Logo

It is currently 24 Oct 2017, 11:31

Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message

17 Jul 2009, 19:35 

Bogart-Fan wrote:
Westerns in de sneeuw zijn er niet veel. Kan iemand wat aanraden?
Andre de Toth's Day of the Outlaw.
De koude straalt van de R-1 en/of R-2UK DVD af! Aanrader.

Last edited by Multi-Region on 17 Jul 2009, 23:10, edited 1 time in total.

Offline Profile  

17 Jul 2009, 21:28 

Dank! Dat ziet er goed uit.
Ik heb die meest recente serie westerns van MGM al een tijdje in het vizier, maar op de een of andere manier was ik nog niet helemaal om. Nu wel.

Offline Profile  

17 Jul 2009, 22:59 

Bogart-Fan wrote:
Dank! Dat ziet er goed uit.
Ik heb die meest recente serie westerns van MGM al een tijdje in het vizier, maar op de een of andere manier was ik nog niet helemaal om. Nu wel.
Andere Western-pareltjes zijn: Lust for Gold (R-1), Forty Guns (R-1, R-2UK), Backlash (R-2UK, R-2Sp), The Furies (Criterion!), The Last Wagon (R-1), Yellow Sky (R-1, R-2UK), Lawman (R-2NL), Lonely are the Brave (R-1).

DVDreview van Backlash heb ik hier staan trouwens.

Offline Profile  

04 Nov 2009, 23:30 

The Professionals ****1/2
Ik moet eerlijk bekennen dat het vooral mijn herinnering aan de aanwezigheid van 'bra-less wonder' Claudia Cardinale was die me op de bestelknop deed drukken. Maar er valt nog veel meer te genieten in deze doorgaans ondergewaardeerde western-klassieker. Op beide bestaande dvd-edities zag het beeld er nogal beroerd uit, maar op blu-ray is het camerawerk van Conrad Hall ronduit spectaculair te noemen. Het strakke, efficiënte, maar ook elegante script van regisseur Richard Brooks houdt het tempo er goed in, en de all-star cast (Lee Marvin, Burt Lancaster, Woody Strode, Robert Ryan, en Jack Palance als sympathieke Mexicaanse bendeleider) weet er wel raad mee.

Last edited by Dr. Strangelove on 05 Nov 2009, 22:44, edited 1 time in total.

Offline Profile  

05 Nov 2009, 22:11 

Dr. Strangelove wrote:
Ik moet eerlijk bekennen dat het vooral mijn herinnering aan de aanwezigheid van 'bra-less wonder' Claudia Cardinale was die me op de bestelknop deed drukken.

Image

Ik snap wat je bedoeld.... :wink: Ik ken de film niet maar mijn interesse is gewekt. De film lijkt me wel wat en Cardinale....zucht.....in HD!!

Offline Profile  

09 Nov 2009, 01:19 

Dr. Strangelove wrote:
Ik moet eerlijk bekennen dat het vooral mijn herinnering aan de aanwezigheid van 'bra-less wonder' Claudia Cardinale was die me op de bestelknop deed drukken. Maar er valt nog veel meer te genieten in deze doorgaans ondergewaardeerde western-klassieker. Op beide bestaande dvd-edities zag het beeld er nogal beroerd uit, maar op blu-ray is het camerawerk van Conrad Hall ronduit spectaculair te noemen. Het strakke, efficiënte, maar ook elegante script van regisseur Richard Brooks houdt het tempo er goed in, en de all-star cast (Lee Marvin, Burt Lancaster, Woody Strode, Robert Ryan, en Jack Palance als sympathieke Mexicaanse bendeleider) weet er wel raad mee.
Mag ik ook HIER naar verwijzen?!

Bij DVDPacific gezien voor € 13,79.

Jammer trouwens, dat Robert Ryan in deze Western, tov van vele andere (Western) rollen, weinig te doen heeft, dan af en toe paardefluisteraar te zijn.

Offline Profile  

09 Nov 2009, 11:27 

Multi-Region wrote:

Zelf opgepikt in de '2 for £17'-actie bij Amazon.co.uk.

