Logo

It is currently 21 Aug 2017, 02:41

Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message

12 Aug 2007, 18:40 

Volgens mij is geen enkele acteur ooit cooler geweest dan Burt Lancaster in Vera Cruz.

8)

Offline Profile  

14 Oct 2007, 13:03 

Last Train from Gun Hill - John Sturges - 1958
De Indiaanse vrouw van Matt (Kirk Douglas) wordt verkracht en vermoord door de zoon van zn goede vriend Craig (Anthony Quinn). Matt eist zn zoon op om berecht te worden maar Craig laat dat niet zomaar gebeuren.....een gevecht op leven en dood volgt. Een leuke Western maar wat een verschil met de Spaghetti-variant. Geen lange regenjassen die onder de modder en stof zitten, geen verweerde gezichten en duistere Morriconeklanken maar nette cowboypakjes alsof ze net uit de winkel komen en knappe gladgeschoren bekkies. Geef mij maar de ruigere variant. Toch is dit een zeer vermakelijke Western met name door de goede acteerprestaties.

Offline Profile  

11 Jan 2008, 22:26 

Destry Rides Again (George Marshall - 1939), 10/10

Al vaker geprezen op het forum, maar ik doe er nog een onsje bovenop. Dit is echt één van de leukste films die ik in tijden heb gezien. Weergaloze mix van actie en komedie, met één van de beste barfight scenes ooit. Marlene Dietrich is zichtbaar buiten adem nadat ze James Stewart met alle mogelijke middelen te lijf is gegaan. James Stewart en Marlene Dietrich zijn simpelweg subliem, maar tot in de kleinste details en bijrollen fantastisch gedaan. Tijdloos vermaak. Top.

Offline Profile  

13 Jan 2008, 18:42 

The Missouri Breaks (1976) ****

Marlon Brando krijgt van Arthur Penn losse teugels om helemaal z'n ding te doen en dat is fantastisch om te zien. Hij speelt een zelfbenoemde wrekende engel die er een sadistisch plezier in vindt paardendieven op te sporen en om te brengen, terwijl hij in en uit een Iers accent zwalpt. Hun misdaad is voor hem slechts bijzaak, een vrijgeleide om verheven boven zijn medemens te kunnen beslissen over leven en dood.

De rest van de cast mag er ook wezen, met Jack Nicholson, Harry Dean Stanton, Randy Quaid, John P. Ryan en de mij onbekende maar ontwapenend lieflijke Kathleen Lloyd. Penn maakt er een groezelige western van - zonder franjes, geschoten met korrelige filmstock, zonder extra belichting. Tragisch ondergewaardeerde film.

Heb trouwens heel lang gewacht om de dvd aan te schaffen omdat de transfer haast overal compleet afgekraakt wordt - op dvdtimes zelfs met een video-score van 2/10. 'Bullshit !', zeg ik daarop, want hij ziet er behoorlijk uit, en 'm door de kritieken laten liggen zou zonde zijn - volgens mij geeft hij vrij goed het oorspronkelijke materiaal weer, met alle grain en natuurlijke belichting.

Bij play is-ie momenteel erg goedkoop.

Offline Profile  

02 Feb 2008, 00:03 

Missouri Breaks staat momenteel bij cd-wow voor US$4.99 via de kortingslink.

Offline Profile  

28 Mar 2008, 20:13 

jim2873 wrote:
Jesse James (1939) ***

Aardige western die wel lekker wegkijkt maar nooit echt bijzonder wordt. Tyrone Power is Jesse James, Henry Fonda speelt zijn broer Frank en Randolph Scott is de marshall. Het is vooral Fonda die de film af en toe wat extras geeft, jammer genoeg krijgt hij daar niet al te veel kansen voor.

Image

Jesse James (Henry King - 1939), 6/10

Nogal zoetsappig van toon en Tyrone Power mist toch een beetje de acting chops voor een pittige rol als Jesse James. Hij weet niet echt veel dreiging in zijn vertolking te brengen, vrij vlakjes allemaal. Henry Fonda doet het beter, maar Tyrone Power was ook wel erg jong, net 25 ten tijde van de opnames. Vergelijkingen met moderne films vallen meestal ten nadele uit, maar als je zijn rol vergelijkt met Brad Pitt in The Assassination of Jesse James dan wordt hij vermorzeld. Power is maar een lief broekie in een vrij tandeloze film. Andere tijden natuurlijk, maar toch.

