Logo

It is currently 21 Oct 2017, 03:22

Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
  Westerns zonder spaghetti
07 Feb 2006, 13:02 

zijn nu al diverse topics over spaghetti westerns en moderne westerns, nog niets over oude, classic westerns

paar van mijn absolute favorieten zijn

- High Noon
- The Wild Bunch
- The Professionals

Offline Profile  

07 Feb 2006, 13:59 

zal deze even verhuizen naar 'classic cinema'

enkele classic western favorieten:

My Darling Clementine (1946)
Forty Guns (1957)
Rio Bravo (1959)
The Wild Bunch (1969)
Ulzana's Raid (1972)

Offline Profile  

07 Feb 2006, 14:21 

Van de Anthony Mann-James Stewart westerns kan ik erg genieten, al steekt Winchester '73 er voor mij afgemeten bovenuit - heb Naked Spur wel nog niet gezien.

Red River is tot hiertoe m'n favoriete Howard Hawks-western, Rio Bravo vind ik ook erg goed, maar is van een andere orde - ik hou van de grandeur van Red River met die massa's vee en de kleine mensen die er zo groot naast lijken te zijn.

High Noon deed me om één of andere reden vaak denken aan het Duits expressionisme, met die soms rare perspektieven en strakke lijnen. Ook erg van genoten.

Van John Ford vind ik vooral My Darling Clementine en The Searchers sterk, Liberty Valance vond ik wat minder - deed me wat te theatraal aan - maar toch heel boeiend.

Van Duel in the Sun heb ik ook genoten - enorm uitvergrote gevoelens, vooral de hoofdrolspeelster, ben haar naam kwijt, vind ik fantastisch met haar wulpse blikken en wellustige poses - de beelden zijn ook erg mooi, heb achteraf wat screenshots gemaakt op m'n PC en 't lijken haast schilderijtjes.

Offline Profile  

07 Feb 2006, 14:51 

My Darling Clementine (1946), Gunfight at the O.K. Corral (1957), Hour of the Gun (1967), Tombstone (1993) en Wyatt Earp (1994) zijn allen gebaseerd op dezelfde historische gebeurtenis (shoot-out at the O.K. Corral tussen gebroeders Earp en Clanton op 26/10/1881). My Darling Clementine schijnt hiervan het meeste een loopje te nemen met de historische feiten, maar het is zeker niet de minste verfilming, integendeel zelfs.

John Ford's Stagecoach (1939), mooi in zijn eenvoud.

Ox-Bow Incident (1943), sterk afwijkend van wat we doorgaans zien in ouderwetse cowboyfilms, maar zeer fraaie film.

Offline Profile  

09 Feb 2006, 23:21 

favorietje erbij

Seven Men from Now (1956) ****

Korte maar krachtige western van Budd Boetticher met zijn vaste acteur Randolph Scott als ex-sherrif die nog wat te verrekenen heeft met 7 mannen. Lee Marvin maakt het meeste indruk met zijn rol als 'lovable villain'. De beeldschone Gail Russell maakt het plaatje compleet.

Mooie DVD uitgave ook, met een flink pak extra's.

Image

Image

Offline Profile  

10 Feb 2006, 00:11 

mijn geliefde James Stewart box:

Image

met o.a. Winchester '73, Shenandoah en Naked Spur

Offline Profile  

10 Feb 2006, 00:30 

ToshiroMifune wrote:
...

welke titels zitten er precies in en hoe zit het met de audio/subs?

Offline Profile  

10 Feb 2006, 00:38 

jim2873 wrote:
ToshiroMifune wrote:
...

welke titels zitten er precies in en hoe zit het met de audio/subs?

Destry Rides Again
Winchester '73
Shenandoah
The Far Country
Bend of the River
Night Passage
The Rare Breed

Alle edities zijn volgens mij gelijk aan de NL versies... De box en hoesjes zijn Duits btw.

Offline Profile  

10 Feb 2006, 12:12 

heb gisteren genoten van Ride the high country. bij momenten best wel traag maar het blijft erg genietbaar.

Offline Profile  

12 Feb 2006, 15:05 

Naast de Ford, Hawks, Mann en Peckinpah westerns vind ik deze erg goed:

Duel in the Sun
Four Faces West
The Gunfighter
Johnny Guitar
McCabe & Mrs. Miller
Seven Men from Now
The Shooting
Warlock

Wil nog graag meer van Boetticher zien. Heb onlangs ook Silver Lode van Allan Dwan gekeken. Uitstekende b-western.