Offline Profile  

09 Nov 2009, 14:30 

Dr. Strangelove wrote:
Multi-Region wrote:

Zelf opgepikt in de '2 for £17'-actie bij Amazon.co.uk.
En met subs?

Offline Profile  

09 Nov 2009, 14:49 

Ja - uitgave is identiek. Meestal zo met Sony's catalogus-uitgaves.

Offline Profile  

29 Dec 2009, 04:24 

Five Card Stud (1968) 8/10

Wellicht overwaardeer ik 'm, want met The Wild Bunch die al een voet over de dorpel zet, is het eigenlijk geen film van z'n tijd meer. Dean Martin als een beroepsgokker die een pokerspel uit de hand ziet lopen, waarbij een valsspeler wordt gelyncht. En dan worden één voor één de kaartspelers van die avond vermoord. Vond 'm echt leuk, nogal stijf en klassiek, maar Martin struikelt soms over z'n whiskey en goeie bijrollen van Robert Mitchum, Roddy McDowall en Yaphet Kotto. Moest dit een Italiaanse productie zijn geweest had ik wellicht een hoop blablabla afgestoken over giallo-cross over-gedoe. Leuke film.

Offline Profile  

08 Apr 2010, 10:45 

The Man from Laramie (Anthony Mann, 1955)

Ok....dit had ik even niet verwacht, bleek namelijk een steengoede Western te zijn. James Stewart speelt een man met een verborgen agenda die een stadje binnen komt rijden om een vracht af te leveren. Al snel krijgt hij het aan de stok met een lokale ranch-eigenaar. De film verloopt heerlijk vlot met vele intriges en karakters. Goed geacteerd, prachtig geregisseerd. Er zit veel in deze film; wraak, liefde, bedrog, vriendschap, loyaliteit etc. Typisch een film die wel langer mocht duren. Een heerlijke film geschoten in cinemascope. Er hangt echt zo'n "klassiek" sfeertje overheen die me prima bevalt.

9,3

Offline Profile  

10 Apr 2010, 11:38 

Shenandoah (1965)

Ach....die goeie ouwe tijd. Een tijd waar je 10 kinderen hebt en met noeste arbeid op de boerderij werkt. Op zondag met zn allen naar de kerk en na afloop staat je slaaf netjes op je te wachten. De kinderen zien er braaf uit, ouders worden aangesproken met "U" en heeft men een net wit hekje voor het huis. In Shenandoah wordt een wereld geschapen waar een sterk Christelijk moraliserend sausje overheen is gegoten. Familie als hoeksteen van de samenleving!

Deze Western is wel heeeeel erg braaf en clean shaved. Ook de landschappen die geschilderd zijn tegen de achtergrond vond ik wat minder. Toch heeft de knulligheid wel iets charmants. Typisch een zondagfilm van de EO. Niet geheel mijn stijl zullen we maar zeggen.

7.0

Offline Profile  

15 Apr 2010, 09:52 

Bend of the River - Anthony Mann - 1952

Na The Man from Laramie had ik dringend behoefte aan meer Westerns van Mann. Had ik Bend of the River eerder gezien dan had ik die behoefte waarschijnlijk niet gehad. Wat een verschil zeg. Pas het laatste half uur kwam er wat spanning in en begon mn waardering voor de film wat te stijgen. Het is allemaal zo tam en braaf. En de portrettering van donkere mensen vond ik echt tergend....worden steevast neergezet als halve achterlijken. Erg moralistisch einde ook die je al halverwege de film aan zag komen. Ik had stiekem gehoopt dat de rest van de Westerns van Mann gemaakt met Stewart erg de moeite waard zouden zijn. Ik heb er nog twee dus hopelijk trekken die het gemiddelde weer wat omhoog.

7.0

Offline Profile  

15 Apr 2010, 10:11 

Winchester '73 vind ik de sterkste van die Mann/Stewart films - zit die ook in je box?

Offline Profile  

15 Apr 2010, 10:18 

tolpol wrote:
Winchester '73 vind ik de sterkste van die Mann/Stewart films - zit die ook in je box?

