeten dat men gewaarschuwd had voor de AR tot ik de film aan het kijken was en ik vond dat het er erg vreemd uitzag allemaal

Tja, andere mensen die de DVD hebben gezien vonden de 2:1 kadrering perfect en zagen niets vreemds.

Hoe zien de begintitels/credits er eigenlijk uit op de DVD? Vallen die binnen het 2:1 kader of vallen ze gedeeltelijk buiten beeld? Als het AR van Magnificent Obsession werkelijk 1.37:1 zou zijn dan zou een gedeelte van de begintitels toch buiten het beeld moeten vallen. Probeer voor de lol maar eens de begintitels van een echte 1.37:1 film op te blazen naar 2:1 (of zelfs 1.85:1) en je zult zien dat een gedeelte buiten de kaders valt. Testen op een tv zonder overscan natuurlijk.

Offline Profile  

30 May 2007, 09:39 

Exact - hier kan je de screencaps bekijken van de 2:1 versie :
http://www.criterionforum.org/forum/vie ... c&start=25

Vind het frappant dat die David Hare net met deze caps wil aantonen dat de 2:1 matte verkeerd zou zijn, want in mijn ogen tonen ze aan dat die matte zeker de bedoeling was. Een matte van 2:1 toepassen op een willekeurig 1.37:1 filmbeeld zal kompleet foute composities opleveren met halve en verdwenen koppen, dat dit hier niet het geval is kan je heus niet aan 'toeval' wijten.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next