Offline Profile  

16 Feb 2006, 00:35 

The Spoilers (1942)

Amusante western waarin John Wayne een goudzoeker vertolkt, wiens kavel in een goudmijn op slinkse wijze afhandig wordt gemaakt door een corrupte ambtenaar (Randolph Scott). Uiteraard wil John zijn mijn terug.
Bardame Cherry Marlotte (Marlene Dietrich) is de geliefde van de goudzoeker maar wordt tevens begeerd door de ambtenaar.

Image

€ 5,99 bij Goedkoopstedvd.nl

Offline Profile  

16 Feb 2006, 18:58 

Iemand enig idee waar de Boettichers op DVD blijven?
Of The Naked Spur van Anthony Mann?
Of Wagonmaster van John Ford?

Mijn favorieten zijn toch wel The Searchers, My Darling Clementine, Red River, McCabe and Mrs Miller en Winchester 73.

Guilty pleasure: El Dorado, vooral vanwege Robert Mitchum als de dronken sherrif. De film geldt als een slap aftreksel van Hawks' eerdere Rio Bravo, maar daar vond ik dan weer weinig aan.

Offline Profile  

16 Feb 2006, 19:11 

Indy Goes Bananas wrote:
Iemand enig idee waar de Boettichers op DVD blijven?
Of The Naked Spur van Anthony Mann?

Warner werkt aan een James Stewart box met oa The Spirit of St. Louis en The Naked Spur. Overige titels nog niet bekend.

Van Boetticher wil ik ook wel meer zien. Seven Men From Now beviel me goed.

Offline Profile  

21 Feb 2006, 20:51 

Indy Goes Bananas wrote:

Is verkrijgbaar op DVD in Frankrijk. Beeldkwaliteit is redelijk maar ik zou even wachten op wat Warner dit jaar gaat uitbrengen.

Fox brengt in Mei een aantal zeer goede westerns uit de jaren 50 uit op R1:
The Last Wagon
The Proud Ones
These Thousand Hills
Yellow Sky

Offline Profile  

01 Mar 2006, 22:44 

MGM Western Greats - Part 1 (Box Set) (Ten Discs) £22.99 (Postage & Packing = £1.50) bij 101cd.com

Includes the following classic 10 Westerns!

1. The Alamo (dir. John Wayne, 1960)
2. Apache (dir. Robert Aldrich, 1954)
3. The Big Country (dir. William Wyler, 1958)
4. A Fistful Of Dynamite (dir. Sergio Leone, 1971)
5. The Kentuckian (dir. Burt Lancaster, 1955)
6. Posse (dir. Mario Van Peebles, 1993)
7. Red River (dir. Howard Hawks, 1948)
8. The Scalphunters (dir. Sydney Pollack, 1968)
9. Vera Cruz (dir. Robert Aldrich, 1954)
10. Wild Bill (dir. Walter Hill, 1995)

Image

Offline Profile  

01 Mar 2006, 22:49 

Mooie box weer, mijn interesse is gewekt. Maar heb je enig idee hoe het zit met de ondertiteling? Want ik stel Engelse subs wel op prijs namelijk.

Offline Profile  

01 Mar 2006, 23:38 

Vincent wrote:
Mooie box weer, mijn interesse is gewekt. Maar heb je enig idee hoe het zit met de ondertiteling? Want ik stel Engelse subs wel op prijs namelijk.

Op MGM UK-uitgaves zitten naar mijn weten altijd Engelse subs - denk dat veel titels in die box ook Nederlandse ondertiteling hebben.

Offline Profile  

01 Mar 2006, 23:45 

tolpol wrote:
Vincent wrote:

Op MGM UK-uitgaves zitten naar mijn weten altijd Engelse subs - denk dat veel titels in die box ook Nederlandse ondertiteling hebben.

Als je zeker wil zijn, kun je bijv. op site van Play bij de individuele titels effe checken welke ondertitels de dvd's bevatten. Meesten hebben volgens mij NL ondertiteling en anders minimaal UK subs.