Ja, zit er ook in samen met The Far Country. De overgang van de ruige Spaghetti's, de Peckinpah's en Eastwoods is wellicht soms wat te groot voor me. Merk dat die jaren 50 Westerns soms wat vreselijk moralistisch zijn. Zag laatst ook 3:10 to Yuma...die vond ik trouwens wel erg sterk, zelfs beter dan de remake. Ik miste in Bend of the River ook de weidse landschappen die het genre zo aantrekkelijk maken. Er zaten zelf wat overduidelijke studio opnames in die nogal lelijk afsteken bij de natuurbeelden.

Offline Profile  

22 Apr 2010, 22:28 

Support Your Local Sheriff (1969) 8/10

'Hysterical !' beloofde het hoesje, en al vond ik het een leuke zit, kan niet zeggen dat ik erbij van m'n paard donderde van 't lachen. Blazing Saddles is natuurlijk een paar jaar later gemaakt, maar in vergelijking toch een stuk scherper en snediger. Hier doen ze 't zelfde en spelen ze met western-conventies, alleen ging het niet genoeg voluit voor me en bleef nogal braaf met te vaak momenten waarbij ik dacht 'oh ja - Rio Bravo' of 'oh - High Noon', zonder dat er verder veel mee werd gedaan. Maar ik klink waarschijnlijk te negatief, want is wel een prettig filmpje, eentje waar je goedgemutst kan naar kijken met een paar best leuke momenten en een stel absurde vondsten.

Offline Profile  

08 Aug 2010, 23:58 

Destry Rides Again (1939)

Wat een draak van een film, ik werd er onpasselijk van. Er zit nogal wat "humor" in....tenminste het soort humor die je vroeger in kluchten zag met Piet Bambergen. Echt tenenkrommend. De film bevat verder wel mooi geschoten plaatjes. Marlene Dietrich zit ook in de film en zingt wat liedjes met een zelfbewuste kop. Ken de actrice eigenlijk niet goed genoeg maar in deze rol vond ik haar vreselijk. Vroeg me af waarom ik hem niet af zette....dat gevoel had ik na 20 minuten en ging eigenlijk niet weg. Ik kan maar niet in die luchtige, ouwbollige manier van filmmaken komen. Brrrr....veruit de meest tenenkrommende Western die ik ooit heb gezien.

3.0

Offline Profile  

04 Nov 2010, 13:21 

Terror in a Texas Town (Joseph H. Lewis, 1958) 6,5/10

Doorsnee western over een Zweedse settler die vecht tegen een grootgrondbezitter die zijn vader heeft vermoord en zijn land wil onteigenen. Een leuk element is dat de betreffende settler gespeeld wordt door Sterling Hayden die krampachtig de hele film lang een Zweeds accent forceert. De uiteindelijke shootout krijgt meerwaarde doordat Sterling op z'n Zweeds kiest voor een harpoen als wapen.

Image

Offline Profile  

19 Jan 2011, 21:29 

Artikel over Red Westerns in Focus Knack nr. 3 van 19 januari 2011

Image Image
Image Image

Offline Profile  

20 Jan 2011, 10:26 

Bedankt, fijn artikel, ze gaan een stel draaien op het [url=http://www.cinemavanti.nl/viewtopic.php?t=1588[url=http://www.cinemavanti.nl/viewtopic.php?t=1588]IFFR[/url].

Gaan ze die rooie westerns ook in België draaien?

Offline Profile  

20 Jan 2011, 10:41 

Neen - artikel verscheen in Focus Knack ter gelegenheid van het IFFR.

Offline Profile  

28 Mar 2011, 15:55 

Rancho Notorious (US, Fritz Lang, 1952) 9/10
Als een bandiet Arthur Kennedy’s verloofde verkracht en vermoordt, gaat die er spoorslags achteraan, wat hem uiteindelijk in het hol van de leeuw brengt – de vrijbuitershaven in de geïsoleerde ranch aan de Mexicaanse grens, waar Marlène Dietrich de plak zwaait. Eén van de zeldzame westerns die een feministische draai aan het macho-genre gaven, wat later navolging kreeg in films als Forty Guns, Johnny Guitar en euhm – The Quick and the Dead.