Wel bijzonder dat het in Technicolor op locatie in de Ozark Mountains is geschoten. Geeft het nog net even wat extras.

Offline Profile  

01 Jun 2008, 22:42 

The Man From Laramie (Anthony Mann - 1955), 9/10

Prachtige (in New Mexico) gefilmde technicolor-western met James Stewart in de titelrol als the Man from Laramie die het aan de stok krijgt met een voor niets terugdeinzende cattle baron, zijn rancuneuze zoon, een groep moordlustige Apaches en nog veel meer. Er is vrij veel plot voor de speelduur van 100 min. dat bovendien in een hoog tempo opgediend, maar werkt prima. Vrijwel iedere tien minuten een verrassende wending. Topvermaak.

Offline Profile  

30 Aug 2008, 16:10 

The Bravados (1958) 8/10

Gregory Peck komt als vreemdeling een stoffig en afgelegen dorpje binnengereden. Daar zijn ze net een galg in mekaar aan het timmeren, want in de gevangenis zitten vier ter dood veroordeelde boeven...

Sterke revenge-western van Henry King, waarin hij net als in The Gunfighter de mythe van de revolverheld bestudeert. Opnieuw met Peck in de hoofdrol, maar ditmaal in mooi Cinemascope waarin de prachtige locaties goed tot hun recht komen. Bijrollen voor Joan Collins en latere eurohelden Lee Van Cleef en Henry Silva.

Al is het niet zo'n meesterwerk als The Gunfighter, zeker een prima western. Ligt voor een prikje in de Mediamarkt.

Offline Profile  

19 Mar 2009, 13:15 

Net gezien:

The Tall T
De eerste film uit de Budd Boetticher collectie is me zeer goed bevallen. Kort (78 minuten) maar zeer krachtig, waarin elke beweging van de personages een reden lijkt te hebben. Ze doen niets zonder reden. De manier waarop de personages binnen Boetticher`s kaders bewegen is nogal onconventioneel, waarbij hij ook goed gebruikt maakt van het widescreen ratio waarin de film geschoten.
De shots van de woestijn zijn prachtig en maken het dat de woestijn zelf bijna een apart karakter in de film is. Een heerlijke western dus met een sfeervolle soundtrack, dus absoluut naar meer smaakt.

7,8/10

Offline Profile  

25 Apr 2009, 00:48 

Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969) 7/10

Was pakweg vijfentwintig jaar geleden dat ik 'm zag - als kind was ik er toen dol op, en is me altijd bijgebleven. Bij terugzien vraag ik me vooral af waarom, want zo bijzonder is hij niet. Prachtige landschappen, zoals je dat bij de meeste westerns kan verwachten, en een mooi middenstuk waarin Newman en Redford achterna gezeten worden door hardnekkige premiejagers, maar over 't algemeen nogal meh, zeker als je 'm vergelijkt met de andere westerns uit de periode. Denk dat ik indertijd vooral onder de indruk was van de freeze frame in het laatste shot, bracht me toen helemaal in verwarring.

Offline Profile  

03 May 2009, 18:37 

High Plains Drifter (1973) (6,5)
Een surrealistische western die meer te doen heeft met het werk van Louis Bunuel dan een Sergio Leone. Terwijl ik juist een western verwachte in de trant van Leone.

Vooral de twee flashbackscènes en het rood kleuren van het stadje kreeg de film een grimmige surrealistische sfeer. De eerste flashbackscène krijg je vanuit het gezichtspunt van het personage van Eastwood te zien en de tweede keer vanuit de dwerg zijn oogpunt. Dat, naar raadplegen van een aantal sites, te maken zou kunnen hebben met de reïncarnatie van de sheriff of de broer van Eastwood zou kunnen zijn. Althans iets dat erop lijkt waardoor Eastwood het stadje min of meer terroriseert. Geen gemakkelijke western dat dus komt door de surrealistische onderlaag.