Offline Profile  

10 Mar 2006, 17:40 

Vera Cruz (1954) ***1/2

Aardige mexi-western van Robert Aldrich. Was niet echt onder de indruk van Gary Cooper (zoals wel vaker) maar de charismatische Burt Lancaster maakt een hoop goed met zijn brede grijns.

Image

Offline Profile  

11 Mar 2006, 18:22 

The Gunfighter (1950) ****1/2
Mooie western over revolverheld Gregory Peck die zich nog niet helemaal bij z'n noodlot heeft neergelegd.

Offline Profile  

12 Mar 2006, 13:00 

Lonesome Dove (1989)
Twee gepensioneerde Texas Rangers, woonachtig in het zuid-Texaanse gehuchtje Lonesome Dove, besluiten nog eenmaal voor het avontuur te kiezen en gaan met een bont gezelschap cowboys en een grote kudde paarden en koeien op pad om zich te vestigen in Montana. Tijdens de lange, barre tocht blijft niets ze bespaard: natuurgeweld, bandieten, indianen, slangen, verraad etcetera.

Gisteren het 6 uur durende epos nog maar eens in zijn geheel gekeken.
Hard en meedogenloos, ontroerend, humoristisch, spannend en excellent acteerwerk van o.a. Robert Duvall, Tommy Lee Jones, Danny Glover, Anjelica Huston, Robert Urich.
Is en blijft één van de beste westerns ooit gemaakt.

Image
Image

Offline Profile  

18 Mar 2006, 20:35 

Flaming Star (1960) ***1/2

Heel aardige western van Don Siegel met Elvis als halve indiaan. De meeste Elvis-films zijn niets meer dan een vehikel voor zijn persoon en muziek maar dit is een welkome uitzondering. Film begint met de leuke titelsong en nog 1 kort nummertje van The King, daarna is het een serieuze western met een mooi dramatisch slot. Thankyouverymuch.

Image

Offline Profile  

20 Mar 2006, 22:06 

Destry Rides Again (1939) ****

Leuke western-komedie met James Stewart als hulpsherrif en Marlene Dietrich als saloonzangeres en part-time oplichtster. Dolle slapstick en wat serieuzere drama scenes gaan soms hand in hand wat ik niet altijd lekker vond vallen maar uiteindelijk is de film zo vermakelijk dat het niet zoveel uitmaakt. Vooral Jimmy is een genot om naar te kijken met zijn heerlijk laconieke optreden.

Image

Offline Profile  

23 Mar 2006, 12:06 

The Far Country (Anthony Mann, 1955)

James Stewart speelt een stuurse veedrijver die met zijn kudde op weg is naar een Canadees gouddelversplaatsje. Onderweg wordt hij door een corrupte sheriff van zijn veestapel beroofd, hij weet zijn koeien weer terug te stelen, maar later krijgt hij toch weer te maken met de zeer villeine sheriff en zijn handlangers.

Bijzonder onderhoudende western met wederom een overtuigende rol van Stewart. Regisseur Mann heeft een zeer herkenbare stijl met veel oog voor mooie natuurplaatjes.

The Man from the Alamo (Budd Boetticher, 1953)

Tijdens de belegering van de Alamo wordt John Stroud (Glenn Ford) door middel van loting aangewezen om het fort te verlaten teneinde zijn eigen familie en die van zijn buurtgenoten te waarschuwen voor het dreigende Mexicaanse gevaar. Als later blijkt dat op Stroud na niemand de belegering van de Alamo heeft overleefd, keert de volkswoede zich tegen Stroud. Hij wordt beschuldigd van vaandelvlucht en lafheid. Stroud kan zich rehabiliteren door moed te tonen in de strijd tegen een bende met de Mexicanen collaborerende schurken.

Prima film, zeer genietbaar en met veel actie. Met name de scene met de huifkarren die in volle vaart over de prairie denderen vond ik tamelijk spectaculair.

Image

Offline Profile  

28 Mar 2006, 21:18 

Winchester '73 (1950) ****1/2

Geweldige western van Anthony Mann met prachtige zwart/wit fotografie. Leuk hoe de 'One-of-a-thousand' Winchester bepaalt waar het plot zich op concentreert. James Stewart doet waar hij goed in is en ook de rest van de cast is heerlijk bezig. Vond vooral Millard Mitchell als High Spade erg goed. Zonder twijfel een aanrader.

Image

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next