Offline Profile  

14 Jun 2011, 11:06 

Decision at Sundown (1957, Budd Boetticher) 6/10
Scott als weduwnaar die wraak wil nemen op de man die z'n vrouw verleidde en haar zo tot zelfmoord dreef. Maar hij zal onder ogen moeten zien dat het zo niet helemaal in mekaar zat. Een western die de motivatie van de 'held' ondergraaft en zo met de conventies speelt. Misschien heb ik m'n klassieke westerns liever met rechttoe-rechtaan zwart/wit moraliteit, want kon me minder boeien, al had het vaak onrealistische gedrag van veel personages daar wellicht ook mee te maken.

Yellow Sky (1948, William A. Wellman) 7/10
Uitstekend geschoten western op prachtige locaties - vooral het verlaten goldrush dorpje waar een groot deel zich afspeelt is fraai gerealiseerd. Gregory Peck aan het hoofd van een bandietenbende die achterna gezeten door het Noordelijke leger een zoutvlakte oversteekt om halfdood in het verlaten dorpje Yellow Sky te arriveren, met enkel een gewapende jongedame en haar ouwe opa als bewoners. De ommezwaai die Peck's personage doormaakt is dwaas en geforceerd, maar visueel een sterke film, met Richard Widmark als een goeie schurk.

Last Train from Gun Hill (1959, John Sturges) 8/10
Kirk Douglas is sheriff in een rustig dorpje waar hij een mooi leventje tracht op te bouwen met z'n kleine gezinnetje. Maar dan wordt z'n Indiaanse vrouw vermoord door twee dronken jongelui. Het spoor naar de schuldige leidt naar een oude kennis van Douglas - Anthony Quinn die als grote veehouder alles voor het zeggen heeft in Gun Hill, een stadje dat hij met z'n eigen geld heeft opgebouwd, terwijl z'n zoon denkt dat daarom alles veroorloofd is. Douglas belooft nog dezelfde dag met de trein weer huiswaarts te keren, maar kondigt meteen aan dat de schuldige zal sneuvelen nog voor de laatste trein vertrekt. Weinig origineel verhaaltje, maar toch hing ik aan de buis gekluisterd dankzij het sterke acteerwerk van de ouwe rotten.

Offline Profile  

Re:
13 Aug 2011, 18:21 

Melzz wrote:
Destry Rides Again (1939)

Wat een draak van een film, ik werd er onpasselijk van. Er zit nogal wat "humor" in....tenminste het soort humor die je vroeger in kluchten zag met Piet Bambergen. Echt tenenkrommend. De film bevat verder wel mooi geschoten plaatjes. Marlene Dietrich zit ook in de film en zingt wat liedjes met een zelfbewuste kop. Ken de actrice eigenlijk niet goed genoeg maar in deze rol vond ik haar vreselijk. Vroeg me af waarom ik hem niet af zette....dat gevoel had ik na 20 minuten en ging eigenlijk niet weg. Ik kan maar niet in die luchtige, ouwbollige manier van filmmaken komen. Brrrr....veruit de meest tenenkrommende Western die ik ooit heb gezien.

3.0

Net gezien en ik snap jouw recensie echt totaal niet. Ik vind het een leuke western / comedy en juist niet ouwbollig . De catfight is geweldig. Ieder zijn ding natuurlijk, maar een 3? Ikzelf begrijp weer niet dat mensen 'Blazing Saddles' zo goed vinden, en vooral Brooks' 'Young Frankenstein' vind afgrijselijke humor, maar ik zie in de films ook wel kwaliteiten.

Offline Profile  

Re: Westerns zonder spaghetti
15 Aug 2011, 12:46 

De film bevat het soort humor dat ik echt niet uit kan staan. Ik zat me dood te ergeren aan de film....ik kan er niets anders van maken.

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next