Offline Profile  

04 May 2009, 16:16 

Westerns in de sneeuw zijn er niet veel. Kan iemand wat aanraden?

Offline Profile  

04 May 2009, 17:02 

Bogart-Fan wrote:
Westerns in de sneeuw zijn er niet veel. Kan iemand wat aanraden?

Il Grande Silenzio
Track of the cat

Offline Profile  

04 May 2009, 17:28 

Ach ja, tuurlijk! Il Grande Silenzio.

En Track Of The Cat heb ik nog nooit gezien, maar ziet er goed uit op dvdbeaver.

Image

Offline Profile  

04 May 2009, 17:42 

En McCabe & Mrs. Miller, natuurlijk - maar die zag je waarschijnlijk al.

Offline Profile  

04 May 2009, 17:51 

McGabe moet ik nog zien! Ben geen fan van Beatty, dus dat duurt dan even wat langer.

Deze ken ik nog niet, maar de cover spreekt mij zeer aan:

Image

En ik herinner mij ook Death Hunt met Bronson. Lang geleden dat ik die gezien heb.

EDIT:
Dat is helemaal geen western ...

Offline Profile  

04 May 2009, 17:56 

Ondanks Beatty zou ik McCabe toch snel bestellen - pracht van een film.
Heb 'm als kind gezien, maar Jeremiah Johnson speelt zich ook grotendeels in de sneeuw af, meen ik me te herinneren.

Offline Profile  

04 May 2009, 18:01 

McGabe ga ik bestellen.

Breakheart Pass is nog zo'n Bronson in de sneeuw, maar ook weer niet echt een western.

Jeremiah Johson heb ik toevallig vorige maand gekocht want die wilde ik sowieso al sinds geruime tijd weer eens zien. Die ga ik vanavond dan maar bekijken!

EDIT:
Stoere trailer van Death Hunt:

Offline Profile  

04 May 2009, 18:17 

Over Jeremiah Johnson gesproken - kan het dat er ooit een jeugdserie bestond die over min of meer dezelfde figuur ging? Of toch alleszins over een trapper ergens in de woeste Rockies of zo. Moet uitgezonden zijn rond 1980. Meen me dat toch vaagweg te herinneren.

Offline Profile  

04 May 2009, 18:25 

Hahaha, je doelt toch niet op Grizzly Adams!

Ik herinner me die zoetsappige serie vooral omdat mijn vader dan altijd aan het schelden was op de acteur die hem speelde. Ik denk dat hij hem niet echt interessant vond ofzo.

Offline Profile  

04 May 2009, 18:29 

Fuck ja - Grizzly Adams ! Als kind vond ik dat wel te gek - zou het nu niet durven opzetten.

Zeker niet nu ik deze trailer zie : :P

Offline Profile  

04 May 2009, 18:41 

Die serie was te gek!! Maar toch iets meer van het nivo Kleine Huis Op De Prairie, dan Death Hunt. 8)

Is dat John Denver die daar aan het eind nog even een opbeurend deuntje zingt? :wink:

Offline Profile  

04 May 2009, 18:43 

Damn, alles wat ik net heb geschreven is ook gepost door vergelijkbare zielen op YouTube! We zijn klaarblijkelijk niet de enigen met een hang naar Grizzly Adams ....

Offline Profile  

04 May 2009, 21:44 

tolpol wrote:
Fuck ja - Grizzly Adams ! Als kind vond ik dat wel te gek - zou het nu niet durven opzetten.

Zeker niet nu ik deze trailer zie : :P

Haaaa......ongelovelijk!! Totaal uit mn geheugen gewist maar na het zien van dit fragment komt alles weer boven borrelen alsof t nooit is weg geweest. Geinig dit! Als kind dus ook gezien.

Offline Profile  

Doc (1971)
14 Jul 2009, 13:36 

Image
(13-10-2008)
Aardige alternatieve Western die eigenlijk de politiek die we nu nog hebben aan de kaak stelt. Wat meer gunfights hadden deze film zeer goed gedaan, nu is toch vooral het einde intrigerend.

6.9

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next